کلینیک‌ها برای جذب گردشگران خارجی چطور باید تبلیغ کنند؟

برخی از کارشناسان معتقدند موفق‌ترین شیوه تبلیغات، برقراری ارتباط با تور اوپراتورهای محلی و انعقاد قراردادهای همکاری با آنها برای یک دوره میان مدت است.

روند روبه رشد گردشگری پزشکی و تندرستی در سراسر جهان به‌گونه‌ای است که بسیاری از کشورها در تلاش هستند با داشته‌های خود برای دستیابی به سهم بالاتری از این منبع درآمدی بزرگ، برنامه‌ریزی کنند. این درحالی است که با ورود شرکت‌ها و ارائه دهندگان جدید خدمات مورد نظر، رقابتی قابل توجه در میان فعالان این عرصه شکل گرفته است. برهمین اساس فعالان صنعت گردشگری پزشکی در رقابتی سخت و نفس‌گیر با سایر رقبای خود قرار گرفته‌اند که برای پیروزی در این میدان دست به هر اقدامی از جمله تبلیغات گسترده می‌زنند. اما پرسش اصلی اینجاست که آیا واقعا نسخه‌ای واحد برای تبلیغات در بازارهای هدف متفاوت این شرکت‌ها وجود دارد؟ آیا همه آنها باید به یک شیوه وارد عرصه تبلیغاتی بشوند؟

این پرسشی است که وب سایت تخصصی گردشگری IMTJ چندی پیش با درنظر گرفتن موارد مطرح شده با استفاده از تجارب تبلیغاتی برخی از مدیران موفق کلینیک‌ها یا شرکت‌های ارائه دهنده چنین خدماتی به گردشگران پزشکی به آن پاسخ داده است. سئوال مطرح شده اصلی این سایت از فعالان درباره اهمیت حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی بوده و به قول معروف تبلیغات در میان صفر و یک‌های مجازی را درنظر گرفته است.

مایکل رادفورت، مدیر یکی از شرکت‌های انگلیسی حاضر در نمایشگاه ITB برلین در این زمینه می‌گوید: «اصولا اینترنت و دنیای مجازی یک سونامی گسترده از اطلاعات را در سراسر جهان ایجاد کرده که باعث یک روند دو جانبه شده است. یک روند مثبت و دیگری روندی که می‌تواند حتی اثرگذاری منفی برای شرکت‌های فعال در این عرصه داشته باشد.»

به گفته رادفورت، حضور فعال در رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی در برخی موارد برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات گردشگری پزشکی، سلامت و تندرستی می‌تواند مفید باشد اما فراموش نکنیم که اصولا برخی از بازارهای هدف دارای زیرساخت‌های مناسب نیستند و نمی‌توانیم تنها با یک استراتژی تبلیغاتی در این بازارها موفق باشیم.

وی در ادامه می‌افزاید: «اصولا کشورهای کمتر توسعه یافته مثل برخی کشورهای آفریقایی اگرچه فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و جذب گردشگر شناخته می‌شوند اما به دلیل زیرساخت‌های بسیار محدود اینترنت نمی‌توانیم تنها به ارائه تبلیغات دیجیتالی بسنده کنیم و بهترین گزینه در این کشورها تبلیغات حضوری و ارتباط با نهادها، سازمان‌ها و حتی انعقاد قراردادهای همکاری با مسئولان دولتی است.»

این درحالی است که دنیز اورکات، یکی دیگر از فعالان عرصه گردشگری پزشکی ترکیه که در همین نمایشگاه شرکت کرده معتقد است، موفق‌ترین شیوه تبلیغات برقراری ارتباط با تور اوپراتورهای محلی و انعقاد قراردادهای همکاری با آنها برای یک دوره میان مدت است، تا به این ترتیب شرکت‌های محلی با توجه به شناختی که از منطقه خود دارد وارد عمل شوند و دستاورد بهتری تجربه شود.

اورکات تاکید می‌کند این نوع خدمات به این دلیل که نیازمند اعتماد سازی بالا برای جذب بیماران و متقاضیان است نمی‌توان از تبلیغات موردی در فضای مجازی بهره کافی برد بنابراین لازم است شرکت‌ها و کلینیک‌ها در این بازار حضور دائمی داشته باشند و برای مدتی طولانی دیده شوند تا بیماران و متقاضیان به آن اعتماد کنند.

وی در این زمینه می‌گوید: «البته شاید سیاست همکاری با کلینیک‌های محلی نیز برآیندی مناسب برای شرکت‌ها و کلینیک‌های بین المللی ایجاد کند هرچند در پاره‌ای از موارد لازم است کلینیک‌ها یک شعبه بسیار کوچک در آن بازار ایجاد کنند تا علاوه بر انجام برخی خدمات ساده نسبت به بازاریابی برای کلینیک‌های اصلی خود نیز فعالیت داشته باشند.»

از سوی دیگر خورخه مارتینس یکی دیگر از مدیران فعال در صنعت گردشگری پزشکی مکزیک معتقد است کلینیک‌ها و مراکز ارائه خدمات مربوطه می‌توانند با ایجاد ارتباط با سفیرهای بازارهای هدفشان نسبت به معرفی توانمندی‌ها و امتیازاتی که در اختیار دارند اقدام کنند. به این دلیل که سفارتخانه‌ها در این زمینه همکاری‌های مناسبی داشته و می‌توانند زمینه‌های همکاری گسترده‌ای را برای کلینیک‌های بین المللی ایجاد کنند.»

مطالب مرتبط:

به اعتقاد وی اگرچه شبکه‌های مجازی می‌توانند در زمینه معرفی توانمندی و ارائه اطلاعات شرایط مناسبی را ایجاد کنند اما در بسیاری از اینگونه خدمات لازم است ارتباطات بیشتری برقرار شود؛ زیرا بیماران و علاقمندان به دریافت چنین خدماتی، همواره نگران سلامتی خودشان پس از دریافت خدمات موردنظرشان هستند.

مارتینس البته براین باور است که ارتباط با مراکز درمانی بومی در بازار هدف و همچنین شرکت‌های بیمه‌ای در همان منطقه امتیازاتی را فراهم می‌کند که باعث افزایش تعداد درخواست‌‌ها خواهد بود، هرچند انتشار رپورتاژ آگهی در رسانه‌های معتبر بومی دربازارهای هدف می‌تواند پایه‌های مستحکمی برای ادامه همکاری ایجاد کند و در نهایت آینده‌ای مناسب برای سرمایه‌گذار فراهم خواهد کرد.

در نهایت کارشناسان IMTJ براین باورند که اصولا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات گردشگری پزشکی و کلینیک‌ها برای ورود به بازارهای خارجی لازم است در ابتدا کمی با فرهنگ حاکم بر آن کشور آشنایی کسب کنند و براساس اطلاعاتی که به دست آورده‌اند استراتژی تبلیغاتی ارائه کنند که اگرچه مبتنی بر دنیای صفر و یکی است اما این پایان کار نیست؛ زیرا شیوه‌های دیگر تبلیغاتی می‌تواند تکمیل کننده این استراتژی باشد.

ترجمه: شیدا رمزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.