تشخیص بارداری در روزهای اول با ۳ روش مطمئن

برای تشخیص بارداری در روزهای اول تست‌های خانگی بی‌بی چک و آزمایش خون بارداری بهترین و مطمئن‌ترین راه هستند. در کنار آن‌ها علائم بارداری در روزهای اول تشکیل نطفه نیز می‌توانند در تشخیص حاملگی به شما کمک کنند. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا بیشتر راجع به تشخیص بارداری در روزهای اول با آزمایش خون، بی‌بی چک و علائم بارداری بدانید.

تشخیص بارداری در روزهای اول با بی‌بی‌ چک

یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای تشخیص بارداری در روزهای اول استفاده از تست‌های خانگی بیبی چک است. شما می‌توانید به‌ارحتی آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید. در روزهای ابتدایی حاملگی سطح هورمون HCG در بدن افزایش می‌یابد. اگر از بی‌بی‌ چک به درستی استفاده کنید، نتیجه آن در بیشتر موارد کمترین میزان خطا را دارد.

 

بهترین زمان تشخیص بارداری با بیبی چک چه زمانی است؟

بسیاری از زنان گمان می‌کنند، چند روز پس از نزدیکی می‌توانند از بی‌بی‌ چک استفاده کنند. موضوع مهم این است که هر رابطه جنسی نمی‌تواند منجر به مثبت شدن نوار بیبی چک شود. اگر نزدیکی منجر به لقاح شود، آنگاه می‌توانید به مثبت بودن این تست امیدوار باشید. بهترین زمان برای تست بارداری خانگی، ۷ روز پس از تاخیر سیکل پریودی است. در این زمان این کیت خانگی تشخیص بارداری بالاترین ضریب اطمینان را دارد. اگر زودتر یا دیرتر این تست را انجام دهید، احتمال نتایج غیرواقعی وجود دارد.

چطور از بی‌بی چک برای تشخیص بارداری در روزهای اول استفاده کنیم؟

برای اینکه تشخیص بارداری در روزهای اول با بیبی چک ضریب اطمینان بالایی داشته باشد، بهتر است از اولین ادرار صبحگاهی برای این تست استفاده کنید. در این زمان ادرار بیشترین میزان هورمون hcg را دارد. البته می‌توانید از این تست خانگی بارداری در هر ساعتی از روز استفاده کنید. بهتر است قبل از انجام تست، آب و نوشیدنی زیادی ننوشید. این موضوع می‌تواند ضریب خطای تست بارداری را افزایش دهد.

اگر علائم بارداری را دارید اما همچنان با نتیجه منفی بی‌بی چک مواجه می‌‌شوید بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی شما به‌طور دقیق بررسی شود.

تشخیص بارداری در روزهای اول با آزمایش خون

اگر برای بارداری اقدام کرده‌اید و حالا متوجه برخی تغییرات در بدن خود شده‌اید، آزمایش خون بارداری بهترین راه‌حل برای تشخیص قطعی حاملگی است. این تست با ضریب اطمینان بالایی می‌تواند به شما بگوید که آیا مادر شده‌اید یا خیر. از آنجا که بارداری و نتیجه مثبت و منفی آن می‌تواند استرس‌زا باشد، بهتر است به خودتان فرصت دهید تا در بهترین زمان، تست خون بارداری را انجام دهید. دو هفته پس از لقاح بهترین زمان برای تست خون حاملگی است.

برای انجام این تست نیازی به نسخه پزشک ندارید حتی لازم نیست ناشتا باشید. در هر ساعتی از روز می‌توانید به آزمایشگاه بروید، حتی می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل هم استفاده کنید. نتیجه تست در همان روز و پس از چند ساعت از خونگیری به شما ارائه می‌شود.

آزمایش خون بارداری به ۲ شکل کلی انجام می شود:

  1. تست کیفی آزمایش خون بارداری که تنها وجود هورمون بارداری (hcg) را نشان می‌دهد.
  2. تست کمی آزمایش خون بارداری که سطح دقیق هورمون بارداری را مشخص می‌کند. برای این تست به نسخه پزشک متخصص نیاز دارید.

 

تشخیص بارداری در روزهای اول با توجه به علائم حاملگی

علائم زیر به تشخیص بارداری در روزهای اول کمک می‌کنند؛ البته همه زنان علائم بارداری در روزهای اول را یکسان تجربه نمی‌کنند.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات یکی از علائم حاملگی در روزهای اول است و به دلایل متعدد ایجاد می‌شود. برخی از آن‌ها طبیعی هستند و برای برخی دیگر لازم است به پزشک مراجعه کنید. گرفتگی عضلات در روزهای ابتدایی بارداری می‌تواند مربوط به لانه‌گزینی تخمک باور‌شده باشد. بسیاری از زنان باردار آن را در ناحیه شکم و سینه حس می‌کنند. آن‌ها شبیه گرفتگی‌ها و دردهای قبل از سیکل پریودی هستند و علت آن به تغییرات هورمونی باز می‌گردد.

گرفتگی عضلات می‌تواند مربوط به سازگاری سیستم ایمنی بدن برای حمایت از جنین و پشتیبانی از بارداری نیز باشد. در این شرایط بدن در حال آماده‌سازی خود برای انتقال موفقیت‌آمیز نطفه و سازگاری با تغییراتی است که در دوران بارداری ایجاد می‌شود.

البته باید بدانید گرفتگی عضلات در زنان می‌توان مربوط به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آرتریت روماتوئید، آرتروز و مانند آن‌ها نیز باشد. این بیماری‌های جزو بیماری‌های خود ایمنی به‌شمار می‌روند و به‌طور ویژه سلامتی مفصل‌های بدن را تهدید می‌کند. بهترین دکتر روماتولوژی در تهران می‌‌تواند در درمان و مدیریت این نوع بیماری‌ها به شما کمک کند.

 

لکه‌بینی خفیف

یکی از علائم بارداری در ماه اول می‌تواند لکه‌بینی‌‌‌های سبک باشد. این امر مربوط به لانه‌گزینی می‌شود و با خونریزی و لکه‌بینی سیکل ماهانه کاملا متفاوت است. لکه‌بینی لانه‌گزینی حدود ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از لقاح بروز می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های لکه‌بینی لانه‌گزینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدت زمان آن کوتاه است.
  • رنگ آن قهوه‌ای کم رنگ است.
  • حجم بسیار کمی دارد.
  • همزمان با تاریخ آغاز سیکل پریودی است.

توقف سیکل ماهانه

یکی از مهم‌ترین راه‌های تشخیص بارداری در روزهای اول توقف سیکل پریودی است. با این حال باید بدانید همیشه نمی‌توان توقف عادت ماهانه را به عنوان علایم صددرصدی بارداری به‌شمار آورد. گاهی اوقات تغییرات هورمونی، استرس و بیماری‌های زمینه‌ایی دلیل اصلی توقف سیکل پریودی در زنان هستند.

تغییرات خلق‌وخو

علائم بارداری در روزهای اول تشکیل نطفه می‌تواند خود را با نوسانات خلقی نشان دهد. علت آن به تغییر سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون مربوط می‌شود. هورمون پروژسترون اثرات آرام‌بخشی دارد و میزان آن در طی بارداری به‌ویژه روزهای ابتدایی افزایش می‌یابد. بالا رفتن سطح هورمون استروژن نیز بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز مانند سروتونین و دوپامین تاثیرگذار است. این انتقال‌دهنده‌های عصبی نقش مهمی در تنظیم خلق‌وخو دارند.

آیا راه‌های خانگی تشخیص بارداری در روزهای اول دقیق هستند؟

علاوه‌بر تست بی‌بی چک، ممکن است چیزهایی در مورد تشخیص بارداری با خمیر دندان، نمک، جوش شیرین و حتی سرکه شنیده باشد. شاید این روش‌های خانگی بتوانند در برخی شرایط و زمان‌ها کاربرد داشته باشند اما ضریب اطمینان بالایی ندارند و نمی‌توان به نتیجه آن‌ها استناد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.