ظرفیت بالای سیستان و بلوچستان در جذب گردشگر سلامت

اگرچه استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت‌های اقتصادی، درمانی و صنعتی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و همچنان در زمره استان‌های محروم قرار می‌گیرد، اما نباید از ظرفیت‌های بالقوه گردشگری سلامت در سیستان و بلوچستان غافل شد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، استان سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با چند کشور همسایه در جنوب، شرق و جنوب شرقی کشور، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر سلامت دارد که این پتانسیل بالقوه، مغفول مانده است.

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم ضمن ارائه آمارهای امیدوار کننده و با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری سلامت در سیستان و بلوچستان ، خبر می‌دهد که ۲۵۰ بیمار خارجی در شش ماهه نخست امسال در مراکز بهداشتی درمانی استان سیستان و بلوچستان پذیرش و مداوا شدند.

رفیع حسینی با بیان اینکه گردشگری سلامت این روزها تبدیل به یکی از زیر مجموعه‌های تخصصی صنعت گردشگری شده است، تاکید می‌کند: مجموع بیماران خارجی سال گذشته سیستان و بلوچستان حدود ۳۵۰ نفر بود که آمار شش ماهه نخست امسال نشان از افزایش تمایل بیماران خارجی برای دریافت خدمات از مراکز درمانی این استان دارد. بیشترین بیماران پذیرش شده این مدت از اتباع کشورهای افغانستان، پاکستان، عمان، قطر و عراق بودند که خدماتی در حوزه چشم پزشکی، زنان و زایمان و کودکان دریافت کردند.

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری سلامت در سیستان و بلوچستان یادآور می‌شود: سیستان و بلوچستان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی چند کشور بویژه دو کشور نیازمند به خدمات بهداشتی درمانی، ظرفیت بسیار خوبی برای پذیرش بیماران خارجی دارد. مثلا هم اکنون مجوز پذیرش بیماران خارجی در سه بیمارستان چشم پزشکی الزهرا(س) زاهدان، بیمارستان امام علی (ع) چابهار و مرکز جراحی محدود امام حسین(ع) زاهدان صادر شده است.

به گفته حسینی، تندرستی و درمانی از جمله ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ارزشمند و بی نظیر از ظرفیت‌های گردشگری سلامت در سیستان و بلوچستان است که می‌تواند زمینه ساز جذب توریست و رونق و توسعه منطقه شود. استان پهناور سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی کشورهای افغانستان، پاکستان، حوزه دریای عمان و وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان های متعدد، مرکز بزرگ چشم پزشکی و از همه مهم‌تر نیروهای متخصص و فوق تخصص آمادگی جذب توریست در سه بخش گردشگری سلامت را دارد و می‌تواند دروازه ورودی و خروجی مهمی برای این حوزه باشد.

خارجی‌هایی که به گردشگری سلامت کمک نمی‌کنند

آمار کلی از بیماران خارجی که برای درمان به سیستان و بلوچستان می‌آیند، بسیار بیشتر از آمارهایی است که مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان به آنها اشاره کرده است. البته خیلی از این گردشگران خارجی که به سیستان و بلوچستان می‌آیند، سودآوری چندانی برای گردشگری سلامت ندارند و حتی خیلی از آنها موجب تحمیل هزینه‌های اضافی به نظام سلامت می‌شوند.

دکتر مهدی طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید دارد که بیش از ۳۵۰ هزار تبعه کشور‌های افغانستان و پاکستان سال ۹۶ در سیستان و بلوچستان، خدمات بهداشتی و درمانی از تیم‌های سلامت این دانشگاه دریافت کردند. اتباع خارجی دریافت کننده خدمات درمانی از طریق مرز‌های میرجاوه، سراوان و زاهدان در قالب زوار اربعین و مسافر وارد سیستان و بلوچستان شده بودند و تحت پوشش خدمات سلامت و برنامه بیماریابی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار گرفتند و موارد مشکوک بلافاصله خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت کردند.

به گفته طباطبایی، سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری و مرز طولانی مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان در معرض بروز و شیوع انواع بیماری‌های واگیر و غیر واگیر قرار دارد که دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با محور قرار دادن این موضوع و ایجاد پایگاه‌های مراقبت مرزی در زمینه نظام مراقبت بیماری‌ها و بیماریابی گام‌های موثر و موفقی بر داشته است.

همچنین به گفته این مقام مسئول، شرایط اقلیمی خاص سیستان و بلوچستان، تردد‌های بی رویه مرزی، خشکسالی‌ها و درآمد‌های کم مردم و دسترسی پایین برخی از مناطق دوردست به تسهیلات بهداشتی و پراکندگی زیاد، خدمات رسانی سلامت را به مردم دچار مشکل کرده است، اما با این وجود تیم‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنان خدمات بهداشتی و درمانی را در دورترین نقاط استان به بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهند.

با توجه به اینکه بسیاری از بیماران خارجی که به سیستان و بلوچستان مهاجرت می‌کنند، در زمره مهاجران و پناهندگان غیرقانونی هستند که به کشور وارد می‌شوند، بنابراین نمی توان خیلی توقع داشت که این گروه از مهاجران بتوانند به درآمدزایی در صنعت گردشگری سلامت، کمک کنند. در این شرایط، پذیرش بیماران خارجی از سوی شرکت‌های تخصصی و قانونی می‌تواند جایگزین مطمئنی برای جذب گردشگران سلامت باشد.

گردشگری سلامت در خدمت مردمان مناطق محروم

با ارتقای زیرساخت های گردشگری سلامت در استان سیستان و بلوچستان، می توان امیدوار بود که مردم این مناطق هم بتوانند از توسعه گردشگری سلامت بهره مند شوند.

دکتر علی ایزدیاری، پزشک فعال در مناطق محروم سیستان و بلوچستان نیز به همین مساله اشاره می‌کند و با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری سلامت در سیستان و بلوچستان می‌گوید: وقتی زیرساخت های گردشگری سلامت در استان سیستان و بلوچستان ارتقا پیدا کند، این اتفاق در نهایت به نفع مردمان مناطق محروم این استان نیز تمام می‌شود، زیرا در آن صورت دسترسی بیشتری به امکانات بهداشتی و درمانی خواهند داشت.

به گفته ایزدیاری، نمی توان انتظار داشت پناهنده ای که به طور غیرقانونی وارد استان سیستان و بلوچستان شده و در تامین نیازهای اولیه زندگی‌اش هم درمانده است، بتواند کمکی به توسعه صنعت گردشگری سلامت در این استان داشته باشد. کمکی که نظام سلامت به اینگونه پناهندگان می‌کند، کمک‌های انسان دوستانه است که اتفاقا باید تداوم داشته باشد، زیرا به هر حال باید این افراد فارغ از ملیتشان، خدمات بهداشتی و درمانی مناسبی دریافت کنند. بنابراین قطعا با توسعه گردشگری سلامت در این استان، همه ساکنان فارغ از ملیتشان از ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند می‌شوند.

نباید از خاطر برد که می‌توان با تجهیز بیمارستان‌ها و در اختیار قرار دادن امکانات مناسب به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی، پزشکان بیشتری را به مناطق محروم سیستان و بلوچستان جذب کرد که تحقق این موضوع نیز به توسعه گردشگری سلامت در سیستان و بلوچستان و دسترسی مردمان مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی، منجر خواهد شد.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.