ویزا؛ سرعت‌گیر صنعت گردشگری سلامت

گزارشی درباره مشکلات صدور مجوز بند ب و دیگر مجوزهای موردنیاز صدور ویزای درمانی

سفر کردن به کشورهای مختلف با انگیزه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد که برای هرکدام از آنها با توجه به نیت سفر، روادید یا ویزاهای مختلفی صادر می‌شود. ویزای تی (T) یا ویزای درمانی، ویزایی است که برای ورود گردشگران سلامت به یک کشور به منظور انجام کلیه کارهای پزشکی و درمانی صادر می‌شود. فرآیندهای صدور ویزا یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل بر صنعت گردشگری سلامت است. به‌گونه‌ای که مشکلات و یا تسهیل صدور روادید می‌تواند بازار مدیکال توریسم را در یک کشور به چالش بکشد و یا بر تعداد توریست های سلامت آن کشور بیفزاید. عوامل بسیاری از جمله موضوعات فرهنگی، سیاسی، امنیتی و… در صدور ویزا برای اتباع کشورهای مختلف تاثیرگذار است. این روزها یکی از دغدغه‌های شرکت‌ها و فعالان گردشگری سلامت فرآیندهای زمان‌بر صدور ویزا برای متقاضیان خارجی خدمات درمانی کشور است. آن‌ها با گلایه از مشکلات موجود بر سر راه صدور ویزای درمانی و توریستی تاکید دارند با رفع این موانع می‌توان ارزآوری بیشتری برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد. در این گزارش به سراغ تنی چند از مسئولان وزارت بهداشت و امورخارجه و سازمان میراث فرهنگی رفته‌ایم تا پرسش‌ها و ابهامات ویزای T را با آن‌ها در میان بگذاریم. اما پیش از آن نیم‌نگاهی بندازیم به رویه‌ صدور ویزای درمانی در کشور.

صدور ویزای درمان یا T

ویزای درمانی یا ویزای T، ویزای کوتاه مدتی است که به بیمار و همراه او اجازه می‌دهد برای مدت کوتاهی در ایران اقامت کرده و از خدمات پزشکی و درمانی کشور استفاده کنند. برای دریافت این ویزا بیمار علاوه بر ارسال مدارکی جهت تشخیص و بررسی هویتش، باید مدارکی از بیماری خود را برای پزشک و یا مرکز درمانی ارسال کند تا پزشک یا بیمارستان دارای واحد IPD نامه‌ رسمی را جهت درمان گردشگر سلامت صادر کرده که بر اساس آن ویزای درمان برای وی صادر می‌شود. دکتر سعید هاشم‌زاده، رئیس گردشگری سلامت وزارت بهداشت درخصوص ویزای T به مدتورپرس می‌گوید: «وزارت امورخارجه با طراحی ویزای T توانسته است بخش زیادی از مشکلات ویزای گردشگران سلامت را برطرف کند. ویزای T ویزایی است که صدور آن از ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد. مدت زمان این ویزا دو برابر ویزای عادی و قیمت آن نصف ویزای توریستی است. با این تمهیدات، وزارت امورخارجه سعی کرده تسهیلات بیشتری برای گردشگران سلامت قائل شود.»

دکتر سعید هاشم زاده
سعید هاشم زاده رئیس اداره گردشگری سلامت: وزارت امورخارجه با طراحی ویزای T توانسته است بخش زیادی از مشکلات ویزای گردشگران سلامت را برطرف کند.

پرسش اینجاست آیا این تسهیلاتی که دکتر هاشم‌زاده به آن اشاره کرده است به‌راحتی مورد قابل حصول است یا خیر؟ دکتر علی بزازی مدیرعامل شرکت گردشگری سلامت طب مدتوریسم در پاسخ به این پرسش با اشاره به عدم صدور ویزای T برای شرکت‌های تازه تاسیس می‌گوید: «طب مدتوریسم یک شرکت تازه تاسیس و به‌نوعی یک استارتاپ در گردشگری سلامت محسوب می‌شود که برنامه‌های بلند مدتی برای کار در این صنعت دارد. ما نزدیک به یک سال است که این شرکت را تاسیس کرده‌ایم و مشغول فعالیت هستیم اما همچنان برای گرفتن مجوزهای گردشگری سلامت در ارگان‌های مختلف در حال رفت‌وآمد هستیم. تا زمانی که ما مجوز گردشگری سلامت نداشته باشیم نمی‌توانیم برای مشتریانی که از طریق شرکت ما خواهان ورود به ایران هستند ویزای T بگیریم و به‌ناچار مجبور به گرفتن ویزای گردشگری می‌شویم.» او در ادامه افزود: «برای گرفتن مجوز گردشگری سلامت باید مجوز بند ب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را داشته باشیم که گرفتن این مجوز بسیار سخت است. من برای گرفتن این مجوز بیش از ۲۵ بار به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کرده‌ام، دو بار در کمیسون حضور داشتم که هر دوبار رد شدم. نامه‌ای را برای پیگیری موضوع به دفتر ریاست جمهور ارسال کرده‌ام. دفتر ریاست جمهوری از بازرسی خواهان پیگیری این امر شد، بازرسی از میراث فرهنگی و گردشگری خواست تا این موضوع را حل و فصل کند که در انتها سازمان هیچ واکنشی نشان نداد و نتیجه‌ مثبتی از این دوندگی‌ها حاصل نشد.»

در این صنعت شرکت‌های تازه تاسیس و همچنین استارتاپ‌هایی که نمی‌توانند مجوز بند ب دریافت کنند باید با یک آژانس مسافرتی به‌صورت ترکیبی کار کنند. آن‌ها باید برنامه‌ریزی و تبلیغات را انجام دهند. پکیج‌های درمانی و اقامتی یک گردشگر سلامت را آماده کنند و سپس اجرای آن را به یک آژانس مسافرتی که مجوز این کار را دارد، بسپارند. درواقع ما به استارتاپ اجازه این کار را نمی‌دهیم که وارد کار اجرای تور شود؛ زیرا اجرای تور قوانین و قواعد مخصوص به‌خود را دارد.

هادی شجاری رئیس هئیت مدیره شرکت گردشگری سلامت گشت آریا که یکی از استارتاپ‌های پیش‌رو در این صنعت است هم درباره ویزای T به خبرنگار مدتورپرس می‌گوید: «ویزای T تنها برای شرکت‌هایی صادر می‌شود که دارای مجوز گردشگری سلامت باشند که گرفتن این مجوز کار بسیار سختی است و برای یک استارتاپ تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد. وزرات امورخارجه باید در این مورد تسهیل‌گری کند تا بتوانیم برای گردشگران سلامت ویزای T بگیریم.»

مسئولان وزارت خارجه اما اعتقاد دارند باید ریشه این مشکل را در وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی حل کرد. مسئولان مرتبط با گردشگری سلامت در این وزارتخانه معتقدند: «در اوایل تاسیس شورای راهبری شیوه‌نامه‌ای توسط اعضای شورا نوشته شد که مورد توافق تمام ارگان‌های حاضر در شورا بود. در همان زمان سازمان لیستی از شرکت‌های گردشگری سلامت و آژانس‌های مورد تائید را برای صدور ویزای T به وزارت امورخارجه داد. وزارتخانه از همان زمان ویزای T را برای این لیست صادر کرد. اما متاسفانه پس از عوض شدن معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آن زمان، این آیین‌نامه فسخ شد. زیرا معاون سازمان وقت، آیین‌نامه را قبول نداشت و می‌گفت تنها شرکت‌هایی مجاز به گرفتن مجوز گردشگری سلامت هستند که مجوز بند ب را داشته باشند. بنابراین از همان زمان هیچ لیست جدیدی در اختیار وزارت امورخارجه قرار نگرفت و وزارتخانه همچنان فقط به همان لیست ویزای T می‌دهد.»

پیگیری‌های خبرنگار مدتورپرس از وزارت خارجه درباره مشکلات صدور ویزای تی با این پاسخ همراه شده است: «سازمان میراث فرهنگی پس از مدتی از وزارت امورخارجه خواست تا در صورت تقاضای تمام ۴هزار آژانس هواپیمایی و مسافرتی برای ویزا T با آن‌ها همکاری کند. اما این موضوع مورد تائید ما در وزارتخانه نیست. زیرا بسیاری از آژانس‌ها عملکرد درستی را در مقابل این ویزا نداشته‌اند. ما در وزارت امورخارجه بارها دیده‌ایم که آژانسی برای یک گردشگر درخواست ویزای T کرده و برنامه‌ درمانی که برای او درنظر گرفته است را برای ما فرستاده است. درنتیجه این ویزا با نصف قیمت ویزای عادی صادر شده اما بعد متوجه شده‌ایم که گردشگر برای درمان و استفاده از خدمات پزشکی به ایران نیامده و سفر او تنها جنبه توریستی داشته است. این وسط چه کسی متضرر خواهد بود؟ یکی از مفاد آن شیوه‌نامه این بود که در کشورهای مبدا دفتری برای مراجعه گردشگران سلامت از مبدا داشته باشیم تا فرآیند سفر گردشگر به ایران از ابتدا شفاف باشد، اما این دفتر هرگز تاسیس نشد و شفافیتی برای صدور ویزا به‌وجود نیامد.»

از این به بعد شرکت‌های تسهیل‌گر در حوزه بهداشتی و درمانی فعالیت خواهند کرد و شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی و خدمات گردشگری، فرآیند دریافت و ورود گردشگر تا بیمارستان را به‌عهده خواهند گرفت. در شورای راهبردی بعد از امضا این توافق‌نامه، با وزارت امورخارجه  هماهنگی‌هایی صورت خواهد گرفت. در نتیجه برای شرکت‌هایی که مجوز‌های خاص توریسم درمانی دارند امکان صدور ویزا تسهیل خواهد شد و وزارت امور خارجه هم انشاالله همکاری خواهد کرد.

ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به پرسش مطرح شده از سوی خبرنگار مدتورپرس مبنی بر مشکلاتی که برای صدور ویزا وجود دارد می‌گوید: «در حوزه گردشگری سلامت تفکیک کار بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت بهداشت و درمان صورت نگرفته بود که این امر باعث بروز مشکلاتی در این صنعت شد. اما پس از امضای توافق‌نامه بین دو ارگان، مشکلات برطرف شده و بر اساس آن طرفین تنها باید در حوزه تخصصی خودشان فعالیت کنند. باتوجه به مشخص شدن حیطه فعالیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، روز شنبه ۴ خرداد جلسه‌ای را برای برطرف کردن مشکلات صدور ویزا با وزارت امور خارجه برگزار کردیم. براساس این جلسه کلیه شرکت‌ها و آژانس‌هایی که خواهان کار در حوزه گردشگری سلامت هستند باید مجوزهای موردنیاز مانند مجوز بند ب را از میراث فرهنگی دریافت کنند و سپس ما اسامی آن‌ها را برای دریافت ویزای ‌T به وزارت امورخارجه می‌دهیم. در این میان وزارت امور خارجه دغدغه‌هایی را مبنی بر تخلف تعدادی از آژانس‌ها داشت که ما در سازمان میراث فرهنگی برای این موضوع چاره‌اندیشی کردیم.»

معاون گردشگری میراث فرهنگی
ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی: ما به استارتاپ‌های حوزه گردشگری سلامت اجازه این را نمی‌دهیم که وارد کار اجرای تور شوند؛ زیرا اجرای تور قوانین و قواعد مخصوص به‌خود را دارد.

تیموری در ادامه می‌افزاید: «در این صنعت شرکت‌های تازه تاسیس و همچنین استارتاپ‌هایی که نمی‌توانند مجوز بند ب دریافت کنند باید با یک آژانس مسافرتی به‌صورت ترکیبی کار کنند. آن‌ها باید برنامه‌ریزی و تبلیغات را انجام دهند. پکیج‌های درمانی و اقامتی یک گردشگر سلامت را آماده کنند و سپس اجرای آن را به یک آژانس مسافرتی که مجوز این کار را دارد، بسپارند. درواقع ما به استارتاپ اجازه این کار را نمی‌دهیم که وارد کار اجرای تور شود؛ زیرا اجرای تور قوانین و قواعد مخصوص به‌خود را دارد.»

شرکت‌های فعال از جمله استارتاپ‌های حوزه سلامت، سالانه درآمد بسیار زیادی را برای عدم صدور و یا انتظار طولانی برای صدور ویزای اتباع این کشورها از دست می‌دهیم. زمانیکه یک گردشگر به کشوری سفر می‌کند علاوه بر آوردن سرمایه ارزی، باعث رشد اعتبار آن کشور هم می‌شود. اما متاسفانه در ایران به‌راحتی از این موارد چشم‌پوشی می‌شود.

علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی هم در پاسخ به سوال خبرنگار مدتورپرس در حاشیه نشست امضای تفاهم‌نامه بین وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ درباره وضعیت ویزای گردشگری سلامت گفت: «در حوزه ویزا ابتدا من باید از وزارت امور خارجه تشکر کنم که همراهی بسیار خوبی را در چند سال گذشته با ما داشتند. در این مدت فرآیند صدور ویزا بسیار فرآیند خوب و آسانی‌ شده است. ما به بیش از ۹۰ کشور دنیا در فرودگاه ویزای فرودگاهی و الکترونیکی می‌دهیم و همچنین با کشورهای هدف گردشگری سلامت درحال لغو روادید یک‌طرفه هستیم. برای نمونه در سال گذشته با کشور عمان لغو روادید یک‌طرفه انجام دادیم که همین امر باعث افزایش آمار گردشگر سلامت در جنوب ایران شده است. در تفاهم‌نامه فعلی با وزارت بهداشت هم برای این فرآیند تمهیداتی در نظر گرفته شده است. ما کاملا وظایف دو دستگاه را مشخص کردیم. از این به بعد شرکت‌های تسهیل‌گر در حوزه بهداشتی و درمانی فعالیت خواهند کرد و شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی و خدمات گردشگری، فرآیند دریافت و ورود گردشگر تا بیمارستان را به‌عهده خواهند گرفت. در شورای راهبردی بعد از امضا این توافق‌نامه، با وزارت امورخارجه این هماهنگی‌ها صورت خواهد گرفت. در نتیجه برای شرکت‌هایی که مجوز‌های خاص توریسم درمانی دارند امکان صدور ویزا تسهیل خواهد شد و وزارت امور خارجه هم انشاالله همکاری خواهد کرد.»

علی اصغر مونسان
علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی: برای شرکت‌هایی که مجوز‌های خاص توریسم درمانی دارند امکان صدور ویزا تسهیل خواهد شد.

مجوز بند ب چیست؟

طبق تعریف سازمان میراث فرهنگی شرکت‌ها و آژانس‌هایی که دارای مجوز بند ب هستند می‌توانند به برنامه‌ریزی، سازماندهی، اجرا و نظارت یک برنامه سفر در قالب پکیج تور یا بسته سفر اقدام کنند. اگر فرد یا شرکتی خواهان دریافت این مجوز است باید تمام ۱۴ بند این مجوز را که در ادامه آمده است، رعایت کند. این بندها به شرح ذیل است:

۱- ارائه‌ محل مناسب برای دفتر کار

۲- معرفی یک فرد به عنوان مدیر فنی دفتر

۳- متقاضی باید نام و نشان دفتر خود را به مرجع صدور مجوز اعلام کند تا بعد از تأیید، مورد استفاده قرار بگیرد. تغییر نام و نشان بدون تأیید مرجع صدور مجوز ممنوع است. این نام و نشان باید مفهوم متناسب با فعالیت دفتر داشته باشد که نامتعارف نباشد. تغییر محل دفتر حتما باید با موافقت مرجع صادر کننده مجوز باشد.

۴- متقاضی دریافت مجوز باید حداقل پنجاه میلیون ریال برای صدور مجوز به عنوان تضمین معتبر، به مرجع صدور مجوز پرداخت کند. این مبلغ هر دو سال یک بار با توجه به شاخص تورم که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، توسط مرجع صدور مجوز قابل افزایش است.

۵- شخص حقوقی و حقیقی، تابعیت ایران داشته باشند.

۶- موضوع فعالیت شخص حقوقی با فعالیت‌های موضوع آیین‌نامه ارتباط داشته باشد.

۷- شخص حقیقی متدین به دین اسلام یا سایر ادیان رسمی در قانون اساسی باشد.

۸- بنا به تأیید مراجع ذی‌صلاح، به مواد مخدر اعتیاد نداشته باشد.

۹- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری داشته باشند.

۱۰- برای متقاضیان مرد، فرد حقیقی کارت پایان‌خدمت نظام وظیفه یا معافیت از آن را باید داشته باشد.

۱۱- حداقل مدرک کارشناسی را داشته باشد.

۱۲- شغل دیگر مانع فعالیتش، نداشته باشد.

۱۳- حداقل ۲۵ سال سن داشته باشد.

۱۴- حداقل ۳ سال سابقه کار مفید مرتبط با فعالیت مرتبط و صلاحیّت شغلی داشته باشد.

با توجه به این موارد قطعا یک شرکت گردشگر سلامت تازه تاسیس و یا یک استارتاپ فعال این حوزه نمی‌تواند برای دریافت مجوز بند ب سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شانسی داشته باشد. بزازی در این‌باره می‌گوید: «طی پیگیری‌های من از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای اخذ مجوز بند ب، به من گفتند کار شما صرفا گردشگری سلامت است و نیاز به بند ب ندارید. بنابراین بهتر است یک آژانس همکار داشته باشید تا بتوانید در این زمینه کار کنید. اما نکته اینجاست که آژانس‌ها قطعا نمی‌توانند از وزارت بهداشت مجوزی برای کار در این حوزه دریافت کنند در اینجا چرخه کامل نمی‌شود و مشکل ما همچنان به قوت خود باقی است.»

ویزای الکترونیک هم جوابگو نیست

مدتی است که وزارت امورخارجه برای گردشگران ویزای الکترونیکی (PAPER LESS) صادر می‌کند. سعید هاشم‌زاده در این‌خصوص می‌گوید: «گردشگرانی که ویزای ایرانی می‌گرفتند به‌علت تحریم‌هایی علیه ایران نگران بودند که از طرف بعضی از کشورها دچار محدودیت ورود و خروج به آن کشورها شوند. از این‌رو وزارت امورخارجه ویزای دیجیتالی را مطرح کرد و این مشکل رفع شد. در ویزای الکترونیکی دیگر لازم نیست داخل گذرنامه متن و یا مهری مبنی بر ویزای ایران درج شود.»

اما اگر گردشگر تابع یکی از ۹ کشور آمریکا، کانادا، انگلیس، افغانستان، سومالی، بنگلادش، افغانستان، پاکستان، اردن و کلمبیا باشد، نمی‌تواند به‌صورت الکترونیکی از ایران ویزا دریافت کند و همچنین صدور ویزا برای این افراد با محدودیت‌هایی نیز همراه است. این افراد برای دریافت ویزا از ۱۵ تا ۳۵ روز باید در صف انتظار باشد.

هاشم‌زاده در این خصوص می‌گوید: «درخصوص صدور ویزا برای بعضی از کشورها مشکلاتی وجود دارد که سعی می‌کنیم آنها را به‌صورت موردی حل‌وفصل کنیم. در این خصوص هم وزارت امورخارجه، تعامل مناسبی با وزارت بهداشت دارد.» وی در ادامه می‌افزاید: «برای صدور ویزای کشورهایی مانند افغانستان محدودیت‌هایی وجود دارد که ممکن است تا حدودی درست باشند. به‌هرحال ما با بعضی از کشورها موضوعات امنیتی داریم که صدور ویزا برای اتباع این کشورها باید با وسواس بیشتری صورت گیرد. البته ناگفته نماند طی مذاکراتی که با وزارت امورخارجه انجام داده‌ایم آنها انعطاف‌پذیری بیشتری را برای صدور ویزای گردشگران بعضی از این کشورها به‌خرج خواهند داد.»

وزارت امورخارجه فعلا ویزای مالتیپل درمانی صادر نمی‌کند. مسئولان این وزارتخانه می‌گویند در زمینه صدور ویزای مالتیپل به مشکل برخورده‌اند چراکه زمانی این ویزا به‌راحتی داده می‌شد اما اتباع افغانستانی از آن سواستفاده کرده، با این ویزا به ایران می‌آمدند و کار می‌کردند. البته آن‌ها تاکید می‌کنند به چند نفر که برای گفتار درمانی و موارد این‌چنینی خواهان سفر به ایران بودند ویزای مالتیپل داده شده است. اما گرفتن این نوع ویزا  نیازمند بررسی بیشتر پرونده‌های پزشکی است.

آمریکاها، انگلیسی‌ها و کانادایی‌ها ۵ برابر عراقی‌ها خرج می‌کنند

اما هادی شجاری با اشاره به صدور سخت ویزا برای اتباع کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا می‌گوید: «ما از این سه کشور بیماران بسیاری داریم که برای گرفتن ویزای آنها با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم. شرایط ورود این افراد به کشور سخت و شاید کمی عجیب‌و غریب به‌نظر می‌رسد. در دوندگی‌هایی که برای گرفتن این ویزا داشته‌ام گفته‌اند که چون این کشورها به ما سخت ویزا می‌دهند ما هم به شهروندان این کشورها سخت ویزا می‌دهیم. از سویی مسائل امنیتی را پیش می‌کشند و از اتباع این کشورها مدارک زیادی را اعم از ۱۵ سال سابقه و رزومه‌ کاری به دو زبان فارسی و انگلیسی، اسکن از تمام صفحات پاسپورت و…. را می‌خواهند که این شرایط، صدور ویزا را بسیار سخت می‌کند.»

هادی شجاری- آریامدتور
هادی شجاری رئیس هیئت مدیره آریامدتور: ویزای T تنها برای شرکت‌هایی صادر می‌شود که دارای مجوز گردشگری سلامت باشند که گرفتن این مجوز کار بسیار سختی است.

 

شجاری در ادامه با اشاره به درآمدهایی که صنعت گردشگری ایران می‌تواند از این سه کشور داشته باشد می‌گوید: «ما و دیگر شرکت‌های فعال از جمله استارتاپ‌های حوزه سلامت، سالانه درآمد بسیار زیادی را برای عدم صدور و یا انتظار طولانی برای صدور ویزای اتباع این کشورها از دست می‌دهیم. زمانیکه یک گردشگر به کشوری سفر می‌کند علاوه بر آوردن سرمایه ارزی، باعث رشد اعتبار آن کشور هم می‌شود. اما متاسفانه در ایران به‌راحتی از این موارد چشم‌پوشی می‌شود. ما در آریامدتور به‌خاطر مشکلات ویزای اتباع این سه کشور چیزی در حدود ۵۰ هزار دلار را در هر ماه از دست می‌دهیم. لازم به ذکر است که این عدد هر سال بیشتر می‌شود؛ زیرا صنعت گردشگری سلامت کشور در حال بزرگ‌تر شدن است. ما به واسطه اینکه به‌سختی برای این سه کشور ویزا صادر می‌کنیم، جلوی ورود مبلغ قابل توجهی ارز را می‌گیریم. در اصل مردمان این کشورها هستند که پول و ارز بسیاری را به کشور وارد می‌کنند. آنها ۵ برابر بیشتر از بیماران عراقی در ایران خرج می‌کنند. این درحالی است که یک بیمار عراقی برای پرداخت ۱۵۰ دلار پول مدام چانه زنی می‌کند.»

جای خالی ویزای چندبار ورود

یکی از ویزاهایی که در حوزه درمان بیماران بین‌الملل بسیار نیاز است ویزای مالتیپل یا چندبار ورود است که بعضی از گردشگران سلامت برای درمان بیماریشان به آن نیاز دارند تا بتوانند برای پیگیری‌های درمانی خود مدام به ایران رفت‌وآمد کنند. بزازی درخصوص این این نوع ویزا می‌گوید: «بیشترین تمرکز ما در درمان نازایی است. این درمان در دو نوبت به فاصله ۲۰ روز انجام می‌شود که بهتر است بیمار در این فاصله جهت کم شدن هزینه‌های جاری به کشور خود بازگردد. در سفر اول بررسی‌های اولیه و مراحل اولیه درمان انجام می‌شود. پس از ۲۰ روز بیمار باید برای درمان نهایی به مرکز درمانی مراجعه می‌کند. اگر بیمار در این مدت در کشور بماند هزینه اقامت و خورد خوراک او بسیار بالا خواهد شد و از طرفی ۲۰ روز زمان زیادی است که معمولا بیماران خارجی ترجیح می‌دهند این مدت را در کشور خودشان سپری کنند. از سویی اگر بیمار بازگردد پس از ۲۰ روز باید از نو ویزا بگیرد که این موضوع هزینه مالی بسیاری را برای او دارد. ما بیماران بسیاری داشتیم که که با این مشکل مواجه شدند. آنها می‌گفتند درمان در کشور شما ۲۰۰۰ دلار است اما هزینه ویزا، اقامت و رفت‌وآمد حدود ۴۰۰۰ دلار می‌شود.» او در ادامه تاکید می‌کند: «ما می‌توانیم با صدور ویزای مالتیپل یا چندبار ورود برای این افراد هزینه ویزا را برای آنها کاهش دهیم و این برای تبلیغات و برندینگ ما بسیار مهم است.»

 

علی بزازی
دکتر علی بزازی مدیرعامل شرکت طب‌مدتور: ما نزدیک به یک سال است که این شرکت را تاسیس کرده‌ایم و مشغول فعالیت هستیم اما همچنان برای گرفتن مجوزهای گردشگری سلامت در ارگان‌های مختلف در حال رفت‌وآمد هستیم.

اما وزارت امورخارجه فعلا ویزای مالتیپل درمانی صادر نمی‌کند. مسئولان این وزارتخانه می‌گویند در زمینه صدور ویزای مالتیپل به مشکل برخورده‌اند چراکه زمانی این ویزا به‌راحتی داده می‌شد اما اتباع افغانستانی از آن سواستفاده کرده، با این ویزا به ایران می‌آمدند و کار می‌کردند. البته آن‌ها تاکید می‌کنند به چند نفر که برای گفتار درمانی و موارد این‌چنینی خواهان سفر به ایران بودند ویزای مالتیپل داده شده است. اما گرفتن این نوع ویزا  نیازمند بررسی بیشتر پرونده‌های پزشکی است.

مشکلات و موانع صدور ویزای درمانی اگر هرچه زودتر مرتفع شود می‌تواند به ارزآوری بیشتر این صنعت و به ثمر نشستن بهتر و بهینه‌تر تلاش‌ شرکت‌های فعال در این زمینه بینجامد و هم رونقی به اقتصاد کم‌جان سلامت کشور بدهد. از طرفی می‌تواند زمینه را برای اشتغال‌زایی بیشتر جوانان ایرانی در صنعت مدیکال توریسم روبه رشد فراهم کند. موضوعی که مسئولان وزارت خارجه اعتقاد دارند با راه‌اندازی سامانه و لینکی که وزارت بهداشت قول آن را داده می‌تواند محقق شود، سامانه‌ای که البته هنوز معلوم نیست با تفاهم‌نامه جدیدی که امضا شده مسئول آن چه کسی خواهد بود و یا اصولا هنوز در دستور کار این وزارتخانه هست یا خیر.

گزارش: افروز کریمی

۴ نظرات
  1. فهیمه لهراسبی می گوید

    واقعا چرا باید توی این شرایط اقتصادی که مملکت تشنه دلار و ارز هست و جوون ها بیکارن یه عده جلوی پای اونایی که می خوان توریست سلامت بیارن سنگ بندازن؟!!!!!!!!

  2. فرهاد دوزرباف می گوید

    مطلب پر و پیمون و مفصلی بود دستمریزاد به تیم و بر و بچه های مد تور پرس .

  3. سهیلا میم می گوید

    به نظر می رسه اگه کلا پروسه صدور ویزا رو بدن به وزارت خارجه که خودش تصمیمی بگیره خیلی بهتره. دوستان نهادهایی که مثلا دست اندار کار گردشگری سلامت هستن و وظیفه دارن که این صنعت رو رونق بدن مثل اینکه زیاد دلشون نمی خواد این اتفاق بیفته. این قدر چرا سختگیری می کنن. توریس خارجی و آمریکایی می خواد بیاد پول خرج کنه بعد ما به کسی که می خواد توریست رو بیاره باید بگیم تو چرا رفتی توریست آوردی؟!!!!! باید دست این ادم ها و شرکت ها رو بوسید نه اینکه شصتا بخشنامه و مجوز گذاشت جلو ی پاشون. یه کم به منافع ملی مون فکر کنیم که ترکیه داره راحت بازارهای مدیکال توریسم ما رو از مون می گیره. بعد ما نشستیم توی وزارت بهداشت و میراث فرهنگی سر اینکه کدوممون بخشنامه و مجوز بیشتری باید بده بحث می کنیم؟! خیلی غم انگیزه واقا

  4. امیر رضا می گوید

    با توجه به حجم بالای کارها در حوزه توریسم سلامت و درگیر بودن ارگان ها و وزارت خانه های مختلف در این حوزه ایده ی مناسب تفکیک مستقل گردشگری سلامت به عنوان واحد مجزا است. یعنی با توجه به اهمیت موضوع، ما باید وزارتی به نام وزارت گردشگری سلامت داشته باشیم که به صورت تخصصی کارها رو جلو ببره و تسهیل کنه. چون این طور که بوش میاد هیچ کدوم از طرف ها یعنی میراث فرهنگی، وزارت بهداشت، وزارت خارجه و … کوتاه بیا نیستن که امور مربوط به این صنعت پول ساز و اشتغال زا به روانی پیش بره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.