جذب اولیه بیمار مهمترین مشکل یک بیمارستان

گفت‌وگو با سمانه فلاح کارشناس IPD بیمارستان شمال 

گردشگری پزشکی در کشور بیش از سایر بخش‌های دیگر گردشگری سلامت مورد توجه قرار گرفته است. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پایه و اساس این بخش از گردشگری هستند؛ از این حیث مدیران این مراکز برای ورود به این صنعت درحال تجهیز کردن و استانداردسازی بخش‌های مختلف مراکز خود هستند. در این راه بیمارستان‌های تازه تاسیس هم از این قائله عقب نمانده‌اند. بیمارستان شمال آمل یک بیمارستان تازه تاسیس است که تنها ۵ سال از عمر آن می‌گذرد و در سال ۹۶ مجوز IPD خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده است. با سمانه فلاح کارشناس IPD این بیمارستان درخصوص فعالیت‌های گردشگری سلامت این بیمارستان به گفت‌وگو کرده‌ایم.‌

خانم فلاح از فعالیت‌های بیمارستان شمال آمل بگویید.

بیمارستان شمال در استان مازندران و در شهر آمل قرار دارد. این بیمارستان ۱۵۰ تخت‌و‌خوابی و جنرال است؛ به این معنا که تمام جراحی‌ها مانند جراحی عمومی، ارتوپدی، جراحی‌های چشم مانند پیوند قرنیه و عمل‌های زیبایی را در این بیمارستان انجام می‌دهیم. اما تمرکز اصلی ما بر روی سرویس قلب و عروق است که صفر تا صد خدمات قلب و عروق مانند آنژیوگرافی، رینو پلاستی، جراحی قلب باز و… را انجام می‌دهیم.‌

شما یک سال است که مجوز گردشگری سلامت خود را دریافت کرده‌اید. آیا در این یک سال توانسته‌اید این بیمارستان را به گردشگران سلامت معرفی کنید و کار را به‌صورت تخصصی انجام دهید؟

بیمارستان شمال یک بیمارستان جوان است و واحد  IPD بیمارستان تنها یک سال است که راه‌اندازی شده. با این حال کمتر از یک سال است که به‌صورت تخصصی وارد کار در این حوزه شده‌ایم؛ زیرا هدف ما این است که در گام اول بتوانیم در داخل خودمان را معرفی کنیم و سپس وارد بازار جهانی شویم.

از زمانیکه به‌صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنیم در نمایشگاه‌هایی مانند عمان هلث شرکت کرده‌ که به‌دنبال آن تعدادی بیمار از کشورهای عرب داشتیم. به‌نظر من برای شروع خوب عمل کردیم اما هدف غایی ما نیست و راه بسیار طولانی را در پیش داریم که باید آن را طی کنیم.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

همکاری بیمارستان شمال آمل با  شرکت‌های تسهیل‌گری چیست؟

بیمارستان شمال آمل همیشه از این همکاری استقبال کرده است. ترجیح بیمارستان به این است با شرکت‌هایی که از راه درست و قانونی وارد این حوزه شده‌اند قرارداد بسته و کار کند.

یکی از مهمترین بخش‌های گردشگری سلامت تبلیغات است. بیمارستان آمل چه نوع تبلیغاتی را برای معرفی خود انجام می‌دهد و اینکه چه نوع تبلیغاتی برای رشد این صنعت مناسب است؟

تبلیغات بیمارستان و خدمات درمانی با شرکت های گردشگری بسیار متفاوت است. ما بیشتر به این نیاز داریم که در خارج از کشور دفاتری را داشته باشیم تا بتوانیم از طریق آن‌ها تبلیغات و جذب بیمار را انجام دهیم. شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت می‌توانند نماینده‌‌های خوبی برای بیمارستان‌ها در کشورهای دیگر باشند. با توجه به این موضوع که این شرکت‌ها هم به‌نوعی شرکت‌های گردشگری محسوب می‌شوند. در داخل کشور هم بهترین روش این است که بر روی سایت بیمارستان کار کنیم و همچنین از طریق کانال‌های مجازی مانند فیسبوک، اینستاگرام و… برای تبلیغات اقدام کنیم.

در این صنعت برگزاری نمایشگاهی مانند نمایشگاه اکو که برگزار شد بسیار خوب است. وجود این نمایشگاه‌ها در کشور و خارج از کشور کمک بزرگی را به بیمارستان‌ها می‌کند تا بتوانند خودشان را معرفی و پرزنت کنند.

یک بیمارستان برای آنکه ساخته شود و مجوزهای لازم را برای فعالیت بگیرد راه طولانی را طی می‌کند. انتظار ما این است که در بحث گردشگری سلامت، وزارت بهداشت و یا سایر ارگان‌هایی که می‌توانند به بیمارستان‌ها کمک کنند وارد میدان شوند؛ واسطه ها را حذف کنند و به بیمارستان‌ها در این مسیر کمک کنند.

به‌نظر شما ظرفیت بیمارستان شمال و همچنین شهرهای شمالی کشور در صنعت گردشگری سلامت چگونه است؟

اگر به‌صورت کلی نگاه کنیم ایران پزشک‌های بسیار حاذقی دارد که در کشورهای اطراف این موضوع بسیار پر رنگ است، پس به‌طبع می‌تواند بیماران بسیاری را به‌سمت خود جذب کند. با توجه به این موضوع که بیمارستان ما در منطقه‌ای قرار گرفته است که علاوه بر خدماتی که به مراجعین خود می‌دهد،‌ می‌تواند در بحث گردشگری هم بسیار موفق باشد. بیمار می‌تواند دوره نقاهت پس از جراحی را در محیطی بسیار جذاب و دیدنی با آب وهوای پاک سپری کند و سپس با سلامت کامل به کشور خود بازگردد.

علم و مهارت‌های پزشکی پیشرفت‌های بسیار خوبی را در کشور داشته است. علاوه‌براین بیمارستان‌ها توانسته‌اند با خرید تجهیزات پزشکی و بیمارستانی روز دنیا تجهیزات و تکنیک‌ها را هم وارد علم پزشکی کشور کنند. پس به‌طبع گام بسیار بزرگی در حوزه سلامت و صنعت گردشگری سلامت برداشته شده است.

شما به‌عنوان یک بیمارستان تازه تاسیس که به‌تازگی فعالیت خود را در حوزه گردشگری سلامت آغاز کرده‌اید با چه چالشی در این حوزه مواجه شده‌اید؟

بزرگترین مشکلی که تمام بیمارستان‌ها با آن درگیر هستند، جذب اولیه بیمار است؛ زیرا هنوز ورود بیمار خارجی به کشور ساماندهی نشده‌است. در این سیستم تنها باید شرکت‌های تسهیل‌گر درمان بیماران را براساس توانمندی‌های یک مرکز درمانی به آن مرکز معرفی کنند. اما در این میان واسطه‌های غیر آکادمیکی حضور دارند که در حین کمک کردن به این صنعت بسیار مشکل ساز هستند.

مطالب مرتبط:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.