راهکارهای بهبود گردشگری سلامت در ایران در چشم‌انداز ۱۴۰۳

علی بزازی، مدیرعامل طب مدتوریسم مطرح کرد

هفتمین رویداد فعالان، کارآفرینان و مدیران کسب‌وکارهای اکوسیستم نوآور سلامت کشور با عنوان مدتک‌تاک (MTT7) روز پنجشنبه 10 اسفندماه 1402 به همت مدتورپرس در محل کانون زبان پارسی برگزار شد.

دکتر علی بزازی، مدیرعامل طب مدتوریسم که یکی از کسب‌وکارهای موفق اکوسیستم گردشگری سلامت ایران و از حامیان مدتک تاک هفتم است درباره وضعیت گردشگری پزشکی در ایران در این رویداد صحبت کرد؛ از آنچه که در سال ۱۴۰۲ این اکوسیستم تجربه کرد تا فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که در سال ۱۴۰۳ پیش روی این حوزه وجود دارد.
به گفته بزازی گردشگری پزشکی یکی از سودآورترین حوزه های گردشگری در ایران است و ما با توان تخصصی پزشکی بالا در ایران در کنار دیگر ظرفیت‌های طبیعی کشور همچون ۴ فصل بودن کشور ایران و داشتن فرهنگ و تاریخ غنی نتوانستیم از تمام ظرفیت‌های اقتصادی حوزه گردشگری سلامت به طور کامل بهره‌مند شویم و بنابراین می‌شود گفت که در این سال‌ها بسیاری از فرصت های آن را از دست داده‌ایم.
مدیرعامل طب مدتوریسم در این‌باره گفت: «به طور میانگین هر گردشگر پزشکی 3 برابر یک گردشگر عادی ارزآوری برای کشور را دارد، با نگاهی به آمارهای جهانی متوجه می شویم که کانادا در رتبه اول و ایران در رتبه 46 قرار دارد. در گردشگری سلامت، حوزه های زیبایی، ارتوپدی، قلب و عروق بیشترین سهم را در بازارهای جهانی دارند.»

 

گردشگری سلامت؛ صنعتی سودآور


او با اشاره بر بکر بودن صنعت گردشگری سلامت برای سرمایه‌گذاری گفت: «در دنیا سال 2022 اندازه بازار گردشگری سلامت 115 میلیون دلار است و این عدد تا سال 2032 به 346 بیلیون دلار می رسد.»
به اعتقاد بزازی، نمی‌توان به آمارهای اعلام شده از سوی وزیر بهداشت مبنی بر ورود بیش از یک میلیون و ۲۰۰ گردشگر سلامت به کشور استناد کرد. بر اساس گفته‌های وزیر سالانه بیش از یک میلیارد دلار ارز از طریق گردشگری سلامت به کشور وارد شده است. همچنین در برنامه هفتم توسعه 7 میلیارد یورو برای گردشگری سلامت پیش‌بینی شده است.
او افزود: «طبق گفته‌های وزیر بهداشت 60 کشور برای خدمات درمان به ایران آمده‌اند که این مربوط به کشورهای همسایه است.»
بزازی تاکید کرد: «کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به سبب عدم شناخت گردشگری سلامت نمی‌توانند راهنمای درستی برای کسب و کارهای نوآور داشته باشند، به اعتقاد من به تعداد کشورهای موجود در دنیا اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم می‌توانیم ارزآوری کنیم و نباید در این زمینه انتظاری از رگولاتوری داشت. اگر در بحث گردشگری سلامت متوجه شدید که کدام کشورها می‌توانند ارزآوری داشته باشند سفارتخانه در این زمینه می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.»
به گفته مدیرعامل طب مدتوریسم روش‌های بازاریابی در گردشگری سلامت متنوع است، وبسایت، لینکدین، سوشال مدیا و … اغلب مواقع روش‌هایی موثر بوده است.

دکتر علی بزازی؛ مدیرعامل طب‌مدتوریسم: به طور میانگین هر گردشگر پزشکی 3 برابر یک گردشگر عادی ارزآوری برای کشور را دارد، با نگاهی به آمارهای جهانی متوجه می شویم که کانادا در رتبه اول و ایران در رتبه 46 قرار دارد. در گردشگری سلامت، حوزه های زیبایی، ارتوپدی، قلب و عروق بیشترین سهم را در بازارهای جهانی دارند.

بزازی همچنین اطلاع‌رسانی در کشورهای همسایه را ابزاری مهم در افزایش ارزآوری و پیشرفت گردشگری سلامت دانست.
بزازی در ادامه گفت: «در گردشگری سلامت می‌شود از تجمیع شرکت‌های متخصص حوزه‌های مختلف بهره برد و مشاوره لازم را برای تمامی حوزه‌های سلامت به بیماران ارائه داد، چراکه برون‌سپاری این موارد به بیمارستان‌ها بسیار زمان‌بر است و ما به عنوان شرکت تخصصی این حوزه باید بتوانیم تمامی نیازها را پوشش دهیم.»

چگونه صنعت گردشگری سلامت در ایران را توسعه دهیم؟

مدیرعامل طب مدتوریسم به راهکارهای بهبود گردشگری سلامت پرداخت و تصریح کرد: «ارائه تسهیلات و مشوق‌های مالی به سرمایه‌گذاران در حوزه سلامت، نظارت بر عملکرد مراکز درمانی و اقامتگاه‌های مرتبط با گردشگری سلامت، ارائه خدمات با کیفیت و استاندارد به گردشگران سلامت و تنوع خدمات، رقابت با کشورهای همسایه از اقدامات اساسی برای بهبود حوزه گردشگری سلامت است.»
به بیان بزازی سایت وزارت خارجه شرایط سفر به ایران را در رتبه چهارم و بدترین حالت معرفی کرده است و در توضیحات خود بیان کرده که زندان رفتن، گروگان‌گیری و دزدیدن بچه‌ها از عواقب سفر به ایران است. بنابراین ما در این چنین فضایی نیازمند تلاشی بسیار برای اعتمادسازی همگانی جهت افزایش ورود گردشگران سلامت به کشور هستیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.