نباید بازار افغانستان را به هندی‌ها واگذار کنیم

مصاحبه با بتول یوسفی کما، مدیرعامل آژانس گردشگری پدیدار

آژانس گردشگری پدیدار یکی از آژانس‌‌هایی است که در بازار گردشگری سلامت روی بازار افغانستان تمرکز کرده است.‌‌ آژانسی که در راس آن بتول یوسفی‌کما  نشسته که پیش از این سابقه چندین سال فعالیت در حوزه گردشگری را در کارنامه خود دارد.‌‌ یوسفی در گفت‌‌وگو با مدتورپرس از چالش‌‌های آژانس‌‌ها در جذب و انتقال توریست‌های درمانی به کشور گفته و از اینکه چطور می‌‌توان با همگرایی میان بخش‌‌های مختلف این صنعت، سهم بیشتری از این بازار را از آن ایران کرد.‌‌

‌‌خانم یوسفی دربارۀ فعالیت‌‌های آژانس گردشگری پدیدار توضیح دهید و این که طی سال‌‌های گذشته چه فعالیت‌‌هایی در حوزۀ گردشگری سلامت داشته‌‌اید.‌‌

ما جزء اولین آژانس‌‌های «بند ب» هستیم که مجوز گردشگری سلامت هم را گرفته‌‌ایم.‌‌ همکاران دیگری که در حوزۀ توریستی فعالیت نمی‌‌کردند این مجوزها را داشتند ولی فکر می‌‌کنم، گرچه دقیق نمی‌‌دانم، اولین آژانس یا یکی از اولین آژانس‌‌هایی هستم که مجوز گردشگری سلامت را گرفتیم.‌‌

‌‌از چه سالی این مجوز را دریافت کردید؟

‌‌فکر می‌‌کنم الان دو سال و نیم می‌‌شود.

‌‌این مجوز را از کجا گرفتید؟ از وزارت بهداشت؟

‌‌مچوزها چند مرجع دارند: میراث، وزارت بهداشت و وزارت خارجه حتی. ما عضویت انجمن گردشگری سلامت را هم داریم.

بس از گرفتن این مجوز، فعالیت‌‌های آژانس گردشگری پدیدار در حوزۀ گردشگری بیشتر روی چه بخشی تمرکز داشت؟

‌‌اولین استارت کار من در ارتباط با incoming بود و هدف اصلی‌‌ام همین تورهای incoming است ولی بعد از برخی اتفاقات بین‌‌المللی که رخ داد فعالیت‌‌های incoming به مراتب کمتر شد.‌‌

‌‌چه چیزی شما را به این نتیجه رساند که وارد حوزه گردشگری سلامت شوید؟

ما بیشتر روی کشورهای اروپایی زوم می‌‌کردیم ولی با مسائلی که پیش آمد عدۀ خیلی کمتری نسبت به سالیان قبل به ایران می‌‌آمدند.‌‌ ۱۷ یا ۱۸ سال پیش، توریست‌‌های اروپایی خیلی زیادی داشتیم؛ مخصوصاً از ایتالیا و اسپانیا! منتها بعد از ۱۱ سپتامبر دچار مشکل شدیم و اروپایی‌‌ها خیلی کمتر می‌‌آمدند.‌‌ من هنوز هم فعالیت زیادی در زمینۀ گردشگری داخلی و outgoing ندارم چون هدفم این است که علاوه بر آن که برای خودم کاری انجام می‌‌دهم، منفعتی برای کشورم داشته باشم.‌‌ ترجیح می‌‌دهم همواره در حوزۀ incoming باشم؛ چه از طریق گردشگری و چه گردشگری سلامت! فقط این حوزه است که می‌‌تواند ارز را به مملکت بیاورد.‌‌

در گردشگری سلامت، وقتی یک مریض را وارد کشور می‌‌کنیم می‌‌دانیم که این فرد فقط با بیمارستان سر و کار ندارد بلکه آژانس، پزشکان، هتل، اتوبوس و.‌‌.‌‌.‌‌ نیز هزینه‌‌هایی دریافت می‌‌کنند.‌‌ در کنار برنامۀ سلامت، گشت و گذاری هم می‌‌گذاریم.‌‌ معمولاً بیمارانی که به عنوان توریست درمانی می‌‌آیند بیماریشان زیاد جدی نیست؛ فرضاً عمل بینی دارند.‌‌ در کنار عمل بینی و چند روز که درگیر درمان و بستری است، یک تور هم برایش می‌‌گذاریم.‌‌ از طریق گردشگری سلامت، هر دو کار را انجام می‌‌دهیم؛ ما در آژانس گردشگری پدیدار هدفمان فقط گردشگری سلامت نیست؛ بلکه گردشگری عادی و تورهای incoming نیز داریم.‌‌ اکثر بیماران خارجی همراه دارند؛ یعنی فقط یک نفر نیستند! یک مریض که می‌‌آید، یکی دو نفر همراهش هستند و این دو نفر هیچ کار خاصی ندارند.‌‌ برای آنها هم برنامه‌‌ها، پوشش‌‌ها و گردش‌‌هایی می‌‌گذاریم؛ چه با بیمار و چه برای خود همراهان به صورت مجزا! بدین ترتیب، آن‌‌ها همچنان که در کنار بیمار هستند از جاذبه‌‌های ایران استفاده می‌‌کنند.‌‌ اگر فقط بخواهند در تهران مستقر شوند، از جاذبه‌‌های تهران بهره می‌‌برند.‌‌ در غیر این صورت، جاذبه‌‌های گردشگری کشور را استفاده می‌‌کنند.‌‌ در واقع هدف اصلی ما در آژانس گردشگری پدیدار ارزآوری برای کشور است.‌‌

‌‌خانم یوسفی، نکتۀ خیلی مهمی را ذکر کردید که در سؤال‌‌های بعدی من بود ولی همین جا می‌‌پرسم.‌‌ شما تجربۀ وارد کردن توریست قبل از وارد شدن به حوزه توریسم سلامت را داشته‌‌اید.‌‌ تفاوت بین توریست معمولی با توریست درمانی چیست؟ توریست سلامت چه خدماتی، غیر از خدمات درمانی، می‌‌خواهد و چه ویژگی‌‌هایی دارد که فعالان آن صنعت باید مدنظر قرار دهند؟

‌‌مسئولیت توریست سلامت یا همان توریست درمانی خیلی بیشتر از گردشگر معمولی است.‌‌ وقتی یک بیمار را می‌‌پذیریم، از ابتدا که می‌‌آید، دنبال پذیرش بیمارستان، ویزا، انتخاب دکتر و.‌‌.‌‌.‌‌ هستیم.‌‌ بخصوص در رابطه با جراحی‌‌های خاص؛ حساسیت‌‌هایی وجود دارد.‌‌ گاهی بیمار نمی‌‌خواهد هزینۀ سنگینی کند.‌‌ باید بدانیم کدام بیمارستان را با چه کیفیتی برایش در نظر بگیریم که راضی باشد.‌‌ بازخورد عملکرد ما در دنیا خیلی مهم است.‌‌ گاهی یک بیمار می‌‌خواهد زیاد هزینه نکند و من هم او را به بیمارستان عادی و پزشک عادی می‌‌برم ولی مشکلات خاصی برایش پیش می‌‌آید یا ناراضی می‌‌شود و من دیگر هرگز امکان مطرح کردن این بخش از خدمات درمانی ایران را در دنیا ندارم و نمی‌‌توانم بگویم که بیمار، خودش نمی‌‌خواست هزینه کند.‌‌

حتی اگر لازم باشد از بیمارستان‌‌های دولتی یا از بیمه‌‌های خاص کمک بگیرم، باید بهترین پوشش درمانی برای توریست سلامت فراهم شود.‌‌ این هم نوعی تبلیغ برای من می‌‌شود.‌‌ مدیکال توریست‌‌ها بلافاصله با کوچکترین کوتاهی ما جذب کشورهایی مثل هند می‌‌شوند.‌‌ آژانس گردشگری پدیدار در حوزه گردشگری سلامت کشور افغانستان فعال است.‌‌ شهروندان این کشور تا می‌‌بینند کوچکترین سدی جلویشان هست فوراً برای ما مدارک می‌‌آورند و می‌‌گویند «ببین، فلان بیمارستان در هند بلافاصله به من پذیرش داده؛ اما شما برای گرفتن ویزای من دچار مشکل شده‌‌اید.»

خدا را شکر، کنسولگری‌‌ها و وزارت خارجه با ما همکاری خوبی می‌‌کنند و خیلی از افغانستانی‌‌ها دوست دارند از این امتیاز بهره‌‌مند شوند و با انجام درمان، بازدیدی هم از اقوام خود در ایران داشته باشند.‌‌ تعداد درخواست‌‌کنندگان ویزا و گردشگری سلامت در افغانستان زیاد است.‌‌ کنسولگری نیز دچار مشکل می‌‌شود و نمی‌‌داند چطور این درخواست‌‌ها را فیلتر کند که مطمئن شوند کدام‌‌ها مریض واقعی هستند و می‌‌خواهند برای درمان بیایند.‌‌ کسی که واقعاً هدفش درمان باشد نیز دچار مسائل و مشکلاتی می‌‌شود.‌‌ یک نفر از کشوری، غیر از افغانستان، می‌‌خواست به اینجا بیاید ولی سدهایی پیش رویش گذاشتند و بلافاصله مدارک را نشان داد که چون پذیرش فوری نگرفته‌‌ایم به سمت هند رفته! الآن هم واقعاً از هند راضی هستند.‌‌ ما باید رقابت جدی را با کشورهای همسایه شروع کنیم.‌‌

‌‌حرفتان درست است.‌‌ ما نیز در تحقیقاتی که داشتیم متوجه شدیم که مقصد اول گردشگران درمانی افغانستان و پاکستان، هند است.‌‌ اما افغانستان بازاری است که خیلی راحت می‌‌تواند جذب ایران شود زیرا خیلی از بیماران و متقاضیان دریافت خدمات سلامت در افغانستان، کسانی هستند که خویشاوندی نیز در ایران دارند.‌‌ با این جمعیت مهاجر افغان در ایران، جذابیت آمدن به ایران برایشان زیاد است.‌‌ حتی هزینه‌‌های اقامتشان نیز کاهش می‌‌یابد.‌‌ چه جذابیت‌‌های دیگری بازار افغانستان دارد که می‌‌توانیم رویش بیشتر تمرکز کنیم؟

جذابیت‌‌ها زیادند.‌‌ متقاضیان افغانستانی زیادی می‌‌خواهند برای درمان به ایران بیایند ولی خیلی از آنها برای درمان نمی‌‌آیند.‌‌ اگر از کشور عراق کسی بخواهد به ایران بیاید مشکل ویزا نداریم و راحت می‌‌دهند ولی در مورد افغانستان اینطور نیست.‌‌ قبل از شکل‌‌گیری گردشگری سلامت؛ افغانستانی‌‌ها درخواست‌‌های زیادی برای آمدن به ایران می‌‌کردند ولی کنسولگری به راحتی به همه‌‌شان ویزا نمی‌‌داد؛ یا دوسه ماه زمان می‌‌برد که ویزا بگیرند.‌‌ وقتی بحث گردشگری سلامت پیش آمد، ما توانستیم ویزای T را یکی دو روزه بگیریم.‌‌.‌‌.‌‌

یعنی برای افغانستانی‌‌ها هم یکی دو روزه می‌‌گیرید؟

وقتی به مرحله‌‌ای می‌‌رسد که درمانی بودن سفرشان تأیید شود، ما یکی دو روزه ویزای T را می‌‌گیریم ولی متقاضی‌‌ها زیادند.‌‌ در واقع سوء‌‌استفاده‌‌هایی از ویزای درمانی می‌‌شود که یکی از چالش‌‌های ما الان همین است.‌‌ یعنی برای کار کردن در ایران بعضا درخواست ویزای درمانی می‌‌کنند.‌‌ شما می‌‌دانید که در کشورهای جهان سوم، بیشتر مردم مریضی‌‌هایی دارند و گرفتن تاییدیه درمانی برای آن‌‌ها ار سختی نیست.‌‌ اما وقتی وارد ایران می‌‌شوند به جای درمان سراغ بازار کار می‌‌روند! بنابراین مشکل ویزا همچنان مشهود است.‌‌

آیا این مشکل راهکار ندارد؟

چرا! اتفاقاً وزارت خارجه هم دقت می‌‌کند.‌‌ کارگزار ما که در افغانستان است اول خودش یک بررسی و فیلتر  می‌‌کند. از پزشکان خودشان در مورد صحت بیماری متقاضی، راستی‌‌آزمایی می‌‌کند.‌‌ سپس متقاضی ویزا را به «ایران کلینیک» معرفی می‌‌کنند که بیماری تأیید شود و بگویند «واقعاً باید برای درمان بیاید».‌‌ سپس به نمایندگی وزارت خارجه می‌‌رود و آنجا هم مصاحبه و بررسی می‌‌شود که بفهمند آیا واقعاً هدفش گردشگری سلامت است یا نه؟ در این هنگام است که سریعاً تأیید می‌‌کنند و ویزا را می‌‌دهند؛ در واقع قبلش در خواست‌‌ها از چند فیلتر می‌‌گذرد.‌‌

آیا آمار یا برآوردی دارید که سالانه چه تعداد Medical Tourist واقعی از افغانستان برای درمان به ایران مراجعه می‌‌کنند؟

آمار دقیقی ندارم.‌‌

 

مصاحبه با بتول یوسفی‌کما
بتول یوسفی‌کما اظهار داشت: در کشور ما بیشتر کار توسط دلال‌‌ها انجام می‌‌شود.‌‌ به همین دلیل است که اعتماد به وجود نمی‌‌آید.‌‌

 

فکر می‌‌کنید اگر مشکلات فعلی برطرف شود، چه ظرفیتی از حیث جلب توریست داریم؟

‌‌خدا را شکر، نهادهای دخلی در مورد افغانستان خوب همکاری می‌‌کنند.‌‌ تنها مشکلمان همان است که گفتم؛ اقوام بسیاری از افغانستانی‌‌ها اینجا هستند و آن‌‌ها از طریق دلال‌‌ها می‌‌آیند.‌‌ ما از این بابت خیلی اعتراض کرده‌‌ایم.‌‌ دلال‌‌ها عدۀ زیادی را می‌‌آورند.‌‌

‌‌مصداق‌‌های دلالی گردشگری سلامت در افغانستان چگونه است؟

‌‌در خود افغانستان، حتی کنار آژانس ما، افرادی هستند که به مراجعین ما می‌‌گویند «چرا می‌‌خواهی به ایران بروی؟ بیا خودم کارهایت را انجام می‌‌دهم.»‌‌

‌‌یعنی شما آنجا دفتر دارید؟

بله، من آژانس گردشگری پدیدار  در کابل دفتر دارد.‌‌

یعنی وقتی کسی مراجعه می‌‌کند یک سری دلال آنجا ایستاده‌‌اند؟

بله! امتیاز ما در افغانستان این است که ویزا به راحتی داده می‌‌شود.‌‌ دلال‌‌ها نمی‌‌توانند به راحتی ما ویزا بگیرند.‌‌ ویزا را به دلال‌‌ها نمی‌‌دهند.‌‌ اگر من یک مریض را معرفی کنم، وزارت خارجه ویزا صادر می‌‌کند.‌‌ از نظر وزارت خارجه باید ویزای T فقط از طریق آژانس‌‌ها یا کسانی دریافت شود که مجوز گردشگری سلامت دارند.‌‌ دلال‌‌ها نمی‌‌توانند در گرفتن ویزا نقش جدی داشته باشند.‌‌

آیا شما غیر از افغانستان روی بازار دیگری هم تمرکز دارید؟

در عراق هم داریم فعالیت می‌‌کنیم.‌‌

الآن به شکل کلی، آژانس‌‌های گردشگری سلامت، چالش اصلی‌‌شان در حوزۀ توریسم درمان چیست؟

در ارتباط با افغانستان، برای گرفتن ویزا مشکل دارند چون تعداد مراجعه‌‌کنندگان زیاد است.‌‌ وزارت خارجه همکاری می‌‌کند و وقتی که در خواست متقاضی تأیید شود سریع ویزا می‌‌دهد.‌‌ از این بابت باید تشکر کنم ولی با تعداد زیاد متقاضیان، تشخیص این که کدام‌‌ها گردشگر واقعی هستند دشوار می‌‌شود.‌‌ نمی‌‌دانیم آیا واقعاً به عنوان گردشگر سلامت می‌‌خواهد به ایران بیاید یا می‌‌خواهد اقوامش را ببیند یا دنبال کار می‌‌گردد.‌‌ از این بابت با افغانستان دچار مشکلیم؛ مشکل دیگری نداریم.‌‌ خدا را شکر، تمام سازمان‌‌ها فعالیت و کمک خوبی انجام می‌‌دهند.‌‌

در ابتدای بحث گفتید که مجوز گردشگری سلامت گرفته‌‌اید.‌‌ در قبال این مجوز، چه خدماتی به شما داده می‌‌شود؟

فقط در رابطه با افغانستان، می‌‌توانم ویزای T را یکی دو روزه از وزارت خارجه بگیرم.‌‌ اگر خود مریض بخواهد مستقیم به وزارت خارجه مراجعه کند چند ماه زمان می‌‌برد که ویزا را دریافت کند؛ و خیلی دشوار است.‌‌

پس مجوز گردشگری سلامت در گرفتن ویزای T به شما کمک می‌‌کند.‌‌

خیلی! هزینه‌‌هایش هم پایین‌‌تر می‌‌آید.‌‌ وقتی ویزای T را می‌‌گیرم، هزینه‌‌اش پایین‌‌تر از ویزای عادی است.‌‌

‌‌وزارت خارجه یکی از بازیگران صنعت گردشگری سلامت است.‌‌ نظام پزشکی، وزارت بهداشت و جاهای دیگر هم هستند.‌‌

بله، وقتی بیماران خارجی را می‌‌آورم فقط باید با بیمارستان‌‌هایی کار کنم که IPD دارند.‌‌ در آن حوزه نیز داشتن مجوز گردشگری سلامت باعث تسریع همکاری می‌‌شود؛ چون مورد اطمینان هستیم.‌‌ وقتی یک مریض را به بیمارستانی که IPD دارد معرفی می‌‌کنم کارهایم را خیلی سریعتر انجام می‌‌دهند نسبت به زمانی که دلال به سراغشان برود؛ چون من مسئول هستم! اگر مورد یا مشکلی پیش بیاید؛ دفتر و جایگاه مشخصی دارم و به سراغم می‌‌آیند.‌‌

یکی از مشکلات و چالش‌‌های بزرگی که دلالی در این صنعت به وجود می‌‌آورد؛ عدم شفافیت است.‌‌ آنها بیمار را می‌‌آورند بدون این که بداند کدام بیمارستان می‌‌رود، کدام دکتر او را می‌‌بیند، کجا اقامت می‌‌کند و هزینه‌‌هایش در مجموع چقدر می‌‌شود.‌‌

اعتماد خیلی مهم است.‌‌

به نظر می‌‌رسد که بخش رسمی گردشگری سلامت این چالش‌‌ها را ندارد یا نباید داشته باشد.‌‌ چه فرایندی می‌‌تواند شفافیت را به وجود آورد؟ یک سری استارتاپ‌‌ها هم سعی کرده‌‌اند از ابتدا تا انتهای گردشگری سلامت را روی سایت‌‌ها و پلتفرم‌‌هایشان توضیح دهند.‌‌ فرضاً می‌‌گویند «شما در فرودگاه توسط نیروی ترانسفر ما تحویل گرفته می‌‌شوید، هتل در فلان جا است، در مجموع کل هزینه‌‌هایتان اینقدر می‌‌شود، هزینه‌‌های جانبی احتمالی شامل فلان موارد است».‌‌ برند گردشگری سلامت در جهان اعتماد به وجود می‌‌آورد.‌‌ شاید هند توانسته باشد این کار را انجام دهد.‌‌ ترکیه نیز همین کار را کرده! کرۀ جنوبی و چین از این بابت مشکل دارند.‌‌

در کشور ما بیشتر کار توسط دلال‌‌ها انجام می‌‌شود.‌‌ به همین دلیل است که اعتماد به وجود نمی‌‌آید.‌‌

برای این که فرایند را شفاف‌‌تر کنیم، بخصوص در زمینۀ قیمت‌‌گذاری، چکار باید کرد؟ آیا نیاز به مقرراتی هست؟ آیا باید انجمن گردشگری ورود کند؟ آیا باید خود آژانس‌‌ها از طریق خودنظارتی کار را پیش ببرند؟

الآن خدا را شکر، آژانس‌‌ها در فکر تشکیل انجمن هستند و انجمن هم دارند؛ گرچه عده‌‌ای مشارکت نمی‌‌کنند.‌‌ انجمن گردشگری سلامت تشکیل شده، مسائل و مشکلات در آنجا مطرح و راهکار پیدا می‌‌شود؛ منتها با مشکل اعتماد مواجهیم.‌‌ دلال‌‌ها باعث شده‌‌اند که با عدم اعتماد مواجه باشیم.‌‌ من به عنوان کسی که مجوز دارم، وقتی عده‌‌ای مراجعه می‌‌کنند خیالشان جمع است که هر مشکلی پیش بیاید پاسخگو هستم.‌‌ چه بیمارستان، چه دکتر، چه وزارت خارجه و چه بیمار می‌‌توانند به دفتر ثابت و مستقر ما بیایند و بپرسند مریضی که پذیرش شده و به ایران رفته الآن کجاست.‌‌ باید پیگیر باشم که اگر به بیمارستان رفت درمان شده یا نه؟ آیا جراحی شده؟ الآن در کجا اقامت دارد؟ تمام مسئولیت‌‌هایش بر عهدۀ من است و اگر مورد و مشکلی پیش بیاید قطعاً بازخواست می‌‌شوم.‌‌ اگر حادثه‌‌ای در بیمارستان رخ دهد، من پیگیر مسائل وی خواهم بود.‌‌

الآن نوع ارتباط آژانس گردشگری پدیدار با خدمات دهندگان سلامت یعنی پزشکان، بیمارستان‌‌ها و کلینیک‌‌ها به چه شکل است؟ چه فرایندی دارید؟

ما یک پزشک در دفترمان در این رابطه گذاشته‌‌ایم.‌‌ در افغانستان، کارگزار من خودش پزشک است.‌‌ قبل از این که بخواهیم هر اقدامی انجام دهیم، از طریق مدارکی که ارائه می‌‌دهند پزشک بررسی می‌‌کند و سپس پزشک مستقر در ایران مدارک متقاضی را می‌‌بیند.‌‌ سپس به بیمار را به ایران کلینیک در افغانستان می‌‌برند و مدارک او بررسی می‌‌شود.‌‌ ما بلافاصله برایشان اقدام نمی‌‌کنیم.‌‌ کسی که فرضاً در آنجا تأیید کرده‌‌اند که بیماری قلبی دارد و باید جراحی شود بلافاصله اینجا پیش یک جراح نمی‌‌رود که برایش وقت جراحی بگیریم که به محض ورود جراحی را پشت سر بگذارد.‌‌ باید به ایران بیاید، دکتر جراح او را ویزیت کند، آزمایش‌‌های خاص را انجام دهد.‌‌ در مورد بیماری‌‌های جدی، قبل از این که چکاپ کامل اتفاق بیفتد، نوبت جراحی نمی‌‌گیریم.‌‌ شاید بیمار چکاپ شود و دوباره برگردد به کشورش.‌‌ ما قبل از این که به جراحی برسد، برایش وقت چکاپ می‌‌گیریم.‌‌ گاهی آنژیو، MRI و چکاپ کامل اتفاق می‌‌افتد و سپس تشخیص می‌‌دهند که آیا واقعاً جراحی لازم دارد یا نه.‌‌ آن وقت مراحل بعدی پیش می‌‌رود.‌‌ خیلی وقت‌‌ها مریض می‌‌آید، چکاپ می‌‌شود، دوباره بر می‌‌گردد و وقت جراحی را برای سفر بعدی می‌‌گیریم.‌‌ به محض این که درخواست کند، وقت جراحی نمی‌‌گذاریم، مخصوصاً در مورد بیماری‌‌های خاص!

مدیرعامل آژانس گردشگری پدیدار در دفتر کارش
بتول یوسفی کما، مدیرعامل آژانس گردشگری پدیدار: دولت باید در ارتباط با مارکتینگ به ما کمک زیادی بکند چون هزینه‌‌های مارکتینگ زیاد است.‌‌ خود آژانس‌‌ها به صورت انفرادی نمی‌‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.‌‌ آژانس گردشگری پدیدار در عراق این کار را انجام می‌‌دهد ولی مارکتینگ خارجی خیلی هزینه‌‌بردار است.‌‌

در افغانستان که حوزۀ تخصصی شماست بیشتر برای چه درمان‌‌هایی به ایران می‌‌آیند؟

همه جور هستند؛ در افغانستان چون تعداد متقاضیان گردشگری سلامت زیاد است، حتی برای زیبایی هم مراجعه می‌‌کنند.‌‌ عده‌‌ای برای زیبایی، عده‌‌ای برای مشکل معده و.‌‌.‌‌.‌‌! مشکل معده خیلی دارند.‌‌ اما مراجعه‌‌کننده‌‌های قلبی من کمتر هستند.‌‌

یکی از مهم‌‌ترین چالش‌‌ها در کل صنعت گردشگری ایران به طور عام و گردشگری سلامت به شکل خاص، بازاریابی است.‌‌ شما این کار را به چه شکل انجام می‌‌دهید؟ توصیه‌‌تان این است که مارکتینگ گردشگری سلامت را چگونه به انجام برسانیم؟.‌‌

دولت باید در ارتباط با مارکتینگ به ما کمک زیادی بکند چون هزینه‌‌های مارکتینگ زیاد است.‌‌ خود آژانس‌‌ها به صورت انفرادی نمی‌‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.‌‌ آژانس گردشگری پدیدار در عراق این کار را انجام می‌‌دهد ولی مارکتینگ خارجی خیلی هزینه‌‌بردار است.‌‌ من یک سری هزینه در ایران دارم که شامل پرسنل و دفتر و.‌‌.‌‌.‌‌ است.‌‌ در آنجا نیز هزینه‌‌هایی می‌‌پردازم.‌‌ اینها جزو هزینه‌‌های مارکتینگ نیستند بلکه هزینۀ کارم به شمار می‌‌روند.‌‌ من در افغانستان یک دفتر و چند نفر نیرو گذاشته‌‌ام که کارشان جذب است.‌‌ این هم جزئی از مارکتینگ حساب می‌‌شود.‌‌ آنها هم برای تبلیغ و شناخته شدن هزینه دارند.‌‌ وقتی بخواهند آژانس پدیدار را معرفی کنند کار راحتی نیست.‌‌ تمام هزینه‌‌های تبلیغاتی در افغانستان و عراق را خودم می‌‌پردازم.‌‌ در عراق نیز به من گفتند «اگر می‌‌خواهید با ما همکاری کنید باید هزینۀ بازاریابی را خودتان بپردازید».‌‌ من باید ببینم آیا واقعاً برایم ارزش دارد که این همه هزینه بپردازم؟ درست است که وقتی می‌‌خواهم بازاریابی انجام دهم، خودم را معرفی می‌‌کنم، ولی وقتی تبلیغ جامع و کلی از طریق حکومت اتفاق بیفتد، اعتماد کشورهای دنیا جلب می‌‌شود.‌‌ وقتی ببینند که تحت نظارت دولت ما و دولت کشور خودشان فعالیت داریم اقبالشان بیشتر می‌‌شود و اعتماد می‌‌کنند.‌‌

چه هزینه‌‌ای دارد؟

مثلا ما باید هزینۀ تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون‌‌های عراق را بپردازیم.‌‌ الآن، هم دنیای مجازی و هم راهکارهای دیگر این امکان را فراهم کرده که ایران را به عنوان یک قطب گردشگری سلامت معرفی کنند؛ نه این که صرفاً من به عنوان یک آژانس معرفی شوم.‌‌ وقتی معرفی کلی اتفاق بیفتد، من هم به عنوان یک آژانس دارای مجوز گردشگری سلامت نیازی به بازاریابی گسترده نخواهم داشت.‌‌

اگر یک آژانس مسافرتی بخواهد سهمی از بازار گردشگری سلامت افغانستان بگیرد و شناخته شود باید چقدر از هزینه‌‌هایش را در مارکتینگ خرج کند؟

لااقل ۵۰%؛ اگر بخواهد موفق باشد!

یک اتفاق مثبت که در زمینۀ مارکتینگ افتاد این بود که فضای آنلاین فرصتی برای SEO محتوا به وجود آورد.‌‌ تا با محتوای خوب به زبان مقصد؛ مثلاً انگلیسی، عربی، اردو و آذری؛ در موتورهای جستجو رتبۀ بالا بگیریم.‌‌ ما نیروهای انسانی خوبی داریم که در اکوسیستم استارتاپی ایران فعالیت می‌‌کنند.‌‌ یکی از راهکارها هم می‌‌تواند این باشد که به جای این که آژانس‌‌ها تک‌‌تک بازاریابی انجام دهند، در کنار استارتاپ‌‌ها و جوان‌‌های فعال در  استارتاپ ها قرار بگیرند و بخش مارکتینگ را به آنها بسپارند.‌‌ یعنی به جای این که هر آژانس یا بیمارستانی یک تیم در حوزۀ مارکتینگ با هزینه‌‌های زیادی فنی تشکیل دهد، بخشی از یک پلتفرم یا وبسایت استارتاپی شود که کار تخصصی آنها همین است.‌‌

اتفاقاً چندی پیش به من پیشنهاد شد و تصمیم گرفتم که در همین رابطه قراردادی امضا کنم.‌‌ هدف این است که یک استارت آپ بازاریابی کند و ما خدمات گردشگری سلامت بدهیم.‌‌ آنها پزشکان و آژانس‌‌ها را معرفی می‌‌کنند و ما نرخ‌‌ها و تسهیلات و خدمات خود را معرفی می‌‌کنیم.‌‌ یکی دو نفر از این جوان‌‌های استارتاپی آمدند و خیلی هم پیگیر هستند.‌‌

می‌‌توانیم قدری راجع به آمار و ارقام صحبت کنیم؟ می‌‌خواهم این ذهنیت را داشته باشم که اگر بازار افغانستان را به شکل علمی و کارشناسی هدف بگیریم و حاکمیت نیز در مارکتینگ کمک کند؛ و وزارت خارجه نیز کمک‌‌های فعلی‌‌اش را بیشتر کند؛ و آژانس‌‌ها نیز فعال‌‌تر باشند که برند گردشگری معتبری شکل بگیرد، در سال قادریم چقدر توریست جذب کنیم؟

در افغانستان کار خیلی سخت است؛ این که تشخیص دهید بیمار واقعی است چالش اصلی است.‌‌ ‌‌من نزدیک به دو سال است که مجوز دارم.‌‌ به خاطر اعتبارم راحت می‌‌توانم در افغانستان فعالیت کنم ولی وقتی دست به کار شدم فهمیدم برخی از پیشنهادهایی که می‌‌آید هدف اصلی‌‌شان گردشگری سلامت نیست.‌‌ به همین دلیل کار را مدت زیادی متوقف گذاشتم و الآن ۴ یا ۵ ماه است که در افغانستان کار جدی می‌‌کنم.‌‌ پیشنهادهای زیادی از کارگزارهای افغانستان و ایران داشتم چون می‌‌خواستند از مجوزم استفاده کنند ولی وقتی دیدم هدف واقعیشان گردشگری سلامت نیست دست از همکاری بر می‌‌داشتم.‌‌ خیلی زمان برد تا آژانس گردشگری پدیدار توانست کارگزاری مورد اطمینان بیابد که هدف واقعی‌‌اش همین باشد.‌‌ الآن کارگزار من خودش پزشک است و می‌‌داند که مراجعه‌‌کنندگان واقعاً مریض هستند یا نه.‌‌ او آنها را راهنمایی می‌‌کند و خیالم راحت می‌‌شود.‌‌

آیا اطلاع دارید که مثلاً هند در افغانستان چطور کار می‌‌کند و چطور بازاریابی انجام می‌‌دهد؟ آیا آنها هم کارگزاری دارند یا چون برندهایشان معتبر و شکل گرفته است نیاز به کارگزار ندارند؟

آنها هم کارگزار دارند ولی وزارت خارجۀ ما در رابطه با دادن ویزا به بیماران افغانستانی دقت و سخت‌‌گیری خیلی بیشتری می‌‌کند.‌‌ قطعاً باید در افغانستان کارگزار داشته باشیم.‌‌ اینطور نیست که صرفاً به خاطر بازاریابی کارگزار بخواهم، بلکه به خاطر دریافت ویزا یک کارگزار می‌‌خواهم چون وزارت خارجه ما را ملزم ساخته که حتماً کارگزار داشته باشیم.‌‌ حتی میراث فرهنگی هم اجازه نمی‌‌دهد بدون کارگزار در افغانستان فعالیت کنیم.‌‌ در مورد کشورهای دیگر اطلاع دقیقی ندارم.‌‌ می‌‌دانم که کشورهای دیگر هم کارگزار در افغانستان می‌‌گذارند ولی نمی‌‌دانم که کشور آنها هم وجود کارگزار را الزامی کرده یا نه.‌‌ ما باید حتماً کارگزار خود را به وزارت خارجه معرفی کنیم، واگرنه ویزا نمی‌‌دهند.‌‌

گزارش ۲۰۱۷ سازمان جهانی گردشگری سلامت نشان می‌‌دهد هر توریست سلامت به طور میانگین ۱۵۲۸ دلار بیش از یک توریست معمولی خرج می‌‌کند.‌‌ اکنون راجع به بازار افغانستان بگویید.‌‌ آیا این رقم واقعیت دارد؟

     بله، همین طور است.‌‌ ‌‌به نظر می‌‌رسد افغانستان از لحاظ اقتصادی ضعیف است و توریست‌‌هایش هم پول زیادی خرج نمی‌‌کنند.‌‌ اما توریست سلامت از هر کجا بیاید زیاد خرج می‌‌کند.‌‌ ‌‌وقتی کسی را از کشور عراق آوردیم، بعد از این که معالجات وی در بیمارستان تمام شد، همچنان پیگیر بودیم که کجاست و چکار می‌‌کند.‌‌ او تند و تند کارت می‌‌کشید و خرج می‌‌کرد.‌‌ هنگامی که همراه لیدر بود، فرضاً فرش می‌‌خرید و کارهای دیگر می‌‌کرد؛ مخصوصاً الآن که ارزش پولمان پایین آمده توریست ها زیاد خرج می‌‌کنند! خودم تعجب کردم.‌‌ در بخش درمان اینقدر هزینه نکرد ولی خریدهای زیادی انجام داد و به هتل‌‌ها و رستوران‌‌های خوب رفت.‌‌ من متعجب بودم.‌‌ اگر فرضاً در بخش درمان دوسه هزار دلار خرج کرده بود، در بخش گردشگری سه چهار هزار دلار هزینه‌‌اش شد.‌‌ این هم خیلی مهم است.‌‌ گردشگری سلامت، یک تیر و دو نشان است! گردشگری سلامت، هم به خاطر درمان و هم هتل و تفریح و خرید به کشور پول می‌‌آورد.‌‌ آنها از جاذبه‌‌های ایران نیز بازدید می‌‌کنند.‌‌ گردشگر عادی، هزینۀ گردشگری را می‌‌پردازد ولی درمان انجام نمی‌‌دهد.‌‌ گردشگری سلامت تقریباً دو برابر گردشگری واقعی ارز به کشور می‌‌آورد.‌‌

۱۳۰ نظرات
  1. JinCeada می گوید

    Поиск в гугле

  2. Brianemulk می گوید

    farmaci senza ricetta elenco: Farma Prodotti – acquistare farmaci senza ricetta
    farmacia online piГ№ conveniente

  3. BradleyLef می گوید

    viagra ordine telefonico: Farma Sild Italy – viagra originale in 24 ore contrassegno
    farmacie online autorizzate elenco

  4. LannyMam می گوید

    A variety of gaming options cater to everyone.: phmacao com login – phmacao club

  5. Davidonelm می گوید

    https://taya365.art/# Gambling can be a social activity here.
    Players often share tips and strategies.

  6. WilliamBap می گوید

    The ambiance is designed to excite players. https://phmacao.life/# Loyalty programs reward regular customers generously.

  7. JosephImild می گوید

    phmacao club phmacao Entertainment shows are common in casinos.

  8. Davidonelm می گوید

    http://jugabet.xyz/# Los casinos ofrecen entretenimiento en vivo.
    Players enjoy both fun and excitement in casinos.

  9. LannyMam می گوید

    La diversiГіn nunca se detiene en los casinos.: jugabet – jugabet chile

  10. WilliamBap می گوید

    Responsible gaming initiatives are promoted actively. https://winchile.pro/# La adrenalina es parte del juego.

  11. Davidonelm می گوید

    https://phtaya.tech/# Slot tournaments create friendly competitions among players.
    Entertainment shows are common in casinos.

  12. JosephImild می گوید

    taya777 login taya777 A variety of gaming options cater to everyone.

  13. LannyMam می گوید

    Gambling can be a social activity here.: taya777.icu – taya777 login

  14. WilliamBap می گوید

    Many casinos have beautiful ocean views. http://taya777.icu/# Game rules can vary between casinos.

  15. Davidonelm می گوید

    https://taya777.icu/# Live music events often accompany gaming nights.
    Loyalty programs reward regular customers generously.

  16. LannyMam می گوید

    Visitors come from around the world to play.: taya777 login – taya777 register login

  17. WilliamBap می گوید

    The Philippines offers a rich gaming culture. http://winchile.pro/# Los juegos en vivo ofrecen emociГіn adicional.

  18. Davidonelm می گوید

    http://phtaya.tech/# Players can enjoy high-stakes betting options.
    Some casinos have luxurious spa facilities.

  19. JosephImild می گوید

    phtaya login phtaya.tech Security measures ensure a safe environment.

  20. LannyMam می گوید

    Manila is home to many large casinos.: taya365 login – taya365

  21. Davidonelm می گوید

    http://phtaya.tech/# Many casinos provide shuttle services for guests.
    Live dealer games enhance the casino experience.

  22. WilliamBap می گوید

    A variety of gaming options cater to everyone. https://taya365.art/# Live music events often accompany gaming nights.

  23. Davidonelm می گوید

    https://jugabet.xyz/# Algunos casinos tienen programas de recompensas.
    Poker rooms host exciting tournaments regularly.

  24. LannyMam می گوید

    Slot machines attract players with big jackpots.: phmacao – phmacao

  25. WilliamBap می گوید

    Slot machines attract players with big jackpots. http://phtaya.tech/# Players enjoy both fun and excitement in casinos.

  26. JosephImild می گوید

    phtaya casino phtaya Players can enjoy high-stakes betting options.

  27. Davidonelm می گوید

    https://taya777.icu/# Many casinos provide shuttle services for guests.
    п»їCasinos in the Philippines are highly popular.

  28. LannyMam می گوید

    Cashless gaming options are becoming popular.: phtaya casino – phtaya

  29. WilliamBap می گوید

    Many casinos provide shuttle services for guests. http://phmacao.life/# The casino atmosphere is thrilling and energetic.

  30. Davidonelm می گوید

    https://phtaya.tech/# Live music events often accompany gaming nights.
    Gambling regulations are strictly enforced in casinos.

  31. LannyMam می گوید

    Los casinos organizan eventos especiales regularmente.: winchile casino – winchile.pro

  32. JosephImild می گوید

    taya365 login taya365.art Most casinos offer convenient transportation options.

  33. Davidonelm می گوید

    https://phmacao.life/# Slot tournaments create friendly competitions among players.
    Gaming regulations are overseen by PAGCOR.

  34. WilliamBap می گوید

    Casino visits are a popular tourist attraction. https://winchile.pro/# Los bonos de bienvenida son generosos.

  35. Davidonelm می گوید

    https://jugabet.xyz/# Los casinos organizan eventos especiales regularmente.
    Live music events often accompany gaming nights.

  36. LannyMam می گوید

    Loyalty programs reward regular customers generously.: taya777 – taya777.icu

  37. WilliamBap می گوید

    Players must be at least 21 years old. https://taya365.art/# The Philippines offers a rich gaming culture.

  38. Davidonelm می گوید

    http://taya365.art/# Live dealer games enhance the casino experience.
    High rollers receive exclusive treatment and bonuses.

  39. JosephImild می گوید

    phmacao com phmacao club Manila is home to many large casinos.

  40. LannyMam می گوید

    Gaming regulations are overseen by PAGCOR.: phmacao – phmacao club

  41. WilliamBap می گوید

    Some casinos feature themed gaming areas. http://phtaya.tech/# High rollers receive exclusive treatment and bonuses.

  42. Davidonelm می گوید

    https://taya777.icu/# Many casinos host charity events and fundraisers.
    Live dealer games enhance the casino experience.

  43. LannyMam می گوید

    The gaming floors are always bustling with excitement.: taya365 com login – taya365 login

  44. Davidonelm می گوید

    http://phmacao.life/# The Philippines has several world-class integrated resorts.
    High rollers receive exclusive treatment and bonuses.

  45. JosephImild می گوید

    phmacao com login phmacao Online gaming is also growing in popularity.

  46. LannyMam می گوید

    Las apuestas deportivas tambiГ©n son populares.: winchile.pro – win chile

  47. Davidonelm می گوید

    http://taya777.icu/# The Philippines has several world-class integrated resorts.
    The casino atmosphere is thrilling and energetic.

  48. Davidonelm می گوید

    https://phtaya.tech/# Many casinos offer luxurious amenities and services.
    The casino scene is constantly evolving.

  49. JosephImild می گوید

    phtaya casino phtaya casino Game rules can vary between casinos.

  50. Davidonelm می گوید

    https://taya365.art/# The Philippines has a vibrant nightlife scene.
    The Philippines offers a rich gaming culture.

  51. LannyMam می گوید

    Las reservas en lГ­nea son fГЎciles y rГЎpidas.: win chile – winchile

  52. Davidonelm می گوید

    https://taya365.art/# Online gaming is also growing in popularity.
    Casino visits are a popular tourist attraction.

  53. LannyMam می گوید

    Las apuestas mГ­nimas son accesibles para todos.: jugabet chile – jugabet

  54. Davidonelm می گوید

    https://winchile.pro/# La diversiГіn nunca se detiene en los casinos.
    Loyalty programs reward regular customers generously.

  55. JosephImild می گوید

    winchile casino winchile.pro La historia del juego en Chile es rica.

  56. LannyMam می گوید

    Loyalty programs reward regular customers generously.: phmacao club – phmacao com

  57. WilliamBap می گوید

    Casinos often host special holiday promotions. https://taya777.icu/# Casino promotions draw in new players frequently.

  58. Davidonelm می گوید

    http://taya777.icu/# Casinos offer delicious dining options on-site.
    Responsible gaming initiatives are promoted actively.

  59. LannyMam می گوید

    Promotions are advertised through social media channels.: taya365.art – taya365 login

  60. Davidonelm می گوید

    https://jugabet.xyz/# Los jugadores disfrutan del pГіker en lГ­nea.
    The casino industry supports local economies significantly.

  61. JosephImild می گوید

    phtaya phtaya casino Casinos offer delicious dining options on-site.

  62. LannyMam می گوید

    Promotions are advertised through social media channels.: taya365.art – taya365

  63. WilliamBap می گوید

    The gaming floors are always bustling with excitement. http://taya777.icu/# Online gaming is also growing in popularity.

  64. Davidonelm می گوید

    https://winchile.pro/# La mayorГ­a acepta monedas locales y extranjeras.
    Gambling can be a social activity here.

  65. LannyMam می گوید

    Most casinos offer convenient transportation options.: taya777 app – taya777

  66. JosephImild می گوید

    phtaya login phtaya casino The casino industry supports local economies significantly.

  67. Davidonelm می گوید

    http://phmacao.life/# The thrill of winning keeps players engaged.
    Many casinos have beautiful ocean views.

  68. LannyMam می گوید

    Many casinos have beautiful ocean views.: taya777 register login – taya777 register login

  69. LannyMam می گوید

    Many casinos host charity events and fundraisers.: taya365 com login – taya365 login

  70. Williegal می گوید

    Mega India Pharm: mail order pharmacy india – buy prescription drugs from india

  71. Michaelerype می گوید

    canadian pharmacy coupon https://discountdrugmart.pro/# discount drug pharmacy

  72. PorterCib می گوید

    drugmart discount drug pharmacy discount drug mart

  73. Charlesloody می گوید

    uk pharmacy no prescription http://familypharmacy.company/# Cheapest online pharmacy

  74. Michaelerype می گوید

    us pharmacy no prescription https://megaindiapharm.com/# MegaIndiaPharm

  75. Williegal می گوید

    xxl mexican pharm: xxl mexican pharm – xxl mexican pharm

  76. Charlesloody می گوید

    canadian pharmacy discount coupon https://xxlmexicanpharm.com/# xxl mexican pharm

  77. Michaelerype می گوید

    canada pharmacy not requiring prescription https://discountdrugmart.pro/# canadian pharmacy no prescription needed

  78. PorterCib می گوید

    drugmart discount drug mart pharmacy drug mart

  79. Williegal می گوید

    mexican pharmaceuticals online: xxl mexican pharm – xxl mexican pharm

  80. Charlesloody می گوید

    canada pharmacy coupon https://xxlmexicanpharm.shop/# xxl mexican pharm

  81. Michaelerype می گوید

    online pharmacy no prescription https://xxlmexicanpharm.shop/# pharmacies in mexico that ship to usa

  82. Williegal می گوید

    canadian pharmacy phone number: canadian drug – easy canadian pharm

  83. Charlesloody می گوید

    pharmacy coupons http://discountdrugmart.pro/# best online pharmacy no prescription

  84. PorterCib می گوید

    Online pharmacy USA Cheapest online pharmacy Online pharmacy USA

  85. Williegal می گوید

    MegaIndiaPharm: Mega India Pharm – MegaIndiaPharm

  86. Michaelerype می گوید

    best no prescription pharmacy https://discountdrugmart.pro/# discount drug mart pharmacy

  87. Charlesloody می گوید

    prescription drugs online https://familypharmacy.company/# Best online pharmacy

  88. Williegal می گوید

    online pharmacy delivery usa: online pharmacy delivery usa – family pharmacy

  89. Michaelerype می گوید

    prescription drugs from canada http://discountdrugmart.pro/# discount drug mart pharmacy

  90. Charlesloody می گوید

    pharmacy online 365 discount code https://easycanadianpharm.com/# canadian pharmacy meds review

  91. Michaelerype می گوید

    cheapest pharmacy to get prescriptions filled https://discountdrugmart.pro/# discount drug mart

  92. Williegal می گوید

    MegaIndiaPharm: MegaIndiaPharm – indianpharmacy com

  93. Charlesloody می گوید

    best no prescription pharmacy https://familypharmacy.company/# Best online pharmacy

  94. Michaelerype می گوید

    mail order prescription drugs from canada http://discountdrugmart.pro/# discount drugs

  95. Williegal می گوید

    drugmart: drug mart – drugmart

  96. Michaelerype می گوید

    no prescription needed canadian pharmacy https://familypharmacy.company/# legal online pharmacy coupon code

  97. PorterCib می گوید

    discount drugs canadian pharmacy no prescription needed cheapest pharmacy to fill prescriptions with insurance

  98. Charlesloody می گوید

    foreign pharmacy no prescription https://xxlmexicanpharm.com/# xxl mexican pharm

  99. Michaelerype می گوید

    no prescription needed canadian pharmacy https://easycanadianpharm.shop/# canadian neighbor pharmacy

  100. Williegal می گوید

    canadianpharmacy com: easy canadian pharm – easy canadian pharm

  101. Charlesloody می گوید

    canadian pharmacies not requiring prescription http://xxlmexicanpharm.com/# xxl mexican pharm

  102. Michaelerype می گوید

    pharmacy without prescription https://discountdrugmart.pro/# canadian pharmacy world coupon

  103. Williegal می گوید

    discount drug mart: drug mart – discount drug mart

  104. PorterCib می گوید

    medicine in mexico pharmacies xxl mexican pharm mexican drugstore online

  105. Michaelerype می گوید

    canada drugs coupon code http://megaindiapharm.com/# MegaIndiaPharm

  106. Charlesloody می گوید

    pharmacy no prescription required https://megaindiapharm.shop/# MegaIndiaPharm

  107. Williegal می گوید

    family pharmacy: Online pharmacy USA – Best online pharmacy

  108. Michaelerype می گوید

    canadian pharmacy without prescription http://megaindiapharm.com/# MegaIndiaPharm

  109. Charlesloody می گوید

    legal online pharmacy coupon code https://easycanadianpharm.com/# legitimate canadian mail order pharmacy

  110. Michaelerype می گوید

    canada online pharmacy no prescription https://xxlmexicanpharm.com/# buying prescription drugs in mexico online

  111. Williegal می گوید

    discount drug mart: discount drug mart pharmacy – discount drug pharmacy

  112. PorterCib می گوید

    real canadian pharmacy easy canadian pharm vipps approved canadian online pharmacy

  113. Charlesloody می گوید

    canadian pharmacy without prescription https://xxlmexicanpharm.com/# xxl mexican pharm

  114. Michaelerype می گوید

    canadian pharmacy world coupon http://familypharmacy.company/# Online pharmacy USA

  115. Williegal می گوید

    mexico drug stores pharmacies: purple pharmacy mexico price list – xxl mexican pharm

  116. Michaelerype می گوید

    canadian pharmacy without prescription http://megaindiapharm.com/# Mega India Pharm

  117. Charlesloody می گوید

    mail order prescription drugs from canada https://megaindiapharm.com/# india pharmacy mail order

  118. PorterCib می گوید

    xxl mexican pharm reputable mexican pharmacies online buying prescription drugs in mexico online

  119. Williegal می گوید

    xxl mexican pharm: xxl mexican pharm – pharmacies in mexico that ship to usa

  120. Michaelerype می گوید

    online pharmacy discount code https://xxlmexicanpharm.com/# xxl mexican pharm

  121. Michaelerype می گوید

    canada drugs coupon code https://megaindiapharm.com/# Mega India Pharm

  122. Williegal می گوید

    easy canadian pharm: canadian pharmacy no rx needed – best canadian pharmacy online

  123. Charlesloody می گوید

    no prescription needed pharmacy http://megaindiapharm.com/# india pharmacy mail order

  124. Michaelerype می گوید

    canadian pharmacy without prescription https://discountdrugmart.pro/# discount drug pharmacy

  125. PorterCib می گوید

    MegaIndiaPharm reputable indian online pharmacy Mega India Pharm

  126. Williegal می گوید

    xxl mexican pharm: buying from online mexican pharmacy – medication from mexico pharmacy

  127. Michaelerype می گوید

    non prescription medicine pharmacy http://familypharmacy.company/# online pharmacy delivery usa

  128. Charlesloody می گوید

    canadian pharmacy world coupon https://xxlmexicanpharm.shop/# mexican border pharmacies shipping to usa

  129. Williegal می گوید

    mexican border pharmacies shipping to usa: xxl mexican pharm – xxl mexican pharm

  130. Michaelerype می گوید

    promo code for canadian pharmacy meds https://discountdrugmart.pro/# discount drug pharmacy

ارسال یک پاسخ