سیل چگونه گردشگری سلامت ایران را تحت تاثیر قرار داد؟

گزارش مدتورپرس نشان می‌دهد میزان ورود گردشگران عراقی از مرزهای خوزستان به صفر رسیده است!

از ابتدای سال ۹۸ بارندگی‌های وسیعی سراسر ایران رخ داد که متعاقب آن سیلاب‌هایی ایجاد شد و این سیل به زیرساخت‌های گردشگری و گردشگری سلامت این مناطق آسیب جدی وارد کرد. سیل، غرب و جنوب‌غربی و همینطور شمال ایران را دربرگرفت و در شهرها و روستاهای مرزی ویرانی‌های بسیاری به جای گذاشت و هنوز هم برخی از روستاها در حال تخلیه هستند. درحالیکه بیشتر این شهرها پذیرای گردشگران توریسم هستند. سوال اینجاست سیل اخیر چه تاثیری بر صنعت گردشگری و گردشگری سلامت می‌گذارد؟ در همین رابطه با کارشناسان این حوزه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

منطقه آزاد اروند شامل سه شهر آبادان، خرمشهر و مینوشهر است که به لحاظ موقیعت مکانی و همچنین اقامت یک ماهه بدون داشتن ویزا، یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری سلامت ایران به شمار می‌رود. این منطقه در سیل اخیر صدمه‌ای ندیده است. محمد سیدی رئیس گردشگری منطقه آزاد اروند دراین‌باره گفت: «راه‌های ارتباطی و زیرساخت‌های گردشگری و گردشگری سلامت منطقه آزاد اروند هیچ صدمه‌ای ندیده‌اند و با سیل‌بند از وقوع سیل در این منطقه جلوگیری شده است. با این‌ حال تا اتمام خطر سیل در این منطقه، کلیه ارگان‌های مربوطه، آماده باش هستند.»

سیل اخیر به استان ایلام نیز رسید و باعث بسته شدن راه‌های بسیاری در این استان شد. مرز مهران یکی از مرزهای زمینی برای رفت‌وآمد اتباع عراقی در این استان است. کلانتری معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام درخصوص مرز مهران و رفت‌وآمد گردشگران خارجی در این استان گفت: «سیل در جنوب این استان اتفاق افتاده است و هیچ ارتباطی به مرز مهران ندارد. همچنین تمامی زیرساخت‌های گردشگری در این استان سالم هستند.»

مرزهای جنوبی در محاصره سیل

استان خوزستان به‌سبب وجود مرزهای زمینی شلمچه و چزابه از قطب‌های گردشگری و گردشگری سلامت است. وقوع سیل و سرریز شدن آب از سد در این استان مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده است و عبورو مرور در مرزهای شلمچه و چزابه با مشکل مواجه شده‌ است. غلام شجاعی معاون گردشگری استان خوزستان در این‌باره گفت: «آب در سمت دشت آزادگان بالا آمده و تقریبا تردد در این مناطق به صفر رسیده است و همچنین عبورو مرور در جاده‌های بیرونی و خارج از شهر با مشکل مواجه شده است. همچنین نقطه صفر مرزی در شلمچه به‌علت بالا آمدن آب دچار مشکل شده واین مرز از سه روز پیش بسته است.» او در ادامه افزود: «برای باز شدن مرز باید سطح آب پایین بیاید که خوشبختانه سطح آب رودخانه کرخه کمی پایین آمده است. اما زمان دقیقی برای باز شدن مرز وجود ندارد.»

مسعود سپهری‌نیا مدیرعامل شرکت گردشگری سلامت نورطب اهواز در پاسخ به سوال مطرح شده درباره سیل اخیر در این شهر گفت: «کلیه زیرساخت‌های گردشگری سلامت در اهواز سالم هستند و هیچ خسارتی در این حوزه وارد نشده است. اما متاسفانه به علت وقوع سیل در نزدیکی مرز شلمچه این مرز بسته شده است و همچنین به علت ترس و واهمه اتباع عراقی از سیل اخیر در این شهر هیچ ترددی در مرز چزابه صورت نمی‌گیرد. به‌طورکلی رفت‌وآمد به صفر رسیده است و تعداد گردشگران سلامت از ابتدای سال ۹۸ به صفر رسیده است. این درحالی است که سال گذشته گردشگران سلامت بسیاری در این تاریخ از مرز ایران عبور کرده‌اند.»

1 نظر
  1. محمد می گوید

    واقعا فاجعه اسف باری بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.