نقش نوآوری در صنعت آزمایشگاهی پزشکی

سیامک میراب‌سمیعی، متخصص زیست فناوری پزشکی در رویداد مدتک‌تاک هفتم بیان کرد

هفتمین رویداد فعالان، کارآفرینان و مدیران کسب‌وکارهای اکوسیستم نوآور سلامت کشور با عنوان مدتک‌تاک (MTT7th) روز پنجشنبه 10 اسفندماه 1402 به همت مدتورپرس در محل کانون زبان پارسی برگزار شد.
سیامک میراب‌سمیعی، متخصص زیست فناوری پزشکی و دانشیار انستیتو قلب و عروق شهید رجایی درمورد حوزه تشخیص آزمایشگاهی به عنوان یک اقتصاد رو به رشد در صنعت سلامت در این رویداد به ارائه پرداخت.

صنعت آزمایشگاهی پزشکی در سال‌های اخیر چقدر با نوآوری همراه بوده است؟

سمیعی در این‌باره گفت: «من در جایگاه فردی فعال در حوزه‌ی رگولاتوری می‌خواهم درباره چالش‌های تطبیق حوزه سلامت با نوآوری بگویم. نخستین موضوع این است که شما نباید آزمایشگاه را محل خرید یا انجام آزمایش بدانید، چراکه این رویکرد بسیار تقلیل‌گرایانه است و در واقع درستش این است که آزمایشگاه، محل تولید داده‌های سلامت است.»
به گفته دکتر میراب‌سمیعی تجربه‌ی نوآوری در صنعت سلامت در ایران کم نبوده اما یکی از تحولاتی که در دوران کرونا به انجام رسید، انجام تست در محل بود و این روش در زمانی انجام شد که حتی یک عدد کیت تشخیص به کشور ما وارد نمی‌شد!

میراب‌سمیعی تاکید کرد: « به طور متوسط در سال ۳۰ هزار آزمایش انجام می‌شود که در زمان کرونا این تعداد به ۱۵۰هزار رسیده بود و این به معنای شناسایی و پاسخ به نیاز افراد در شرایط مطلوب است، آن هم در زمانی که هنوز نسخه‌نویسی الکترونیک به درستی انجام نمی‌شود.»
متخصص زیست فناوری پزشکی در ادامه گفت: «آنچه که از آن به عنوان سیاستگذاری سلامت یاد می‌شود، مجموعه‌ای از اقدامات و قوانین و مقررات موجود در جامعه است که باید خود را با آن وفق دهیم.»

 

نبود ادبیات مشترک در نظام سلامت

 

سمیعی در ادامه از ضرورت تحول در سیاست کلی نظام سلامت سخن گفت و تصریح کرد: «از سال ۹۳ که سیاست نظام سلامت پیاده شد، افراد حتی به ایجاد دسترسی به خلاقیت و نوآوری فکر نمی‌کردند. به همین دلیل عدم وجود ادبیات مشترک در حکمرانی سلامت منجر به بروز چالش می‌شد.»

او در پایان از برگزاری رویدادهای اکوسیستم سلامت که در آنها مسئولان وزارت بهداشت و  دیگر رگولاتوران، برای رفع مشکلات موجود این حوزه در کنار بخش خصوصی حضور داشته باشند، ابراز امیدواری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.