رشد ۳۱ درصدی ورود گردشگران پزشکی به ترکیه در سال ۲۰۱۸

آمار گردشگری سلامت ترکیه در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد

در آخرین روزهای سال ۲۰۱۸ میلادی شورای توسعه گردشگری پزشکی ترکیه اعلام کرد که تعداد گردشگرانِ نیازمندِ دریافت خدمات پزشکی نسبت به سال گذشته میلادی ۳۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، اوزلم سفیه کورت (Özlem Safiye Kurt) یکی از اعضای شورای توسعه گردشگری پزشکی ترکیه در این زمینه گفت: این کشور باتوجه به جاذبه‌های گسترده تاریخی و تفریحی که در اختیار دارد از گذشته به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در منطقه بوده از این رو مسئولان تصمیم‌گرفتند از این جاذبه‌ها برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر در سایر بخش‌های صادرات نامرئی باشند.

‌کورت در ادامه افزود: برهمین اساس و با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار داشتیم برنامه ده‌ساله‌ای برای افزایش ورود گردشگران پزشکی به ترکیه تدوین کردیم و با استفاده از نام خوش ترکیه در میان جاذبه‌های گردشگری بین المللی و تکیه بر تخصص پزشکان مراکز درمانی اکنون در جایگاه مناسبی قرار گرفته‌ایم، به این ترتیب که سال ۲۰۱۷ میلادی پذیرای یک میلیون نفر گردشگر درمانی بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: همانطور که می‌دانید گردشگری پزشکی از دو بخش پول‌ساز گردشگری و پزشکی تشکیل شده و به همین دلیل گردشگرانی که برای دریافت خدمات پزشکی سال گذشته به این کشور وارد شده‌اند رقمی معادل ۱۰ میلیارد دلار به درآمد ترکیه کمک کرده‌اند و می‌توانند مبلغانی بسیار قابل اعتماد برای ترکیه در سرزمین مادری خود باشند.

این عضو شورای توسعه گردشگری پزشکی ترکیه با اشاره به آمار گردشگری سلامت ترکیه در سال ۲۰۱۸ تاکید کرد: جراحی‌های قلب، اعصاب، دیابت، جراحی‌های زیبایی و  ارتوپدی از جمله خدماتی است که بیشتر گردشگران خارجی برای دستیابی و استفاده از آنها وارد ترکیه می‌شوند اما در میان همه این موارد کاشت مو بالاترین تقاضا را به خود اختصاص داده که اکنون ترکیه را به عنوان مرجع در این بخش می‌شناسند.

وی تصریح کرد: این بخش از خدمات گردشگری پزشکی ترکیه هم اکنون از ۷۰ کشور جهان تقاضاهای متفاوتی را دریافت می‌کند و برآورد کرده‌ایم این روند ماهانه ۱۵ درصد رشد را به خود ببیند، به صورتی که برآورد کرده‌ایم تا سال ۲۰۲۳ میلادی ترکیه به عنوان اصلی‌ترین مقصد ارایه دهنده این نوع خدمت به گردشگران در جهان شناخته شود.

کورت درباره ملیت گردشگران پزشکی ورودی به ترکیه نیز گفت: آمار گردشگری سلامت در ترکیه در سال ۲۰۱۸ نشاندهنده این است که اصلی‌ترین گردشگرانی که طی دوره یاد شده به خاک ترکیه وارد شده‌اند به ترتیب از کشورهای عربستان سعودی، کویت، قطر، آمریکا، کانادا، هلند، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه است.

وی معتقد است سیستم گردشگری نوین ترکیه در کنار تخصص و قیمت مناسب خدمات ارائه‌شده در این نوع گردشگری باعث شده تا هر روز شاهد افزایش تعداد تقاضاهای ورودی باشیم. به همین دلیل برای دستیابی به جایگاه مناسب، برنامه‌ریزی منطقی و قابل قبولی انجام داده‌ایم تاجایی که یقین داریم ترکیه تا سال ۲۰۲۳ در اغلب بخش‌های خدمات پزشکی می‌تواند شاخصی قابل اعتماد برای گردشگر پزشکی باشد.

درس ترکیه از کره‌جنوبی در گردشگری سلامت

این عضو شورای توسعه گردشگری پزشکی ترکیه تاکید کرد: استفاده از فنانوری‌های نوین در فضای مجازی برای تبلیغات و جذب گردشگران پزشکی بازارهای هدف اصلی‌ترین پایه در برنامه‌های تدوین شده است و در پی آن سرمایه‌گذاری دقیقی در بخش نظارتی ارایه خدمات پزشکی به  گردشگران خارجی انجام شده است چون نظارت می‌تواند تضمین‌کننده آینده درآمد گردشگری پزشکی ترکیه باشد.

کورت در این زمینه با اشاره به مشکل کره جنوبی در گردشگری پزشکی افزود: دلیل تمرکز بر بخش نظارت گردشگری پزشکی ترکیه بر این است که در صورت ارائه خدمات نامناسب و تجربه تلخ گردشگران پزشکی، ضربه جبران‌ناپذیری به کشور میزبان  وارد خواهد شد که بعضا قابل برطرف کردن نیستند و هزینه سنگینی را به صنعت گردشگری پزشکی می‌زند. که شاهد مثال آن کشور کره جنوبی است که امروز با معضل دلالی و فعالیت شرکت‌های غیرمجاز گردشگری پزشکی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی تاکید کرد: آمار گردشگری سلامت ترکیه در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد گردشگری پزشکی شرایط کاملا متفاوتی با گردشگری عمومی دارد به همین دلیل هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه نیازمند کارشناسی و بررسی دقیق است به این دلیل که هرگونه اشتباه می‌تواند آینده این بخش از صادرات نامرئی را با چالشی جدی روبرو کرده و در نهایت به نابودی بکشاند.

مترجم: عماد عزتی

نظرات بسته شده است.