صنعت گردشگری استاندارهای لازم را ندارد

گفت‌وگو با حمیدرضا آقا علی طاری برگزار کننده و دبیر اجرایی همایش بهبود کیفیت خدمات و تأمین مالی در صنعت گردشگری 

دومین همایش بهبود کیفیت خدمات و تأمین مالی در صنعت گردشگری ۱۴ مرداد در موزه ملی ایران برگزار خواهد شد. این رویداد به‌ همت شرکت کارن پرواز پارسیان و نشریه مالی و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و موزه ملی ایران برگزار می‌شود. حمیدرضا آقا علی طاری مدیرعامل شرکت کارن پرواز پارسیان و همچنین دبیر اجرایی این رویداد درخصوص جزئیات برگزاری این رویداد می‌گوید.

آقای طاری انگیزه برگزاری این رویداد چیست؟

یکی از مهمترین چرخه‌های اقتصادی مفید در صنعت گردشگری هر کشور، گردشگری ورودی و یا به‌عبارت بهتر گردشگری ملی است. در حال حاضر، زمانی‌که یک گردشگر خارجی فارغ از سن، جنسیت و یا هدف از سفر، به ایران سفر می‌کند، قاعدتا باید خدماتی استاندارد و باکیفیت همچون زیرساختهای گردشگری مناسب مانند ناوگان حمل و نقل قابل اعتماد، اقامتگاه‌های متنوع و متناسب با هر توان مالی، راهنمایان تور و رانندگان آموزش دیده و متعهد در اختیارشان قرار گیرد. این درحالی است که در حال حاضر، خدمات گردشگری قابل ارائه در صنعت گردشگری ایران در ازای هزینه‌های پرداختی هم از سوی گردشگران داخلی و هم از سوی گردشگران خارجی به‌صورت ناخوداگاه با رقبای گردشگری قدرتمند منطقه مانند کشورهای ترکیه و امارات در مقام مقایسه قرار خواهد گرفت. چنانچه در این فرآیند عملکرد نتوانیم به‌درستی پاسخگوی نیازهای اولیه گردشگران باشیم، بدون شک تمامی تبلیغاتی‌که در راستای جذب گردشگران از لحظه به‌وجود آوردن تصویر مقصد، ترغیب به سفر، ارائه قیمت‌های رقابتی و جذب گردشگر داخلی یا خارجی، به‌جای سازنده بودن و نتایج رضایت‌بخش، بازخوردی منفی خواهند داشت.

از سوی دیگر، پتانسیل جذاب بازار گردشگری بکر داخلی و قابل دسترس ۶۰ میلیونی را در اختیار داریم. به این معنا که حداقل ۶۰ میلیون از جمعیت کشور، خواهان مسافرت‌های داخلی و بهره‌مند شدن از خدمات سفر در مقاصد گردشگری کشور هستند که نتیجه آن رونق اقتصادی مقصدهای گردشگری و در نهایت ارتقا سطح خدمات گردشگری قابل ارائه از سوی مجریان و برگزارکنندگان پکیج‌های مسافرتی خواهد شد. چنانچه زیرساخت‌ها و فضای گردشگری کشور برای میزبانی از این بازار بکر ملی مهیا نباشد، روند جایگزین شدن سفرهای خارجی به جای ایران‌گردی به مرور زمان فراگیر شده و تعداد زیادی از هموطنان سفر به کشورهای دیگر را در اولویت قرار خواهند داد که نتیجه آن خروج بیوقفه ارز از کشور و متعاقب آن رونق گردشگری رقبای ما در منطقه خواهد شد.

درحال حاضر چالش بزرگ ما در صنعت گردشگری نبود استانداردهای لازم  و تعدد تصمیمگیری‌ها در صنعت گردشگری کشور است که ناشی از عدم ارتباط صحیح  و تعامل میان بخش خصوصی، دولتی و دانشگاه‌ها است. فلسفه شکل‌گیری چنین همایش‌هایی، بررسی راهبردی‌تر روابط متولیان و ذی‌نفعان دولتی و خصوصی و آکادمیک گردشگری کشور است که در این موازنه، همگی به گونه‌ای منتفع شوند. درواقع دو شاخص مهم و کاربردی در این رویداد درنظر گرفته شده است که شامل استانداردسازی یا بهبود کیفیت خدمات و دیگری تامین مالی در صنعت گردشگری است.‌

از دیگر اهداف تعیین شده در این رویداد ملی، حمایت از نخبگان و شایسته دیده‌شدن فعالان عرصه گردشگری کشور و همچنین نقش حیاتی رسانه ها در رونق هر چه بیشتر صنعت گردشگری است. در رویداد سال گذشته با معرفی استارتاپ‌های مختلف ،حمایت‌های خوبی از آن‌ها به عمل آمد که درحال حاضر موفق به عقد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های موفقی میان بخش خصوصی و دولتی بودیم.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

سخنرانان و مهمانان این رویداد چه کسانی هستند؟

این دقت عمل به‌کار گرفته شده تا فارغ از هرگونه سفارشی‌سازی و در جهت ایجاد یک فضای صمیمانه ملی و با درنظر گرفتن تنوع تجربیات فردی و سازمانی، سخنرانانی هم از بخش دولتی و هم از بخش خصوصی، انتخاب و به این همایش ملی دعوت شده اند. در این همایش از سازمان‌های متولی (اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری)، انجمن راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، انجمن هتل‌داران، انجمن خدمات مسافرتی ایران و تهران، دانشگاه تهران و علامه طباطبایی، نهادهای سرمایه‌گذار مانند کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، نشریه‌ها و خبرگزاری‌های فعال و همچنین استارتاپ‎های موفق در صنعت گردشگریدعوت به‌عمل آمده است.

آیا برنامه خاصی برای استارتاپ‌ها مدنظر دارید؟

برای استارتاپ‌ها در این همایش یک پنل اختصاصی خواهیم داشت.

فعالیت بخش علمی در این رویداد چگونه است؟

این همایش با همکاری و درایت پژوهشگاه و پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مشارکت دانشگاه‌ها و اساتید و خبرگان صنعت گردشگری و تامین مالی کشور برای بررسی مقاله‌های ارسال شده برگزار خواهد شد.

غیر از اهدافی که در ابتدای صحبت‌هایتان به آن اشاره کرده‌اید، موارد دیگری هم در این رویداد بررسی خواهد شد؟

به‌عبارتی مهمترین هدف ما در برگزاری این رویداد، یاری رساندن به تامین و تحقق سیاست‌گذاری‌های دولت، در نقش پر رنگ‌تر  بخش خصوصی در اجرایی شدن طرح‌های ملی گردشگری است. بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با گردشگری اعم از آموزش‌ها و صدور مجوزها و…  با توجه به سند چشم انداز ۱۴۰۴، ترجیحا مبتنی بر خط مشی‌های دگرسازی دولتی و همچنین برون‌سپاری را بیشتر در پیش گرفته و فعالیت‌های خلاقانه و چالشی به‌دست بخش خصوصی سپرده شود و دولت به‌عنوان متولی، قانون‌گذار و فراهم‌کننده بسترهای لازم در ترغیب نقش‌آفرینی های بخش خصوصی، ایفای نقش سازنده‌تری داشته باشد. درحال حاضر، حجم عمده‌‌ای از فعالیت‌های صنعت گردشگری، بر دوش توانمند بخش خصوصی است و قطعا مناسب‌ترین خط مشی دولت بعنوان متولی امور، برون سپاری مسئولیت ها و نظارت هوشمندانه بر اجرای آنها است. در این همایش برآنیم تا برخی از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آموزشی و اجرایی گردشگری که سال‌ها تغییری نداشتند، مورد بررسی بیشتری قرار گیرند و در نهایت متعاقب این همایش، با برگزاری کارگروه های تخصصی، به‌تدریج به راهکارهای کاربردی و ارزشمندی دست یابیم.

.

1 نظر
  1. کاظم مبهوتیان می گوید

    سلام دورود افرین برشما، ده دفیقه وقت به این قهوه چی وقت بدید، در رابطه با مشکلات توریست ها در بازار صبحت کنم، بگذرید یک قهوچی ساده دردهای خودرا را حتی بعنوان زنگ تفریح میهمانان صبحبت کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.