شک و تردید درباره آمارهای گردشگری پزشکی ترکیه

درحالی وزارت بهداشت ترکیه ابتدای سال جاری اعلام کرد سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۷۸ هزار گردشگر پزشکی برای دریافت درمان‌های مورد نظرشان وارد خاک ترکیه شده‌اند که بسیاری از فعالان و حتی سازمان ملی آمار ترکیه درباره آمار ارایه شده شک و تردید دارد.

به گزارش مدتور پرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران‌، در این زمینه برخی کارشناسان و سازمان ملی آمار ترکیه معتقد هستند که همه این افراد را نمی‌توان جزو گردشگران پزشکی محاسبه کرد چون براساس قانون گردشگران عمومی که در خاک ترکیه دچار سانحه می‌شوند نیز باید از سوی مراکز درمانی مورد مداوا قرار گرفته و درمان مورد نظرشان را دریافت کنند.

در گزارش‌ منتشر شده از سوی وزارت بهداشت ترکیه آمده این تعداد گردشگر تنها در نیمه ابتدای سال قبل وارد خاک ترکیه شده‌اند؛ بنابراین اگر فرض کنیم روند ورود گردشگران به خاک ترکیه در نیمه دوم نیز با همان شرایط ادامه یافته تقریبا ۳۵۰ هزار نفر گردشگر پزشکی و سلامت از خدمات درمانی و سلامت ترکیه استفاده کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

این درحالی است که براساس همان گزارش گردشگران یاد شده به ترتیب ۶۷ درصد در مراکز درمانی خصوصی، ۲۴ درصد در بیمارستان‌های عمومی یا دولتی و نزدیک به ۹ درصد هم در مراکز درمانی وابسته به دانشگاه‌ها خدمات مورد نیازشان را دریافت کرده‌اند.

حال یک سوال مطرح است که از این تعداد گردشگران خارجی واقعا چند نفر را می‌تواند گردشگر پزشکی و سلامت شناخت که مستقیم برای دریافت خدمات درمانی مورد نظرشان وارد خاک ترکیه شده‌اند؟

یعقوب پاشا کارشناس و تحلیلگر گردشگری در این زمینه معتقد است ارقام اعلام شده را نمی‌توان صرفا در بخش گردشگری پزشکی ترکیه دسته بندی کرد به این دلیل که شواهد موجود بیانگر این نکته است که سهم بالایی از آمار یاد شده مربوط به گردشگران عمومی است که به هر دلیل در مراکز درمانی بستری شده یا خدماتی را دریافت کرده‌اند.

پاشا در این زمینه تاکید کرد: دولت ترکیه سال گذشته با درنظر گرفتن روند روبه رشد ورود گردشگران خارجی به این کشور، قانون جدیدی تصویب کرد که براساس آن شرایط ارایه خدمات درمانی به اتباع کشورهای خارجی نسبت به گذشته متفاوت و گسترده‌تر شد.

به گفته این کارشناس و تحلیلگر گردشگری، قانون یاد شده قبلا در ترکیه اجرایی نمی‌شد بنابراین با اجرا شدنش روند مراجعه اتباع کشورهای خارجی به مراکز درمانی ترکیه گسترش یافت و در نهایت آمارهای منتشر شده درباره گردشگران پزشکی ترکیه را دستخوش تغییرات معناداری کرد.

وی درباره موارد اصلاح شده قانون جدید نیز گفت: موارد زیر جزو تغییراتی است که در قانون ارایه خدمات درمانی به متقاضیان غیر ترک گنجانده شده است.

  • اهدا‌کنندگان عضو که تابعیت ترکیه را ندارند و تنها از سوی سازمان‌های غیرانتفاعی به ترکیه جهت انجام مراحل پیوند اعزام شده‌اند.
  • بیمارانی که براساس تفاهم‌نامه میان ترکیه و کشورهای بالکان امضاء شده است از این منطقه با تایید مقامات ترکیه وارد ترکیه می‌شوند
  • شهروندان کشورهایی که با جمهوری ترکیه قراردادهای تامین اجتماعی دارند و می‌توانند از خدمات درمانی ترکیه استفاده کنند
  • شهروندان ترکیه
  • افرادی که برای تحصیل، آموزش یا گذراندن دوره‌های مختلف وارد خاک ترکیه شده‌اند.
  • افرادی که تحت قانون پناهندگی موقت در ترکیه سکونت دارند و مراحل بررسی پناهندگی آنها در دست بررسی است.
  • اتباع کشورهای خارجی که به دلایل مختلف در خاک ترکیه بازداشت شده‌اند و مراحل قانونی بررسی تخلف انها در حال اجراست.

پاشا در ادامه تاکید کرد: با درنظر گرفتن این تغییرات قانونی درباره ارایه خدمات پزشکی به بیماران خارجی در خاک ترکیه قطعا اعداد اعلام شده مشخصا مربوط به گردشگری پزشکی ترکیه نیست و نباید با این اعداد سیاست‌گذاری‌های آینده را در مسیر اشتباه هدایت کرد.

مطالب مرتبط:

وی گفت: با بررسی تعداد ظرفیت بیمارستان‌های بین المللی و همچنین آمارهایی که به صورت مستقیم از پذیرش مراکز درمانی به دست آمده در خوشبینانه‌ترین حالت تعداد گردشگران پزشکی که مستقیم به خاک ترکیه برای دریافت خدمات مورد نیاز وارد شده‌اند تقریبا ۴۰ درصد ارقام یاد شده یعنی چیزی حدود ۱۵۰ هزار نفر در سال گذشته است و باقی بیماران خارجی که در مراکز درمانی ترکیه درمان‌شده‌اند را نمی‌توان در گروه گردشگران پزشکی قرارداد.

این تحلیلگر و کارشناس صنعت گردشگری ضمن اشاره به سیاست‌گذاری ترکیه برای پذیرایی از گردشگران پزشکی روسیه تاکید کرد: شاهد مثال اینکه ارقام ارایه شده منطقی نیست را می‌توان در برنامه ارایه شده از سوی دولت برای گسترش تعداد گردشگران پزشکی روسیه تا سال ۲۰۲۰ میلادی دید به این ترتیب که دولت اعلام کرده تصمیم‌گرفته تا تاریخ یاد شده ۱۰۰ هزار گردشگر پزشکی از روسیه را درمان کند.

وی اظهار کرد: درحال حاضر آمارها بیانگر این است که ۸۰ هزار گردشگر سلامت از روسیه طی سال گذشته در ترکیه درمان شده‌اند، درحالی که قبلا اشاره شد براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بخشی از گردشگران روسیه که نیاز به خدمات درمانی دارند در ترکیه مداوا می‌شوند و اصلا قصد سفرشان گردشگری پزشکی نبوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.