سونامی مونقره‌ای‌ها و یک ترند جدید استارتاپی

امکان مقابله با روند پیری و رسیدن به عمر 140 سال با کمک استارتاپ‌های لانجیویتی

وقتی در مهرماه همین امسال روی جلد مجله تایم تیتری با عنوان «زندگی کردن تا 120 سالگی» نقش بست بسیاری اولین بار با مفهوم لانجیویتی یا همان طول عمر آشنا شدند. یک صنعت و ترند جدید که تلاش دارد با کند کردن روند پیری از طریق فناوری و سبک زندگی؛ رسیدن به سنین 120 تا 140 سال را برای افراد ممکن کند. آن‌هم یک پیری سالم که امکان کار کردن و لذت بردن از زندگی کماکان در آن میسر باشد.

اما وقتی تایم آن جلد معروف را منتشر کرد مدت‌های زیادی از تولد استارتاپ‌های لانجیویتی می‌گذشت. استارتاپ‌هایی که روی آینده سلامت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اگرچه تعدادشان در دنیا هم زیاد نیست اما به عنوان یکی از روندها و حوزه‌های به‌شدت روبه‌رشد و آینده‌دار اقتصاد نوآوری سلامت معرفی می‌شوند. حالا دیگر لانجیویتی در بین اهالی استارتاپی حداقل در بخش سلامت آن، شناخته‌شده است و این روزها بسیاری از آن صحبت می‌کنند. دور از ذهن نیست که سال 1403 شرکت‌ها و سرمایه‌گذارهای خطرپذیر بیشتری در دنیا وارد این بازار شوند اما تا همینجا در ایران هم حرکت‌هایی روی این بازار زده شده و کم‌کم افرادی از طبقه کسب‌وکار یا ثروتمندان ایرانی در پی استفاده از خدمات لانجیویتی برای رسیدن به طول عمر بیشتر و زندگی سالم‌تر هستند.

استارتاپ‌های این حوزه با توجه به بلندمدت بودن خدمات و البته تا حدی گران بودن آن‌ها، طبقه لوکس‌تر و مرفه‌تر جامعه از جمله مدیرعامل‌ها و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ را هدف گرفته‌اند اما دور از ذهن نیست که در سال‌های آینده پای لانجیویتی به طبقه متوسط ایران که در سال‌های اخیر مشتری پروپاقرص ترندهایی چون رژیم‌ها و غذاهای سالم بوده باز شود. احتمالا آن موقع است که یک موجی از استارتاپ‌ها، کسب‌وکارها و خدمات متنوع در این حوزه شکل بگیرد.

چرا لانجیویتی مهم شده است؟

درسا جلائی، مدیرعامل زینوم لانجیویتی که یک استارتاپ تخصصی در این حوزه است یکی از سخنران‌های کلیدی رویداد مدتک‌تاک هفتم (MTT 7TH) بود. او در این ارائه درباره صنعت لانجیویتی و افزایش طول عمر ترندها و فرصت‌های کسب‌‌وکاری گفت: «با مرور 60 سال گذشته متوجه می‌شویم که تقریبا 50 درصد زندگی خود را در شرایطی تجربه می‌کنیم که از سلامت مناسب برخوردار نیستیم و همین دغدغه باعث شد که من فکر کنم چگونه می‌توانیم هم راستا با افزایش مدت زمان زیست سالم خود، طول عمرمان نیز روندی صعودی داشته باشد؟»
به گفته جلائی این روزها در مفاهیم اقتصادی و سیاستگذاری‌ها با اصطلاحی به نام سیلور سونامی مواجه هستیم. سیلور به معنای مو با رنگ نقره‌ای و سونامی به معنای موج قدرتمندی است که افراد برای مواجهه با آن آماده نیستند و در نهایت خسارت‌های پرباری به جای می‌گذارد.
او در این‌باره تاکید کرد: «به طور کلی این اصطلاح به معنای این است که جمعیت سالمندان و افرادی که در سالمندی شرایط ناسالمی زندگی می‌کنند در حال افزایش است.» به گفته مدیرعامل زینوم لانجیویتی سال 2022 یک اتفاق بزرگی افتاد آن هم پیش‌بینی بازه زمانی سال 2000 تا 2050 بود که می‌گفت جمعیت افراد بالای 50 سال با شیب نسبتا تندی در حال افزایش است!
جلائی با تاکید بر اینکه ایران جزو 10 کشوری است که این اتفاق با سرعت برایش در حال رخ دادن است، می‌گوید: «این رشد 2.7 برابری که در جمعیت افراد بالای 60 سال اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود که ما بیش از 50 درصد هزینه‌های خود را به درمان اختصاص دهیم.»

دانش پشت استارتاپ‌های طول عمر چیست؟

به گفته‌ی جلائی یکی از نخستین مظاهر آن این است که ما دیگر نیروی کار نداریم، اما در مقابل افرادی که نیازمند پوشش بیمه‌ای و  هزینه درمان و مراقبت هستند به مرور افزایش می‌یابد. از نظر او نکته جالب ماجرا اینجاست که وزارت بهداشت و افراد فعال در حوزه درمان با یک روندی پیر خواهند شد و ما دیگر نمی‌توانیم با نیروی کار چابک و جوان طرف حساب شویم، چراکه ان ها نمی‌توانند سرویس مطلوبی را برایمان ارائه کنند.
جلائی با اشاره به مقاله‌ای که در مجله نیچر در سال 2013 چاپ شد، گفت: «در این مقاله نوشته بود که ما بلاخره فهمیدیم که چه اتفاقی درون سلول های بدن ما رخ می‌دهد که ما پیر می‌شویم و این پیری چطور تبدیل به انواع بیماری‌ها می‌شود. در ادامه  و در اوایل 2023 خبری در سی‌ان‌ان چاپ شد با عنوان موشی که جوان شد!»
به گفته جلائی، افرادی هستند که این تجربه را بر روی خودشان پیاده می‌کنند، مانند، برایان جانسون که استارتاپ خوددر سیلیکون ولی آمریکا را به فروش رساند و گفت «حاضرم سالی 2 میلیون دلار بر روی خودم سرمایه‌گذاری کنم تا سن بدنم را کمتر از سن شناسنامه‌ای نشان دهم.»
جلائی در ادامه از ورود سازمان جهانی بداشت یا همان who در صنعت لانجیویتی خبر داد و تاکید کرد: «لانجیویتی چند پارامتر اصلی دارد، اول اینکه پیشگیری از پیری که سرمنشا تمام بیماری‌هاست، دوم تشخیص میزان پیری بدن شما، سوم پیدا کردن درمان برای پیری و آخرین مورد سرمایه‌گذاری بر بدن تا جاییکه بتوان سن بدن را کمتر از سن شناسنامه‌ای نشان داد.»

وقتی به جای ظاهر، به درون بدن‌ توجه می‌شود

لانجیویتی یا طول عمر، علمی همراه با هوش مصنوعی است که کمک می‌کند تحلیل عمیق‌تری از وضعیت بدنمان داشته باشیم. برای نمونه  استارتاپ زینوم لانجیویتی سرویسی را معرفی کرده تا با اعمال نگاهی پیشگیرانه برای افراد، نقشه راهی شخصی‌سازی شده برای افزایش سن آن‌ها ارائه دهد.
به گفته مدیرعامل زینوم لانجیویتی موضوعی که اغلبمان از آن ناآگاه هستیم آن است که در روزمرگی‌هایمان بسیاری از فعالیت‌ها را به اشتباه انجام می‌دهیم و همین موضوع روند پیری را سرعت می ‌بخشد، او در‌این‌باره گفت: «به‌نظرم وقت آن رسیده که به جای تمرکز بر ظاهر، پروسه کندشدن روند پیری را از درون سلول‌های بدنمان شروع کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.