استونی مقصد تازه گردشگران سلامت در قاره سبز

گردشگری سلامت در استونی به‌شکل خیره‌کننده‌ای در حال رشد است

براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی مسئولان گردشگری کشور استونی در بلوک شرق اروپا؛ سال گذشته میلادی تقریبا ۷۲ هزار نفر گردشگر خارجی برای دریافت خدمات پزشکی وارد خاک این کشور شده‌اند. این گزارش که هفته گذشته درخصوص گردشگری سلامت در استونی منتشر شده است بیانگر این نکته است که تقریبا ۲/۱ درصد از گردشگران استونی برای استفاده از خدمات سلامتی و پزشکی این کشور بار سفر بسته‌اند و باقی به عنوان گردشگر عمومی جذب دیدنی‌های استونی شده‌اند.

به گزارش مدتور پرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، درهمین حال بررسی‌های دقیق‌تر نشانگر آن است که اغلب مسافران استونی که قصد استفاده از خدمات درمانی این کشور را داشته‌اند از منطقه اسکاندیناوی یعنی کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ و در پی آن  ایسلند و بریتانیا بوده‌اند. به عبارتی بیشتر مشتریان صنعت گردشگری سلامت در استونی از کشورهای نزدیک آمده‌اند.

پلیس مرزبانی این کشور ضمن تاکید بر دو برابر شدن تعداد گردشگران سلامت استونی طی دوره یاد شده نسبت به سال ۲۰۱۶میلادی اعلام کرده است: براساس بررسی درخواست ورود گردشگران در مبادی ورودی این کشور سال ۲۰۱۶ تنها ۶/۰ درصد از گردشگران برای دریافت خدمات پزشکی وارد استونی شده ‌بودند که آمارهای منتشرشده بیانگر افزایش دوبرابری گردشگران سلامت استونی در سال ۲۰۱۷  است.

پلیس مرزبانی استونی همچنین اعلام کرده است که اصولا بررسی دلایل سفر گردشگران خارجی از سال ۲۰۱۴ میلادی از سوی نیروهای مرزبانی و اداره مهاجرت موردتوجه قرار گرفته است. به این دلیل گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تقاضای سفر جهت دستیابی به خدمات بزشکی از سوی وزارت بهداشت این کشور دریافت شده بود. به همین دلیل از ابتدای سال ۲۰۱۴ تلاش شده است دقیقا دلیل ورود گردشگران را به خاک استونی ثبت و آن بخش که مربوط به گردشگری سلامت بوده را در اختیار مسئولان قرار دهند. آمارهایی که حالا حکایت از رشد گردشگری سلامت در استونی دارند.

در آخرین آمار منتشر شده از سوی اداره مهاجرت و پلیس مرزبانی استونی آمده سال گذشته میلادی تعداد کل گردشگران ورودی به خاک استونی تقریبا ۶ میلیون و یکصدهزار نفر بوده است که در مقایسه با سال قبل تقریبا ۳درصد رشد به خود دیده و براساس شواهد موجود نیمی از این ارتقاء مربوط به افزایش تقاضای خدمات گردشگری سلامت در استونی است.

گردشگری سلامت در استونی
شهر زیبای تالین مقصد گردشگران زیادی در طول سال است. گردشگری سلامت در استونی از چنین جاذبه‌هایی بهره درستی گرفته است.

چرا گردشگری سلامت در استونی رونق گرفته؟

ستون دوبین، مدیرعامل یک کلینیک بهداشت و درمان که در زمینه جذب گردشگران پزشکی فعالیت می‌کند در این باره می‌گوید: آنطور که تقاضاهای دریافت خدمات در این واحد پزشکی نشان می‌دهد بیشتر گردشگران خارجی که وارد خاک استونی شده‌اند برای دریافت خدمات جراحی‌های معمولی، خدمات ارتوپدی، جراحی‌های پلاستیک و زیبایی و درنهایت برای کاهش وزن این کشور را انتخاب کرده‌اند.

دوبین در ادامه می‌افزاید: اصلی‌ترین شیوه جذب گردشگران خارجی در این کلینیک انعقاد قرارداد با آژانس‌های مسافرتی بزرگ و معتبر در سراسر جهان است به همین دلیل مجموعه‌های درمانی به هیچ عنوان وارد پروسه جذب گردشگران نمی‌شوند و تنها در بخش ارایه خدمات وارد شده و کارهای بازاریابی را به عهده آژانس‌های مسافرتی می‌گذارند که بهترین گزینه برای جلوگیری از انحراف در مسیر دستیابی به موفقیت است. او تاکید می‌کند این مسیر همان چیزی است که بازار گردشگری سلامت در استونی به آن نیاز دارد.

مدیرعامل این کلینیک بهداشتی در استونی معتقد است: اصولا در گردشگری پزشکی متقاضیان صرفا به دنبال ارزان‌ترین خدمات ارائه‌شده نیستند چون موضوع مورد بحث سلامتی آنهاست. بنابراین تمامی گردشگرانی که قصد استفاده از خدمات درمانی منطقه‌ای خارج از سرزمین مادری خود هستند تنها به دنبال دریافت خدمات با کیفیت بالا و قیمت مناسب هستند.

وی درباره تنوع گردشگران پزشکی که وارد خاک استونی می‌شوند نیز می‌گوید: به دلیل اینکه هزینه بسیاری از خدمات درمانی و بطور کلی هزینه زندگی در کشورهای اسکاندیناوی بسیار بالاست گردشگران سلامت و افرادی که به دنبال دستیابی به خدمات پزشکی با کیفیت و ارزان هستند سعی در یافتن محلی برای تامین نیازهایشان خارج از مرزهای سرزمین مادری دارند. از آنجا که دستیابی و مسافت بین این مناطق و استونی زیاد نیست گزینه اول آنها با دریافت اطلاعات از توانمندی‌های پزشکی این کشور خواهد بود. به‌عبارتی ارزان بودن خدمات پزشکی یکی از دلایل استقبال اروپایی‌ها از گردشگری سلامت در استونی است.

یوروها کم‌کم به سمت بازار گردشگری سلامت در استونی سرازیر می‌شوند

ستون دوبین درباره روند روبه رشد تقاضای گردشگران سلامت برای استفاده از خدمات کلینیک تحت مدیریتش می‌افزاید: بررسی‌هایی که از روند روبه رشد تقاضای گردشگران سلامتی برای دستیابی به خدمات این واحد بهداشتی در اختیار داریم بیانگر این نکته است که سال ۲۰۱۵ میلادی تنها ۱۷۴ بیمار خارجی را پذیرش کرده‌ایم که این تعداد نزدیک به ۸۰۰ هزار یورو درآمد ایجاد کرد. اما سال گذشته تعداد گردشگران سلامت به ۲۸۱ نفر و درآمدی معادل ۴/۱ میلیون یورو رسید و برآورد می‌کنیم امسال به درآمدی معادل ۲ میلیون یورو دستیابیم.

آنطور که تقاضاهای دریافت خدمات در این واحد پزشکی نشان می‌دهد بیشتر گردشگران خارجی که وارد خاک استونی شده‌اند برای دریافت خدمات جراحی‌های معمولی، خدمات ارتوپدی، جراحی‌های پلاستیک و زیبایی و درنهایت برای کاهش وزن این کشور را انتخاب کرده‌اند.

وی معتقد است اصلی‌ترین مقاصد گردشگران سلامت برای ورود به استونی شهرهای تالین و تارتو است. آن‌هم به دلیل مراکز درمانی با کیفیت و همچنین دانشکده پزشکی تارتو. این درحالی است که براساس اطلاعات منتشر شده دو دهکده سلامتی با سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در مرکز کشور استونی درحال ساخت است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید و خونی تازه به رگ‌های صنعت گردشگری سلامت در استونی تزریق خواهد کرد.

سزارین در صدر تقاضای گردشگران سلامت فنلاندی

دکتر لاری مایسو، سرپرست بخش جراحی مرکز فرتیلیتا در کشور استونی که ۴۸ سال دارد درباره رشد گردشگران سلامت و به‌طور کلی بخش گردشگری سلامت در استونی می‌گوید: با توجه به جمعیت بسیار کم استونی که تقریبا ۱ میلیون ۴۰۰ هزار نفر است، ورود گردشگران سلامت خارجی باعث بروز رقابت بسیار شدیدی میان مراکز درمانی استونی شده است.

مایسو می‌افزاید: تقریبا یک دهه پیش تنها سالانه حدود ۱۰۰ بیمار خارجی را در این مرکز ویزیت می‌کردیم که البته برای دریافت خدمات سرپایی یا بیماری‌های بسیار ساده مراجعه می‌کردند.  اما تنها سال گذشته، مرکز درمانی فرتیلیتا ۱۰۰۰ بیمار خارجی آنهم فقط از کشور فنلاند را پذیرش کرد که در بخش‌های مختلف جراحی و باروری منتظر دریافت خدمات از پزشکان این مرکز بودند.

گردشگری سلامت در استونی اما چه جذابیت‌هایی برای دیگر کشورهای اروپایی دارد؟ این جراح ۴۸ ساله، محبوب‌ترین خدماتی که گردشگران خارجی به دنبال آن راهی استونی می‌شوند را مربوط به جراحی‌های پلاستیک می‌داند. پس از آن سزارین و بطور کلی خدمات مربوط به بارداری دومین عاملی است که گردشگران خارجی را به این کشور می‌کشاند.

وی معتقد است دسترسی آسان به مراکز درمانی استونی از سوی کشورهای همسایه بخصوص منطقه اسکاندیناوی و همچنین خدمات بسیار ارزان قیمت درکنار کیفیت بالا و تخصص بالای پزشکان باعث شده تا روند روبه رشد ورود گردشگران سلامت به این منطقه از قاره سبز بسیار چشمگیرتر از دیگر بخش‌ها باشد، و صنعت گردشگری سلامت در استونی شاهد این حجم از رشد باشد. هرچند دیگر کشورها نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های بالایی انجام داده‌اند و به دنبال سهم بالاتری از درآمد گردشگری سلامت هستند.

مترجم: شیدا رمزی

نظرات بسته شده است.