هند ۲۰ درصد توریسم درمانی دنیا را می‌خواهد!

سیاست‌های جدید هند برای رونق صنعت گردشگری پزشکی

اخبار از دهلی‌نو حاکی از آن است که دولت قصد دارد، با ایجاد برنامه‌های متنوع در سطوح مختلف و با تبلیغات و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری پزشکی، این کشور را به یکی از مقاصد اصلی مدیکال توریسم تبدیل کند.

هدف دولت هند از این برنامه، جریان‌سازی حوزه‌های پزشکی مدرن و سنتی است، به‌طوری که کسانی که قصد عزیمت به این کشور برای انجام امور پزشکی را دارند، علاوه بر روش‌های مدرن پزشکی، با روش‌های سنتی و طب‌های باستانی هند نیز آشنا شوند و از این طریق این صنعت باستانی را نیز در این کشور احیا کنند.

این پروژه با هماهنگی چند وزارتخانه و اتحادیه اعم از وزارت بازرگانی بین‌الملل هند، اتحادیه جامعه پزشکی هندوستان، وزارتخانه‌های مرتبط با گردشگری و سلامت و چندین وزارتخانه دیگر در حال انجام است. این پروژه که با یک پورتال اولیه به آدرس www.indiahealthcaretourism.com آغاز شده است، سایت را با زبان‌های عربی، روسی، فرانسوی و انگلیسی برای ارائه اطلاعات جامع در مورد پروسه‌های متنوع پزشکی و نحوه ارائه خدمات و معرفی MTPهای معتبر در این زمینه و مسائل دیگر مربوط به این حوزه راه‌اندازی کرده‌ است.

گردشگری سلامت در هند

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، هند به‌عنوان یکی از مدعیان و پیشتازان صنعت توریسم‌ درمانی در سراسر جهان، در آینده‌ای نه‌چندان دور مطرح خواهد شد. با توجه به زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی و رشد پیش‌بینی شده، هند می‌تواند جایگاه خود را در میان کشورهایی مانند تایلند، سنگاپور، مالزی و مکزیک تقویت کند و جایگزین مطمئنی از لحاظ ضریب اطمینان مالی و هدفی برای متقاضیان در این صنعت قرار گیرد.

هرساله در موسسات مختلف آماری در جهان، مقالاتی با عنوان‌های مختلف در توصیف پیشرفت و آمارهای زیرساختی از کشورهای مختلف در این حوزه منتشر می‌شود. در سال‌های اخیر مطالعه‌ای که توسط موسساتی همچون FICCI و Quintiles IMS موردبررسی قرار گرفته بود نشان می‌دهد، بیش از پنج میلیون نفر از سراسر جهان که تابعیت هندی ندارند، متقاضی درمان در این کشور هستند.

کشورهای معاهده SAARC همچون بنگلادش، افغانستان و مالدیو در قسمت آسیایی این معاهده، تا قبل از این نتایج در زمره برترین متقاضیان پزشکی در حوزه کشورهای SAARC بوده‌اند و در حوزه کشورهای آفریقایی این معاهده می‌توان به کشورهایی همچون نیجریه، آفریقای‌جنوبی و کنیا اشاره کرد که این کشورها با داشتن روابط اقتصادی، تاریخی و فرهنگی می‌توانند نقطه‌قوت بالقوه‌ای برای جذب بیماران و متقاضیان جراحی‌های مختلف پزشکی در هند باشند.

پیش‌بینی‌های جهانی در این حوزه، حاکی از آن است که، تا سال ۲۰۲۰ صنعت توریسم درمانی در هند فرصت اقتصادی معادل ۹میلیارد دلار در سال به‌وجود خواهد آورد. در حال حاضر این رقم حدود پنج میلیون دلار است. بازار صنعت توریسم ‌درمانی در سطح جهان را می‌توان با رقمی معادل ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار در سال تخمین زد.

    مطالب مرتبط:

در همین راستا و برای ایجاد سهولت متقاضیان سفر به هند برای استفاده از امکانات پزشکی، دولت هند با اتخاذ تصمیم‌هایی و تصویب قانونی جدید موسوم Electronic Medical Tourist با در اختیار گذاشتن یک محدوده ویزایی به‌صورت الکترونیکی که به‌صورت کوتاه‌مدت اعتبار خواهد داشت، مسافران را در انجام هرچه بهتر پروسه‌های درمانی خود در این کشور همراهی می‌کند.

همچنین در فرودگاه‌ها با ایجاد گیت‌های متفاوت برای مسافران این حوزه و بررسی دقیق این مسافران و راهنمایی آن‌ها به سرویس از پیش‌تعیین شده در حوزه توریسم ‌درمانی در این کشور، از همان ابتدای ورود به این کشور باعث آرامش و رضایتمندی مسافران می‌شوند. این امر باعث ایجاد مشتریانی بالقوه در سطح جهانی و تقویت صنعت توریسم‌ درمانی در هند می‌شود.

در حالی که هند در زمینه‌های مراقبت‌های پزشکی، جراحی ارتوپدی، پیوند و چشم‌پزشکی از جایگاه ویژه‌ای در جهان برخوردار است، با ایجاد پتانسیلی متشکل از ایجاد تخصص همراه با افزایش سرمایه در این صنعت، قصد دارد در زمینه‌های دیگری همچون جراحی‌های قلب، مغزواعصاب، حوزه‌های سلامت و پیشگیری، جایگزین خوبی برای بیماران متقاضی از استفاده از خدمات درمانی در این حوزه شود. در این خصوص دولت هندوستان با اعطای تسهیلاتی به پزشکان و موسسات فعال در زمینه توریسم درمانی در نظر دارد، برای پیشرفت این صنعت نوظهور با قوای هرچه بیشتر وارد میدان شود.

با توجه به ارائه خدمات دولتی قوی در این بخش و اعطای تسهیلات بر مبنای تمرکز هرچه بیشتر در سرعت بخشیدن به پروسه‌های تائیدیه پزشکی در این کشور، انتظار می‌رود، هند در سال‌های آتی با کم‌شدن ترافیکِ گرفتن تائیدیه‌های متعدد و با کوتاه‌کردن بوروکراسی‌های موجود در این زمینه، به یکی از قطب‌های این صنعت در سراسر جهان تبدیل شود.

    مطالب مرتبط:

در این خصوص «ساتایجیت راجان»، مدیرعامل اتحادیه توریسم ‌درمانی در هند می‌گوید: «ما در ماه ژانویه سال‌جاری برای ارائه خدمات پزشکی به توریست‌های ‌درمانی، شش شهر با تسهیلات ارائه شده خاص مانند بنگلور، چنای، حیدرآباد، کلکته، دهلی و گوا را به خدمات دهندگان قبلی خود اضافه کردیم.»

وی در ادامه افزود: «ما با تمرکز در حوزه توریسم درمانی در هند درصدد هستیم با ایجاد بستری با بالاترین کیفیت‌های موجود در سطح استاندارد پزشکی، همچنین با ارائه امکانات و تسهیلات جانبی با کمترین هزینه ممکن نسبت به تمام کشورهای فعال در این حوزه، از بیماران خود مشتریان بالقوه بسازیم. وخود را به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین مقاصد درمان پزشکی دنیا معرفی کنیم.» همچنین آقای راجان با اشاره به اینکه دولت در حال تصویب افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه است گفت: «ما در سال ۲۰۲۰ با جذب بیش از ۲۰درصد این صنعت در سطح جهان، خود را آماده افزایش سهم در این بازار خواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.