حجم معاملات بازار ارز دیجیتال

اگر قصد دارید که درباره حجم معاملات بازار ارز دیجیتال اطلاعاتی به‌دست بیاورید و ببینید که چگونه باید با استفاده از آن‌ها معامله باز کرد، تا انتهای مقاله همراه ما باشید چون قصد داریم این موضوع را به‌صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

منظور از حجم معاملات چیست؟

حجم معاملات بازار یا Trade Volume یعنی میزان معاملاتی که در یک بازه زمانی مشخص در بازار انجام می‌شود. در بازار‌های مختلف ممکن است که حجم معاملات متفاوت باشد. برای همین وقتی از میزان حجم معاملات بازار ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم یعنی منحصرا بر میزان معاملات این بازار متمرکز هستیم.

مقدار آن نیز گاهی با بررسی مجموع معاملات یک صرافی خاص یا همه صرافی‌ها به‌دست خواهد آمد. برای بررسی حجم معاملات معمولا از تایم‌فریم 24 ساعت استفاده خواهد شد. فرمت رایج نشان‌دادن آن نیز، چارت نواری است. طبق یک اصل کلی زمانی که ما حجم معاملات زیادی داریم یعنی با افزایش قیمت و زمانی که حجم‌ کم داریم با کاهش قیمت روبه‌رو هستیم.

حجم معاملات در بازار رمزارز چه اهمیتی دارد؟

در بازار رمزارز‌ها ما می‌توانیم با استفاده از حجم معامله متوجه شویم که یک توکن یا کوین خاص چقدر ارزش در بازار دارد. البته که این موضوع نشان‌دهنده علاقه سرمایه‌گذاران به دارایی خاصی هم هست. وقتی دارایی خاصی حجم معامله بالایی دارد یعنی میل به خرید آن بیشتر است و محبوبیت زیادی دارد.

عکس این موضوع هم صدق می‌کند. البته در بازار دیجیتال یک موضوع دیگر در این زمینه نیز اندازه‌گیری خواهد شد. تقاضای بالا برای خرید یک دارایی باید با تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد کیف پول مقایسه خواهد شد. برای نمونه وقتی یک دارایی حجم معامله بالا و تعداد خریداران کمی دارد، اصلا نشانه خوبی نیست و به ما نشان خواهد داد که خریداران بر آن دارایی مسلط شده‌اند.

اصول پایه‌ای انجام معامله براساس حجم بازار

این بازار درباره نقدینگی بازار به سرمایه‌گذاران اطلاعاتی را ارائه خواهد داد. تردید درباره روند حرکتی یک سهم باعث افزایش قرارداد‌های آتی خواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود که قرارداد‌های آتی اغلب فعال‌تر شوند. درباره حجم بازار روند‌های ثابت خاصی نیز وجود دارد.

برای نمونه حجم معاملات در روز‌هایی که بازار باز و بسته می‌شود بیشتر است. Trade Volume می‌تواند بر کاهش ریسک‌های معامله تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. موضوع حجم معامله به تحلیل تکنیکال باز می‌گردد. در تحلیل تکنیکال است که ما با نمودار‌ها و چارت‌های مختلف طرف هستیم.

حجم معاملات نیز در این نوع تحلیل، اندیکاتور مخصوص خود را دارد و از آن استفاده می‌شود. اندیکاتور‌های Klinger و حجم موجود (OBV) به‌طور کلی در یک بازار سالم و قوی ما حجم معامله بالایی داریم. زمانی که بازار در حجم بالا سقوط می‌کند، قدرت روند نزولی بیشتر است. همین‌طور زمانی که در روند نزولی کف قیمتی جدیدی ثبت می‌شود، احتمال بالای ایجاد روند صعودی وجود خواهد داشت.

نمونه‌ای از استفاده از حجم معامله در بازار

حجم معاملات بازار ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم اما مثالی خارج از بازار و با استفاده از سهم برای شما خواهیم گفت تا ابتدا یک درک کلی نسبت به عملکرد این شاخص به‌دست بیاورید.

برای نمونه اگر سرمایه‌گذاری 500 سهم از اپل را بخرد و 250 سهم آمازون را بفروشد و تریدر دوم نیز 500 سهم از تسلا بخرد و 250 سهم از آن را به سرمایه‌گذار نخست بفروشد، حجم معاملات بازار برابر 1000 خواهد شد. چون 500 سهم اپل، 250 سهم آمازون و 250 سهم تسلا با یکدیگر جمع خواهند شد.

چگونه از حجم معاملات بازار ارز دیجیتال استفاده کنیم؟ (اصول استفاده از حجم معامله)

یک تریدر حرفه‌ای اصولا به‌دنبال این است که با حرکات قوی همراه شود و روند‌های ضعیف را معکوس کند. این چیزی نیست که به‌عنوان یک روند همیشگی به آن پایبند بمانیم اما بیشتر مواقع آن را رعایت می‌کنیم. در ادامه با شما درباره خرید و فروش ارز دیجیتال با استفاده از شاخص حجم معاملات صحبت خواهیم کرد.

تایید روند: سیگنال‌های ارزشمند و کم‌ارزش حجم معامله

بازاری که رو به رشد باشد (نزولی و صعودی‌اش تفاوتی نخواهد کرد)، ذاتا حجم معاملات بالایی دارد. گاو‌ها در بازار تمام تلاش خود را می‌کنند تا خریداران بیشتری را تشویق به خرید دارایی کنند و از این طریق قیمت را بالا ببرند.

حالا زمانی که تلاش آن‌ها بی‌ثمر می‌شود در حجم تغییر اتفاق نمیفتد یعنی جذابیت آن دارایی برای سرمایه‌گذاران پایین آمده است. پس وقتی جهش یا ریزش قیمتی با حجم معاملاتی کم اتفاق میفتد ما با سیگنال ضعیفی روبه‌رو هستیم. زمانی سیگنال برای ما ارزشمند و حائز اهمیت محسوب می‌شود که جهش و ریزش با حجم بالا اتفاق بیفتد.

حجم معاملات و اشباع حرکت

اشباع قیمت در بازار‌های صعودی و نزولی دیده می‌شود. شاید حالا برای شما این موضوع سوال شود که منظور از اشباع قیمت چیست؟ در واقع اشباع‌ها حرکات واضحی هستند که در قیمت اتفاق خواهند افتاد با حجم معاملات افزایشی ترکیب شده‌اند. آن‌ها از طریق سیگنال خبر از پتانسیل اتمام روند می‌دهند.

تریدر‌هایی که در بازار صبور هستند و در عین ‌حال می‌ترسند که سود‌های بیشتر دریافت کنند، باعث کلافگی خریداران خواهند شد. همین موضوع هم روند بازار را معکوس خواهد کرد. در بازار نزولی، سقوط بیشتر خریداران را تحت فشار قرار می‌دهد و نوسان‌های مختلف را نیز دست‌خوش تغییر خواهد کرد.

توجه به تاریخ حجم معاملات

حجم معاملات بازار ارز دیجیتال یکی از شاخص‌هایی است که باید به‌روز بررسی کنید. نمی‌توان با اطلاعات قدیمی چنین معامله‌ای را انجام داد. هر قدر که این اطلاعات جدیدتر باشد برای ما بهتر است چون امکان بروز اتفاق‌های مشابه بیشتر وجود دارد. ما حجم معاملات را به‌عنوان یک اندیکاتور نقدینگی محسوب می‌شود.

نشانه‌های صعودی حجم معامله

به گزارش صرافی ارکی چنج، تریدر‌ها می‌توانند با استفاده از این شاخص راحت‌تر نشانه‌های صعود در بازار را تشخیص دهند. تصور کنید بر روی خط مقاومتی که قیمت را پس می‌زند، حجم معاملات افزایش یابد. حالا پس از اصلاح کوچکی می‌دانیم که روند افزایشی خواهد شد. در روند نزولی با ساخته‌شدن Lower Low، در پایان حرکت با کاهش حجم معامله پالس شروع روند صعودی به ما داده می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله حجم معاملات بازار ارز دیجیتال را بررسی کردیم. از شما ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. این شاخص به تریدر‌ها کمک زیادی می‌کند که از بازار سیگنال‌های مختلفی برای افزایش یا کاهش قیمت یک دارایی دریافت کنند. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.