علی طب می‌خواهد بیمارستان مجازی ایران باشد

سید محسن عدنانی مدیرعامل ستاره درخشان اروند از اهداف خود در صنعت گردشگری سلامت می‌گوید

شرکت ستاره درخشان اروند با نام تجاری هلما در سال ۹۶ با مدیریت سید محسن عدنانی در منطقه آزاد اروند تاسیس شد. او دانشجوی کامپیوتر دانشگاه اسرا مشهد است. این شرکت فعالیت خود را از تهران آغاز کرد و اکنون در شهر مشهد مستقر است. عدنانی وجود آشفتگی بسیار در بازار گردشگری سلامت را هدف اصلی ایجاد این شرکت دانست و درباره فعالیت خود گفت: «من قصد دارم با استفاده از این شرکت رقابتی سالم را در بین شرکت‌ها و بیمارستان‌های دارای واحد IPD به‌وجود بیاورم. این صنعت نیازمند تبلیغات درست و کارآمد است و ما با پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهایی که در این شرکت راه‌اندازی کرده‌ایم این کار را انجام می‌دهیم.» عدنانی به‌طورکلی IT را کلید اصلی مشکلات این صنعت می‌داند.

فعالیت شما از سال ۸۹ تا قبل از تاسیس شرکت، در این صنعت چگونه بود و چه عاملی باعث راه‌اندازی علی طب شد؟

در سال‌هایی که هنوز واحدی به نام IPD در بیمارستان‌ها وجود نداشت و شرکت‌های گردشگری فعالیتی در زمینه جذب گردشگر سلامت نداشتند ما با بیماران خارجی ارتباط برقرار می‌کردیم و پرونده پزشکیشان را به کادر درمان می‌دادیم و برای آنها در بیمارستان‌ها نوبت رزرو می‌کردیم. در آن زمان تعداد بسیار کمی شرکت‌ گردشگری سلامت در کشور فعالیت می‌کرد و بیشتر بیماران توسط دلالان به کشور می‌آمدند. پس از مدت زمان اندکی فعالیت آنها زیاد شد و آشفتگی بسیاری در بازار رخ داد. همین امر انگیزه‌ای را در من به‌وجود آورد تا در حد توان خودم فعالیتی را برای سروسامان دادن به این صنعت انجام دهم. بنابراین با توجه به اینکه رشته تحصیلی من در حوزه IT بود و همچنین تجربه کار در گردشگری سلامت داشتم، تصمیم گرفتم با کمک گرفتن از IT در زمینه توریسم درمانی فعالیتی را انجام دهم. ماحصل این فعالیت راه‌اندازی پلتفرم علی طب شد. ما در این مجموعه به‌صورت خودجوش ظاهر شدیم و انتظار هیچ کمک دولتی را نداشتیم.

شما تقریبا از ابتدای شکل‌گیری صنعت گردشگری سلامت در کشور در آن فعالیت می‌کردید. در این مدت چالش اساسی این صنعت را در چه چیزی می‌دیدید و به‌نظر شما برای رفع آن چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

یکی از مهمترین موضوعات و مشکلات این صنعت، بحث هزینه و قیمت است. در سال‌هایی که من در این صنعت کار کردم بارها با این مشکل مواجه شده‌ام. به‌این صورت که بعضی از مراکز درمانی بیش از قیمتی که در ابتدا با بیمار توافق کرده‌اند را در انتهای کار از آنها طلب می‌کند. البته ناگفته نماند که با راه‌اندازی واحد IPD بیمارستان‌ها این مشکل تاحدودی رفع شده است اما همچنان در بعضی از مراکز این اتفاق رایج است.

مورد دیگری که تقریبا همه به آن اشاره می‌کنند وجود دلال‌ها در این صنعت است. البته فعالیت تعدادی از مراکز درمانی و پزشکان هم از این قاعده مستثنی نیست؛ زیرا آنها به‌هرشکل ممکن خواهان جذب بیمار هستند و همین موضوع ضربه بزرگی را به این صنعت وارد خواهد کرد. برای نمونه یکی از مراکز درمانی هزینه یک جراحی ارتوپد را برای جذب گردشگر سلامت بسیار پایین آورد؛ به همین سبب خدمت درمانی مناسبی را به بیمار ارائه نکرد و از پروتز نامرغوب و بی‌کیفیتی برای درمان وی استفاده کرد که صدمات بسیاری را به بیمار وارد کرد. درواقع خطرناک‌ترین معضل صنعت گردشگری سلامت این است که بیمار را به ‌هر ترفند و شیوه‌ای که شده است جذب کنیم و عواقب و پیامد آن را نادیده بگیریم.

یکی از اهداف ما در علی طب سامان دادن به فعالیت دلال‌ها است. درواقع یک دلال و واسطه به‌جای آنکه از این مرکز به مرکز دیگری روانه شود؛ تمام اطلاعات بیمار را به ما می‌دهد و ما این اطلاعات را بین مراکز درمانی شهر مورد نظر پخش می‌کنیم و هر بیمارستانی که با توجه به شرایط پاسخ مناسبی داد، واسطه را به آنجا ارجاع می‌دهیم. قطعا این برنامه‌ به‌زودی اجرا و فراگیر خواهد شد.

از مشکلات دیگری که در این صنعت به‌چشم می‌خورد عدم بازاریابی و تبلیغات صحیح است. به‌طور کلی بازاریابی و برندینگ، یک صنعت به‌شمار می‌رود و این موضوع در کشور ما جا نیفتاده است. زمانی‌که ما بپذیریم بازاریابی یک صنعت است و به‌صورت مستقل عمل می‌کند نه تنها در گردشگری سلامت بلکه در همه حوزه‌ها با استفاده از این صنعت موفق خواهیم بود. متاسفانه شیوه بازاریابی و تبلیغات در کشور بسیار اشتباه است. برای نمونه یک بیمارستان هنوز دو سه نفر را مامور جذب بیمار کرده است درحالیکه می‌تواند از راه درست در بازاریابی این کار را به‌درستی انجام دهد. شرکت ستاره درخشان ۱۳ کارمند دارد که بیشتر آنها به‌صورت تخصصی در بازاریابی و برندینگ این صنعت فعالیت می‌کنند. بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان یثربی کاشان که یک بیمارستان بسیار موفق است، به دلیل نبود تبلیغات و برندنیگ مناسب در صنعت گردشگری سلامت ناشناخته و گمنام مانده است. این وظیفه ما است که بر روی تبلیغات و مارکت این بیمارستان کار کنیم و آن را به بازارهای هدف معرفی کنیم. درواقع پلتفرم ما مانند یک بیلبورد تبلیغاتی برای کلیه مراکز درمانی معتبر و دارای واحد IPD عمل می‌کند.

ما نمی‌توانیم دلال‌ها و واسطه‌ها را حذف کنیم بلکه تنها باید آنها را هدایت کنیم. به‌نظر من که سال‌ها در این صنعت فعالیت کردم و تجربه زیادی را در این حوزه دارم، تنها IT  می‌تواند به این صنعت کمک کند و برای هدایت و ساماندهی دلال‌ها وارد کار شود.

موردی که می‌توان در بازاریابی به آن نگاه کرد درخصوص درمان نازایی و انجام IVF است. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای درمان بیماری‌ها عمدتا به اروپا سفر می‌کنند اما برای درمان نازایی اولین گزینه آنها ایران است؛ زیرا برای آنها بسیار مهم است که پزشک معالجشان خانم و مسلمان باشد. ما به‌راحتی می‌توانیم بر روی این موضوع مانور تبلیغاتی داشته باشیم. موارد این چنینی در کشور بسیار زیاد است تنها باید شناسایی شوند و بر روی آنها تبلیغات و بازاریابی صورت گیرد.

مطالب مرتبط:

همانطور که گفتید یکی از مشکلات این صنعت حضور دلال‌ها و همچنین رفتار نامناسب تعدادی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. به‌نظر شما برای حل این معضل چه کاری می‌توان انجام داد؟

ما نمی‌توانیم دلال‌ها و واسطه‌ها را حذف کنیم بلکه تنها باید آنها را هدایت کنیم. به‌نظر من که سال‌ها در این صنعت فعالیت کردم و تجربه زیادی را در این حوزه دارم، تنها IT  می‌تواند به این صنعت کمک کند و برای هدایت و ساماندهی دلال‌ها وارد کار شود. البته ناگفته نماند که شاید تنها ۱۰ درصد از دلال‌ها این بازار را خراب می‌کنند و عمده صدماتی که به این صنعت وارد می‌شود توسط بعضی از مراکز درمانی و پزشکان است. اما متاسفانه چون پزشکان و مراکز درمانی به‌دلیل آنکه اسم و رسمی دارند و یا به‌نوعی وجه خوبی از خود به‌نمایش گذاشته‌اند تقریبا کسی به آنها انتقاد نمی‌کند و تمام حمله‌ها به سمت دلال‌ها روانه می‌شود. این را باید بدانیم که اگر این دلال‌ها نباشند صنعت گردشگری سلامت کشور می‌خوابد؛ زیرا آنها هستند که بیماران به سمت ایران و مراکز درمانی کشور هدایت می‌کنند.

یکی از اهداف ما در علی طب سامان دادن به فعالیت دلال‌ها است. درواقع یک دلال و واسطه به‌جای آنکه از این مرکز به مرکز دیگری روانه شود؛ تمام اطلاعات بیمار را به ما می‌دهد و ما این اطلاعات را بین مراکز درمانی شهر مورد نظر پخش می‌کنیم و هر بیمارستانی که با توجه به شرایط پاسخ مناسبی داد، واسطه را به آنجا ارجاع می‌دهیم. قطعا این برنامه‌ به‌زودی اجرا و فراگیر خواهد شد.

مطالب مرتبط:

با توجه به این مورد شما چگونه می‌خواهید دلال‌ها را قانع کنید تا با شما کار کنند؟

زمانیکه این پلتفرم فعالیت خود را به‌صورت گسترده آغاز کند و ما مارکتینگ خوبی بر روی آن انجام دهیم تقریبا تا سه سال دیگر بیمار در نقاط مختلف با استفاده از این پلتفرم خود واسطه و مرکز درمانی خود را انتخاب می‌کند و اگر به‌هر نحوی با دلال ارتباط داشت و متوجه گران‌فروشی او شد، دیگر به او اعتماد نخواهد کرد. درواقع ما در بین بیماران اعتمادسازی می‌کنیم. مورد بعدی این است که بسیاری از دلال‌ها خود خواهان این هستند که ۰به‌صورت ساماندهی شده فعالیت کنند. تاکنون که بسیاری از دلال‌ها از این کار استقبال کرده‌اند.

شما به وظیفه خودتان در قبال بیمارستان‌ها اشاره کرده‌اید، اما بسیاری از بیمارستان‌ها به شرکت‌ها گردشگری سلامت به سبب اینکه شرکت‌ها همکاری خوبی با بیمارستان‌ها ندارند گله‌مند هستند. آنها می‌گویند شرکت‌ها ما را برای تبلیغات خود می‌خواهند اما درواقع برای معرفی ما کاری انجام نمی‌دهند. به‌‌نظر شما تا چه میزان این موضوع درست است و شما چقدر با بیمارستان‌ها برای معرفی و برندینگ آنها فعالیت می‌کنید؟

صنعت گردشگری سلامت بسیار مشکل است؛ زیرا با توجه به شرایط موجود کشور، قانع کردن یک بیمار در کشور دیگری برای اینکه ما در ایران خدمات درمانی بسیار خوبی را با قیمت مناسب به شما ارائه می‌دهیم بسیار سخت است. این موضوع متاسفانه درست است، تعدادی از شرکت‌ها به‌دلیل بزرگی این صنعت وارد این کار شدند اما نتوانسته‌اند به‌درستی در این صنعت کار کنند. تعدادی از آنها هم برای ساخت رزومه و اهداف متعددی که درخور این صنعت نیست وارد این کار در عرصه شده‌اند که باید شناسایی شوند و با آنها برخوردی صورت بگیرد.

استارتاپ‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند دوستان ما هستند و هر زمان که از ما مشورت و کمک بخواهند ما در خدمت آنها هستیم. اما متاسفانه تاکنون با هیچ شرکت استارتاپی در این حوزه ارتباط نگرفتیم؛ زیرا ما به‌شدت درگیر انجام پروژه‌های خودمان بودیم. ما حتی در سمینارها و نمایشگاه‌ها هم شرکت نکردیم؛ زیرا معتقدم هستم که این موضوع برای ما زود است. اما قرار است به‌زودی با یک شرکت استارتاپی بسیار بزرگ برای دریافت خدمات گردشگری و هتلینگ کار کنیم. 

اما همانطور که در قبل اشاره کردم از مهمترین مشکلات این صنعت بازاریابی است یعنی اینکه یک شرکت گردشگری سلامت بداند چگونه بیمار را قانع کند به‌جای رفتن به کشور ترکیه، هند، امارات و… به ایران سفر کند و از خدمات درمانی کشور استفاده کند. عمده شرکت‌های گردشگری سلامت تنها در ایران کار می‌کنند و از راه دور به‌دنبال جذب بیمار هستند. درواقع شرکت‌های کمتری هستند که به آن‌سوی مرزها رفته و برای جذب گردشگر سلامت تبلیغات انجام داده‌اند. باتوجه به این موارد می‌توان گفت که تبلیغات غلط باعث می‌شود که شرکت‌ها نتوانند بیمار جذب کنند و این برای مرکز درمانی که با شرکت قرارداد بسته است ناخوشایند است.

فعالیت شما در حوزه تبلیغات و برندینگ چگونه است؟

عمده فعالیت ما در صنعت گردشگری سلامت تبلیغات است. وظیفه ما این است که مراکز درمانی و پزشکان کشور را در کشورهای هدف معرفی و برند کنیم. اولین کار ما برای تبلیغات، راه‌اندازی بیمارستان مجازی و پس از  آن را‌ه‌اندازی اولین نرم‌افزار جامع گردشگری سلامت ایران به دو زبان فارسی و عربی بود. ما در حال‌حاضر در حال ارائه نمایندگی این نرم‌افزار به شرکت‌های گردشگری سلامت در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و به‌طورکلی عرب‌ها هستیم. بیمار می‌تواند از طریق این نرم‌افزار تمام خدمات موردنیاز خود را خریداری کند. به واسطه پلتفرم بیمارستان مجازی و نرم‌افزارمان بیماران بسیاری را از کشورهای آمریکا، فرانسه و حاشیه خلیج‌فارس داریم.

کار دیگری که ما در حوزه تبلیغات انجام دادیم، آموزش زبان فارسی در نرم‌افزار است؛ زیرا بسیاری از عرب‌‌ها خواهان یادگیری زبان فارسی و آشنایی با فرهنگ ایران هستند و همچنین زمانیکه برای انواع امور گردشگری وارد ایران می‌شوند می‌خواهند خودشان به‌طور مستقیم با مردم ارتباط بگیرند و کارهایشان را انجام دهند.

در پلتفرم علی طب سابقه پزشکان و بیمارستان‌ها را ثبت کرده‌ایم و از آن برای تبلیغات استفاده می‌کنیم. اما کار دیگری که در این زمینه انجام داده‌ایم این است که این اطلاعات را در اختیار پزشکان بازار هدف هم قرار می‌دهیم و از این طریق اعتماد سازی می‌کنیم. زمانیکه بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و او از درمان عاجز است یک پزشک ایرانی را برای ادامه درمان به بیمار معرفی خواهد کرد و با معرفی این پلتفرم از بیمار می‌خواهد خود پزشک و یا بیمارستانی را در ایران برای درمان انتخاب کند.

در فضای مجازی هم فعالیت‌هایی نیز انجام داده‌ایم. در این فضا شبکه‌هایی را با نام راهنمای پزشکان ایرانی را ایجاد کردیم. در این شبکه تمام پزشکان ایرانی را معرفی و تبلیغ می‌کنیم. شبکه دیگری با نام حلما طب داریم. در این شبکه پزشکانی را که با شرایط ما درحال فعالیت هستند تبلیغ می‌کنیم. ما همچنین تولید محتوای به زبان عربی را برای مراکزی که خواهان آن هستند انجام می‌دهیم.

ناگفته نماند تولید محتوای زبان روسی و انگلیسی هم به‌ترتیب در برنامه‌های ما وجود دارد و به‌زودی فعالیت خودمان را در این حوزه آغاز خواهیم کرد.

فعالیت بیمارستان مجازی شما چگونه است؟

ما نرم‌افزاری را تولید کردیم به‌نام IPD، درواقع زمانیکه یک بیمار خواهان انجام درمان در کشور است به‌وسیله این نرم‌افزار می‌تواند تمام اطلاعات پزشکی و درمانی خود را چه آنهایی که در گذشته انجام داده و چه آنهایی را که در ایران انجام داده است، ثبت کند. این اطلاعات درون این نرم‌افزار خواهد ماند و زمانیکه بیمار به کشور خود بازمی‌گردد فالوآپ او از طریق اطلاعاتی که در این نرم‌افزار ثبت شده است، انجام می‌شود. همچنین از طریق این نرم‌افزار می‌تواند با پزشکان و بیمارستان‌های ایرانی در تماس باشد و از آنها مشاوره و کمک بگیرند. درواقع IPD یک بانک اطلاعاتی است که به علی طب وصل می‌شود.

در حوزه سلامت و گردشگری سلامت استارتاپ‌های بسیاری مشغول فعالیت هستند، علی طب برای گسترش فعالیت خود خواهان فعالیت با استارتاپ‌ها است؟

استارتاپ‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند دوستان ما هستند و هر زمان که از ما مشورت و کمک بخواهند ما در خدمت آنها هستیم. اما متاسفانه تاکنون با هیچ شرکت استارتاپی در این حوزه ارتباط نگرفتیم؛ زیرا ما به‌شدت درگیر انجام پروژه‌های خودمان بودیم. ما حتی در سمینارها و نمایشگاه‌ها هم شرکت نکردیم؛ زیرا معتقدم هستم که این موضوع برای ما زود است. اما قرار است به‌زودی با یک شرکت استارتاپی بسیار بزرگ برای دریافت خدمات گردشگری و هتلینگ کار کنیم.

آیا تاکنون برای دریافت مجوز دچار مشکلاتی شده‌اید؟

ما یک شرکت استارتاپی هستیم که محصول تولید کرده و همچنین در صنعت گردشگری سلامت تبلیغات وسیعی انجام می‌دهیم. تاکنون برای مجوزهای این صنعت اقدامی انجام ندادیم. اما وزارت بهداشت و دکتر هاشم‌زاده از طرح‌های علی طب استقبال کرده‌اند و تاکنون پاسخ‌های بسیاری را مشکلات و پرسش‌هایمان از آن‌ها دریافت کرده‌ایم. سازمان میراث فرهنگی هم نیز در این‌خصوص ما را حمایت کرده و از شیوه تبلیغاتی ما استقبال کرده‌ است.

شما برای جذب اعتماد بیماران چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید؟

همانطور که گفتم در پلتفرم علی طب سابقه پزشکان و بیمارستان‌ها را ثبت کرده‌ایم و از آن برای تبلیغات استفاده می‌کنیم. اما کار دیگری که در این زمینه انجام داده‌ایم این است که این اطلاعات را در اختیار پزشکان بازار هدف هم قرار می‌دهیم و از این طریق اعتماد سازی می‌کنیم. زمانیکه بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و او از درمان عاجز است یک پزشک ایرانی را برای ادامه درمان به بیمار معرفی خواهد کرد و با معرفی این پلتفرم از بیمار می‌خواهد خود پزشک و یا بیمارستانی را در ایران برای درمان انتخاب کند.

آیا قصد انجام کار جدیدی را در این حوزه دارید یا ترجیح می‌دهید روند سابق را پیش بگیرید؟

ما در علی طب استراتژی و نقشه داریم. اما معتقد هستیم که همیشه نقشه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در میدان جنگ تغییر خواهد کرد. زمانیکه وارد کار می‌شویم، گاهی مجبور می‌شویم که باتوجه به شرایط موجود استراتژی و نقشه‌مان را تغییر دهیم که علی طب از این موضوع مستثنی نبوده است.

تمام هدف ما کمک کردن و سامان دادن به این صنعت است و هرکسی که با طرح ما و علی طب مخالف باشد به‌نظر من کسی است که قصد ضربه زدن به صنعت گردشگری سلامت را دارد. آن شخص خواهان گران‌فروشی و کم‌فروشی است.

قسمتی از فعالیت‌های گردشگری سلامت به موضوعات گردشگری و هتلینگ باز می‌گردد آیا برنامه‌ای برای ارائه خدمات در این حوزه دارید؟

همانطور که در قبل به آن اشاره کردم ما در موضوع گردشگری با سه مجموعه وارد قرارداد شدیم که به ما خدمات گردشگری و هتلینگ را ارائه می‌دهند. ما درواقع کلیه واحد‌های اقامتی و بوم‌گردی از طریق این مجموعه‌ها ارائه خواهد شد.

آیا برنامه‌ای دارید که این امکانات را به بیماران داخل ایران نیز ارائه دهید؟

بله حتما. من خود بچه جنوب هستم و مشکلات بسیاری را در آنجا دیده‌ام. بسیاری از شهروندان شهرهای جنوبی برای درمان یا انجام کارهای پزشکی به شهرهای مختلفی از جمله، شیراز، یزد، تهران و… سفر می‌کنند و با مشکلات بسیاری مانند صف‌های طولانی برای ویزیت و… روبه‌رو بوده‌اند. ما از طریق علی طب مشکلات آن‌ها را برطرف خواهیم کرد.

۲ نظرات
  1. آراد می گوید

    سلام ، سایت راحت با ظاهر زیبا دارید .موفق باشید

  2. دکتر موسوی می گوید

    موفق باشین کار جالبی هست برای تولید محتوای عربی چطور میتونم با شما تماس بگیرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.