توسعه مناطق آزاد؛ کلید رشد گردشگری سلامت

رشد گردشگری سلامت با توسعه مناطق آزاد

رشد گردشگری سلامت با توسعه مناطق آزاد ، اتفاق قابل دسترسی است که با برنامه‌ریزی علمی و تخصیص اعتبارات مناسب می‌توان به این هدف عالی دست یافت.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو را می‌توان مهم‌ترین مناطق آزاد ایران دانست که توسعه هر کدام از این مناطق می‌تواند گردشگران سلامت پرشماری را به داخل ایران جذب کند. بخصوص می‌توان انتظار داشت که با رشد گردشگری سلامت در مناطق آزاد، ساکنان نقاط مرزی در کشورهای همسایه به ایران جذب شوند و درمان بیمارانشان را در ایران، پی بگیرند.

از سال ۱۳۶۷ تاکنون که برای اولین بار بحث تشکیل مناطق آزاد در کشور به شکل جدی وارد فاز عملیاتی شد، همواره تسهیل در صادرات، واردات و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها به عنوان مهم‌ترین اهداف تشکیل مناطق آزاد مطرح شده، اما در این بین، جذب گردشگر سلامت در مناطق آزاد به عنوان یک اولویت مهم مدنظر نبوده است. درواقع حدود سه دهه است که جذب گردشگر سلامت در مناطق آزاد به عنوان یک شاهراه اقتصادی مهم برای افزایش ثروت ملی، جدی گرفته نشده و این فرصت عالی ارزآوری به حاشیه رفته است.

ملزومات جذب گردشگر سلامت در مناطق آزاد

جذب گردشگر سلامت در مناطق آزاد به ملزومات حیاتی نیاز دارد که بدون این ملزومات، نمی‌توان انتظار داشت که گردشگر خارجی برای درمان بیماری به ایران سفر کند.

دکتر محمد خانزاده، پژوهشگر اقتصاد سلامت با اشاره به ملزومات رشد گردشگری سلامت با توسعه مناطق آزاد یادآوری می‌کند: نمی‌توان انتظار داشت که بدون زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، گردشگر خارجی به مناطق آزاد ایران سفر کند. برای رشد گردشگری سلامت در این مناطق نیاز است که در وهله اول، توسعه مراکز درمانی، تامین تجهیزات پزشکی پیشرفته و بکارگیری پزشکان مجرب در اولویت قرار بگیرد و بعد از این اقدامات، تبلیغات گسترده‌ای برای نمایش توانمندی‌های پزشکی ایران در مناطق آزاد انجام شود تا گردشگران سلامت برای سفر به ایران، ترغیب شوند.

به گفته خانزاده، حتی می‌توان برای توسعه گردشگری سلامت در مناطق آزاد از توان خود سرمایه‌گذاران خارجی هم برای احداث و تجهیز مراکز درمانی در این مناطق کمک خواست و آنها را در سود این پروژه‌ها شریک ساخت. در این صورت هم جذب سرمایه خارجی انجام شده است و هم زیرساخت‌های درمانی در مناطق آزاد ایران، متحول می‌شود.

پتانسیل‌های جزیره کیش برای جذب گردشگر سلامت

«امکانات و تجهیزات بیمارستان کیش بستر مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت است.» اینها بخشی از گفته‌های دکتر مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی است که اعتقاد دارد: تجهیزات و امکانات درمانی کیش در مقایسه با شهرهای داخلی از استاندارد بهتری برخوردار است و می‌توان ضمن توسعه این امکانات برای رشد گردشگری سلامت و درآمدزایی اقدام کرد.

پزشکیان در ادامه در خصوص تاسیس مرکز درمانی ویژه تامین اجتماعی در کیش هم تاکید می‌کند که سازمان تامین اجتماعی باید از بیمارستان کیش، خدمات مورد نیاز را بخرد تا هزینه کمتری متحمل شود.

غلامحسین مظفری، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش هم با اشاره به ظرفیت های خوب درمانی و گردشگری در جزیره کیش، از توسعه زیر ساخت گردشگری سلامت برای جذب گردشگر از کشورهای منطقه خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری، برنامه‌ریزی و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای توسعه توریسم سلامت در جزیره کیش است.

پیشتر هم دکتر افراسیابی، معاون فنی بیمارستان کیش ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با تمامی آژانس‌های گردشگری سلامت، یادآور شده بود: با توجه به فراهم بودن شرایط لازم ،جزیره کیش میزبان خوبی برای گردشگران سلامت است. مثلا وجود متخصصان، برخورداری از تجهیزات به روز دنیا، آرامش، جاذبه‌های گردشگری متعدد و عدم نیاز به دریافت روادید، از ویژگی‌های برجسته جزیره کیش به عنوان قطب گردشگری سلامت است.

او با اشاره به روند رو به افزایش مراجعات بیماران خارجی به بیمارستان‌های جزیره کیش یادآور شده بود: با توجه به راه اندازی مرکز درمان سرطان (KCC) دراین جزیره و آغاز به کار دفتر ارجاع بیمارستان کیش در مسقط پایتخت عمان، انتظار می‌رود میزان مراجعات بیماران خارجی به بیمارستان کیش افزایش یابد.

نباید از خاطر برد که اغلب مناطق آزاد ایران می‌توانند مثل کیش در جذب گردشکر سلامت موفق باشند. البته توسعه گردشگری سلامت می‌تواند به نفع ساکنان بومی مناطق آزاد ایران هم تمام شود و در آن صورت آنها هم از توسعه تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی در زادگاهشان بهره‌مند خواهند شد.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.