وی‌سی‌ها؛ معجزه‌ای برای حیات اکوسیستم استارتاپی سلامت ایران

گزارشی از صحبت‌های بهروز حاجیان‌طهرانی، مدیرعامل پیشتازطب زمان در رویداد مدتک‌تاک هفتم

هفتمین رویداد فعالان، کارآفرینان و مدیران کسب‌وکارهای اکوسیستم نوآور سلامت کشور با عنوان مدتک‌تاک (MTT7th) روز پنجشنبه 10 اسفندماه 1402 به همت مدتورپرس در محل کانون زبان پارسی برگزار شد.

بهروز حاجیان‌طهرانی، مدیرعامل پیشتازطب زمان، هم‌بنیانگذار شتابدهنده سیناپس و شرکت زینوم لانجیویتی، که از حامیان اصلی رویداد مدتک‌تاک هفتم نیز بود، در صحبت‌هایش در این رویداد، آینده سلامت دنیا را از آن لانجیویتی دانست. به گفته حاجیان‌طهرانی پیش‌بینی و پیشگیری؛ حوزه سلامت دنیا را شکل خواهد داد. او همچنین از خلق تکنولوژی جاودانه کردن انسان در آینده خبر داد.
مدیرعامل پیشتازطب زمان ضمن اشاره بر شرایط ناگوار امروز به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و تاثیر آن بر مهاجرت منابع انسانی به انتقاد از اکوسیستم سلامت کشور پرداخت. او گفت: «طبق گفته محمد فاضلی، جامعه شناس و استادیار سابق دانشگاه شهیدبهشتی در پادکست دغدغه ایران طی چند سال گذشته 5 میلیون نفر از ایران مهاجرت کرده‌اند و در سال‌های آینده نیز این روال ادامه خواهد داشت و مهاجرت نیروی متخصص سلامت بی‌شک مسئله‌ی بزرگ آینده‌ی ایران خواهد بود.»
مدیرعامل پیشتازطب زمان افزود: «در این شرایط به اعتقاد من باید برای خودمان امید خلق کنیم، با مروری بر تاریخ کشور متوجه می‌شویم ماندن و تلاش برای توسعه در تحول شرایط فعلی بسیار اثرگذار خواهد بود.»

 

اکوسیستم استارتاپی فعلی، سرمایه‌ی ایران است؛ باید ماند و حفظش کرد

حاجیان‌طهرانی با مقایسه‌ای میان کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران گفت: «این موضوع مهم و امیدبخشی است ک با وجود تمام مشکلات، یک اکوسیستم اقتصاد نوآورانه در ایران شکل گرفته است، اما در مقابل کشورهای حوزه خلیج فارس حتی به این فضا نزدیک هم نشده‌اند. به همین خاطر باید ماند و این سرمایه‌ی مهم یعنی این اکوسیستم را حفظ کرد.»
او اظهار کرد: «من معتقدم در شکست های استارتاپی یادگیری هست؛ به همین خاطر من تعداد شکست‌های استارتاپ‌ها را شاخص مهمی برای سرمایه‌گذاری می‌بینم.»
حاجیان‌طهرانی افزود: «بنابر یک تحلیلی تعداد استارتاپ های موفق ما زیر 1 درصد و در مقابل تعداد استارتاپ‌های موفق در کشورهای توسعه یافته بین 5 تا 10 درصد است.»
او تاکید کرد: «براساس مطالعات تیم ما، در شتابدهنده‌ها و پارک‌های علم وفناوری به لحاظ فنی و تخصصی به استارتاپ‌ها کمک شد، اما ساختار تجاری‌سازی برای آنها اعمال نشده بود و بسیاری از کسب‌وکارها منتور برای حضور در بازار سرمایه نداشتند. این یک ضعف جدی ساختاری است که از فقدان توجه لازم به نقش مهم سرمایه‌گذاری خطرپذیر به عنوان یک بال پرواز استارتاپ‌های ایرانی به سمت موفقیت خبر می‌دهد. اساسا باید توجه کرد که یک جز اصلی اکوسیستم نوآوری کشور، سرمایه‌گذاری خطرپذیر است و آنها متحمل ریسک زیادی برای سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها می‌شوند، در حالی‌که می‌توانند بر حوزه‌های ساختمان‌سازی سرمایه‌گذاری کنند و سود کلانی کسب کنند.»

 

دنیای سلامت دیجیتال با سرعت درحال تغییر است

به گفته حاجیان‌طهرانی موضوعی که در اکوسیستم استارتاپی از آن غافل شدیم نقش انکارناپذیر وی‌سی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در توسعه اکوسیستم استارتاپی و در کل، اکوسیستم اقتصاد نوآور کشور است. وی‌سی‌ها در دنیا 20 درصد سرمایه‌گذاری داشتند ولی بیش از 50 درصد سودآوری داشتند، به همین خاطر وی‌سی‌ها می توانند معجزه‌ای برای بقای حیات اکوسیستم استارتاپی در ایران باشند.
مدیرعامل پیشتازطب زمان با اشاره بر مسیر شروع خود در عرصه نوآوری گفت: «25 سال گذشته پیشتازطب راه‌اندازی شد، پس از چند سال توانستیم در شتابدهنده سیناپس تصمیم گرفتیم با حمایت این وی‌سی بالاترین تعداد محصولات دانش‌بنیان بازار کشور را تولید کنیم.»
به گفته حاجیان‌طهرانی دنیای سلامت دیجیتال با سرعت درحال تغییر است؛ به همین خاطر ما به یک ابزاری نیاز داریم که بتوانیم با این تغییرات همسو شویم.
او اظهار کرد: «ما در این راستا به عنوان یک سرمایه‌گذار اعتباری را در کشور کسب کردیم و در زمان بیماری کرونا توانستیم بیش از 50 درصد کیت تشخیص کشور را تامین کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.