گردشگری سلامت در ترکیه همچنان می‌تازد

اگرچه این روزها درآمد گردشگری ترکیه به دلیل تنش‌هایی که با آمریکا داشته، رو به افول گذاشته است، اما حتی با این وجود نیز همچنان این کشور از صنعت گردشگری و بخصوص گردشگری سلامت، سودهای هنگفتی به دست می‌آورد. پیشرفت ترکیه در گردشگری سلامت ، موضوع غیرقابل کتمانی است که ریشه‌های متعددی دارد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، بر اساس آمارهایی که سازمان آمار ترکیه  (TÜİK) اعلام کرده، ترکیه طی پنج سال گذشته توانسته است که از بخش گردشگری سلامت، چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد. بر اساس این آمارها، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی، یک میلیون و ۸۵۲ هزار و ۹۷۵ گردشگر برای دسترسی به خدمات پزشکی و بهداشتی در ترکیه، راهی این کشور شده‌اند.

جالب تر اینکه میزان گردشگران سلامت طی پنج سال منتهی به سال ۲۰۱۷ نسبت به پنج سال پیش از آن حدود ۶۲ درصد رشد داشته است. در شش ماهه اول امسال نیز ۲۷۴ هزار و ۶۲ نفر برای بهره‌مندی از امکانات پزشکی ترکیه، وارد این کشور شده‌اند.

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی سازمان آمار ترکیه، بخش گردشگری سلامت ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی، یک میلیارد دلار درآمد خالص کسب کرده است که این میزان برای شش ماهه اول امسال، ۵۹۰ میلیون و صد هزار دلار برآورد می‌شود.

چرا گردشگران سلامت، ترکیه را انتخاب می‌کنند؟

اینکه بیماران از نقاط مختلف دنیا حاضر می‌شوند که برای درمان به ترکیه بیایند، نشان از پیشرفت ترکیه در گردشگری سلامت دارد. طبیعی است که گردشگران سلامت، کشورهایی را برای درمان انتخاب می‌کنند که کیفیت برتری را با قیمت مناسب‌تری ارائه کنند و همچنین برخلاف تصور عموم مردم، گردشگران سلامت و پزشکی به رعایت استانداردهای کمیسیون مشترک بین‌المللی (JCI) به طور ویژه دقت می‌کنند. آنطور که خبرگزاری آناتولی توضیح داده است، در همین حوزه، ترکیه با ۴۸ بیمارستان دارای استاندارد و شرایط (JCI) در رتبه ششم جهان قرار دارد.

بر اساس آمارهای اعلام شده، گردشگران پزشکی سلامت در کشور ترکیه علاوه بر جراحی‌های عمومی و زنان برای رادیوتراپی، جراحی لیزری چشم، بیماری‌های دهان و دندان، درمان ناباروری، بیماری‌های قلبی و عروقی و پیوند عضو نیز به این کشور می‌آیند. ترکیه همچنین در زمینه گردشگری پزشکی برای سالخوردگان و توانیابان نیز خدمات گسترده ای ارائه می‌کند.

تنوع بالای ارائه خدمات درمانی و کیفت بالای ارائه خدمات موجب شده است که کشور ترکیه از مسیر گردشگری سلامت، درآمد بیشتری به نسبت گردشگری طبیعت کسب کند؛ طوری که به گفته توران بوزگان، رییس انجمن استراتژی های بهداشتی و سیاست‌های اجتماعی ترکیه، سرانه هزینه اتباع خارجی که برای درمان به ترکیه می‌آیند، نسبت به کسانی که برای گذراندن تعطیلات به ترکیه سفر می‌کنند تقریبا ۱۰ برابر بیشتر است.

به گفته این فعال گردشگری سلامت در ترکیه، سالانه نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر با هدف درمان به ترکیه می‌آیند. گردشگری سلامت در قالب گردشگری پزشکی، گردشگری معلولان و سالمندان و گردشگری آب‌های گرم مطرح است. ترکیه در هر سه مورد فوق قابلیت گسترش و توسعه را دارد.

به گفته رییس انجمن استراتژی های بهداشتی و سیاست‌های اجتماعی ترکیه، شاید یکی از دلایلی که گردشگری سلامت در ترکیه رونق دارد، این باشد که در ترکیه با مخارج کمتر می‌توان خدمات بهداشتی و سلامتی بهتری دریافت کرد. ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت بالا و زمان انتظار کمتر از مزایای گردشگری سلامت در ترکیه است.

درمان بیماری‌های چشم، زنان و زایمان، لقاح مصنوعی یا آی وی اف، جراحی‌های قلبی و عروقی، تومور شناسی، جراحی‌های مغز و اعصاب، ارتوپدی، دندان پزشکی و کاشت مو، از جمله زمینه‌های گردشگری سلامت هستند که توسط اتباع خارجی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

راه‌های رقابت ایران با ترکیه در صنعت گردشگری سلامت

بر اساس خبری که اخیرا نیز در رسانه‌های ترکیه، بازتاب گسترده ای داشت، دولت ترکیه به ایجاد نقشه‌ راهی برای فعال کردن بخش توریسم درمانی و استفاده از منابع طبیعی آب‌های گرم و سرد، اقدام کرده است تا از این طریق در این حوزه، نقشی راهبردی ایفا کند.

برای تداوم پیشرفت ترکیه در گردشگری سلامت ، این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ به دومین جایگاه جهانی از نظر جذب توریست سلامت، نایل شود. جالب است که در همین زمینه، خطوط هوایی ترکیه به توزیع بروشورهایی درباره توریسم سلامت ترکیه و توریسم حرارتی در میان مسافران خطوط هوایی خود اقدام کرده است تا از این راه، امکانات گردشگری پزشکی خود را به جهانیان بشناسانند.

همچنین در برنامه ریزی‌های بلندمدت برای ارتقای پیشرفت ترکیه در گردشگری سلامت ، این کشور می‌خواهد تا یکی از دو کشور اصلی جهان در زمینه توریسم سلامت شود و به مرکزی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آسیایی مرکزی و روسیه در چشم انداز ۲۰۲۳ تبدیل شود.

دکتر محمد مختارزاده، فعال حوزه گردشگری سلامت درباره دلایل موفقیت ترکیه در حوزه گردشگری سلامت، خاطرنشان می‌کند: موفقیت‌های ترکیه در حوزه گردشگری سلامت، موفقیت‌هایی نیست که یک شبه به دست آمده باشد، بلکه این کشور حدود ۲۰ سال است که برای رسیدن به جایگاه فعلی می‌جنگد.

مختارزاده تاکید دارد: نه دانش پزشکان ایرانی از پزشکان ترکیه‌ای کمتر است و نه جاذبه‌های توریستی ایران از این کشور همسایه‌اش کمتر است. حتی در خیلی از این زمینه‌ها، کشور ما دست بالاتر را در اختیار دارد، اما به دلیل جدی نگرفتن پتانسیل‌های ارزآوری گردشگری سلامت، کشور ما در این حوزه نتوانسته است به رقیبی جدی برای ترکیه تبدیل شود و در این سال‌ها، پیشرفت ترکیه در گردشگری سلامت ، بسیار چشمگیر بوده است.

به باور او، تنها با حمایت از بخش خصوصی فعال و متخصص در این حوزه می‌توان امیدوار بود که عقب ماندگی‌های ایران در حوزه گردشگری سلامت جبران شود، اما اگر بخواهیم در این حوزه، صرفا بخش دولتی فعال باشد و دولت را در این زمینه قوی کنیم، بخش دولتی به تنهایی نمی‌تواند رقیب ترکیه در حوزه گردشگری سلامت باشد.

نباید از خاطر برد که هم اکنون ترکیه در حوزه گردشگری سلامت، بازار منطقه را هم در اختیار گرفته است و خیلی از مشتریان سنتی ایران در حوزه گردشگری سلامت را هم جذب می‌کند. در چنین شرایطی، دولت باید با حمایت از نهادهای قانونی و غیردولتی فعال در بخش خصوصی، تلاش کند تا با تجهیز بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری سلامت به میدان نبرد اقتصادی با ترکیه برود که از جمله این حمایت‌ها می توان به اعطای معافیت‌های مالیاتی، هموار کردن مسیر رشد و توسعه و ارائه تسهیلات قانونی به این شرکت‌ها اشاره کرد.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.