آیا عمل کاشت مو در ترکیه مطمئن است؟

گزارشی از آسیب‌ها و وضعیت عمل کاشت مو در ترکیه که رونق زیادی دارد

حوالی میدان تقسیم، کانون اصلی استانبول مدرن که راه بروید شاهد گروهی از مردان خواهید بود که با باندهایی بر سر و نقاط قرمز رنگی روی آنها درحال رد شدن از کنارتان هستند. آن‌ها عمل کاشت مو در ترکیه را تجربه کرده‌اند.

آنها نشانه‌ای از یکی از صنایع بسیار در حال رشد ترکیه هستند. در چند سال اخیر به رغم کاهش چشمگیر در آمار گردشگری ترکیه، این کشور به مقصدی برای گردشگران پزشکی شده که خواستار عمل‌ کاشت مو در ترکیه هستند تبدیل شده است. امین ککمک، سرپرست شورای توسعه صنعت گردشگری سلامت ترکیه خطاب به روزنامه ترکیه‌ای حریت گفته حدود ۷۵۰ هزار گردشگر سلامت سال گذشته از ترکیه دیدار کرده‌اند که از این تعداد حدود ۶۰ هزار نفر آنها برای کاشت مو به این کشور می‌آیند. حسین کرک، رئیس گردشگری خاورمیانه و انجمن آژان‌ های گردشگری برآورد می‌کند هر هفته حدود ۱۵۰ تا ۵۰۰ عمل کاشت مو در ترکیه انجام می شود.

کاشت مو عمل گرانی است که در آن پزشک یا متخصص هزاران نقطه کوچک در جلوی جمجمه ایجاد می کند و سپس فولیکول های مو را از پشت سر می گیرد و آنها را در جلوی سر می‌کارد. اگر این عمل خوب جواب دهد به رشد موی جدید منتج می‌شود و یکی از تنها روش‌های مبارزه با تاسی سر است. اما اگر این عمل خوب پیش نرود، رشد مو در جهتی غیر طبیعی انجام می‌شود و ریسک بالایی برای عفونت مو و زخم شدن سر به وجود می‌آید.

عزیز ۲۸ ساله در سال ۲۰۱۷ پس از آنکه از سه سال قبل، موهایش شروع به ریزش کرده بودند از الجزیره به استانبول آمد تا عمل کاشت مو در ترکیه را انجام دهد. او با تشویش در لابی یک کلینیک مو نشسته بود، درحالی که سرش با باند بسته شده بود. عزیز درحالی که از بازگشت دوباره موهایش هیجان زده بود گفت «من معمولاً اعتماد به نفس خوبی دارم. اما از وقتی موهایم شروع به ریزش کرد اعتماد به نفسم روز به روز کمتر شد.» عزیز این کلینیک را در فیسبوک پیدا کرد و تحت تأثیر عکس هایی از قبل و بعد عمل مردم قرار گرفت. به همین دلیل به استانبول آمد.

عمل کاشت مو در ترکیه تنها یک عمل پزشکی نیست. تقریباً هر کلینیکی در استانبول چنین بسته‌ای ارائه می‌دهد: شما از فرودگاه برداشته شده و با یک راننده اختصاصی که کلینیک برایتان در نظر گرفته است به هتل آورده می‌شوید. اتاق هتل شما از قبل توسط کلینیک رزرو شده است و لازم نیست در مورد حمل‌ونقل روز عمل نگران باشید. همه کارها را کلینیک انجام می‌دهد. این خلاصه‌ای است از یک عمل کاشت مو در ترکیه که این روزها رونق زیادی دارد.

بدون شک هزینه، دلیل مهمی برای مردمی است که برای همل کاشت مو در ترکیه به این کشور می‌آیند؛ درحلی که این عمل در آمریکا و اروپا تا حدود ۲۵ هزار دلار آب می خورد، در استانبول با تنها ۶۰۰ دلار تا ۲ هزار دلار انجام می‌شود.

دلیل این موضوع تا حدی به خاطر رقابت شدید میان کلینیک‌های شهر استانبول است. به گفته طالب تاستامل، مدیر کل Clinic Expert که یکی از بزرگترین کلینیک‌های عمل کاشت مو در ترکیه است. «آنها مثل قارچ رشد می‌کنند و بسیاری از آنها دست به اقدامات افراطی می‌زنند تا هزینه‌هایشان را برای جذب مشتریانی که به دنبال قیمت پایین می‌گردند تا حد ممکن کاهش دهند.» او می گوید این رقابت باعث شده است که کلینیک‌ها برای انجام عمل‌های جراحی خود با قیمت پایین دست به استخدام افرادی نالایق بزنند.

او تأیید می‌‌کند که حتی در کلینیک خودش، این پزشکان نیستند که اکثر عمل‌ها را انجام می‌دهند، درحالی که مقتضیات قانونی می‌گوید تمام موارد عمل‌ کاشت مو در ترکیه باید توسط پزشکان انجام شود. در واقع بیشتر کلینیک‌ها این قانون را زیر پا می‌گذارند. در پنج یا شش سال گذشته، تعداد مشتریان بر نگرانی‌های موجود در مورد کیفیت عمل کاشت مو در ترکیه غلبه کرده است.

پناهجویان سوری؛ بازنده اصلی عمل کاشت مو در ترکیه

به گفته یکی از پزشکان ترکیه که مدیر Advanced Hair Clinic است برای بیماران موضوعی عادی است که پیش از عمل کاشت مو برای مشاوره به پزشک مراجعه می‌کنند و اینطور باورشان می‌شود که قرار است زیر تیغ همان پزشک بروند؛ درحالی که سر آخر این کار را یک پرستار یا تکنسین انجام می‌دهد.

به گفته این پزشک، کلینیک‌ها از این ماجرا قسر در می‌روند زیرا بازرسان وزارت بهداشت اغلب ترجیح می‌دهند رشوه بگیرند.

صاحبان کلینیک می‌گویند دلیل اصلی این اتفاق این است که اکثریت مشتریان عمل کاشت مو در ترکیه از کشورهای خاورمیانه می‌آیند. آنها بیشتر از آنکه از ناآرامی‌های سیاسی ترکیه بترسند از اتفاقات اروپا و آمریکای شمالی هراس دارند.

اما این شرایط منحصر به فرد یک اثر جانبی هم دارد: یک اقتصاد خرد در قالب صنعت کاشت مو برای پناهجویان سوری ایجاد شده است؛ کسانی که ارزشمند هستند چون عربی صحبت می‌کنند.

احمد یک پناهجوی سوری است که یک سال است در این صنعت کار می‌کند او مشتریان را جذب و پس آنها در طول فرایند عمل هدایت می‌کند. به گفته خودش امثال او به دلیل ترس از اخراج از ترکیه از هیچ اطلاعات شناسایی استفاده نمی‌کنند. احمد کسی است که به تماس‌های شبانه در مورد عمل پاسخ می‌دهد و مترجم مشتریان و کارمندان ترکی است. به گفته خود کارمندان سوری اغلب از سوی کارفرمایانشان مورد استثمار قرار می‌گیرند. آنها باید ۱۰ ساعت در روز کار کنند و اگر به تلفن پاسخ ندهید از حقوقتان کسر و به شدت تنبیه می‌کنند.

جراحی ارزان کاشت مو یکی از تنها چیزهایی است که همچنان پای بازدیدکنندگان را به ترکیه می کشاند. در پی چندین حمله تروریستی و ناکامی گروه های نظامی، گردشگری سلامت در ترکیه به شدت در سال ۲۰۱۶ افت کرد. این صنعت دوباره پا نگرفت مگر در یک بخش: گردشگری عمل کاشت مو در ترکیه.

ترجمه: تمنا منصوری

نظرات بسته شده است.