نشست خبری دومین همایش بهبود کیفیت خدمات و تأمین مالی در صنعت گردشگری برگزار شد

دومین همایش بهبود کیفیت خدمات و تأمین مالی در صنعت گردشگری ۱۴ مرداد در موزه ملی ایران برگزار خواهد شد.

نشست خبری دومین همایش بهبود کیفیت خدمات و تأمین مالی در صنعت گردشگری روز یکشنبه ۱۶ تیر در محل شرکت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران برگزار شد.‌ در این نشست سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، رضا داغانی مدیر نشریه تحلیل مالی و حمیدرضا آقاعلی طاری مدیرعامل شرکت کارن پرواز پارسیان و همچنین دبیر اجرایی این رویداد به‌تشریح اهداف و محورهای همایش تامین مالی پرداختند و در انتها به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

در آغاز این نشست رضا داغانی مدیر نشریه تحلیل مالی و یکی از برگزارکنندگان این رویداد با ارائه اطلاعاتی درخصوص این رویداد و پرداخت و گفت: «این رویداد با هدف بررسی و ارزیابی نحوه رسیدن به کیفیت خدمات در زیرساخت‌های گردشگری کشور برگزار خواهد شد. از طرفی دیگر می‌خواهیم نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز را برای بهبود و توسعه زیرساخت‌ها و در نتیجه استفاده از ابزارهای مورد نیاز در حوزه‌های مالی را بررسی کنیم.»

او در ادامه گفت: «این همایش سال گذشته با همت شرکت خدمات مسافرتی کارن پرواز پارسیان و مشارکت نشریه مالی رهپو، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران، پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و موزه ملی ایران برگزار شد و امسال هم همان روند سال گذشته را پیش گرفتیم. در سال گذشته به‌سبب آنکه نتایج و بازخورد خوبی را از این همایش داشتیم، تصمیم گرفتیم که کمی آن‌را توسعه دهیم که در همین راستا از مجموعه انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران، انجمن هتل‌داران، جامعه تورگردانان، جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و… برای حضور در این رویداد دعوت به‌عمل آمده است. به طورکلی می‌توان گفت گستره کار نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.»

سپس سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به اهمیت حوزه گردشگری در کشور و سرمایه‌گذاری بر روی آن گفت: «امروز بنا به‌دلایل متعدد موضوع گردشگری در ایران مورد توجه واقع شده است که یکی از مهمترین آن‌ها موضوع امکان توسعه اقتصادی از طریق توسعه گردشگری است. بنابراین اگر می‌خواهیم به توسعه اقتصادی کشور فکر کنیم باید اکوسیستم گردشگری را در نظر بگیریم. از طرفی ما در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به‌عنوان نهاد صنفی نهادهای مالی کشور فعال هستیم که در بازار پول و سرمایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را رصد می‌کنیم. باتوجه به این موضوع حوزه گردشگری و استارتاپ‌ها فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری است و تاکنون نهادهای مالی کمی به آن‌ها ورود پیدا کرده‌اند. این همایش باید فرصت و محلی برای گفت‌وگو در این حوزه‌ها و نهادهای مالی باشد.»

اسلامی بیدگلی در ادامه گفت: «برخی از ابزارهای جدید مالی نیز وجود دارند که هنوز در کشور توسعه پیدا نکرده‌اند اما سازوکارهایشان طراحی شده و بعضا در صنایع دیگر مانند صندوق پروژه، موضوع تامین مالی جمعی نفوذ پیدا کرده‌اند. می‌توان با تشکیل نهادهای جدید در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی را در گردشگری انجام داد. درواقع این رسالت ما در صندوق تامین مالی و همچنین صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی، تاریخی است.»

او در ادامه به رشد گردشگری در کشور گفت: «در فضای جغرافیای سیاسی و اقتصادی کشور امکان این وجود دارد که طی یک برنامه ۱۰ ساله ۳۰ تا ۴۰ درصد در صنعت گردشگری رشد داشته باشیم. این موضوع را هم باید درنظر بگیرم که به سبب ساختار قانونی که در کشور برقرار است نمیتوانیم در دنیا در این صنعت رتبه یک را داشته باشیم.»

حمیدرضا آقاعلی طاری مدیرعامل شرکت کارن پرواز پارسیان، برگزار کننده و دبیر اجرایی این رویداد درباره این رویداد و وضعیت گردشگری کشور گفت: «فلسفه پیدایش این همایش در کارگروه تخصصی گردشگری در دانشگاه علامه طباطبایی شکل گرفت و عامل اصلی آن رونق صنعت گردشگری از طریق بهبود کیفیت خدمات از سوی ارائه دهندگان خدمات در صنعت گردشگری کشور و جلب رضایت بیشتر گردشگران داخلی و ورودی است. بسیاری از موسسه‌ها، هتل‌ها ، مجتمع‌های گردشگری و… مدل‌های کسب‌وکار خود را طراحی و آن‌ها را نیز به اجرا در می آورند اما در سالهای نخستین فعالیت خود، با بحرانهای اجرایی و یا توقف پروژه و در نهایت ورشکستگی مواجه می‌شوند.»

او در ادامه گفت: «در حوزه گردشگری بیش از ۸۵ درصد از نیروهای انسانی در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و نقش دولت در جایگاه متولی در ایجاد فضای کسب و کار ایمن و حمایت از بنگاههای اقتصادی کوچک و فعال در این صنعت بسیار کلیدی است. در نظر داریم تا در این همایش بخش خصوصی و دولتی این حوزه را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم. از سویی دیگر نقش دانشگاه‌ها را در این صنعت پررنگ تر کنیم؛ زیرا بندرت سیاست گذاری مناسبی در راستای ارتباط موثر دانشگاه و صنعت تعریف شده است و فرآیند شروع به کار فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با گردشگری همچنان به صورت به ‌صورت سنتی در این صنعت امکان پذیر است.»

طاری در ادامه به اشاره زیرساخت‌های این صنعت عنوان کرد: «هر گردشگر در کشور مقصد حداقل ۱۰۰۰ دلار هزینه می‌کند اما این اتفاق در ایران نمی‌افتد؛ زیرا زیرساخت‌های قوی در این حوزه در کشور نداریم و همچنین فرآیند استقبال واقعی و درست از گردشگر اجرا نمی‌شود. ما می‌خواهیم با برگزاری این رویداد کیفیت خدمات را در کشور بهبود ببخشیم و استاندارهای مناسب گردشگری را تعریف کنیم. همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی در زیرساخت‌های گردشگری اتفاق بیفتد که پروژه‌های گردشگری به مرحله اجرا برسند.»

در انتهای این رویداد خبرنگار مدتورپرس پرسشی را درخصوص گردشگری سلامت و تامین مالی در این حوزه مطرح کرد که سعید اسلامی بیدگلی گفت: «در بخش نهادهای مالی پروژه‌های گردشگری سلامت هم نیز مدنظر هستند و حتی یکی از وی‌سی‌های مجموعه ما در حوزه گردشگری سلامت به صورت تخصصی فعالیت می‌کند.‌ اما به‌طورکلی یکی از اشکالاتی که نهادهای مالی دارند این است که با این پروژه ها مواجه نمی‌شوند. متاسفانه رویدادی برای معرفی فرصت‌های گردشگری به نهادهای مالی و سرمایه گذاران بالقوه فعال بازارهای پول و سرمایه نیست. یکی از اهداف این همایش این است که این محل ایجاد شود و ما بتوانیم این پروژه ها را شناسایی کرده و آن‌ها را در اختیار نهادهای مالی فعال در بازارهای مالی کشور بگذاریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.