جدیدترین روش کاشت ایمپلنت دندان با سرجیکال گاید

یکی از مهمترین موضوعات در جراحی ایمپلنت و کاشت ایمپلنت که برای بیماران چالش ایجاد میکند زمان پروسه جراحی و کاشت پایه های ایمپلنت و زمان تحویل و نصب روکش روی پایه ها است که عموما از 3 تا 6 ماه با توجه به برند مورد استفاده ایمپلنت، به طول می انجامد.

استفاده از روش جدید کاشت ایمپلنت دندان به کمک راهنمای جراحی (سرجیکال گاید ) تحول جدیدی را در دندانپزشکی ایمپلنت به وجود اورده است که زمان پروسه کاشت ایمپلنت تا تحویل روکش و پروتز پایانی را تا حد امکان کاهش خواهد داد.

 

مزیت استفاده از راهنمای جراحی

یکی از مشکلات شایع در جراحی ایمپلنت که خطر شکست ایمپلنت را افزایش می دهد ، نحوه صحیح  قرار دادن پایه در استخوان قسمت بی دندانی است که در بین دندانپزشکان به کرات دیده شده است و باعث شکستن استخوان اطراف ایمپلنت و در نتیجه لق شدن ایمپلنت و در نهایت به عدم موفقیت درمان و خارج کردن پایه می انجامد.

پیش بینی نتایج احتمالی درمان

هنگامی که راهنمای جراحی به درستی استفاده شود، می تواند پیش بینی نتایج درمان ایمپلنت دندانی را افزایش دهد.

 

معضلی که هر پزشک متخصص ایمپلنت با آن مواجه است، انتخاب کاشت ایمپلنت با دست آزاد یا با کمک یک راهنمای جراحی است. با تکنیک خوب، استفاده از راهنماهای جراحی می تواند یک روش اعتمادساز و قابل پیش بینی برای کاشت ایمپلنت باشد.

 

طرح درمان بهتر برای ایمپلنت

جراحی هدایت شده و با استفاده از راهنمای جراحی  به پزشکان اجازه می دهد تا یک طرح جراحی را با هدف نهایی بیماران محور و نتایج مثبت ایجاد کنند.

رایج ترین استفاده از راهنماهای دندانی برای ایمپلنت های تک یا چندگانه برای ترمیم های ثابت است. اگرچه نشان داده شده است که این راهنماها منجر به نتایج قابل پیش بینی برای نصب پروتز می شوند، اما برای پزشک مهم است که از فضای موجود و طول مته هدایت شده اضافی، به ویژه هنگام قرار دادن ایمپلنت های خلفی، آگاه باشد.

ایمپلنت دیجیتال چیست

یکی از مراکزی که همیشه پیشرو در ارائه روشهای جدید درمان دهان و دندان بوده است مرکز ایمپلنت دکتر مرتضی قادری است. این مرکز ایمپلنت های دیجیتال را با راهنمای جراحی طراحی شده سفارشی ارائه می دهد. به طوری که به آن ایمپلنت هدایت شده دیجیتال نیز می گویند. راهنمای جراحی با ترکیب داده های سی تی اسکن و قالب گرفته شده از دهان شما ساخته می شود تا ایمپلنت دندانی را هدایت کند تا در موقعیت بسیار دقیق قرار گیرد. در بیشتر موارد نیازی به برش، بخیه نیست و عمل جراحی در کمتر از 30 دقیقه انجام می شود.

مزیت ایمپلنت دیجیتال

مزایای ایمپلنت دیجیتال عبارتند از:

* دقت بالاتر: ایمپلنت های دیجیتال با استفاده از تکنیک های تصویربرداری سه بعدی مانند سی تی اسکن و اسکن لیزری، داده های دقیقی از دندان ها و استخوان های فک بیمار جمع آوری می کنند. این داده ها برای طراحی و ساخت ایمپلنت ها و تاج ها استفاده می شوند.

                              

 * برش حداقلی، درد و خونریزی کمتر: ایمپلنت های دیجیتال با استفاده از راهنمای جراحی دیجیتال، به دندانپزشک کمک می کند تا سوراخ های دقیقی برای ایمپلنت ها ایجاد کند. این امر باعث می شود که برش های کوچکتری لازم باشد که منجر به درد و خونریزی کمتر می شود..

* بالا رفتن سرعت مراحل درمان و کوتاه شدن دوران نقاهت: ایمپلنت های دیجیتال می توانند باعث افزایش سرعت مراحل درمان شوند. این به این دلیل است که داده های جمع آوری شده از دندان ها و استخوان های فک بیمار می تواند برای طراحی و ساخت ایمپلنت ها و تاج ها از قبل استفاده شود.

 

مراحل ایمپلنت دیجیتال 

  • مشاوره – این مرحله یک گام بسیار مهم است. متخصص ایمپلنت نه تنها به معاینه کامل دندان‌ها، لثه و استخوان‌های شما، بلکه تاریخچه پزشکی کامل شامل جراحی گذشته، داروهایی که مصرف می‌کنید نیز نیاز دارد.
  • قالب گیری و اسکن – قالب دندان های بالا و پایین گرفته شده و بیمار برای سی تی اسکن به کلینیک رادیولوژی ارجاع داده می شود.

3 – در این مرحله با استفاده از راهنمای جراحی ساخته شده و قراردادن آن در محل مورد نظر، دندانپزشک شما بدون هیچ نگرانی دقیقا همان محلی که توسط عکس های سه بعدی cbct مناسبترین محل برای جایگزاری ایمپلنت است دریل کرده و ایمپلنت را در استخوان فک جایگزاری خواهد کرد

کاربرد عکس cbct  در ایمپلنت دیجیتال

در دنیای دندانپزشکی مدرن، درک دقیق از ساختارهای دهان و فک و صورت بیمار برای ارائه برنامه ها طرح درمان مناسب موثر و کلیدی است.

Cbct    امکان اسکن سه بعدی دقیق ساختارهای استخوانی در ناحیه دهان و فک و صورت را فراهم میکند. این اسکن‌ها فرمت‌های فایل مختلفی را تولید می‌کنند که حاوی اطلاعات فراوانی است که برای تشخیص و برنامه‌ریزی درمان دندان ضروری است.

 

فایل های CBCT و تشخیص و برنامه ریزی دندانپزشکی

فایل های CBCT نقش بسزایی در تشخیص دندان دارند. از آنجایی که فایل‌های CBCT ماهیت دیجیتالی دارند، از مجموعه‌ای از 250 تا 300 تصویر دوبعدی برای ایجاد یک بازسازی حجمی سه‌بعدی از داده‌ها تشکیل شده‌اند.

کاربرد عکسهای cbct

فایل های CBCT را می توان برای کاربردهای دندانپزشکی متعددی استفاده کرد:

  • تشخیص پاتولوژی های دندانی پنهان که ممکن است با استفاده از رادیوگرافی دو بعدی یا اشعه ایکس قابل مشاهده نباشند.
  • ارزیابی مورفولوژی دندان و استخوان از جمله تغییرات آناتومیکی.
  • ارزیابی بافت های پریودنتال و اطراف ایمپلنت
  • شناسایی روابط بین ساختارهای دندانی و اسکلتی.

بر اساس این کاربردها و موارد دیگر، متخصصان دندانپزشکی می توانند از اطلاعات ارزشمند به دست آمده از فایل CBCT بیمار برای برنامه ریزی درمانی موثر برای درمان های زیر استفاده کنند:

 

ایمپلنت دندانپزشکی

اسکن CBCT با ارزیابی کیفیت و کمیت استخوان، شناسایی ساختارهای آناتومیکی حیاتی (مانند اعصاب و عروق خونی)، و تعیین اندازه، زاویه و موقعیت مطلوب ایمپلنت، برنامه ریزی دقیق ایمپلنت را امکان پذیر می کند.

ریشه دندان

فایل های CBCT به مدیریت موارد پیچیده ریشه کمک می کند، مانند شناسایی کانال های اضافی، تشخیص شکستگی ریشه و ارزیابی آناتومی کانال ریشه.

جراحی دهان و فک و صورت

فایل های CBCT برنامه ریزی جراحی برای روش هایی مانند کشیدن دندان عقل، پیوند استخوان، جراحی ارتوگناتیک و درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی را تسهیل می کند.

 

مرکز ایمپلنت معتبر برای جراحی ایمپلنت دیجیتال با راهنمای جراحی

 

مرکز ایمپلنت موریتا با مدیریت دکتر مرتضی قادری متخصص لثه (پریودنتیست ) و فلوشیپ تخصصی کاشت ایمپلنتهای دندانی که از اساتید دانشکده های دندانپزشکی کشور است. سالهاست با تحقیق و پژوهش در زمینه راهکارهای جدید در دندانپزشکی ایمپلنت همواره در استفاده از این روشها پیش قدم بوده و از محبوبیت خاصی برخوردار است .

دکتر مرتضی قادری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت  که همواره  در بسیاری از برنامه های تخصصی حوزه دهان و دندان به عنوان کارشناس حضور دارد در یکی از مصاحبه های خود در تلویزیون از تحقیقات  در خصوص روشهای جدید کاشت ایمپلنت دندان سخن می گوید .

دکتر قادری می گوید : روشهای جدیدی را در حال پیاده سازی هستیم که افرادی که تحلیلهای شدید استخوانی فک  دارند و امکان استفاده از ایمپلنت های معمولی را ندارند بتوانند بدون هیچ مشکلی با کمک گرفتن از استخوانهای زیگوماتیک  کل فک را ایمپلنت و پروتز های ثابت استفاده کرد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.