سامانه سینا می‌خواهد به درگاه ملی نوبت‌دهی سلامت تبدیل شود

سامانه یکپارچه نوبت‌دهی آنلاین سینا توسط فرزاد ریانی و فاطمه جلالی‌فر راه‌اندازی شده است. فرزاد فوق‌لیسانس فناوری اطلاعات از دانشگاه شریف دارد و فاطمه نیز در رشته صنایع، گرایش سیستم‌های سلامت تحصیل کرده است. فرزاد می‌گوید:«این ایده برگرفته از موضوع پایان‌نامه‌ام بود. من در خانواده یک پزشک بزرگ شدم و از نزدیک شاهد مشکلات و موانع حوزه سلامت بودم. بر همین اساس به تحقیق در این حوزه پرداختم و متوجه شدم نرم‌افزار یکپارچه‌ای برای نوبت‌دهی وجود ندارد و تصمیم گرفتم که استارتاپی در این حوزه راه بیاندازم. برهمین اساس مدل‌های جدید که در دنیا ارائه‌شده بود و ادعا می‌شد که می‌تواند مشکلات حوزه سلامت را برطرف کند را بررسی کردیم. خروجی این تحقیقات در نهایت به گردآوری یک کتاب با عنوان راه‌حل‌های مبتنی بر رایانش ابری در فناوری اطلاعات سلامت شد که این کتاب را همراه با استادم و یکی از دوستانم ترجمه کردیم و در حال حاضر به عنوان یک منبع درسی در دانشگاه تدریس می‌شود.»

شما چه مشکلی را سیستم‌های آنلاین سلامت مشاهده می‌کردید که فکر می‌کردید ارائه خدمات سلامت در بستر رایانش ابری می‌تواند آن را برطرف کند؟

من با مثال فیل و مورچه این مشکل را توضیح می‌دهم. فرض کنید فردی به بیمارستان مراجعه می‌کند و قصد دارد خدمت کوچکی را دریافت کند که این کار به عنوان مثال از یک مورچه برمی‌آید ولی متاسفانه با توجه به زیرساخت‌های نامناسب، بیمارستان مجبور است که یک فیل( یک سرور بزرگ) را خریداری کند تا خدمتی در حد یک مورچه را ارائه دهد. در صورتی که با استفاده از فناوری رایانش ابری می‌توان از یک لشگر مورچه و براساس میزان نیازی که وجود دارد استفاده شود. بر همین اساس استفاده از این فناوری در مراکز درمانی بسیار ارزان تر از خریداری یک سرور تمام می‌شود.

پس شما در سینا از فناوری رایانش ابری استفاده می‌کنید. در مورد سامانه سینا بیشتر توضیح دهید؟

بله ما قبل از اینکه کار را به صورت رسمی‌شروع کنیم به صورت پایلوت تست حضور ۱۰ هزار کاربر به صورت همزمان در سیستم انجام دادیم که با موفقیت روبرو شد و هر کاربر در کمتر از ۴ ثانیه موفق به دریافت نوبت شدند. سینا مخفف سامانه یکپارچه نوبت دهی آنلاین است. ما در سینا خدمات را سایت، اپلیکیشن اندروید و IOS ارائه می‌دهیم و قابل استفاده در هر نوع مطب و مراکز درمانی از مطب‌های تک منشی و تک دکتر تا بیمارستان چند پذیرش و چند پزشک است. در سینا تمام موارد مربوط به‌امور مالی و پیگیری به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. و پزشکان می‌توانند براساس هر نوع مدل تصمیم گیری که برای مطب خود در نظر دارند از خدمات استفاده کنند. بزرگترین نوآوری که در سیستم وجود داشته است این است که براساس زمانی که پزشک برای هر ویزیت تعیین می‌کند به بیمار وقت داده می‌شود و این منجر می‌شود دقت نوبت دهی بالا رود و در مطب یا مراکز درمانی صف ایجاد نشود. علاوه بر این سیستم قابلیت یکپارچه شدن با دیگر محصولاتی است که ما ارائه می‌دهیم، محصولاتی همچون پرونده الکترونیک بیمار که هم از سمت پزشک و هم از سمت بیمار این دسترسی وجود دارد. علاوه بر این خدمات دیگری همچون با مشاوره‌های سلامت و دانستنی‌های سلامت هم از دیگر امکاناتی است که در پلت فرم سینا ارائه می‌شود.

   مطالب مرتبط:

تا کنون چه تعداد پزشک و مرکز درمانی از خدمات استفاده کرده‌اند؟

پزشکان و مراکز درمانی هم می‌توانند در سامانه سینا از خدمات نوبت دهی استفاده کنند و هم بر روی سایت خودشان این خدمات را دریافت کنند. در حال حاضر حدود ۷۰۰ پزشک و ۱۰ مرکز درمانی از خدمات در سامانه سینا استفاده می‌کنند و حدود ۵۰ مرکز درمانی هم خدمات را بر روی سایت خود دریافت می‌کنند.

چه تعداد کاربر از این خدمات استفاده می‌کنند؟

حدود ۸۸۰۰ کاربر تا کنون از این طریق نوبت گرفته‌اند و حدود ۱۵۰۰۰ بار نوبت دهی انجام شده است.

شیوه درآمدزایی شما در سینا چگونه است؟

در ابتدا بیزینس مدل ما به ایگونه بود که پکیجی به پزشک می‌فروختیم و پزشک می‌توانست با اشتراک ماهیانه از خدمات استفاده کند. ولی الان بیزینس مدل ما تغییر کرده است و از طریق خدمات جانبی که به پزشکان می‌دهیم درآمدزایی داریم.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

الان در مرحله هستید که نقطه سر به سر را رد کردید؟

بله شهریورماه سال گذشته از کار رونمایی کردیم و در تیرماه‌امسال موفق شدیم به درآمدزایی خوبی برسیم و حدود ۲ میلیارد تومان از فروش پکیج‌ها درآمد داشتیم. و صندوق نوآوری و شکوفایی از طرح حمایت کرد ولی این حمایت فقط برای ساخت محصول بود ولی ما انتظار داشتیم که در فروش و بازارسازی نیز ما را حمایت کنند و عدم این حمایت باعث شد ما خیلی سخت وارد بازار شویم. در حالی که قابلیت این نرم افزار در حدی بود که می‌توانست به یک نرم افزار جامع در حوزه سلامت تبدیل شود مانند اسنپ در حوزه تاکسی‌های آنلاین. و امیدواریم با حمایت دولت بتوانیم این سامانه را به درگاه ملی نوبت دهی سلامت تبدیل کنیم.

با توجه به مقاومت‌هایی که در جامع پزشکی در استفاده از فناوری وجود دارد شما چطور موفق شدید این موانع را کنار بگذارید و به فروش خوبی دست بیابید؟

من می‌توانم پاسخ سوال شما را به فعل گذشته برگردانم چرا که تا سال ۹۵ این مقاومت وجود داشت ولی در حال حاضر طبق آمارهایی که وجود دارد ۴۶ درصد پزشکان، پزشکان حاذق ولی ناموفق هستند و نمی‌توانند بیماران را به خود جذب کنند و بیماران اکثرا به پزشکانی که از قبل می‌شناختند مراجعه می‌کنند. هر ساله حدود ۷۵۰۰ پزشک وارد بازار کار می‌شود و با توجه به تعدد پزشکان مراجعات به آنها کاهش می‌یابد و پزشکان جوان در این حوزه دیده نمی‌شوند. در حال حاضر این سیستم از جانب پزشکان جوان مورد استقبال قرار گرفته است تا با استفاده از فناوری بیماران از خدماتی آنها آشنا شوند. از طرف دیگر ترس‌هایی که در گذشته در استفاده از این سیستم‌ها وجود داشت از بین رفته است و مزایا این سیستم بیشتر از معایبی بوده است که پزشکان برای خود متصور بودند. از طرف دیگر از سال گذشته وزارت بهداشت از این خدمات حمایت می‌کند تا استارتاپ‌های این حوزه این خدمات را به پزشکان ارائه دهند.

با توجه به توضیحاتی که دادید فکر می‌کنید چه الزاماتی باید صورت بگیرد تا اکوسیتم سلامت به یک صنعت تبدیل شود؟

به نظر من این اکوسیستم پتانسیل بالایی دارد و فکر می‌کنم با تمام مشکلاتی که وجود دارد این اتفاق در آینده نزدیک می‌افتد و در بخش‌هایی این اتفاق رخ داده است. از جمله این الزامات این است که در این حوزه قانون‌گذاری‌های لازم صورت گیرد تا شرایط برای فعالیت استارتاپ‌های این حوزه شفاف شود تا موازی کاری و دوباره کاری صورت نگیرد. علاوه بر این فرهنگ سازی و استفاده بیشتر از خدمات آنلاین در نهایت منجر به تبدیل شدن این اکوسیستم در حوزه‌های مختلفی مانند توریسم سلامت، خدمات رسانی حوزه بهداشت علاوه بر حوزه درمان و خدمات اپلیکیشنی بیمارستان و غیره به صنعت می‌شود.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.