تمرکز بر کشورهای همسایه؛ مسیر توسعه گردشگری سلامت

بیشترین گردشگران سلامت از کدام کشورها وارد ایران می‌شوند؟ این پرسشی تعیین کننده و راهبردی در صنعت گردشگری سلامت ایران است که رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت به آن پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، دکتر سعید هاشم‌زاده توضیح داده است که کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان، پاکستان و عمان، کشورهای اول در اعزام گردشگر سلامت به ایران هستند.

همین آمارها به خوبی نشان می‌دهد که کشورهای همسایه ما مهم‌ترین مشتری صنعت گردشگری سلامت ایران هستند که باید روی آنها حساب ویژه تری باز کنیم.

تمرکز بر افزایش جذب گردشگر سلامت از کشورهایی که با ما رابطه مساعدی دارند و نام نیکی از خدمات درمانی ایران در ذهنشان به جای مانده، سیاست هوشمندانه‌ای است که می‌تواند موجب توسعه گردشگری سلامت ایران شود.

آمارهایی قابل تامل از گردشگری سلامت ایران

«با وجود ظرفیت‌های بالای بهداشتی درمانی در کشور، سهم ایران از بازار گردشگری سلامت، ناچیز است.» اینها بخشی از گفته‌های قابل تامل رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت است که تاکید دارد: رویکرد اصلی وزارت بهداشت، نهادینه کردن روند جذب گردشگر سلامت به شکلی است که گردشگر از مبدا مسیر حرکت خود و محل دریافت خدمات، شناسایی و مشخص شود.

او با بیان اینکه هر گردشگر سلامت حدود چهار برابر یک گردشگر عادی در کشور مقصد هزینه می‌کند، خاطرنشان می‌کند: صنعت گردشگری سلامت در دنیا در سال گذشته میلادی حدود ۴۳۹ میلیارد دلار چرخش مالی داشته است، یعنی چیزی حدود ۱۱ میلیون نفر، کشور خود را به قصد دریافت خدمات درمانی ترک کرده‌اند.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات به افراد همراه بیماران، یادآور می‌شود: بیش از ۸۰ درصد گردشگران سلامت با حداقل یک نفر همراه به کشور مقصد سفر می‌کنند و به همین دلیل لازم است برای این همراهان نیز برنامه‌ریزی مطلوبی داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول، هم اکنون کشورهای تایلند، سنگاپور، هندوستان، مجارستان، آمریکا و کانادا، بیشترین سهم را در بازار گردشگری سلامت دارند.

سیاست عملگرایانه در گردشگری سلامت به چه معناست؟

سیاست عملگرایانه در صنعت و اقتصاد، بهترین مسیر درآمدزایی است که در دنیا هم روی این اصل، حساب ویژه باز می‌کنند.

دکتر علی کیوان خواه، مدرس دانشگاه و فعال صنعت گردشگری هم روی همین اتخاذ سیاست عملگرایانه در گردشگری سلامت تاکید دارد و می‌گوید: اتخاذ سیاست عملگرایانه در صنعت گردشگری سلامت، موجب خواهد شد که اهداف نزدیک و قابل دسترسی مثل جذب گسترده گردشگران سلامت از کشورهای همسایه محقق شود و در کنار آن به فکر جذب گردشگر سلامت از سایر نقاط جهان باشیم.

او تصریح می‌کند: اتخاذ سیاست جذب گردشگر سلامت در بین کشورهایی که بیشترین میزان گردشگر سلامت را به ایران اعزام می‌کنند، می‌تواند سودآوری ثابت این صنعت را در ایران تضمین کند. در سیاست عملگرایانه، اهداف نزدیک را فدای اهداف آرمانی نمی‌کنند، بلکه اهداف کوتاه مدت را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف بلند مدت می‌دانند.

او توضیح می‌دهد: اگرچه باید به فکر جذب گردشگر سلامت از همه کشورهای جهان باشیم و به نقطه‌ای از کیفیت برسیم که گردشگران سلامت از جای جای جهان برای سفر به ایران، تمایل داشته باشند، اما سیاست هوشمندانه‌تر این است که تا رسیدن به چنین جایگاه فاخری، تلاش کنیم که برای رضایتمندی بیشتر کشورهایی تلاش کنیم که بیشترین گردشگر سلامت را به ایران اعزام می‌کنند. یعنی اهداف نزدیک را فدای اهداف دور نکنیم.

نباید از خاطر برد که بازار گردشگری سلامت، یک بازار کاملا رقابتی است که در آن هیچ کشوری، منتظر کشور دیگر نمی‌ماند و مسیر توسعه این صنعت، قابل توقف نیست. در این بازار پررقابت می‌توان با ارتقای کیفیت و آموزش فعالان صنعت گردشگری سلامت، مسیر هموارتری برای درآمدزایی فراهم کرد.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.