پای درویش‌ها هم به گردشگری سلامت باز شد!

ترکیه با ظرفیت مراسم سماع و اشعار مولانا گردشگران سلامت بیشتری جذب خواهد کرد

درحالی صنعت گردشگری پزشکی در سراسر جهان روبه رشد و توسعه است که ترکیه به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری پزشکی شناخته شده و به دنبال استفاده از فرصتی متفاوت از دیگران برای رونق بیشتر در این بخش از صنعت گردشگری خود رفته است.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، این کشور قصد دارد با استفاده از یک مراسم سنتی و تاریخی یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری پزشکی را با گردشگری عمومی پیوند داده و به قول معروف از رونق گردشگری عمومی برای ایجاد ارزش افزوده بالاتر در گردشگری تندرستی استفاده کند.

به این ترتیب شاید دور از واقعیت نباشد که بگوییم اکنون ترکیه سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی گردشگران ثانویه در بخش گردشگری تندرستی و سلامت خود کرده تا بتواند از صدها هزار گردشگری که هرساله برای حضور در مراسم «سماع» به این کشور سفر می‌کنند ارزش افزوده بالاتری به دست آورد.

بنابراین درحالی‌ که هرساله صدها هزار نفر از علاقمندان به مولانا در زادروزش به سمت ترکیه حرکت می‌کنند ترکیه برای آنها برنامه‌ای ویژه، بجزو حضور در مراسم «سماع»  تدارک دیده است. در این برنامه که هنوز به طور شفاف از سوی مسئولان گردشگری ترکیه مطرح نشده است، این کشور تصمیم گرفته از امتیازات روحی و روانی مراسم سماع برای جذب گردشگران تندرستی استفاده کند.

برخی از مسئولان براین باورند که در دنیای امروزی که پر از هیاهو و گرفتاری برای تک تک افراد است برگزاری چنین برنامه‌ای جهت کاهش استرس و همچنین تمرکز بیشتر افراد، می‌تواند فرصتی برای کسب درآمدهای بالا در صنعت گردشگری تندرستی باشد.

به گفته این افراد سبک زندگی پرتنش امروزی در جوامع صنعتی هنگام برگزاری مراسم سماع می‌تواند درمانی قابل توجه برای آرامش ذهن و بسیاری از امراض عصبی دیگر باشد که امروزه تقاضای بالایی برای آن از سوی گردشگران تندرستی و سلامت وجود دارد.

در این زمینه فاضل زیدان، استادیار دپارتمان بیهوشی دانشگاه کالیفورنیا می‌گوید: «انجام فعالیت‌هایی مثل «سماع» و نیایش با توجه به شرایطی که در ذهن افراد ایجاد می‌کند، می‌تواند علاوه بر حس خوب عبادت، اثرات درمانی برای ذهن و قلب آنها داشته باشد.»

رقص سماع در ترکیهزیدان در این زمینه می‌افزاید: «هنگام انجام مراسم سماع چرخیدن مکرر با سرعتی ثابت برای ۳۰ دقیقه در افراد شرایطی ایجاد می‌کند که به آن نقطه طلایی گفته می‌شود؛ در این شرایط اصولا انرژی خاصی سراسر بدن را فرا می‌گیرد که اصلی‌ترین سوژه جذاب برای گردشگران سلامت و تندرستی است.»

زیدان تاکید می‌کند: «این نوع شیوه‌های عبادت مبتنی بر ذهنیت افراد است که اساسا جایی است که هر فرد می‌تواند بر تمرکز در نکته یا سوژه‌ای هوشیاری ثابت خود را افزایش داده و در اعماق وجودی خود دنبال آرامش باشد. دقیقا همانند تمرین‌هایی که در مدیتیشن انجام می‌شود.»

این استادیار دانشگاه معتقد است اصولا شیوه‌های مبتنی بر ذهنیت اساسا جایی است که انسان می‌تواند با تمرکز بر یک شیء یا یک نکته از مرزها عبور کرده و در نهایت دستاوردهای بالایی برای سلامتی روح و ذهن خود به دست آورد و همه می‌دانیم وقتی ذهن افراد سالم باشد احتمال اینکه بدن سالم نیز داشته باشند بالاخواهد رفت.

زیدان می‌گوید: «وقتی در یک سرعت خاص برای مدتی مشخص به دور خود می‌گردید بدن شما ناخودآگاه با یک ریتم ثابت و دقیق به فعالیت‌های مشخص خود ادامه می‌دهد و همین نکته قدرت خودکنترلی و انعطاف‌پذیری بالاتری را برای فرد ایجاد خواهد کرد که همه اینها زیر مجموعه ذهن افراد خواهد بود.»

وی معتقد است تمرین‌های ذهنی این چنینی دقیقا همانند تمرینات ورزشی برای بدن مفید هستند و می‌توان آنها در یک راستا قرار داد، پس ذهن قوی می‌تواند بدن قدرتمند را مدیریت کند. البته این نکته زمانی اثرگذاری بالاتری خواهد داشت که بپذیریم کنترل اندیشه‌ها ارتباط مستقیمی با بسیاری از امراض و مشکلات جسمی بدن ما دارند.»

مطالب مرتبط:

به گفته این استادیار دانشگاه استفاده از چنین شیوه‌هایی برای درمان برخی امراض مزمن مثل افسردگی، کم تحرکی و مشکلات روانی رایج در جوامع صنعتی می‌توان استفاده کرد و اتفاقا در برخی از موارد دستاوردهای بهتری نسبت به درمان‌های عادی تجربه شده است.

وی تصریح می‌کند: «اصولا استفاده از چنین شیوه‌هایی برای درمان امتیازاتی از جمله تغییر عادات، الزام به رعایت اصول و نظم را در زندگی بشری ایجاد می‌کند که تک تک این موارد می‌توانند در کاهش امراض کنون در زندگی ما اثرگذاری بالایی داشته باشند.»

زیدان تاکید می‌کند: «بررسی‌های انجام شده بیانگر این نکته است که هنگام انجام فعالیت‌هایی همچون «سماع» ماده‌ای دربدن ترشح می‌شود که کارکردی همچون مواد مخدر داشته و باعث آرامش و کاهش درد بدن می‌شود، بدون اینکه نگرانی‌های مواد مخدر در کار باشد.»

این استادیار دانشگاه کالیفورنیا معتقد است، شرکت افراد در چنین مراسمی به صورت دوره‌ای یا حتی در قالب تورهای گردشگری می‌تواند امتیاز بسیار بالایی برای سلامتی آنها بخصوص در جامعه صنعتی کنونی داشته باشد.

1 نظر
  1. ترکاشوند می گوید

    کشوری مانند ترکیه از هر چیزی برای پیشرفت ظرفیت‌سازی میکند، اما اینجا هنوز اینکه چه کسی مجوز صادر کند دعواست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.