گردشگران سلامت کردستان عراق، ایران را با هند و ترکیه جایگزین می‌کنند؟

گفت‌وگو با سیدفواد حسینی، مدیرعامل شرکت‌ پیک سلامت امید

استان کردستان به دلیل داشتن اشتراکات قومی و زبانی و همچنین وجود چند صد کیلومتر مرز مشترک با کردستان عراق یکی از شهرهای مرزی و مهم گردشگری سلامت به شمار می‌رود. هر ساله تعداد زیادی گردشگر سلامت عراقی از طریق مرزهای این استان وارد کشور شده و خدمات پزشکی، درمانی و زیبایی را در ایران دریافت می‌کنند. سید فواد حسینی مدیرعامل شرکت‌ پیک سلامت امید که در حوزه گردشگری سلامت این استان فعالیت می‌کند با اشاره به کم شدن گردشگر سلامت در سال جاری در استان کردستان گفت که بازار کردستان عراق در حال رفتن به سوی ترکیه و هند است. مدتورپرس با حسینی گفتگویی را انجام داده است که در ادامه آن را خواهید خواند.

فعالیت شرکت پیک سلامت امید چگونه است؟

شرکت پیک سلامت امید اولین شرکتی است در استان کردستان مجوز گردشگری سلامت خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده و از سال ۹۴ به صورت قانونی در این استان مشغول فعالیت است. ما به صورت مستقیم از طریق مرزهای زمینی بیماران عراقی را از اقلیم کردستان عراق به ایران آورده و آنها را به بیمارستان‌هایی در سراسر ایران که واحد IPD دارند معرفی می‌کنیم. ما قراردادهای شفافی با بیمارستان‌ها بسته‌ایم. چنانچه یک بیمارستان نتواند به تعهدات خود عمل کند از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهیم و کرد و حتی هزینه‌های مربوط به بیمارستان را پرداخت نمی‌کنیم.

از زمان تاسیس شرکت تا سال گذشته هرساله بر تعداد گردشگران ما اضافه می‌شد، اما تعداد گردشگران سلامت امسال نسبت به سال گذشته کمتر شده است و این زنگ خطری است برای ما؛ زیرا ما در حال از دست دادن بازار هدفمان هستیم.

ضرورت برقرار شدن مجدد ویزای کم‌هزینه عراق

شما در این شرکت برای جذب گردشگر چه تبلیغاتی را انجام می‌دهید؟

خدماتی که ما به بیماران در طول اقامتشان می‌دهیم بهترین شیوه تبلیغاتی ما است. جامعه عراقی به ویژه کردستان عراق یک جامعه سنتی است و شیوه تبلغات دهان به دهان در آنجا بسیار اهمیت دارد. هنگامی که یک بیمار عراقی از طریق شرکت پیک سلامت امید وارد ایران شده و مورد درمان قرار گرفته است، پس از بازگشت چندین نفر را ترغیب کرده تا برای انجام کارهای پزشکی و سفر به ایران ما را انتخاب کنند.

تاکنون چه تعداد گردشگر در چه حوزه‌هایی جذب کرده‌اید؟

بیشترین بیماران ما در حوزه گردشگری پزشکی و درمانی بوده‌اند اما به دلیل وجود آب‌و‌هوا و طبیعت مناسب در کردستان و همچنین شهرهای اطراف ما در حوزه‌های تندرستی مانند آب گرم، نمک درمانی و لجن درمانی هم تعدادی گردشگر داشتیم.

در خصوص تعداد گردشگر بگویم که از زمان تاسیس شرکت تا سال گذشته هرساله بر تعداد گردشگران ما اضافه می‌شد، اما تعداد گردشگران سلامت امسال نسبت به سال گذشته کمتر شده است و این زنگ خطری است برای ما؛ زیرا ما در حال از دست دادن بازار هدفمان هستیم. دلیل آن وجود تبلیغات منفی است که دلال‌ها به وجود آورده‌اند.

به نظر من دلال‌ها به واسطه تجربه‌ای که دارند نباید حذف شوند بلکه باید ساماندهی شده و در شرکت‌های گردشگری سلامت مشغول به کار شوند.

شما به وجود دلال‌ها اشاره کرده‌اید، این دلال‌ها چگونه باعث کاهش تعداد بیماران این منطقه شده‌اند و آیا راهکاری برای کنار زدن آنها در این حوزه دارید؟

دلال‌ها تنها با پزشکان کار می‌کنند. آنها با هماهنگی یکدیگر مبلغی را بابت درمان و اقامت از بیمار دریافت کرده که مقداری از آن سهم دلال خواهد بود. در بسیاری از مواقع این خدمات درمانی و اقامتی با کیفیت بسیار پایین انجام می‌شود که همین ضربه محکم و جبران ناپذیری را به گردشگری سلامت ایران وارد می‌کند و باعث چرخش گردشگران سلامت به سمت ترکیه و هند می‌شود.

به نظر من دلال‌ها به واسطه تجربه‌ای که دارند نباید حذف شوند بلکه باید ساماندهی شده و در شرکت‌های گردشگری سلامت مشغول به کار شوند.

به غیر دلال‌ها با چالش‌های دیگری در این حوزه مواجه هستید؟

به غیر از حضور دلال‌ها در مرزها یکی دیگر از مشکلات، نهادهای دولتی است که در این حوزه با آنها سروکار داریم. درواقع زمانی که ما برای انجام کارهای اداری و درخواست‌هایمان در این حوزه به مراکز و نهادهای دولتی مراجعه می‌کنیم با سد و موانع بسیاری مواجعه می‌شویم تا حدی که از انجام آن کار ابراز پشیمانی می‌کنیم. در این بین تنها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با ما همکاری می‌کند.

پتانسیل ایران در گردشگری سلامت را چگونه می‌بینید؟

نرخ ارز، وجود پزشکان حاذق و با تجربه، بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی و … همگی جز پتانسیل‌های ایران هستند که اگر به آنها توجه شود قطعا این صنعت می‌تواند جایگزین خوبی برای نفت باشد. علاوه بر این، این صنعت می‌تواند در زمینه اشتغال‌زایی بسیار کارآمد باشد.

1 نظر
  1. کاوه می گوید

    با سلام و احترام
    چطور می تونم با مدیرعامل یا یکی از اعضای شرکت صحبت کنم.
    هنرمند هستم کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات سلامت از بوکان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.