فعالان سلامت کشورهای عضو اکو دور هم جمع شدند

گزارشی از افتتاحیه رویداد اکو 

روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد مراسم افتتاحیه نمایشگاه – کنفرانس اکو در محل دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد. در ابتدای این مراسم دکتر ایرج حریرچی معاون کل و قائم‌مقام وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سخنان خود درباره آمار رشد گردشگری سلامت در ایران سخن گفت. به گفته او در ۱۰ سال گذشته تعداد گردشگران سلامت به ایران ۱۵ برابر افزایش داشته است. او همچنین در ادامه درباره ظرفیت‌های پزشکی و تندرستی اردبیل سخن گفت و برگزاری این رویداد را فرصتی بسیار خوب برای شناساندن این استان به دنیا دانست.

در ادامه حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی اردبیل ضمن خوشامدگویی به مهمانان، درباره اهمیت گردشگری و گردشگری سلامت گفت: «گردشگری و گردشگری سلامت نردبانی برای جهانی عاری از خشم و خشونت است. علی‌رغم تفاوت در دیدگاه‌ها، فرهنگ، زبان ملت‌ها گردشگری پلی برای همگرایی و زیست بهتر است.» او در ادامه گفت: «این کنفرانس امکانی مهم برای همکاری و هم فکری برای کشورهای عضو اکو آن هم در زمینه بسیار مهم یعنی گردشگری سلامت به‌وجود آورده است. امیدوارم این نشست نقطه عطفی در روابط بین کشورها و همسایگان باشد. در گام اول تاکید بر گسترش روابط با همسایگان و ایجاد منطقه سالم‌تر و توسعه یافته‌تر از اولویت‌های اصلی این کنفرانس است. اطمینان دارم این اقدام تاریخی موجب تقویت حسن همجواری و دیپلماسی گفت‌وگو است. تقویت دیپلماسی گردشگری بین کشورهای عضو اکو فقط یک استراتژی نیست؛ بلکه یک ضرورت و الزام است چرا که گردشگری باعث صلح و خط مقدم مبارزه با خشم است.»

محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران سخنران دیگر این مراسم بود. او درباره صنعت گردشگری گفت: «امروزه گردشگری یک صنعت روبه‌رشد مورد توجه کشورهای جهان است. درآمدهای حاصل از این صنعت تا ۱۰ درصد از کل حجم جهان را شامل شده و در سال‌های گذشته رشدی بالاتر از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. از طرف دیگر گردشگری سلامت پزشکی به‌عنوان زیربخش تخصصی از گردشگری حائز اهمیت است. گردش مالی گردشگر سلامت ۳ تا ۵ برابر هزینه‌های یک گردشگر برآورد شده است باعث افزایش درآمد کشور پذیرنده شده و تبادل دانش فنی و تخصص را تشدید می‌کند. به‌همین دلیل از اولویت خاصی در برنامه‌های بلندمدت اقتصادی کشورها برخوردار است.» او همچنین در ادامه به آمار سازمان میراث فرهنگی درخصوص این صنعت اشاره کرد و گفت: «در سال ۲۰۰۷ حدود ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت از کشورهای خاورمیانه و حاشیه خلیج‌فارس وارد ایران شده است. در سال ۲۰۱۷ تعداد توریست سلامت به رقم ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.»

دکتر محمد جهانگیری رییس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران درباره اهمیت سلامت گفت: «هر کشوری که در حوزه سلامت پیشرفت کند، دغدغه سلامت کشورهای دیگر را هم خواهد داشت. امروز نوبت ماست که پیام سلامت را به دنیا بگوییم و برای آن متحد شویم.»

در ادامه این مراسم آدام کولا دبیر کل اکو به ظرفیت‌های استان اردبیل اشاره کرد و گفت: «اردبیل در میان کل شهرهای اکو ظرفیت‌های منحصر به‌فردی دارد که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد. برگزاری چنین کنفرانسی در این سطح اثبات می‌کند که اردبیل ظرفیت برگزاری رویداد‌های بزرگ را دارد.» او همچنین در ادامه گفت: «ما کشورهای موسس اکو همواره در زمینه تعامل با یکدیگر فعال بودیم. سپس سایر کشورهای اکو به این تعاملات علاقه‌مند شدند. اکو از لحاظ غنای فرهنگی، دچار نوعی عقب‌ماندگی در حوزه بهداشت و سلامت است. جمعیت اکو ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت منطقه ۵۰۰ میلیون نفر است ولی تبادلات بهداشتی هنوز ضعیف است.»

عبدالجبار شولگری مشاور ارشد ریاست جمهوری افغانستان یکی دیگر از مهمانان این رویداد بود. او گفت: «دولت افغانستان آماده است که برای رشد کشور خود در حوزه گردشگری سلامت با کشورهای عضو اکو ائتلافی فراگیر داشته باشد.»

در انتها افتتاحیه رویداد اکو اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل در این مراسم سخنرانی کرد. او درخصوص فعالیت‌های استان اردبیل در زمینه گردشگری تندرستی گفت: «در سال گذشته قراردادی میان استانداری و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی این استان و دانشگاه استانبول منعقد شد. با آموزش پزشکان آب‌درمانی، شاهد تحول در درمان‌های طبیعی خواهیم بود. او در ادامه گفت: «در دنیا وجود پیست‌های اسکی در کنار چشمه‌های گرم آب‌درمانی بی‌نظیر است. در سال آینده هاب ورزش‌های زمستانی در کنار آب‌های گرم‌درمانی راه‌اندازی خواهد شد.»

آغاز به‌کار نمایشگاه و نشست‌های تخصصی

در بخش دوم مراسم امروز، نمایشگاه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اردبیل، افتتاح شد. در این نمایشگاه نزدیک به ۵۰ غرفه اعم از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر ایران، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، شرکت‌های گردشگری سلامت، آژانس‌های گردشگری، استارتاپ‌ها و پارک علم‌وفناوری حضور داشتند و به تعامل و مذاکره در باب همکاری‌های بیشتر با یکدیگری پرداختند.

در ادامه پنلی درخصوص گردشگری تندرستی با مدیریت دکتر جلال نائلی، آدام کولا و دکتر وهاج برگزار شد. در این پنل در ابتدا دکتر محمدتقی رهنمایی حول محورهای تاریخچه اکو، ظرفیت استان اردبیل و همچنین گردشگری سخنرانی کرد. سپس ناصر عبایی رییس نظام‌پزشکی و شورای هماهنگی آذربایجان غربی درباره دریاچه ارومیه و خواص درمانی لجن‌های اطراف آن سخرانی کرد. او در انتهای صحبت‌های خود گفت: «برای رونق لجن‌درمانی باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد. این سرمایه‌گذاری باید در جذب گردشگری و تولید دارو باشد.»

شهرام آلبا یکی دیگر سخنرانان این پنل بود. او درخصوص فعالیت‌های ساخت شهرک‌های سلامت در اقصی نقاط ایران صحبت کرد و در انتها برای ساخت این شهرک‌های در تمام کشورهای عضو اکو اعلام آمادگی نیز کرد.

دکتر وهاج رئیس کمیته صحت اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان از دیگر سخنرانان بود. او همچنین به مشکلات دریافت ویزا از سوی ایران اشاره کرد و از مسئولین در ایران خواست تا فرآیند صدور ویزای درمانی را تسهیل کنند.

در انتهای امروز کارگاهی با موضوع اعتباربخشی بین‌المللی با حضور دکتر محمد جهانگیری رئییس انجمن گردشگری سلامت ایران، دکتر علی حجتی مشاور ارشد و ارزیاب و مدیر برنامه‌ اعتباربخشی کانادا با ویدیو کنفرانس و دکتر آندره سیدو از موسسه تموس کشور آلمان برگزار شد. پرسش و پاسخ این کارگاه با پایان نمایشگاه امروز هم‌زمان بود.

گزارش: افروز کریمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.