بخش زیادی از ظرفیت‌های گردشگری ایران، رها شده است

یادداشتی از حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درخصوص مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری ایران

توسعه صنعت گردشگری ایران می‌تواند موجب رونق کسب و کارها و همچنین موجب ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد شود. اشتغال‌زایی در صنعت گردشگری با هزینه‌های بسیار پایین‌تری نسبت به اشتغال‌زایی در سایر صنایع انجام می‌شود و درآمدزایی صنعت گردشگری هم پایدار خواهد بود، اما با این وجود شاهد نادیده گرفتن ظرفیت های گردشگری ایران هستیم، طوری که هم اکنون بخش زیادی از ابن ظرفیت‌ها، رها شده است.

بی تردید ما فقط از بخش کوچکی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صنعت گردشگری کشور استفاده کرده‌ایم و بهره‌برداری از بخش زیادی از این ظرفیت‌ها همچنان مغفول مانده است. معتقدم که اگر فقط از نیمی از ظرفیت‌های صنعت گردشگری ایران استفاده بهینه می‌شد، هم اکنون نیاز به صادرات نفتی نداشتیم، اما توجه نکردن به صنعت سودآور گردشگری و نادیده گرفتن ظرفیت های گردشگری ایران موجب شده است که همچنان اقتصاد ما به فروش نفت وابسته باشد.

در این راستا انتظار می‌رود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت امور خارجه، همکاری بیشتری برای توسعه صنعت گردشگری داشته باشند. همکاری و تعامل بیشتر این دو نهاد مهم و اثرگذار در صنعت گردشگری موجب می‌شود که توریست‌های بیشتری، کشور ما را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.

توسعه صنعت گردشگری ایران، زمینه ساز تحول اقتصادی در شهرهای کوچک کشور نیز خواهد شد. بسیاری از شهرهای کوچک کشور می‌تواند در صورت توسعه زیرساخت‌های گردشگری به یک قطب مهم در جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. به طور مثال، وجود فرودگاه در شهرهای گردشگرپذیر کشور می‌تواند تحول جدی در صنعت گردشگری آن منطقه ایجاد کند و توریست را برای ورود به این شهرها تشویق کند.

اشتغال گسترده پزشکان عمومی با توسعه گردشگری سلامت

برای توسعه گردشگری در شهرهای کوچک، نیاز داریم که مدیران منطقه‌ای و مدیران کشوری با یکدیگر هماهنگ باشند و برای توسعه صنعت گردشگری در شهرهای مختلف کشور، برنامه‌ریزی جدی انجام دهند و برای تحقق این امر، اعتبارات قابل توجه اختصاص دهند.

اگر توسعه صنعت گردشگری در شهرهای کوچک به طور جدی در دستور کار قرار گیرد، در آن صورت شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود و خیلی از ساکنان شهرهای کوچک نیز به کلان‌شهرها مهاجرت نخواهند کرد، زیرا توسعه اشتغال در شهرهای کوچک با کاهش آمار مهاجرت ساکنان این مناطق، رابطه مستقیم دارد.

توسعه صنعت گردشگری در شهرهای کوچک کشور می‌تواند ضمن اشتغال‌زایی بالا در این شهرها به آبادانی روستاهای گردشگرپذیر نیز منجر شود. اگر به واسطه توسعه گردشگری، اشتغال و درآمدزایی در یک منطقه کشور رشد کند، قطعا دلبستگی ساکنان آن منطقه نیز به شهر و روستای خود افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه از تمرکز جمعیت در کلان‌شهرها نیز کاسته می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.