توافقنامه‌ها و همکاری‌های جدید، مهم‌ترین دستاورد رویداد اکو

محمد جهانگیری، رییس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت، حمایت بخش دولتی و دلگرمی بخش خصوصی را بزرگ‌ترین دستاورد رویداد اکو می‌داند

دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو را پشت‌سر گذاشتیم. رویدادی که بسیاری از فعالان این صنعت را نه تنها از سراسر ایران که از کشورهای عضو اکو و کشورهای غیرعضو راهی استان اردبیل کرد تا از مهم‌ترین رویداد گردشگری سلامت این منطقه و تعاملات آن عقب نمانند. دکتر محمد جهانگیری، رییس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران و مجری رویداد مذکور، در گفت‌وگو با مدتورپرس علاوه بر ارزیابی کنفرانس دوم و بیان دستاورد رویداد اکو ، از احتمال میزبانی ایران برای کنفرانس سوم می‌گوید.

آقای دکتر جهانگیری، دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو را پشت‌سر گذاشتیم. ارزیابی شما از این کنفرانس چیست؟ چقدر در حد انتظار شما بود و چه دستاوردهایی داشت؟

با توفیق الهی و همکاری همه ذی‌نفعان و متولیان حوزه گردشگری سلامت موفق شدیم دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو را در استان اردبیل برگزار کنیم. رویکرد جدیدی که در حوزه گردشگری سلامت کشور وجود دارد و ما اهتمام ویژه‌ای به این امر داریم. برگزاری این رویداد در نوع خود ابتکار عملی بود که می‌تواند برای ایران و دیگر کشورهای عضو اکو، سرآغاز راهی تازه در گردشگری سلامت باشد. در این رویداد، نخست موضوع تندرستی و گردشگری سلامت را به معنی واقعی مطرح کردیم. دوم اینکه با کنار هم قرار گرفتن کنفرانس‌ها و نشست‌های تخصصی و نمایشگاه، تلفیق علم و عمل را در کنار هم داشتیم. در کنفرانس‌ها، مسائل روز دنیا مطرح شد و در کارگاه‌ها نیز معیارهای توسعه پایدار، موضوع اعتباربخشی بین‌المللی و استارتاپ‌ها که امروز نیازمند توسعه درست و متوازن در حوزه گردشگری سلامت هستند، به بحث گذاشته شد. خوشبختانه این رویداد در استانی با قابلیت‌های فراوان و ناشناخته برگزار شد که نشان می‌دهد اگرچه کاستی‌هایی در برخی از زیرساخت‌های ما وجود دارد، ولی برگزاری کنفرانسی در این سطح در استان اردبیل ما را امیدوار می‌کند که در آینده برنامه‌ریزی‌های خوبی داشته باشیم. بر اساس بررسی‌هایی که پس از کنفرانس از مقامات و فعالان استان داشتیم، متوجه شدیم که دلگرمی‌های بسیاری در این حوزه ایجاد شده است و حتی درخواست برگزاری سومین کنفرانس را در این شهر داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که ما در حوزه اجرا موفق بودیم و باورها را به عمل نزدیک کردیم. یکی از موضوعات جدی این کنفرانس شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بود. بسته‌های سرمایه‌گذاری در استان تدوین و به سرمایه‌گذاران ارائه شد. نشست‌های B2B به شکل جدی و پررنگ انجام شد. بر اساس پیگیری‌هایی که از فعالان حاضر در رویداد داشتیم، متوجه شدیم توافقات بسیاری صورت گرفته که این موضوع بسیار در خور توجه است. دیگر دستاورد رویداد اکو، حضور فعالان موثر و برجسته بخش خصوصی و فعالان کشورهای عضو اکو بود. ما تنها به حضور مقامات رسمی و دولتی اکتفا نکردیم. با تلاش اتاق بازرگانی اردبیل و انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران و حمایت بخش دولتی، مشارکت بخش خصوصی در این رویداد بسیار بالا بود. این رویداد در مجموع تجربه موفقی بود. کاستی‌هایی هم داشت که به آن به عنوان تجربه‌ای برای آینده نگاه می‌کنیم و باید برای رفع آن تلاش ویژه‌ای صورت گیرد.

مطالب مرتبط:

رئئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت

تنوع فعالانی که در رویداد حاضر بودند، بالا بود. شرکت‌ها، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری از رویداد استقبال کردند و بازدید مسئولان دولتی بالا بود. اثر آن را بر گردشگری سلامت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بله یکی از اتفاقات خوب و دستاورد رویداد اکو حضور موفق کلیه حوزه‌های تخصصی گردشگری سلامت از جمله رسانه‌های تخصصی، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، شهرک‌های سلامت، استارتاپ‌ها و توسعه‌دهندگان این حوزه بود. زیرا ما به دنبال یک بسته کامل از کار تیمی هستیم که در آینده آن را بیشتر تقویت خواهیم کرد. به نظر می‌رسد بارقه‌های امید بیشتر در فعالان گردشگری سلامت کشور ایجاد شده است و اگر کاستی‌ها را برطرف کنیم، می‌تواند سرآغاز جدیدی در این صنعت و با محوریت بخش خصوصی باشد. داشتن بخش خصوصی خوب نیازمند ساختار متحد، اصلاح نگرش فردی و تیمی و باور به تفکر برنده-برنده است. اجلاس نشان داد که فعالان در این مسیر گام برمی‌دارند و امیدواریم در همین مسیر پیش بروند. در این راستا مسئولیت انجمن بین‌المللی خدمات سلامت بیشتر شده و باید به حوزه خدمات بین‌المللی سلامت بپردازیم، برندسازی را در صدر کارها قرار دهیم و خلق و افزایش ثروت مادی و معنوی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم.

گویا انجمن توافقنامه‌هایی در این زمینه برای گردشگری سلامت استان اردبیل امضا کرده است. این توافق‌ها با چه نهادهایی و به چه منظور بود؟

بله، یکی دیگر از مهم‌ترین دستاورد رویداد اکو این بود که چندین تفاهمنامه در این مدت کوتاه امضا شد. توافق‌های زیادی میان استارتاپ‌ها و شرکت‌های تسهیل‌گر با بیمارستان‌ها و سایر شرکت‌کنندگان نمایشگاه صورت گرفت. توافقنامه‌ای میان انجمن با استانداری اردبیل امضا شد که بر اساس آن شهرک تخصصی توریستی و آب‌درمانی احداث خواهد شد. توافقنامه دیگر نیز برای ایجاد و توسعه شهرک سلامت است که میان انجمن و اتحادیه کارکنان استان اردبیل امضا شده است. همچنین استانداری اردبیل اعلام کرده است که توافقاتی با ترکیه، عراق و دیگر کشورها در این زمینه داشتند. ضمن اینکه در حوزه بین‌الملل توافقاتی با کشورهای افغانستان، ترکیه، آذربایجان و عراق حاصل شد که پس از قطعی شدن شرایط توافق، آن را به رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

کنفرانس نخست و دوم با چهارسال فاصله و هر دو در ایران برگزار شد. در کل کنفرانس‌های گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو قرار است با چه فواصلی برگزار شود و آیا باز هم ایران شانس میزبانی رویداد را خواهد داشت؟

فاصله چهار ساله با کنفرانس قبلی برای این بود که دو سال پیش پاکستان میزبان رویداد دوم بود ولی کنفرانس برگزار نشد. دو سال پس از آن که امسال باشد، ما میزبان بودیم. به احتمال زیاد این رویداد دوسالانه خواهد بود. الان کشورهایی از اکو درخواست میزبانی کنفرانس سوم را دارند. باید دید اکو در این باره چه تصمیمی می‌گیرد. ولی ما آمادگی برگزاری کنفرانس سوم را داریم. چند استان هم برای این کار داوطلب شده‌اند. میزبانی دور سوم بستگی به تلاش و برنامه‌های ما دارد. با توجه به فعالیت‌هایی که برای دو کنفرانس گذشته انجام شد، یکی از گزینه‌های میزبانی باز هم ایران است.

جمع‌بندی شما از زنجیره فعالیت‌هایی که رویداد اکو را به سرانجام رساند، چیست؟

من از کلیه فعالان گردشگری سلامت برای اعتمادی که به این رویداد داشتند، تشکر می‌کنم. چه فعالانی که به هر شکلی در رویداد حضور داشتند و چه کسانی که این رویداد را پیگیری می‌کردند. بازخوردهای خوب و نقدهای منصفانه‌ای دریافت کردیم. از جناب آقای مهندس بهنام‌جو استاندار محترم اردبیل، مهندس حسین پیرموذن رییس اتاق بازرگانی اردبیل و همکاران ایشان برای میزبانی شایسته تشکر می‌کنم. با توجه به اینکه همزمان مسابقات جهانی والیبال در این استان برگزار شد، مدیریت این کار دشوار بود. از آقای خسروانی، رییس نمایشگاه بین‌المللی اردبیل برای فراهم کردن زیرساخت‌های نمایشگاه، مدتورپرس و سایر رسانه‌ها، دبیرخانه رویداد برای کیفیت علمی رویداد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شورای راهبری گردشگری سلامت و سازمان نظام پزشکی تشکر می‌کنم که باعث دلگرمی بخش خصوصی شدند.

گفت‌وگو: پریسا امام‌وردی‌لو

1 نظر
  1. نادیا می گوید

    رویکرد شما در نمایشگاه بسیار عالی بود . ممنونم از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.