استارتاپ دکتر من چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

گفت‌وگو با شهرام مسماریان درباره ظرفیت‌های اکوسیستم استارتاپی سلامت ایران

استارتاپ دکتر من توسط شهرام مسماریان که متولد ۴۸ در شهر اصفهان است در استان البرز بنیانگذاری شده است. ایده دکتر من از سال ۸۳ به ذهن او رسیده است: «سال ۸۳ یک بانک اطلاعات پزشکی در قالب یک دفترچه در استان البرز با کمک یکی از دوستانم تولید و حدود ۱۰ هزار نسخه از آن را چاپ و به صورت رایگان در داروخانه‌ها توزیع کردیم. محتوای این دفترچه شامل اطلاعات تمام پزشکان با نام و مشخصات، تخصص، آدرس و شماره تماس می‌شد. از این کار استقبال خوبی صورت گرفت و مردم دفترچه‌ها را از داروخانه‌ها دریافت می‌کردند. ولی به به دلیل مشکلاتی که پیش آمد، آن زمان نتوانستیم کار را ادامه دهیم. تا اینکه در سال ۹۱ با توجه به اینکه استفاده از اینترنت در جامعه فراگیر و دسترسی به آن هم ساده‌تر شده بود تصمیم گرفتم کار را مجدد از سر بگیرم و سایت دکتر من را راه ‌انداختیم. بر همین اساس به جمع‌آوری اطلاعات از پزشکان و مراکز درمانی پرداختیم. از سال ۹۶ در خانه استارتاپ البرز مستقر و با حوزه استارتاپ‌ها آشنا شدم و فهمیدم کاری که انجام می‌دهیم راه‌اندازی یک استارتاپ است. دکتر من در اسفند ۹۶ دوباره متولد شد و ساختار آن و نوع عملکردش تغییر کرد. در حال حاضر یک تیم ۵ نفره هستیم.»

در استارتاپ دکتر من چکار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

در دکتر من داده‌های پزشکان در تخصص‌های مختلف و مراکز درمانی از جمله آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی‌ها، سونوگرافی‌ها، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، خانه‌های گرم، خانه‌های سالمندان و غیره را در اختیار کاربران قرار می‌دهیم. ما داده‌ها را از استان‌های مختلف جمع‌آوری کرده‌ایم، ولی در حال حاضر فقط اطلاعات مربوط به استان البزر را در سایت قرار داده‌ایم تا باگ‌های سیستم را شناسایی کنیم و تعامل بهتری با پزشکان داشته باشیم، نیاز کاربران را بهتر شناسایی کنیم و سایت را براساس نیازهایی که وجود دارد بهبود دهیم. ولی قصد داریم به تدریج اطلاعات سایر استان‌ها را نیز بر روی سایت قرار دهیم. البته علاوه بر این خدمات قصد داریم بخش نوبت دهی آنلاین و مشاوره را نیز به خدمات استارتاپ دکتر من اضافه کنیم. بخش پرسش و پاسخ هم بخش دیگری از سایت است که کاربران می‌توانند سوالات خود را از پزشکان بپرسند.

در حال حاضر اطلاعات چه تعداد پزشک و مراکز درمانی در سایت معرفی شده‌اند؟

حدود ۳۳۰۰ مرکز و اطلاعات پزشکی در سایت ثبت شده و حدود ۹۵ درصد این اطلاعات آپدیت است. ما معمولا هر شش ماه یکبار اطلاعات را آپدیت می‌کنیم. گاهی پزشکان خودشان تغییراتی که در آدرس و یا تخصصشان ایجاد می‌شود را به ما اطلاع می‌دهند. تقریبا موفق شده‌ایم تعامل خوبی با جامعه پزشکی برقرار کنیم و آن‌ها ما را می‌شناسند.

استارتاپ‌های موفق حوزه سلامت

چه تعداد کاربر تا کنون از این اطلاعات استفاده کرده‌اند؟

ما در روز پیک هفته یعنی شنبه حدود ۷۰۰۰ بازدید را تجربه کرده‌ایم و فکر می‌کنم برای سایتی که فقط داده در اختیار کاربران قرار می‌دهد آمار خوبی باشد.

شیوه درآمدزایی شما در استارتاپ دکتر من چگونه است؟

داده‌ها رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. ولی در آینده قصد داریم به ازای خدماتی که به پزشکان می‌دهیم هزینه‌ای را از آن‌ها دریافت کنیم. البته باید بگویم که حدود ۴ سال است که ما داده‌های پزشکان را به صورت رایگان بر روی سایت قرار داده‌ایم و همچنان نیز این داده‌ها را به صورت رایگان قرار خواهیم داد تا در این حوزه فرهنگ‌سازی کنیم.

با توجه به اینکه هنوز به مرحله درآمدزایی نرسیده‌اید، چطور توانسته‌اید استارتاپ‌تان را سر پا نگه دارید و هزینه‌ها را جبران کنید؟

واقعیت این است که ما از کارهای دیگری که انجام می‌دهیم مانند طراحی سایت برای پزشکان، مشاوره‌های تبلیغاتی و انجام اموری از این دست تاکنون درآمد داشته‌ایم. هر چه درآمد از کارهای اینجنینی داشته‌ایم، در دکتر من هزینه شده است. البته باید بگویم از طریق استارتاپ دکتر من تعامل خوبی با پزشکان برقرار کردیم و موفق شدیم کارهای جانبی تبلیغاتی آنها را انجام دهیم.

ما با ۵ میلیون تومان کار را شروع کردیم و هنوز برای جذب سرمایه اقدام نکردم. علت آن هم این بوده است که می‌دیدیم باقی دوستانمان که جذب سرمایه کردند با مشکلات عدیده‌ای با برخی از سرمایه‌گذاران روبرو شده‌اند. از مهمترین این مشکلات این بوده است که برخی سرمایه‌گذاران پول موردنیاز را در زمانی که لازم بوده در اختیار استارتاپ نگذاشته‌اند.

با چه سرمایه اولیه کار را شروع کردید؟ آیا تاکنون موفق به جذب سرمایه شده‌اید؟

ما با ۵ میلیون تومان کار را شروع کردیم و هنوز برای جذب سرمایه اقدام نکردم. علت آن هم این بوده است که می‌دیدیم باقی دوستانمان که جذب سرمایه کردند با مشکلات عدیده‌ای با برخی از سرمایه‌گذاران روبرو شده‌اند. از مهمترین این مشکلات این بوده است که برخی سرمایه‌گذاران پول موردنیاز را در زمانی که لازم بوده در اختیار استارتاپ نگذاشته‌اند. من ترجیح دادم که کند پیش بروم و با این مشکلات روبرو نشوم.

در این مدت که در اکوسیستم سلامت فعالیت می‌کردید به طور کلی کشش بازار را چطور ارزیابی کردید؟

در اوایل شروع کار استقبال کمی ‌از سایت می‌شد؛ شاید روزی فقط ۱۵ الی ۲۰ نفر از سایت بازدید می‌کردند، ولی در حال حاضر بازدید‌ها در روزهای تعطیل حدود ۲۰۰۰ نفر و در روزهای پیک هفته به حدود ۷۰۰۰ نفر هم می‌رسد. این نشان می‌دهد که مردم کم‌کم به این نوع خدمات اعتماد و از آن استفاده می‌کنند. به نظر من کشش بازار سلامت ایران خیلی خوب است و با بازار بزرگی روبرو هستیم و در این حوزه خدمات متنوعی می‌توان ارائه داد. ما در بیزینس پلن خود ۲۱ زیر مجموعه برای دکتر من در نظر گرفته‌ایم که به تدریج قصد داریم آنها را لانچ کنیم.

   مطالب مرتبط:

چه پلن‌های توسعه‌ای در سر دارید و جای چه پلتفرم‌هایی را در اکوسیستم خالی می‌بینید؟

بخش دندانپزشکی از جمله حوزه‌هایی است که باید به آن توجه شود چراکه بیمه‌ها نیز از آن حمایت نمی‌کنند. می‌توان در این حوزه ‌ایده‌پردازی کرد تا بتوان تا حدی از مشکلات این بخش کاست. علاوه بر اینکه در حوزه تصویربرداری، پرونده‌های پزشکی و غیره می‌توان بسترسازی و ارائه خدمت کرد.

فکر می‌کنید حوزه استارتاپ‌های سلامت چقدر قابلیت این را دارند که به یک صنعت تبدیل شوند؟

اگر سیستم‌های دولتی مانند وزارت بهداشت و شبکه‌های درمانی کمی‌ کار را تسهیل کنند تا ورود استارتاپ‌ها به برخی از مراکز راحتتر شود تا بتوانند به اطلاعات موردنیاز دسترسی داشته باشند، این صنعت خیلی رشد خواهد کرد. من فکر می‌کنم بحث توریسم سلامت این فابلیت را دارد که دولت روی آن به عنوان یک بازویی که درآمد ارزی برای کشور داشته باشد حساب کند. این فرآیند نیاز به همکاری و مساعدت دارد تا سرعت کار افزایش یابد تا این حوزه به یک صنعت درآمدزا تبدیل شود.

در این مدت با چه چالش‌هایی روبرو بودید؟

همان طور که گفتم یکی از مشکلات اصلی ما ورود به مراکز پزشکی و درمانی است. متاسفانه به ما اعتماد ندارند و رفتار خوبی از خود نشان نمی‌دهند و در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر است. علاوه بر این بحث مالیات و دارایی از دیگر دغدغه‌هایی است که با آن روبرو هستیم.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.