درمان ناباروری؛ بستر تحول در گردشگری پزشکی

پیشرفت ایران در عرصه درمان ناباروری بر کسی پوشیده نیست. اگرچه هنوز حدود سه میلیون زوج نابارور در ایران داریم، اما خیلی از زوج‌های نابارور ایرانی با کمک درمان‌های پیشرفته در خاک کشور خودشان صاحب فرزند شده‌اند. با وجود موقعیت مطلوب ایران در این حوزه درمانی، پیشرفت گردشگری پزشکی با درمان ناباروری می‌تواند یک مسیر هموار برای درآمدزایی ارزی کشور باشد؛ البته به شرطی که برای تحقق این هدف، برنامه‌ریزی علمی شود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، جایگاه ایران در درمان ناباروری، یک جایگاه شاخص و ممتاز در منطقه است. در سطح جهان نیز درمان ناباروری در ایران، هم سطح با کشورهای توسعه یافته ارزیابی می‌شود.

دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی هم با اشاره به دستاوردهای ایران در درمان ناباروری، یادآوری می‌کند: در عرصه علوم پزشکی، ناباروری یکی از مشکلاتی بود که جامعه ما با آن دست به گریبان بود و بیماران برای درمان اغلب به خارج از کشور می‌رفتند، اما متخصصان ما توانستند به موقع به این عرصه وارد شوند، به‌طوری که امروزه ما می‌بینیم نه تنها بیمار به خارج از کشور نمی‌رود، بلکه میزبان تعداد قابل توجهی از بیماران خارجی هم هستیم.

همچنین شاهوردی به اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی در این حوزه اشاره می‌کند و می‌گوید: تجربه ما در بخش ناباروری، این امکان و جسارت را به محققان ما داد که به عرصه‌های جدید وارد شوند. ورود به عرصه سلول‌های بنیادی در نتیجه همان کسب دانشی بود که دوستان ما در دانش تولید مثل پیدا کرده بودند؛ اگر آن تجربه و آن کسب دانش در علم تولید مثل نبود، واقعا ورود به این عرصه‌های جدید مثل همانندسازی یا بحث سلول‌های بنیادین امکان‌پذیر نبود.

مزیت‌های مراکز درمانی ایران برای جذب زوج‌های نابارور

کشور ما علاوه بر داشتن دانش پزشکی بالا در حوزه درمان ناباروری، تعرفه‌های درمانی بسیار پایینی هم برای ارائه این خدمات درمانی دارد که همین عوامل می‌تواند بستر جذب گسترده زوج‌های خارجی نابارور را به مراکز درمانی ایران فراهم کند.

دکتر علی صادقی تبار، مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا هم به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: به برکت توسعه دانش پزشکی در کشور و توانمندی متخصصان ما در سطح جهان به ویژه در سطح منطقه، دیگر نیازی به درمان ناباروری در خارج از کشور نیست. در واقع کشور ما چند مزیت مهم دارد که زوج‌ها جهت درمان ناباروری می‌توانند از آن استفاده کنند. امروزه بسیاری از زوج‌ها از خارج از کشور نیز جهت درمان ناباروری به ایران می‌آیند.

    مطالب مرتبط:

صادقی تبار تاکید می‌کند: تخصص و تبحر تیم درمانی همکاران ما در حوزه درمان ناباروری، تجهیزات، امکانات و تکنولوژی‌های به روز و ارزان بودن خدمات درمان ناباروری در کشور ما نسبت به دیگر کشورها سبب ایجاد گردشگری سلامت شده و طبیعتا استفاده از این شرایط و امکانات برای زوج‌ها در کشور به خوبی فراهم و در دسترس است.

همچنین دکتر محمد خانپور، کارشناس اقتصاد سلامت هم به بحث پیشرفت گردشگری پزشکی با درمان ناباروری اشاره می‌کند و می‌گوید: نباید انتظار داشته باشیم که بدون تبلیغ و اطلاع رسانی هدفمند، زوج‌های نابارور خارجی که به دنبال درمان هستند، مقصد اولشان ایران باشد، زیرا با توجه به هجمه‌های سیاسی که علیه کشور ما وجود دارد، این مسائل در تصمیم گردشگران سلامت تاثیر می‌گذارد، اما با تبلیغات علمی می‌توان ایران را به عنوان مقصدی جذاب و ارزان برای درمان ناباروری به جهانیان معرفی کرد.

خانپور تاکید می‌کند: بیراه نیست اگر بگوییم هزینه‌های بسیاری از روش‌های درمان ناباروری در ایران، یک بیستم هزینه‌های درمانی در کشور آمریکا هم نیست. همچنین از نظر کیفیت درمان و دانش بومی نیز سطح نظام سلامت ما در این حوزه، دست کمی از کشورهای توسعه یافته ندارد. بنابراین در این حوزه باید قدر داشته‌های خودمان را بیشتر بدانیم و این داشته‌های پزشکی را به گوش گردشگران سلامت هم برسانیم.

با توجه به اینکه ناباروری به عنوان یک بیماری رایج در همه کشورها شناخته می‌شود، تمرکز بر جذب زوج‌های خارجی نابارور و ارائه خدمات درمانی باکیفیت به آنها می‌تواند «اقتصاد سلامت» در ایران را متحول کند.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.