ماریا جورجیا: ایران کالایی به نام گردشگری پزشکی دارد اما شناختهشده نیست!
گفتوگوی اختصاصی مدتورپرس با ماریا جورجیا، مدیر منطقهای مجله گردشگری پزشکی بینالمللی IMTJ
گردشگری پزشکی یک صنعت تازهمتولد در جهان نیست. راهی که در این صنعت ارزآور مبتنی بر درمان در دهههای گذشته در کشورهای پیشروی آن آغاز شده حالا آنقدر پررفتوآمد و پر از تازهواردهای مستعد شده که هرکجای دنیا صحبتی از روندهای آینده اقتصادی باشد، حتما سخنی از گردشگری پزشکی هم در میان است. صنعتی که بازیگران مطرح آن در دنیا به یکی از معتبرترین رفرنسها و تولیدکنندههای محتوای آن یعنی IMTJ به عنوان یک مرجع قابل اعتماد نگاه میکنند و از آمارها و تحلیلهای آن بهره میجویند. مجله بینالمللی گردشگری پزشکی که در سال ۲۰۰۷ در شهر لندن بنا گذاشته شد و حالا دفاتری در سراسر دنیا دارد و به عنوان چشم این صنعت به یک برند تبدیل شده است. خبرگزاری گردشگری سلامت ایران؛ مدتورپرس با هدف آشنایی با دیدگاه این ژورنال معتبر بینالمللی درباره بازار گردشگری پزشکی ایران، مصاجبهای اختصاصی با ماریا جورجیا مدیر منطقهای شرکت LaingBuisson International انجام داده است. شرکتی که مالک IMTJ و البته وبسایت مشهور Treatment Abroad است. مصاحبهای که در آن خانم ماریا جورجیا تاکید دارد ایران باید با الگو قرار دادن تجربههای موفق بینالمللی هرچه زودتر بازارهای هدف خود را گسترش دهد و به بازیگری قابل اعتنا در این صنعت تبدیل شود. جایگاهی که او میگوید ایران فعلا فاصله زیادی با آن دارد.
ماریا جورجیا : بهترین شیوه به عقیده من برنامهریزی دقیق و اصولی قبل از انجام هرگونه بازاریابی و تبلیغات است. به این ترتیب ابتدا لازم است در بازارهای هدف خوب جستجو صورت پذیرد و پتانسیلهای موجود را تعیین کرد، آنگاه براساس اطلاعات حاصله، برندی مناسب برای همان بازار تعریف کرد و درباره شناساندن آن و تبلیغات اقدام کرد.
خانم جورجیا ، اهمیت گردشگری پزشکی را در جهان و اقتصاد آن چگونه ارزیابی میکنید؟
گردشگری پزشکی یا گردشگری سلامت یعنی آن چیزی که ما ترجیح میدهیم از آن صحبت کنیم؛ فرایندی است که همواره و از گذشتههای دور در سراسر جهان وجود داشته است، اما طی سالهای اخیر با سرعت بسیار بالایی رشد و توسعه یافته و اکنون به عنوان صنعتی درآمدزا برای برخی از کشورها تبدیل شده است. بطور کلی گردشگری پزشکی یک راهحل منطقی برای بیمارانی است که نمیتوانند درمان لازم را در کشور خود به دست آورند یا اینکه درمان موردنظرشان در کشور خودشان با هزینههای بسیار بالایی انجام میشود، به همین دلیل تصمیم به سفر میگیرند که این تصمیم هم برای آنها بسیار مهم است. به همین دلیل علیرغم اهمیت درمانی این سفر برای مسافران، موضوع درآمدهای سرشار این شیوه سفر برای کشورها عاملی است که بسیاری از کشورها را به خود جلب میکند. زیرا این منبع مالی سرشار میتواند اثر قابلتوجهی در تولید ناخالص ملی کشورها داشته باشد. چون گردشگران پزشکی بیشتر از گردشگران عمومی در مقصدشان هزینه میکنند.
با توجه به تخصص شما، بهترین راه تبلیغ و بازاریابی در صنعت گردشگری سلامت را چه میدانید؟
اصولا نسخهای واحد برای این کار نیست، اما براساس اصول این صنعت، بهترین شیوه به عقیده من برنامهریزی دقیق و اصولی قبل از انجام هرگونه بازاریابی و تبلیغات است. به این ترتیب ابتدا لازم است در بازارهای هدف خوب جستجو صورت پذیرد و پتانسیلهای موجود را تعیین کرد، آنگاه براساس اطلاعات حاصله، برندی مناسب برای همان بازار تعریف کرد و درباره شناساندن آن و تبلیغات اقدام کرد. به این ترتیب استراتژی مناسب بازارهای هدف به صورت اختصاصی میتواند به عنوان یک بیمارستان، کلینیک و یا شرکت تسهیلگر در این بخش تعریف شود. اما اگر بخواهم مشخصا درباره ایران صحبت کنم باید بگویم این کشور همانند هر مقصد دیگر جهان، میتواند استراتژی اولیه خود را برای پذیرش بیشتر بیماران از مناطق با همبستگیهای فرهنگی و کشورهای همسایه و همچنین ایرانیتبارهای سراسر جهان بنا کند. مطمئنا در پی آن بیماران بینالمللی هم از راه خواهند رسید.
مطالب مرتبط:
به نظر شما برگزاری و یا حضور در نمایشگاههای تخصصی و بینالمللی مرتبط با این صنعت چه تاثیری در توسعه گردشگری پزشکی کشورها دارد؟
اصولا برگزاری نمایشگاهها و سایر رویدادهای گردشگری پزشکی دارای مزایای متعددی است، به این دلیل که هنگام برگزاری چنین رویدادهایی گروه گستردهای از متخصصان، تجارب خود را با همکارانشان در این صنعت به اشتراک میگذارند که به عقیده من این نوع ارتباط و تبادل اطلاعات از آموزشهای آکادمیک مدیریتی هم مهمتر است. چرا که از این طریق برند کشورهای مقصد گردشگری در بازارهای هدف تبلیغ و ترویج شده و رفته رفته جریان مسافرت میان دو نقطه آغاز میشود. این دستاورد و جایگاه برگزاری چنین رویدادهایی در صنعت گردشگری سلامت است.
ماریا جورجیا : اگر بخواهم مشخصا درباره ایران صحبت کنم باید بگویم این کشور همانند هر مقصد دیگر جهان، میتواند استراتژی اولیه خود را برای پذیرش بیشتر بیماران از مناطق با همبستگیهای فرهنگی و کشورهای همسایه و همچنین ایرانیتبارهای سراسر جهان بنا کند.
جایگاه صنعت بیمه در رونق گردشگری پزشکی را چطور ارزیابی میکنید؟
به نکته خوبی اشاره کردید، بطور کلی بیمه یکی از کلیدیترین متغیرها در رونق گردشگری پزشکی، سلامت و تندرستی است، اما تاجایی که من میدانم در بسیاری از کشورها صنعت بیمه هنوز دوران نوجوانی خود را میگذراند و فاصله زیادی تا مرحله بلوغ دارد. اما متخصصان و دستاندرکاران گردشگری پزشکی به اهمیت این نکته پی بردهاند. بنابراین لازم است مدیران صنعت بیمه نیز برای طراحی بستههای مناسب با این نوع گردشگری گام بردارند تا شاهد رونق گردشگری پزشکی در اقصی نقاط جهان باشیم. البته فراموش نکنیم اصولا طراحی بستههای متناسب با نیاز اصلی گردشگری پزشکی کار دشواری برای صنعت بیمه است، زیرا قرار است در کشوری به فرد یا مجموعهای خدمات ارائه شود که نرخ ارز و قوانین در آنجا متفاوت است. اما بطور کلی برای بیماران مهم نیست که کدام شرکت قرار است خدمات بیمهای آنها را به عهده گیرد بلکه آنها میخواهند اگر مشکلی برایشان پیش آمد نهادی پشتیبان آنها باشد.
فکر میکنید همکاری و تفاهمنامههای منطقهای بین مراکز بهداشتی یا کلنیکها باعث افزایش سهم آنها از گردشگری پزشکی خواهد شد؟
بطور کلی همکاریها و تفاهمنامههای منطقهای زمانی نتیجه میدهد که دو طرف دارای شباهتهای زیادی داشته باشند. برخی از ویژگیهای مورد نیاز اقتصاد، سیاست دولتها، مذهب، زبان و فرهنگ هستند که لازم است دو طرف این شباهتها را داشته باشند تا بتوانند امیدوار به آیندهای روشن در این همکاریها و در بازارهای هدف مشترک باشند. صرف بستن چنین تفاهمنامههایی بدون توجه به چنین اشتراکاتی نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.
خانم جورجیا جایگاه ایران در صنعت گردشگری پزشکی را چگونه میبینید؟
ما در IMTJ طی چند سال اخیر پیامهایی از ایران و گردشگری پزشکی، سلامت و تندرستی کشور شما دریافت کردهایم، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که ایران فرصتهایی را در این صنعت برای خود ایجاد کرده و اکنون کالایی با نام «گردشگری پزشکی» برای عرضه کردن در اختیار دارد و فعالیتهایی را برای شناساندن آن آغاز کرده است. البته واقعیت این است که هنوز ایران به عنوان یک مقصد مشهور گردشگری پزشکی در جهان محسوب نمیشود و راه طولانی و پر فراز و فرودی در مقابل دارد تا بتواند برای خود شهرت و برند قابل قبولی دست و پا کند.
پیشنهاد به عنوان یک کارشناس بازاریابی گردشگری پزشکی برای ایران و شرکتهای گردشگری سلامت آن چیست؟
برای دستیابی به جایگاه مناسب در بخش گردشگری پزشکی، ایران باید ابتدا خدمات خود را فرموله و براساس توانمندیهای خود و پتانسیلهای موجود در بازارهای هدف خدماتی را تبلیغ و معرفی کند. این شیوهای است که گردشگری سلامت ایران میتواند برای رونق و شکوفاییاش به کار گیرد.
ماریا جورجیا : ایران فرصتهایی را در این صنعت برای خود ایجاد کرده و اکنون کالایی با نام «گردشگری پزشکی» برای عرضه کردن در اختیار دارد و فعالیتهایی را برای شناساندن آن آغاز کرده است. البته واقعیت این است که هنوز ایران به عنوان یک مقصد مشهور گردشگری پزشکی در جهان محسوب نمیشود و راه طولانی و پر فراز و فرودی در مقابل دارد تا بتواند برای خود شهرت و برند قابل قبولی دست و پا کند.
جایگاه رسانههای تخصصی را در توسعه گردشگری پزشکی چقدر موثر و قابلاعتنا میبینید؟
بطور کلی اگر رسانهها را به دو گروه ملی و بینالمللی تقسیمبندی کنیم. رسانههای تخصصی ملی میتوانند در اطلاعرسانی درباره برندها و شیوههای کار ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی و درمانی محلی و برجستهسازی درمانهای رقابتی و مزیتهای آنها نقش قابلتوجهی داشته باشند. رسانههای بین المللی هم میتوانند نقش مهمی در انتشار پیام و توانمندی کشورها در خارج از مرزها برعهده بگیرند. بنابراین سهم رسانههای محلی و بینالمللی در رونق گردشگری پزشکی قابلتوجه است و نمیتوان نسبت به به آنها بیتفاوت بود.
خانم جورجیا آیا IMTJ قصد دارد در ایران دفتری ایجاد کند یا با رسانه های تخصصی ایران رد این صنعت همکاری داشته باشد؟
بطور کلی مجله IMTJ به عنوان یک رسانه بینالمللی نقش قابلتوجهی در انتشار اخبار مربوط به گردشگری پزشکی و صنعت و بازار سلامت و تندرستی است. این درحالی است که هدف اصلی این رسانه انتشار اطلاعات دقیق و کارشناسی و به اشتراکگذاری اطلاعات بازارهای مختلف است. اما درباره ایران ما هنوز برنامهای برای افتتاح دفتر نداریم اما درباره جمعآوری اطلاعات و اشتراک تجارب همانند سایر کشورها اقدام خواهیم کرد و کمک گرفتن از رسانههای داخلی ایران در این زمینه میتواند برای ما جذاب باشد.
گویا شما یکی از سخنرانان و مهمانان نمایشگاه گردشگری سلامت اکو در اردبیل هم هستید. کمی درباره این رویداد صحبت کنید.
همانطور که قبلا اشاره شد برگزاری اینگونه نمایشگاهها امتیازات مهمی را برای کشورهای میزبان در پی خواهد داشت. پس برگزاری نمایشگاه اردبیل در ایران به عنوان اولین گام برای شناساندن ایران به عنوان یک مقصد جدید در گردشگری پزشکی جهان میتواند نقش مهمی داشته باشد. این اتفاق به دو طریق به گردشگری پزشکی ایران کمک خواهد کرد. به عنوان اولین امتیاز باعث گسترش ایده سفر پزشکی به ایران از سوی بیماران منطقهای خواهد شد و در مرحله دوم باعث خواهد شد تا گردشگران سایر نقاط جهان نیز ترغیب شوند برای درمان به ایران بیایند.
هر آنچه که میخواهید از رویداد اکو بدانید
گفتوگو: عماد عزتی
با تشکر از شما بابت این مصاحبه نکته جالب توجه این است که ایشان چه شناخت خوبی از گردشگری سلامت ایران دارند