تبلیغات موثر، رمز پیروزی در صنعت گردشگری سلامت

نقش تبلیغات در گردشگری سلامت ، نقشی بسیار اثرگذار و غیرقابل کتمان است. اگر بهترین امکانات درمانی و مجهزترین مراکز را هم در اختیار داشته باشیم، اما نتوانیم خدمات این مراکز را به اطلاع گردشگران سلامت برسانیم، در آن صورت نباید انتظار داشته باشیم که صنعت گردشگری سلامت در کشور، جان بگیرد و به سودآوری بالایی برسد.

اهمیت تبلیغات موثر و علمی در جذب گردشگر سلامت، به حدی مهم و قابل توجه است که حتی می توان آن را هم سنگ اهمیت کیفیت مراکز درمانی دانست. تجربه کشورهای موفق در حوزه گردشگری سلامت هم تایید می کند که هرچقدر در این زمینه، تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده تری صورت بگیرد، به همان نسبت هم می توان انتظار داشت که صنعت گردشگری سلامت به سودآوری مطلوب تری برسد.

بر اساس تجارب جهانی، بیش از ۸۰ درصد از افرادی که برای دریافت خدمات درمانی به کشوری دیگر غیر از کشور خودشان مسافرت می کنند، یا در گذشته، سابقه سفر به آن کشور را داشته اند و یا اینکه از طریق دوستان و آشنایان و بخصوص از طریق تبلیغات با مراکز درمانی آن کشور، آشنایی پیدا کرده اند.

رضا صدیقی، دبیر کمیته گردشگری سلامت جامعه تورگردانان ایران نیز در همین رابطه تاکید می کند: عراقی ها و آذربایجانی هایی که برای درمان به ایران می آیند، تحت تاثیر پیشنهاد نزدیکان خود و یا تحت تاثیر تبلیغات به ایران می آیند، اما چیزی که اهمیت دارد این است که ورود گردشگران با هدف استفاده از خدمات درمانی کشور را باید ساماندهی کرد و از داخل نیز باید آمار درستی ارائه داد تا نام ایران به واسطه ظرفیت و توانمندی هایش در حوزه سلامت شنیده و دیده شود. به این واسطه می توان امیدوار بود که افراد بیشتری از دیگر نقاط دنیا به این منظور به ایران بیایند. تمام این ها در کنار ارتقای زیرساخت هایی برای ارائه خدمات بهتر و باکیفیت تر است که نتیجه خواهد داشت.

همچنین به باور صدیقی، باید علاوه بر پذیرش نقش تبلیغات در گردشگری سلامت ، بین دو حلقه صنعت پزشکی و صنعت گردشگری نیز یک ارتباط علمی و کامل به وجود آید که هنوز این ارتباط برقرار نشده و البته دارای شاخص هایی نیز هست؛ عقد قرارداد کلینیک های پزشکی با آژانس های مسافرتی، کمک مالی به آژانس هایی که صلاحیت آن ها در زمینه ارائه خدمات درمانی تایید شده باشد، از جمله این شاخص هاست.

قدرت تبلیغات را دست کم نگیرید

بر اساس تحقیقات علمی که محمد جواد تقی پوریان و ام البنین عینی، مبنی بر بررسی تاثیر رضایت از مقصد بر تبلیغات گردشگران خارجی سلامت در بیمارستان‌های تهران انجام داده اند، نتایج این پژوهش علمی نشان می دهد که تا چه حد، تبلیغات موثر و رضایتمندی بیمار خارجی می تواند در جذب گردشگر سلامت، تاثیر مستقیم داشته باشد.

در نتیجه این تحقیقات علمی آمده است: نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که برای گردشگران خارجی سلامت، دو عامل پاسخ‌گو بودن مراکز درمانی و اعتماد به این مراکز از بین عوامل محیط داخلی، موثرتر بوده است. همچنین جذابیت‌های گردشگری و عامل غذا و رستوران از بین عوامل محیط خارجی بر رضایت از مقصد آنان تاثیر بسیار بالایی دارد. به همین دلایل، مدیریت بیمارستان‌ها برای جذب بیشتر گردشگران خارجی در حوزه سلامت باید هم بر عوامل محیط داخلی و هم بر عوامل محیط خارجی که سبب رضایت آنان از مقصد گردشگری سلامت می‌شود تاکید ویژه داشته باشند تا از این طریق هر یک از گردشگران خارجی سلامت به عنوان یک تبلیغ‌کننده‌ی دهان به دهان ویژه‌ برای بیمارستان‌های ارائه‌دهنده گردشگری سلامت شوند.

از سوی دیگر، محمد محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به اهمیت تبلیغات در حوزه گردشگری و اینکه نباید گردشگری را فقط در گردشگری تفریحی خلاصه کنیم، یادآوری می کند: اقتصاد گردشگری، مفاهیم گذشته را دچار تغییر ساخته و رویکرد جدیدی در مبانی راهبردی باز کرده است، گردشگری دیگر محدود به گردشگری تفریحی نیست و با نفوذ به سایر حوزه‌ها، نگرش‌ها نسبت به قدرت اقتصادی این صنعت را متحول و دگرگون ساخته است، اما متاسفانه تبلیغات گردشگری چندان متناسب با ظرفیت های کشور نیست و به همین منظور با برنامه ریزی هایی که برای آینده نزدیک داریم، می خواهیم در این زمینه فعال تر شویم و امیدواریم با ایده سازی، فرصت هایی پیش بیاوریم تا بتوانیم این مجموعه را که می تواند معادل وزارت نفت برای کشور ارزآوری داشته باشد، به حرکت درآوریم.

به گفته خدایی، امروزه گردشگری کودک، گردشگری صنعت، گردشگری سلامت، گردشگری ماجراجویانه و ده ها نوع دیگر از این موضوعات، صنعت گردشگری را به یکی از اولویت‌های توسعه‌ای و درآمد پایدار در کشورها بدل کرده است.

چطور درست تبلیغ کنیم؟

نقش تبلیغات در گردشگری سلامت را نباید دست کم گرفت. کم نیستند مراکز درمانی مجهزی که امکان جذب گردشگر سلامت را دارند، اما ناشناخته باقی مانده اند و خیلی از گردشگران سلامت، حتی از وجود چنین مراکزی بی خبرند، در حالی که افزایش دامنه تبلیغات موثر در صنعت گردشگری سلامت، می تواند در رونق این صنعت سودآور، نقش چشمگیری ایفا کند.

دکتر فاطمه نیازمند، کارشناس تبلیغات و رسانه که در حوزه گردشگری سلامت هم تجارب طولانی دارد، درخصوص بهترین راهکارهای تبلیغی و کاربردی برای جذب گردشگر سلامت یادآور می شود: استفاده علمی و کارشناسی از دیجیتال مارکتینگ می تواند به رشد گردشگری سلامت در ایران کمک کند. در این مسیر می توان از ظرفیت شبکه های اجتماعی، افراد چهره و شناخته شده در فضای مجازی و تبلیغات صوتی و ویدئویی، بیشتر بهره برد و در این زمینه از نظرات و مشورت کارشناسان مجرب در این حوزه استفاده کرد.

نکته مهم دیگری که نیازمند از آن به عنوان راه تبلیغی درست در حوزه گردشگری سلامت یاد می کند، تاسیس دفاتر نمایندگی گردشگری سلامت در کشورهایی است که احساس می کنیم می توانیم روی جذب گردشگر سلامت از این کشورها حساب باز کنیم. به گفته او، حتی می توانیم تبلیغات تلویزیونی در این کشورها را هم پیگیری کنیم.

او تاکید دارد: اقدام دیگری که می توانیم انجام دهیم، تبلیغ اماکن گردشگری و تفریحی است که ناخودآگاه در جذب گردشگر سلامت هم تاثیر می گذارد. همچنین شرکت در گردهمایی ها و نشست های مرتبط با گردشگری سلامت، شرکت در کارگاه های آموزشی و حتی استفاده از روش های سنتی مثل توزیع بروشور هم می تواند تاثیر جدی بر جذب گردشگر سلامت داشته باشد.

در صورتی که بتوانیم نقش تبلیغات در گردشگری سلامت را نقشی پررنگ سازیم و توان واقعی خود را در حوزه گردشگری سلامت به اطلاع کشورهای مختلف برسانیم، در آن صورت مسیر فعلی جذب گردشگر سلامت، بسیار هموارتر و سودآورتر خواهد بود.

گزارش: امین جلالوند

نظرات بسته شده است.