رقیب ما دلال‌ها هستند!

گفتگو با مژگان حسینی مدیرعامل  شرکت تسنیم گسترکاران گرمسیر اهواز

مژگان حسینی دانش‌آموخته رشته علوم اجتماعی و کارشناس حقوق و همچنین کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی، مدیرعامل شرکت تسنیم گسترکاران گرمسیر است. این شرکت در سال ۱۳۹۰ در شهر اهواز تاسیس شده و زیر نظر استانداری خوزستان در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می‌کند. شرکت گردشگری سلامت تسنیم گسترکاران یکی از اولین شرکت‌های این صنعت است که با پشت سر گذاشتن فرازونشیب‌های بسیار، توانسته است نزدیک به ۷ سال در این حوزه فعالیت کند و گردشگران سلامت بسیاری را از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای انجام کارهای درمانی و پزشکی به ایران جذب کند. خبرنگار مدتورپرس گفتگویی را درباره این شرکت و چالش‌هایی که با آنها مواجه بوده است انجام داده که در ادامه آن را خواهید خواند.

روند کاری شرکت گردشگری سلامت تسنیم گسترکاران در ابتدای تاسیس این شرکت با توجه به نوپا بودن صنعت گردشگری سلامت چگونه بوده است؟

سال ۸۹ مبحث توریسم سلامت به صورت رسمی و عمومی در کشور مطرح شد و من به همراهی تعدادی از دوستان متخصص در حوزه‌های پزشکی سال ۹۰ شرکت تسنیم گسترکاران گرمسیر را تاسیس کردیم. در ابتدا برای جذب مشتری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به خصوص جذب گردشگر سلامت از مرزهای شلمچه و چذابه، یک دفتر رسمی را در عراق راه‌اندازی کرده و از شهر بصره شروع به جذب گردشگر کردیم. در مدت زمان کوتاهی ۴ استان عراق را پوشش دادیم. آن زمان که این کار را در کشور شروع کردیم این صنعت بسیار ناشناخته بوده و خلاهای قانونی بسیاری داشت.

از سویی در کشور عراق مردم برای انجام امور پزشکی و درمانی به کشورهای هند، مالزی و ترکیه می‌رفتند بنابراین ما در کشور عراق بازاریابی وسیعی را آغاز کردیم و در این راه هیچ حمایتی از سوی ارگان‌ها یا سازمان‌های داخل کشور نداشتیم. این وضعیت تا سال ۹۲ ادامه داشت و ضررهای بسیاری را متحمل شدیم. سال ۹۲ این صنعت در کشور کمی شناخته شد و دو وزارتخانه بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هر کدام این حوزه را مربوط به خود می‌دانستند و ما برای دریافت مجوزها دچار مشکل شدیم.

برای رفع مشکلات شیوه‌نامه‌ای طراحی و یک گروه راهبردی تشکیل شد تا مشکلات این حوزه برطرف شود اما روند کارها به کندی انجام می‌شد و از ۵ شرکتی که در این مدت فعالیت می‌کردند تنها شرکت تسنیم گسترکاران پابرجا ماند و توانست با وجود مشکلات بسیار مجوز‌های لازم را از وزارتخانه‌ها دریافت کند و با جدیت این راه را ادامه دهد.

شما در صحبتتان به افتتاح دفتری در عراق اشاره کردید، آیا شیوه شرکت گردشگری سلامت تسنیم گسترکاران در جذب گردشگر تنها به این صورت است؟

آن زمان که در این صنعت شرکت و گروه خاصی نبود ما با آزمون و خطا شروع کردیم و بارها راه را اشتباه رفتیم و هربار راه را تغییر داده و شیوه جدیدی را امتحان کردیم. در آخر به این نتیجه رسیدیم که بازار هدف خارج از کشور است و ما به اشتباه می‌خواستیم تنها داخل را پوشش دهیم. به همین دلیل بر روی راه‌اندازی دفترها در خارج از کشور تمرکز کرده و با گذشت زمان تعداد دفترها و کارگزاران ما در عراق بیشتر شده و در حال حاضر ۴ دفتر در ۴ استان عراق مشغول فعالیت هستند. جذب بیماران عراقی از طریق کارگزاران در این دفترها انجام می‌شود. کارگزارها در این کشورها بازاریابی کرده و مشتریان را جذب می‌کنند. تعدادی هم در داخل کشور به‌صورت مجازی در حال جذب مشتری هستند. درواقع بازار کشوری مانند عراق لایه لایه است، همه نوع قشر در این کشور وجود دارد. اگر ما بخواهیم همه آنها را تحت پوشش قرار دهیم باید از از چندین شیوه مختلف برای جذب گردشگر سلامت استفاده کنیم.

اکنون در تلاش هستیم تا دفترهای شرکت گردشگری سلامت تسنیم گسترکاران را در قطر و عمان به ثبت برسانیم و فعالیت‌هایمان را در این دو کشور بیشتر کنیم.

خدماتی که در داخل به گردشگران سلامت می‌دهید چگونه است؟

ما رقیب‌های بسیاری در داخل کشور داریم که دلال‌‌ها مهمترین آنها هستند. بنابراین برای اینکه بتوانیم در حوزه رقابتی خوب عمل کنیم با بیمارستان‌ها قراردادهایی بستیم و همچنین تسهیلاتی برای بیماران درنظر گرفتیم. تسهیلاتی مانند پایین آوردن قیمت‌ها تا بتوانیم فعالیت کنیم. در حال حاضر با افکار و سلیقه‌های کشورهای مختلف به خصوص حوزه خلیج فارس آشنایی پیدا کرده‌ایم و بر اساس آنها خدمات ویژه‌ای را ارائه می‌دهیم.

به طور تقریبی با توجه به شیوه کاریتان در ماه چقدر گردشگر جذب می‌کنید؟

جذب گردشگر به عوامل بسیاری بستگی دارد درواقع ما تابع برخی از مشکلات هم هستیم و اگر چالشی به وجود آید بازتاب آن اول برای ماست. مانند اینکه در ماه گذشته تنها ۱۱ گردشگر سلامت داشتیم که دلیل پایین بودن آن بسته بودن مرز آزاد آبادان-خرشهر بود. از طرفی در تعطیلات و یا امتحانات ورودی‌ها تعداد گردشگرها متفاوت است. در کل در زمان‌های متفاوت تعداد متفاوتی از گردشگر سلامت داریم.

گردشگران سلامت شما بیشتر در چه حوزه هایی هستند و با کدام شهرها و مراکز کار می‌کنید؟

بیشترین گردشگران به ترتیب در حوزه‌های جراحی ‌های زیبایی، کاشت مو، ارتوپد، مغزو اعصاب، قلب و زنان است. همچنین ما تنها در خوزستان کار میکنیم و اگر نتوانیم بیمار را در خوزستان ساپورت کنیم و یا به تقاضای خودشان آنها را به تهران و یا حوزه‌های دیگر می‌فرستیم.

برای فعالیت‌های آتی چه برنامه‌ای دارید؟

قطعا ما هم برنامه‌ها و هدف‌هایی را در آینده داریم که در حال حاضر زیرساخت‌های آنها را آماده می‌کنیم. ظرفیت‌های بسیاری برای پیشرفت وجود دارد. اروپا از نظر پزشکی بسیار غنی و طرح سلامتشان رایگان است اما جواب دهی و نتیجه برای آنها در طولانی مدت اتفاق میفتد برای همین بسیار مایل هستند که به عنوان گردشگر سلامت به کشورهای دیگری نظیر ایران سفر کنند. و البته عمل‌های زیبایی در اروپا و حوزه خلیج فارس بسیار گران است و ایران مقصد مناسبی برای این کشورها است. به همین سبب است که می‌خواهیم از این فرصت‌ها استفاده کرده و در ابتدا قصد داریم کلیه کشورهای حوزه خلیج فارس را پوشش دهیم و بعد از آن بازار کشورهای اروپایی را مورد هدف قرار داده و با آنها ارتباط بگیریم.

شما به ظرفیت‌های موجود در این صنعت اشاره کردید از نظر شما چه چالش‌هایی وجود دارد که از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشده است؟

گردشگری سلامت یک صنعت جدید است و زمانی که ما شروع کردیم به جای آنکه حمایت شویم و راهکار برای پیشرفت به ما نشان دهند بسیار اذیت شدیم. ما با هزینه‌های شخصی آزمون و خطا کردیم که این نشان دهنده ضعف مدیریتی در این حوزه ‌است. یکی دیگر از معضلات موجود در این صنعت دخالت کردن وزارتخانه های بهداشت و میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه‌های کاری یکدیگر است. میراث فرهنگی و گردشگری مسئولیت کار را بر عهده گرفته است و بارها اعلام کرده است که شرکت‌های درمان نمی‌توانند گردشگری سلامت را انجام دهند و مجوزهایی را برای آژانس‌های هواپیمایی صادر کردند. با همه احترامی که برای این آژانس‌ها قائلم اما می‌گویم آنها توانایی انجام این کار را ندارند زیرا دیدگاه آنها نسبت مسافران توریستی است نه درمانی. آنها نمی‌توانند گردشگر سلامت را به خوبی خوب پرزنت کنند این درحالی هست که ما به عنوان یک شرکت در حوزه گردشگری سلامت برای پرزنت‌ها دفاتری را در کشور عراق تاسیس کردیم و همچنین شرکت‌های گردشگری سلامت با پزشک‌های متخصص جهت مشاوره‌های درمانی و انجام کلیه پروسه درمان در کشور کار می‌کند اما آژانس های مسافری توانایی انجام این قبیل کارها را ندارند. آنها در کارهی مربوط به حوزه درمان ضعف دارند.

مورد دیگری که باعث ایجاد چالش‌ها شده است وجود دلال ها در مرزهای کشور است. در همه مرزهای کشور دلال‌هایی هستند که گردشگران سلامت را در مرزها به دام انداخته و با وعده هزینه‌های کمتر آنها را به شهرهای مختلف برده و برای بسیاری از آنها در مدت اقامتشان اتفاق‌های ناگواری میفتد و آنها هرگز برای انجام کار درمانی دوباره به ایران نمی‌آیند. این عمل در واقع باعث تخریب می‌شود. وجود دلال‌ها در مرز و ادامه کار آنها تنها به دلیل سو مدیریت در این حوزه اتفاق می‌افتد.

چالش دیگری که ما در این صنعت با آن مواجه هستیم عدم ارائه تصویری قدرتمند و درست از ایران به گردشگران سلامت است. بسیاری از آنها در کشورشان به صورت درستی راهنمایی نشده‌اند که می‌توان گفت دلال‌ها در این نوع پرزنت نقش دارند. نتیجه این است گردشگران سلامت با ویزای درمانی وارد کشور نمی‌شوند و با ویزای زیارتی با وعده‌های بسیاری به ایران می‌آیند و این خود باعث بروز مشکلات اجتماعی زیادی در کشور می‌شود. این موضوع هم به سومدیریت در حوزه گردشگری سلامت برمی‌گردد.

مشکل و معضل بزرگ دیگری که بارها با آن برخورد کردیم و ضدتبلیغ است، عدم ثبات در قیمت‌ها است. برای نمونه ما در یک ماه برای یک درمان به یک شخص دوبار قیمت دادیم که این باعث عدم رضایت مشتری شده است.

ما در کشور برای این حوزه انجمن صنفی داریم و بارها در جلسات مختلف معضل‌ها و مشکلات را بیان کردیم. توقع ما به عنوان یک شرکت در این حوزه این است که این مشکلات برطرف شوند. حوزه کاری شرکت‌ها با توجه به مرزها و درمان‌ها مشخص شده و یک تقسیم‌بندی خوبی صورت گیرد تا از این طریق دست دلال‌ها از این صنعت کوتاه شود.

گفت‌وگو: افروز کریمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.