اطلاعات تامین‌کنندگان خدمات سلامت در دکتر سوشا

آناهیتا فارسی از ویژگی‌های استارتاپ دکتر سوشا می‌گوید

استارتاپ دکتر سوشا توسط آناهیتا فارسی بنیانگذاری شده است. او متولد ۶۴ در تهران است و در رشته مدیریت بیمارستان و خدمات بهداشت و درمان در دانشگاه تهران تحصیل کرده است. او می‌گوید: «من بعد از فارغ‌التحصیلی وارد شرکتی فعال در حوزه تجهیزات پزشکی شدم. به واسطه کاری که در زمینه کنترل کیفی بیماستان‌ها انجام می‌دادم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی رفت و آمد داشتم. در این حین متوجه شدم بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد به دلیل عدم آگاهی افراد است و بیماران از کمبود اطلاعات در حوزه سلامت خود رنج می‌برند و به همین دلیل در سیستم‌های درمانی سردگم هستند و برای پیدا کردن پزشک مناسب و طی پروسه درمان خود با مشکلاتی مواجه هستند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم بستری را فراهم کنیم که در جهت ایجاد آگاهی در این زمینه قدمی‌برداریم و ایده استارتاپ دکتر سوشا از همین جا شکل گرفت. در حال حاضر یک تیم ۸ نفره هستیم.»

ایده استارتاپ دکتر سوشا از چه زمانی شکل گرفت و وارد بازار شدید؟

ما از سال ۹۴ نوشتن بیزینس پلن را شروع کردیم ولی به دلیل برخی از مشکلات با تیم برنامه‌نویسی مدتی کار به تعویق افتاد. عدم آشنایی من با دانش آی تی باعث شد در این زمینه آسیب ببینیم. در نهایت در اوایل سال ۹۶ مجدد سایت را راه‌انداختیم و به تدریج خدمات را اضافه کردیم.

     مطالب مرتبط:

در دکتر سوشا چکار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

دکتر سوشا راه ارتباطی بین کاربران و تامین‌کنندگان خدمات سلامت مانند پزشکان، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و غیره برقرار کرده است و سعی می‌کنند اطلاعات کاملی را در حوزه سلامت در اختیار کاربران قرار دهد. ما در حوزه‌های مختلفی از جمله بانک اطلاعات دارویی، بانک اطلاعات بیماری‌ها، بانک اطلاعات بیمارستان‌ها، بانک اطلاعات پزشکی، مقالات به‌روز حوزه پزشکی و سلامت و بخشی هم به فروشگاه اختصاص داده شده است که در آن به فروش تجهیزات مصرفی پزشکی موردنیاز بیماران می‌پردازیم.

دکتر سوشا راه ارتباطی بین کاربران و تامین‌کنندگان خدمات سلامت مانند پزشکان، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و غیره برقرار کرده است و سعی می‌کنند اطلاعات کاملی را در حوزه سلامت در اختیار کاربران قرار دهد.

کاربران چطور می‌توانند از این خدمات استفاده کنند؟

کاربران در هر حوزه ای که نیاز دارند به عنوان مثال آگاهی از عوارض دارویی که مصرف می‌کنند، علائم و نشانه‌ها و غیره، می‌توانند با جستجو در سایت اطلاعات مرتبط را مطالعه کنند و در کنار آن پزشک متخصص مرتبط را بیابند و به صورت آفلاین از پزشکان مشاوره بگیرند. از طرف دیگر کاربران می‌توانند داستان بیماری‌هایی خود را در در بخش مخصوص به آن با سایرین به اشتراک بگذارند.

پزشکان و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی چطور می‌توانند از خدمات استارتاپ دکتر سوشا استفاده کنند؟

تامین‌کنندگان خدمات سلامت می‌توانند در پنلی که در اختیارشان قرار می‌گیرد و در بخش‌هایی که در آن تخصص دارند خود را معرفی کنند و کاربران می‌توانند از این طریق خدمات استفاده کنند و تجربه خود را از دریافت این خدمات در سایت با سایر کاربران به اشتراک بگذارند.

استارتاپ‌های سلامت درگیر دو چالش عمده هستند یکی اینکه کار کردن با پزشکان کار دشواری است و نسبت به تکنولوژی مقاومت دارند و دیگری سیستم‌های وزارت بهداشت است. چرا که وزارت بهداشت بیشتر در حوزه درمان فعالیت می‌کند و کمتر به حوزه‌های پیشگیری و مراقبتی توجه می‌کند.

تا کنون اطلاعات چه تعداد تامین کننده در سایت وارد شده است؟ چه تعداد کاربر از این خدمات استفاده کرده‌اند؟

حدود ۷۰۰۰ بانک اطلاعات پزشکان داریم، در بانک اطلاعات بیمارستان‌ها نیز حدود ۳۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد. ما اطلاعات را آپدیت می‌کنیم؛ یعنی با مراکز و پزشکان تماس می‌گیریم و اطلاعات جدید را به روز می‌کنیم. از طرف دیگر حدود ۶۰۰۰ کاربر به صورت روزانه از سایت بازدید و از خدمات استارتاپ دکتر سوشا استفاده می‌کنند.

استارتاپ‌های موفق حوزه سلامت

چه پلن درآمدزایی در دکترسوشا دارید؟

ما از کاربران هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم و شیوه درآمدزایی ما از طرف تامین‌کنندگان خدمات سلامت است. به این ترتیب که بابت معرفی خود سایت، نیاز است که هزینه‌ای را پرداخت کنند.

در حال حاضر به مرحله از درآمدزایی رسیده‌اید که هزینه‌هایتان پوشش داده شود؟

هنوز به نقطه سر به سر نرسیدیم. البته هنوز به صورت گسترده بازاریابی را شروع نکرده‌ایم و فکر می‌کنم در سال آینده به مرحله خوبی از درآمدزایی برسیم.

به طور کلی در این مدتی که در اکوسیستم سلامت فعال بودید جای چه ظرفیت‌هایی را خالی می‌بینید که نیاز است به آن پرداخته شود؟

من فکر می‌کنم در حوزه سیستم‌های مراقبتی جای کار وجود دارد. به عنوان مثال وقتی فردی بیمار می‌شود اعضای خانواده برای مراقبت از او نیاز است که در بیمارستان حضور داشته باشند و اگر بتوان خدمتی ارائه داد که افرادی به عنوان مراقب بیمار تربیت شوند و در بیمارستان‌ها از آنها استفاده کرد اتفاق خوبی است. علاوه بر این در حوزه سالمندان نیز جای خالی پلتفرم‌ها احساس می‌شود که باید به آن توجه شود.

در این مدت با چه موانع و مشکلاتی روبرو بودید که اگر این موانع وجود نداشت سرعت رشد بهتری می‌داشتید؟

به طور کلی استارتاپ‌های سلامت درگیر دو چالش عمده هستند یکی اینکه کار کردن با پزشکان کار دشواری است و نسبت به تکنولوژی مقاومت دارند و دیگری سیستم‌های وزارت بهداشت است. چرا که وزارت بهداشت بیشتر در حوزه درمان فعالیت می‌کند و کمتر به حوزه‌های پیشگیری و مراقبتی توجه می‌کند. بر همین اساس خلا قانونی هم در این حوزه‌ها وجود دارد و همین نبود قوانین مشکلاتی را برای استارتاپ‌ها ایجاد می‌کند.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.