در استیج مدتک‌تاک هفتم درباره کدام روندها و بخش‌های سلامت بحث شد؟

از دیجیتال‌هلث تا لانجیویتی و اکوسیستم‌سازی

هفتمین رویداد فعالان، کارآفرینان و مدیران کسب‌وکارهای اکوسیستم نوآور سلامت کشور با عنوان مدتک‌تاک (MTT7) روز پنجشنبه ‍۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲ به همت مدتورپرس در سالن همایش‌های موقوفات دکتر محمود افشار برگزار شد.

بهروز حاجیان‌طهرانی، مدیرعامل پیشتازطب زمان، نریمان صدری، رییس هیئت‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش و مدیرعامل سابق سانوفی فرانسه در ایران، علی بزازی، مدیرعامل طب‌مدتوریسم، درسا جلائی، مدیرعامل استارتاپ زینوم‌لانجیویتی؛ آرش برجی‌خانی، مدیرارشد حوزه سرمایه‌گذاری سلامت دیجیتال، سیامک میراب‌سمیعی، متخصص زیست فناوری پزشکی و دانشیار انستیتو قلب و عروق شهید رجایی و رضا جمیلی، بنیان‌گذار مدتورپرس و مدیرتوسعه کسب‌وکار راهکار با هدف ‌هم‌افزایی اکوسیستم سلامت کشور به سخنرانی و ارائه‌ پرداختند.

 

نیازمند یک اکوسیستم در حوزه سلامت هستیم، نه بازیگران منفرد!

رضا جمیلی، بنیان‌گذار مدتورپرس و IIHE و مدیرتوسعه کسب‌وکار راهکار در سخنرانی ابتدای رویداد از برگزاری رویدادی بزرگ در حوزه سلامت خبر داد و گفت: «آورده بزرگ رویداد MTT شبکه‌سازی و هم‌افزایی اکوسیستم سلامت کشور است.»

جمیلی در ادامه سخنرانی خود به ارائه توضیحاتی درباره تاریخچه شکل‌گیری اکوسیستم سلامت کشور پرداخت و گفت: «با مطالعه اکوسیستم سلامت در سایر کشورها متوجه می‌شویم که متاورس و هوش مصنوعی نظام سلامت را دگرگون خواهند کرد و تجارت آینده در حوزه سلامت بر پایه نوآوری خواهد بود.» او با رونمایی از پلتفرم «اکوسیستم نوآور سلامت ایران» (IIHE) ابراز امیدواری کرد این حرکت بتواند بازیگران مختلف و نوآوران سلامت ایران را گرد هم جمع کند.

 

تحول دیجیتال با کمک روسای بیمارستان‌ها یا مدیران ارشد نوآوری؟

بنیان‌گذار مدتورپرس درادامه تاکید کرد: «به گفته مدیرعامل بیمارستان بوستون، آینده بیمارستان‌ها در گرو تحول سلامت دیجیتال است. به اعتقاد من، بیمارستان‌ها در آینده به شکل امروز نخواهند ماند و هر بیمارستان می‌تواند همانند، یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا همان VC عمل کند. به همین‌خاطر بهتر است، بر روی زنجیره ارزش دیگران تمرکز کنیم و ما در این رویداد قصد داریم این ارتباط را در نظام سلامت کشور قوام دهیم.»

 

 

پیشگیری از پیری با ابزارهای لانجیویتی

پس از سخنرانی رضا جمیلی، درسا جلائی، مدیرعامل زینوم‌لانجیویتی در خصوص علم لانجیویتی و چالش‌های پیری جمعیت کشور در سال‌های آینده گفت: «سیلور سونامی اصطلاحی درباره افزایش جمعیت سالمندان با زندگی ناسالم است و کشور ما در حال حاضر جزو ۱۰ کشوری بوده که با سرعت روند پیری جمعیت را طی می‌کند.»

 

جلائی در ادامه با اشاره بر چالش‌های پیرشدن جمعیت و زندگی ناسالم درباره تعریف لانجیویتی گفت: «لانجیویتی علمی است که با ابزار هوش مصنوعی و راهکارهای نوآورانه کمک می‌کند تا تحلیل‌های عمیق‌تری از وضعیت بدنمان داشته باشیم، حتی می‌توانیم با استفاده از قابلیت‌های آن بسیاری از عارضه و بیماری‌هایی که ممکن است در آینده درگیرش شویم را پیش‌بینی کنیم.»

به گفته مدیرعامل زینوم‌لانجیویتی، این شرکت سرویسی راه‌اندازی کرده تا علاوه بر ارائه نقشه‌ی راه شخصی‌سازی شده به کاربران در پیشگیری بیماری‌ها و کمک به روند زندگی سالم کمک کند.

 

جلائی این صنعت را دارای ظرفیت‌های زیادی برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها و کسب‌وکار نوآور معرفی کرد که برای فعالان ایرانی حوزه سلامت فرصت‌های زیادی خواهد داشت.

درک نیاز رگولاتوری؛ چالش اصلی ورود به حوزه بین‌الملل سلامت

ارائه بعدی توسط نریمان صدری، رییس هیئت‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش و مدیرعامل سابق سانوفی فرانسه در ایران درباره فرصت‌های بین‌المللی در اکوسیستم سلامت ایران انجام شد.

 

 

صدری در ابتدا با شرح وضعیت اقتصاد سلامت جهان گفت: «جمع جبریGDP  دنیا به طور تقریبی 100 تریلیون دلار است که 25 درصد آن در آمریکا، 18 درصد در چین، 4 درصد در آلمان، 3.5 درصد در هند و 3 درصد در انگلیس قرار دارد. اما به طور سالانه 11 تریلیون دلار صرف هزینه‌های سلامت در دنیا می‌شود که در این میان می‌توان گفت آمریکا هر سال 19 درصد نسبت به چین با 6 درصد سهم هزینه‌کرد سلامت، اهمیت بیشتری برای زیست سالم و رسیدگی به این فرآیند قائل است.»

 

 

رییس هیئت‌مدیره اتاق ایران و اتریش از منسوخ شدن سرویس بیمارستان‌ها در چند سال آینده خبر داد و گفت: «سرمایه‌گذاری در خلاقیت و نوآوری در سلامت رو به رشد و توسعه است تا جایی که در آینده، افراد متقاضی دریافت خدمات درمانی در محل زندگی خود هستند.»

به اعتقاد صدری، دولت‌ها، بزرگترین خریداران سرویس‌ها و محصولات سلامت هستند؛ به همین خاطر برای ورود به بازار حوزه بین‌الملل سلامت، شبکه‌سازی بومی و دسترسی به ارکان اصلی این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

راهکارهای بهبود صنعت گردشگری سلامت

سپس علی بزازی، مدیرعامل طب‌مدتوریسم در ادامه رویداد درباره وضعیت کنونی گردشگری پزشکی در ایران، چالش‌ها و استراتژی رشد آن صحبت کرد.

 

 

به گفته بزازی طبق آمار گردشگری سلامت، هر گردشگر سلامت ۳ برابر یک گردشگر عادی ارزآوری برای کشور دارد و اگر به تعداد کشورهای دنیا برنامه‌ریزی برای این امور وجود داشته باشد، می‌توانیم میلیاردها دلار سودآوری برای کشور داشته باشیم.

مدیرعامل طب‌مدتوریسم ضمن اشاره بر راهکارهای بهبود وضعیت گردشگری سلامت کشور گفت: «ارائه تسهیلات و مشوق‌های مالی به سرمایه‌گذاران در حوزه سلامت، نظارت بر عملکرد مراکز درمانی و اقامتگاه‌های مرتبط با گردشگری سلامت، ارائه خدمات با کیفیت و استاندارد به گردشگران سلامت و تنوع خدمات، رقابت با کشورهای همسایه از مواردی است که رعایت آنها منجر به رفع مشکلات موجود این حوزه خواهد شد.»

 

 

پیش‌بینی و پیشگیری؛ آینده حوزه سلامت

بهروز حاجیان‌طهرانی، مدیرعامل پیشتازطب زمان نیز با اشاره بر نقش انکارناپذیر شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر توسعه اکوسیستم سلامت کشور گفت: «تعداد استارتاپ‌های موفق کشور زیر ۱ درصد هستند، در حالی که در کشورهای توسعه یافته این آمار به ۵ درصد می‌رسد، اینکه با تمام محدودیت و مسائل اقتصادی موجود یک اکوسیتم استارتاپی در ایران شکل گرفته جای امیدواری بسیاری دارد.»

 

طهرانی، سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها را بومی‌سازی تکنولوژی دانست و گفت: «ما در شتابدهنده سیناپس بسیاری از کمبودهای بازار را جبران کردیم و در چشم‌اندازمان نوآوری را جزو شاخصه اصلی فعالیت خود قرار دادیم. ما جسارت سرمایه‌گذاری بر حوزه‌های پرچالشی مانند، هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال را به جان می‌خریم و می‌دانیم که آینده تجارت حوزه سلامت در گرو ارجعیت پیشگیری بر درمان است.»

 

 

عدم وجود ادبیات مشترک در حکمرانی سلامت

سیامک میراب‌سمیعی، متخصص زیست فناوری پزشکی و دانشیار انستیتو قلب و عروق شهید رجایی درباره تشخیص آزمایشگاهی و اقتصاد رو به رشد در صنعت سلامت سخنرانی کرد و گفت: «به‌نظرم در ابتدا باید در تعریف خود از آزمایشگاه بازنگری کنیم، چراکه آزمایشگاه محل تولید داده‌های سلامت است. در زمان کرونا مهمترین تحولی که به انجام رسید، تست در محل بود، آن هم زمانی که حتی یک عدد کیت تشخیص به کشور وارد نمی‌شد!»

 

به گفته سمیعی به طور متوسط در سال ۳۰ هزار آزمایش انجام می‌شود که در زمان کرونا این تعداد به ۱۵0 هزار رسیده بود و این به معنای شناسایی و پاسخ به نیاز افراد در شرایط مطلوب است، آن هم در زمانی که هنوز نسخه‌نویسی الکترونیک به درستی انجام نمی‌شود.

متخصص زیست فناوری پزشکی در ادامه گفت: «آنچه که از آن به عنوان سیاستگذاری سلامت یاد می‌شود، مجموعه‌ای از اقدامات و قوانین و مقررات موجود در جامعه است که باید خود را با آن وفق دهیم.»

سمیعی در ادامه از ضرورت تحول در سیاست کلی نظام سلامت سخن گفت و تصریح کرد: «از سال ۹۳ که سیاست نظام سلامت پیاده شد، افراد حتی به ایجاد دسترسی به خلاقیت و نوآوری فکر نمی‌کردند. به همین دلیل عدم وجود ادبیات مشترک در حکمرانی سلامت منجر به بروز چالش می‌شد.»

در پایان رویداد، آرش برجی‌خانی، مدیرارشد حوزه سرمایه‌گذاری سلامت دیجیتال، آخرین وضعیت سلامت دیجیتال ایران را امیدبخش برآورد کرد و فرصت‌های موجود در این حوزه را منحصربه‌فرد و سودآور دانست.

 

به گفته برجی‌خانی، بهترین فرصت‌های سلامت دیجیتال در حوزه دستیار پزشکی قرار دارند، چراکه رگولاتور به طور مشخص در آن ورود پیدا نمی‌کند. او همچنین سال ۱۴۰۳ را برای توسعه فعالیت اکوسیستم سلامت دیجیتال ایران مثبت ارزیابی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.