پرتال جامع گردشگری سلامت ایران-عراق راه‌اندازی می‌شود

محمد جهانگیری درباره دستاوردهای سفر وزیر خارجه به عراق در حوزه سلامت خبر داد

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان روز ۲۳ دی ماه به همراه یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد بغداد شد. این سفر ۴ روز به طول انجامید و در پنج شهر بغداد، اربیل، سلیمانیه، کربلا و نجف اشرف نشست‌هایی در زمینه‌های مختلف سیاسی و تجاری برگزار شد. یکی از موضوعاتی که محور اصلی این مذاکرات بود حوزه سلامت و گردشگری سلامت بود. در این نشست‌ها بحث‌های مهمی در خصوص سلامت، دارو، تجهیزات و گردشگری سلامت بخصوص گردشگری پزشکی انجام شد.

دکتر محمد جهانگیری رییس انجمن گردشگری سلامت ایران که عضو هیات همراه وزیر خارجه در این سفر بود در گفتگو با خبرنگار مدتور پرس درباره این نشست‌ها گفت: « به عنوان یکی از سخنرانان اصلی در همایش، بحث‌های سلامت و گردشگری سلامت را بیان کردم و پیشنهادی را مطرح کردم که طبق آن یک کمیته مشترکی بین ما و عراق تشکیل شود که بر اساس آن مشکلات در حوزه دارو و حوزه بیماران برطرف و سرمایه‌گذاری‌های مشترکی انجام شود. همچنین پیشنهاد دیگری مطرح شد که بیمه مشترکی بین ایران و عراق داشته باشیم و در حوزه‌های مختلف کار کنیم.» جهانگیری در ادامه به پورتالی که در خصوص گردشگری سلامت بین ایران و عراق، توسط ایران طراحی شده بود اشاره کرد و گفت: «ما قصد داریم این پورتال را فعال کنیم تا بتوانیم بر اساس آن در حوزه گردشگری سلامت اقدامات خاصی را انجام دهیم.»

توصیه دکتر ظریف درباره انجمن گردشگری سلامت

او در ادامه نقل‌قولی را از دکتر ظریف که پاسخ به یک خبرنگار در نجف اشرف در خصوص مساعدت در ساماندهی سلامت در عراق بود را بیان کرد. «شما وضعیت جمهوری اسلامی و پزشکان ایران را می‌دانید که در منطقه نمونه است و می تواند کمک‌کننده خوبی به مردم عراق باشد. ما می‌دانیم که بعضی از افراد چه در عراق چه در ایران با سودجویی از این موضوع؛ دارند صحنه را مخدوش می‌کنندو  نارضایتی ها را به وجود می‌آورند. ما از طریق اتاق بازرگانی و انجمن خدمات توریست سلامت آماده‌ایم افراد و شرکت‌هایی که دارای اعتبار در ایران هستند را به شما معرفی کنیم و بر این اساس شما بتوانید قراردادهای لازم را ببندید.»

رییس انجمن گردشگری سلامت در خصوص دستاورد‌های این سفر هم گفت: «در این اجلاس مقرر شد انجمن خدمات بین‌المللی کارآمد در ۵ شهر دفاتر خودشان را راه‌اندازی کنند. که ۲۹ دی ماه بر این اساس در اتاق ایران جلسه‌ای صورت گرفت و موضوع به زودی محقق خواهد شد. بر این اساس یک ساماندهی را در مرحله اول انجام می‌دهیم.» او با اظهار امیدواری از نتایج این سفر چهار روزه به عراق بیان کرد: «ما توانستیم موانع را در این سفر پیگیری کنیم  و سرفصل های خوبی را باز کنیم. باید همه فعالین حوزه گردشگری سلامت در این راستا کمک کنند تا بتوانیم با یک انسجام ملی و با یک برند ملی خدمات مطلوبی را در یک بستر امن و مطمئن ارائه کنیم و تا دیر نشده این عرصه را ساماندهی کنیم.»

جهانگیری در ادامه با اشاره به مرزهای مشترک ایران و عراق گفت: «ما مرزهای مشترکی در ارومیه، کردستان و کرمانشاه داریم که از طریق این مرزها مراوردات خاص گردشگری سلامت را می‌توان انجام داد. همچنین قرار است در اولین فرصت بتوانیم نشست‌های کاری را با رایزن بازرگانی در اربیل و اقلیم داشته باشیم تا بتوانیم در آنجا با افتتاح دفاتری در این حوزه، شرایط بهتری را به وجود آوریم.»

سالانه بیش از ۶ میلیون نفر زائر و غیر زائر بین کشور عراق و ایران در رفت‌وآمد هستند که خود سبب مراودات تجاری بسیاری بین دو کشور می‌شود.

۴ نظرات
  1. محمود گشت می گوید

    به نظر می‌ رسه فعالیت های انجن داره پررنگ تر از قبل می شه. آیا اتفاق خاصی افتاده؟ شاید گردشگری سلامت کم کم داره از خواب غفلت بیدار می شه؟! ما چند ساله که داریم می گیم باید این حوزه آدم بزرگتر داشته باشه تا کمک کنه همه به هم کمک کنن. الان خیلی پراکنده ن همه. در ضمن چرا با وزارت خارجه با کسی مصاحبه نمی کنید؟

    1. مرجان زسلو می گوید

      یکی از دلایل پر رنگ شدن فعالیت ها در زمینه ی گردشگری سلامت اختلاف واحد پولی ایران در مقابله با دلاره که این صنعت رو جذاب تر کرده است. اگر فعالیت ها از این شکل پراکنده در بیاد و چارچوب بگیره شاهد اتفاقات خوبی در آینده خواهیم بود

  2. مریم بهشتی می گوید

    امیدوار این همکاری به نفع اکوکسیستم گردشگری سلامت ایران تمام شود.

  3. قاسمی می گوید

    انجمن باید از ارتباطش با وزارت خارجه استفاده کنه و سفارت های ایران بخش اقتصادی فعال تری داشته باشن به نفع گردشگری پزشکی ایران. ظریف اول دولت خیلی تاکید داشت رو معاونت اقتصادی وزارت خارجه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.