استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی

چطور می‌توانیم بیماران خارجی را به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خود بکشانیم؟

جذب بیماران بین‌المللی هسته اصلی بازار گردشگری پزشکی است. همزمان با رقابتی‌تر شدن این صنعت، بازیکنان اصلی نیز به واسطه توانایی شان در جذب مسافران پزشکی خارجی مشخص و متمایز خواهند شد.

استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی فاکتور محوری موفقیت در صنعت گردشگری سلامت است و بیمارستان‌ها و کشورهای پیشگام همان کسانی هستند که با برخورداری از استراتژی‌های قوی بازاریابی نیازهای این بیماران را رفع می‌کنند.

کیفیت مراقبت سلامتی و اعتبارنامه

یکی از محرک‌های مسافرت پزشکی کیفیت خدمات مراقبتی است. با بیشتر شدن رقابت در بازار مسافرت پزشکی بازیکنان این صنعت برای افزایش ارزش و کیفیت خدمات خود و به منظور تمیز دادن آنها از رقبایشان به چند استراتژی متوسل شده‌اند.

برخی از این استراتژی‌ها عبارتند از دسترس پذیری زیرساخت روزآمد پزشکی، افزایش تعلیم و آموزش و مهارت و تخصص در زمینه تخصص‌های ویژه پزشکی، برقراری همکاری‌ها و مشارکت‌های قوی با بیمارستان‌های پیشگام و نهادهای مراقبتی و سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری وپزشکی دقیق.

بیمارستان‌هایی نظیر Asklepios Clinic Barmbek با ایجاد تخصص و مهارت در زمینه‌ای ویژه، در موقعیت ممتازی در صنعت سفرهای سلامت اروپا قرار گرفته‌اند. این بیمارستان به دلیل خدمات ویژه مراقبت سلامتی خود به ویژه در حوزه‌های جراحی سرطان سینه و غده‌شناسی موفق به کسب جایزه نیز شده است.

مجوزها و اعتبارنامه‌ها که به کیفیت خدمات مراقبتی ارائه شده در یک مؤسسه اعتبار می‌بخشند فاکتور دیگری است که روند بازار گردشگری پزشکی را تعیین می‌کند. بیمارستان‌هایی که مهر خدمات باکیفیت را از اعتباردهندگان بین‌المللی نظیر کمیسیون مشترک اعتباربخشی سازمان‌های مراقبت سلامت (JCI) دریافت کرده‌اند بدون شک گردشگران پزشکی بیشتری دارند.

این اعتباردهندگان خدمات مراقبت سلامت ارائه شده در تسهیلات پزشکی و نیز کیفیت و شایستگی متخصصان این حوزه را ارزشیابی می‌کنند و آن را با استانداردهای عملکرد از پیش تثبیت شده مقایسه می‌کنند.

اعتبارنامه مسافرت پزشکی

درحالی که تضمین خدمات بهداشتی با کیفیت برای استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی یا برندینگ نکته‌ای اساسی است اما بیمارستان‌ها نباید از اهمیت تجربه بیمار در سفر پزشکی و تأثیر آن بر بازاریابی و رقابتی بودن محصول خود چشم‌پوشی کنند. در سال ۲۰۱۶ برنامه اعتبار جهانی مراقبت سلامتی Global Healthcare Accreditation در اولین و تنها هیئت مستقل تعیین اعتبار تأسیس شد. تمرکز این برنامه بر بیمارانی بود که به دلایل پزشکی مسافرت می‌کنند. این برنامه به ارتقا Medical Travel Care Continuum و اعتبارنامه GHA تأمین‌کنندگان خدمات پزشکی هم کمک می‌کند تا آن‌ها رقابتی بودن و دیده شدن خود را با بهبود تجربه مشتری، ارتقا عملکرد خود در کسب‌وکار و ارتباط دادن تأمین‌کنندگان با خریداران خدمات بهداشتی افزایش دهند.

تمام افراد این طیف، از خریدار گرفته تا تأمین‌کننده و بیمار، همگی ارزش این مجوز را تشخیص می‌دهند. در شش ماه گذشته، GHA به بیمارستان‌های برتر جهان که عملکرد بهتری داشتند مجوز داده است؛ از جمله Cleveland Cinic در آمریکا، بیمارستان بین‌المللی Bumrungrad در تایلند و بیمارستان تخصصی St. Catherine در کرواسی.

هزینه‌ها و استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی

کشورها و بیمارستان‌هایی که خدمات باکیفیت مراقبت بهداشتی را با قیمت‌های رقابتی و مقرون به صرفه ارائه می‌کنند درحال به دست آوردن سهم بالاتری در بازار گردشگری سلامت هستند.

برای نمونه، تا سال ۲۰۱۶ هزینه جایگزینی لگن که یکی از عمل‌های ارتوپدی رایج است در ایالات متحده آمریکا ۴۰ هزار و ۳۶۴ دلار گزارش شده است؛ درحالی که بیماران در کشورهایی نظیر تایلند و هند می‌توانند همین عمل را با همان کیفیت به ترتیب با قیمت ۱۷ هزار و ۷ هزار دلار انجام دهند.

این تفاوت در قیمت‌ها بیماران را به ویژه از آمریکای شمالی و اروپا تشویق کرده است تا برای دریافت درمان‌های پزشکی و با صرفه‌جویی حداکثری و در همان حال، حفظ کیفیت مطلوب موردنظرشان به این کشورها بکشاند.

حمایت دولتی نیز می‌تواند در ایجاد انگیزه برای رشد توریسم سلامت دخیل باشد. برای مثال، خطوط هوایی ترکیه برای پروازهای مسافرانی که با هدف درمانی عازم هستند تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرد.

نقش زیرساخت‌ها در استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی

خواسته بیماران این است که در مورد شایستگی و ویژگی‌های متخصصان یک مرکز پزشکی احساس اعتماد را تجربه کنند. در دسترس بودن زیرساخت‌های فناورانه روزآمد در مقصد انتخابی نیز محرک مهمی برای مسافرت پزشکی بین‌المللی است. بنابراین یک استراتژی عمده بازاریابی در بازار گردشگری سلامت می‌تواند کیفیت کادر پزشکی و زیرساخت آن را ارتقا بخشد. مالزی مثال خوبی برای این مورد است؛ کشوری که در طول دهه گذشته رشد چشمگیری را در بازار گردشگری سلامت تجربه کرده است.

بر اساس گزارشی از سوی دولت مالزی، این کشور در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰ درصد از بودجه سالانه خود را (۵٫۲ میلیارد دلار) در زمینه خدمات مراقبتی سرمایه‌گذاری کرد. یکی از دستاوردهای بزرگ مالزی گذار این کشور از واردات دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی از کشورهای خارجی به تأسیس یک شرکت سازنده تجهیزات روزآمد پزشکی در پنانگ است که در نهایت پتانسیل مالزی را به عنوان قطب گردشگری پزشکی بالا می‌برد.

استراتژی دیگر بیمارستان‌های برتر، نشان دادن تعداد متخصصان سلامت و ویژگی‌ها و خصوصیات آنها در وبسایت بیمارستان است. همکاری‌های بین‌المللی نیز می‌تواند به تحرک حرفه‌ای آنها کمک کند و نفوذ متخصصان خدمات بهداشتی را از بیمارستان‌های همکار در سطح جهانی بهبود می‌بخشد.

برای نمونه، تا سال ۲۰۱۶ هزینه جایگزینی لگن که یکی از عمل‌های ارتوپدی رایج است در ایالات متحده آمریکا ۴۰ هزار و ۳۶۴ دلار گزارش شده است؛ درحالی که بیماران در کشورهایی نظیر تایلند و هند می‌توانند همین عمل را با همان کیفیت به ترتیب با قیمت ۱۷ هزار و ۷ هزار دلار انجام دهند.

دپارتمان مسافرت پزشکی بین‌المللی یا همان بخش IPD

گردشگران پزشکی به کشورهایی مسافرت می‌کنند که نه تنها خدمات باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه عرضه می‌کنند بلکه تجربه‌ای همراه با راحتی و آسایش را به بیمار هدیه می‌دهند. بیمارستان‌ها باید استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی را به‌‌گونه‌ای طراحی کنند که مشخص باشد سفر آن‌ها تجربه‌ای عاری از استرس برای بیمار است تا بتوانند برای جذب بیماران بین‌المللی بیشتر امیدوار باشند.

ساده‌ترین راه برای رسیدن به مشتریان هدف، داشتن دپارتمان پزشکی بین‌المللی در بیمارستان است. خدمات این دپارتمان شامل در اختیار قرار دادن اطلاعات ارزشمند در مورد خدمات ارائه‌شده به گردشگران پزشکی است. همچنین لازم است با برخورداری از کارمندان آموزش دیده که توانایی صحبت کردن به چندین زبان را داشته باشند از موانع ارتباطی پیشگیری کنند.

از دیگر استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی که مورد استفاده دپارتمان‌های بین‌المللی مسافرت است ارتباط برقرار کردن با بیماران به شیوه مستقیم یا از طریق آژانش‌های مسافرت پزشکی برای ترانسفر بیماران است. همچنین بدیهی به نظر می‌رسد که تأمین خدمات آنلاین مهاجرت، مراقبت و پرستاری فرد به فرد، خدمات وای‌فای، رزرواسیون هتل، خدمات بازپروری و گردش در طول بهبود و همچنین خدمات رستوران به تضمین یک تجربه خوب برای بیمار، دیگر از عادی‌ترین امکانات به نظر می‌رسد که باید در یک برنامه استراتژی های بازاریابی در گردشگری پزشکی برای هر شرکت و یا بیمارستان فعال در این بخش موردنظر قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.