IPD ما، اعتباربخشی آنها
چرا باید برای معرفی مستدل بیمارستانهای ایران برنامه داشته باشیم؟
عاطفه زراع، شرکت سفیران سلامت کویر| آیا وجود دپارتمان بیماران بینالملل و رعایت مصوبات آن در مراکز درمانی، اثری در جذب صحیح و کارآمد بیماران خارجی توسط شرکتهای تسهیلگر و آژانسهای مجاز در سطح کلان و بینالمللی داشته است؟
آیا استانداردسازی و راهاندازی IPD در سطج جهانی تایید و شناخته شده و معتبر است؟ و یا تنها بصورت یک آییننامه داخلی و متمایزکننده بین بیمارستانها برای پذیرش بیمار و رقابت کاری بهتر آنها میتواند عمل کند؟
چقدر در ساختار اجرای این آییننامه، عملیاتی شدن فرآیندها و تعریف ساختارها و کمیتههای آن در مراکز درمانی، به نقش شرکتهای تسهیلگر و همکاری با آنها توجه شده است؟ این سوالاتی است که وقتی اعتباربخشی بیمارستانی در مقوله گردشگری سلامت را در ایران به نقطهای میرسد که باید از تعریف IPD بگذرد به آنها برمیخوریم.
لطفا مجوزها و گواهینامههای بینالللی بیمارستانهای ایران را ارائه کنید!
وقتی به دنبال معرفی و بازارسازی برای ایران در سطح بین المللی هستیم، زمانی که با آژانسها و پلتفرمهای بینالمللی مکاتبه میکنیم و خواستار درج نام ایران و پکیجهای درمانی ایران در این پلتفرمها میشویم تا بهصورت سیستمی و جهانی بیمار بتواند به این اطلاعات و خدمات دسترسی پیدا کند تا بلکه کشور ایران را نیز به عنوان مقصد درمانی خودش انتخاب کند، با این درخواست مواجه میشویم که: لطفا مراکز درمانی خود را که بیمار بینالمللی جذب میکنند و با شما همکاری دارند در ابتدا معرفی و مستندات اعتبارسنجی و مجوزهای بینالمللی آنها را ارسال کنید.
خوب! ایست! حرکت و اقدامات بعدی مارکتینگ بینالمللی گردشگری سلامت ایران همینجا لغو و متوقف میشود! توقفی که نشان از یک خلا بزرگ در اکوسیستم بیمارستانهای ایران دارد.
میتوانیم لیستی از مراکز درمانی و کلینیکهای قوی با تصاویر زیبا و دارای اعتباربخشی درجه یک داخلی و واحد ipd نسبتا خوب و تاریخچه و نام پزشکان را بفرستیم. اما آیا به نظر شما این لیست تایید میشود؟ آیا به صرف شناختهشده بودن یک بیمارستان یا کلینیک در داخل کشور میتوان انتظار داشت پلتفرمهای تبلیغاتی دنیا آن را مورد توجه قرار دهند؟
در حال حاضر و تنها به تجربه شخصی خودم جوابی که میتوانم بدهم این است: خیر.
البته شاید در بعضی از کشورهای همسایه و بصورت سنتی و با نامهنگاری سازمانی این امر در موارد معدودی صورت گرفته و بیمار از حوزه خلیج فارس داشته باشیم اما نه در سطح کلان و نه در پلتفرمها و پورتالهای جهانی تخصصی صنعت مدیکال توریسم.
اعتبارسنجی ما، اعتبارسنجی آنها
متخصصین این حوزه اسامی و شرایط کلیه سیستمهای اعتبارسنجی دنیا را میدانند، جدا از بحث تحریم و واژه دافعهبرانگیز تحریم برای برخی از نهادهای معتبر آمریکایی و کانادایی حوزه اعتباربخشی سلامت، همگی میدانیم که میتوان از موسسات دیگر این حوزه و ایجاد ارتباط با مشاورین جهانی این صنعت، راهکارهای اساسی را پیدا کرد و استراتژی بلندمدت و با دسترسی به بازار بزرگتری برای جذب بیمار و درآمدزایی را پیادهسازی و اجرایی کنیم.
هرچند در ابتدا با همین آییننامههای داخلی مانند IPD و پیاده سازی ,HRUD تمام بندهای آنها، بسیار به دریافت گواهیهای بین المللی نزدیک خواهیم شد و در طی این پیادهسازی؛ فرهنگ برخورد و مواجهه با بیمار بینالملل و درک نحوه صحیح فرایندهای درمانی و رفاهی آنها، رفع نواقص و خطاهای دیدهنشده میپردازیم و در آینده نزدیک به سهولت به گرفتن مجوزات بین المللی اعتبار بخشی دست خواهیم یافت
کلید گشایش قفل دستیابی به بازار بزرگتر جهانی و مطرح شدن در بین 10 کشور برتر دنیا در صنعت گردشگری پزشکی، بدون شک داشتن گواهینامههای مختلف اعتباربخشی است. آنهم از معتبرترین مراکز صادرکننده این دست گواهینامهها.
لزوم آگاهی تسهیلگران از وضعیت بخشهای مختلف بیمارستان
از سویی دیگر بر اساس تجربه کاری و شخصی و مطالعهای که داشتهام، پیشنهاد میکنم شرکتهای تسهیلگر درمان جهت ایجاد تفاهمنامه و قرارداد با مراکز درمانی، حتما با دفاتر بهبود کیفیت و اعتباربخشی آن مراکز ارتباط دائم و مستمر داشته باشند.
یقینا همکاران ما در گردشگری سلامت میدانند که اعطای گواهی درجه یک به جمع کلیه امتیازات سنجهها و سرفصلهای اعتباربخشی و بازیدهای مشاورین و بازرسان بستگی دارد ولی در بین سرفصلهای مختلف این گواهینامهها، دانستن نمرات و رتبه مرکز درمانی در بخشهایی چون حقوق گیرندگان خدمت، ایمنی بیمار، کنترل عفونت، و … برای کار و انتخاب ما اهمیت بالایی دارد.
باید بدانیم میزان خطاهای پزشکی آن مرکز چگونه است، آیا روند بهبودی و حل مشکل آنها استاندارد است؟ آیا رسیدگی به شکایات در آن مرکز بصورت واقعی و عملی انجام میشود؟ نحوه رضایتسنجی و میزان رضایتمندی بیماران چگونه بوده است؟ کنترل عفونت و کمیتههای آن چه روالی دارد؟ با حداقل آگاهی در این زمینهها دید بهتر و شفافتری نسبت به انتخاب مرکز درمانی برایارجاع بیمار خواهیم داشت. بیماری که بعد از پروسههای سنگین جذب و شرایط خاص حالا میتواند با کمک شرکت تسهیلگر وبا آرامش خیال روند درمان خود را شروع کند.
بیمار بینالملل و خانواده وی از ما سلامت و رضایتمندی و بهبودی را میخواهند. شاید در پروسه اقامت و بستری مشکلات و عدم رضایتهایی پیش آید اما نتیجه و آینده کاری ما با بهبودی بیمار و حفظ سلامت وی تضمین میشود.