باید در کشورهای مبدا نمایشگاه‌ برگزار کنیم

گفت‌وگو با غلام شجاعی، معاون گردشگری استان خوزستان

استان خوزستان به علت وجود صدها کیلومتر مرز زمینی و آبی با کشورهایی همچون عراق، کویت و …. یکی از قطب‌های گردشگری سلامت ایران محسوب می‌شود. با این وجود این استان تا چه میزان آمادگی لازم را برای میزبانی گردشگران سلامت دارد؟ مدتورپرس با غلام شجاعی، معاون گردشگری سلامت استان خوزستان درباره زیرساخت‌ها و همچنین چالش‌های موجود این صنعت، در این شهر گفتگو کرده است.

زیرساخت‌های موجود صنعت گردشگری سلامت را در استان خوزستان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوزستان قطب گردشگری سلامت ایران است و بیشترین گردشگران سلامت از کشور عراق وارد این استان می‌شوند. اما متاسفانه ما نتواستیم تا به امروز از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم و بیش از نیمی از این گردشگران برای انجام امور درمانی خود تنها از این استان عبور کرده و به سمت شیراز یا مشهد می‌روند.

استان خوزستان تا چندی پیش در زیرساخت‌های درمانی دچار مشکلاتی بود اما خوشبختانه در حال حاضر اقداماتی در این حوزه صورت گرفته و افرادی از دانشگاه جندی‌شاپور در شهرستان‌های اهواز، آبادان و خرمشهر ظرفیت‌های خوبی را در حوزه درمانی به وجود آورده‌اند. اکنون دیگر این وظیفه ما است تا مکان‌های درمانی استان خوزستان را به دیگران معرفی کنیم و همچنین سیاست‌های ما در این استان باید به سمت ظرفیت‌سازی پیش رود، به‌گونه‌ای که در کنار این خدمات درمانی تاسیسات گردشگری و مکان‌های اقامتی مناسبی نیز تاسیس شود.

میراث فرهنگی استان خوزستان برای مقابله با دلال‌های گردشگری سلامت چه اقداماتی را انجام داده است؟

دلال‌ها نه تنها در گردشگری سلامت بلکه در برگزاری تورها هم حضور دارند و ما در هفته‌های گذشته جلساتی را مبنی بر برخورد با این افراد و پیدا کردن راه‌حل‌هایی مناسب برای کنترل آنها، در اداره کل امور اجتماعی استانداری برگزار کردیم. اما به اعتقاد من تا زمانی که ما نتوانیم کارهای گردشگران سلامت را از مجاری قانونی و مجاز در کشور پیگیری کنیم، دلال‌ها حضورشان پر رنگ خواهد بود. برای انجام این کار کلیه بخش‌های دولتی، خصوصی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و …. باید در بخش عملیاتی حضور پیدا کرده تا بتوانیم بستر مناسبی را به‌وجود بیاوریم. من به‌عنوان معاون گردشگری استان از تمامی این ارگان‌ها در استان خوزستان خواهش می‌کنم که حضور خود را اعلام کنند و حرکتی رو به جلو داشته باشند و ما در حوزه سیاست‌گذاری و رفع موانع تا جایی که امکان دارد از مسئولیت‌های قانونی‌مان استفاده کرده و در کنار دوستان خواهیم بود. مطمئن هستم که اگر این دوستان همکاری کنند قطعا دلال‌های گردشگری سلامت در استان خوزستان تا حد زیادی کنار خواهند رفت.

سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان چه اقداماتی را باید برای پیشرفت گردشگری سلامت این استان انجام دهد؟

بخش مهمی از پیشرفت گردشگری سلامت استان خوزستان به خدمات درمانی و نوع برخوردی که با اتباع خارجی می‌شود، بستگی دارد. ما در این استان به مراکز درمانی بیشتری نیاز داریم و به نظر من هنوز به جایگاه درستی در بخش درمانی نرسیده‌ایم که برای توسعه آن نیازمند کمک بخش دولتی و خصوصی هستیم. اما موضوعی که به ما برمی‌گردد، بخش زیرساخت‌های گردشگری و هتل‌ها است. که در شهر اهواز آبادان به صورت نسبی خدمات اقامتی مناسبی را داریم و علاوه بر این، به‌زودی قرار است دو هتل در شهر اهواز افتتاح شود.

به نظر شما چه نوع تبلیغاتی برای نشان دادن گردشگری سلامت استان خوزستان مناسب است؟

اولولیت و هدف اول من در گردشگری، پیشرفت گردشگری سلامت استان خوزستان است که یکی از برنامه‌های من در این بخش، برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری سلامت در کشورهایی است که با آنها مراودات فرهنگی و سیاسی داریم. ما برای دیده شدن نیازمند نمایشگاه‌های گردشگری سلامت در کشورهای هدف مانند عراق، عمان، قطر و … هستیم تا بتوانیم کلیه خدمات و ظرفیت‌های این حوزه را در استان خوزستان معرفی کنیم.

از رسانه‌های داخلی تقاضا دارم که رویدادهای خوب این استان را در تمام ایران به نمایش بگذارند و همچنین از دوستانی که در حوزه گردشگری سلامت کار می‌کنند خواهشمندم بیماران را به سمت شهرهای دیگر سوق ندهند و سعی کنند آنها را به مراکز درمانی در خوزستان هدایت کنند تا مردم و جامعه خوزستان از حضور و درآمد حاصل از این گردشگری بهره‌مند شوند.

 گفت‌وگو: افروز کریمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.