آفریقا؛ بازار هدف گردشگری پزشکی هند

در دهه گذشته بیماران از سراسر آفریقا به بخش های مختلفی از جهان سفر کرده اند تا درمان پزشکی مورد نظر خودشان را پیدا کنند. عوامل متعددی آنها را ترغیب به ترک وطن برای دریافت خدمات درمانی می کند؛ از جمله زیرساخت نامناسب و ناکافی مراقبت‌های سلامتی، وقوع روز افزون بیماری‌های غیرواگیردار و درآمدهای اضافی بالاتر. در این میان مردم نیجریه به تنهایی میلیاردها دلار در سال برای دریافت خدمات پزشکی در خارج از کشور صرف می کنند. دور از انتظار نیست که سرمایه‌ گذاری هند روی آفریقا این کشور را در درازمدت به بازار هدف دست‌اندرکاران بخش مراقبت‌های پزشکی هند تبدیل می‌کند.

با این وجود آن روی این سکه نیز دارد خودش را نشان می دهد؛ تأمین کنندگان عمده خدمات مراقبتی به ویژه از هند درحال انجام عمل‌های پزشکی در آفریقا هستند که اغلب با بازیکنان محلی شراکت دارند. تنها در همین سال میلادی جاری، بیمارستان‌های عمومی هند از جمله Narayana Health و Health Care Global چنین طرح هایی را اعلام کرده است درحالی که دیگران مانند Fortis و Apollo به مدت سال‌ها در این زمینه فعال بوده اند.

در قاره ای که ۲۵ درصد بار بیماری‌های جهان را به دوش می کشد اما تنها ۳ درصد از کارکنان بخش مراقبت سلامتی را در اختیار دارد، انجام سرمایه‌ گذاری هند روی آفریقا و افزایش علاقه نسبت به عمل‌های بین المللی با کیفیت در این قاره، تأثیر غیرمستقیم و مثبتی بر توسعه گردشگری سلامت در هند می‌گذارد. بسیاری از این سرمایه‌های جدید در منطقه آفریقای سیاه یا جنوب صحرای آفریقا هستند که شاهد هجوم بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و موارد مرتبط نظیر مشکلات قلبی و کلیوی و نیازمند مراقبت ویژه مزمن و تخصصی هستند.

توسعه گردشگری پزشکی با افزایش سرمایه گذاری هند روی آفریقا

درحالی که بخش‌های بزرگی از جمعیت برای دریافت این درمان‌ها به سیستم عمومی مراقبت سلامتی وابسته هستند طبقه متوسط رو به رشدی وجود دارند که تمایل دارد و قادر است برای مراقبت سلامتی در تسهیلات خصوصی پول پرداخت کند. این موضوع، بخش بیمارستانی اقتصادهای بزرگ جنوب صحرای آفریقا را رونق بخشیده است. بیمارستان هایی نظیر آقا خان در نایروبی، کنیا، ناکاسرو و  IHK در کامپلا، اوگانادا و لاگون و Redington در لاگوس، نیجریه به عنوان تأمین کنندگان درجه یک مراقبت های ثانویه و مرحله سوم ظهور کرده اند.

سرمایه گذاری هند روی آفریقا
فرصت بازدید از تاج محل باشکوه در حاشیه دریافت خدمات پزشکی در هند

با بزرگتر شدن این بیمارستان‌ها سرمایه گذاری هند روی آفریقا و تمایل شدید مردم این قاره به دریافت درمان‌های پزشکان هندی به افزایش دریافت سرمایه از سوی  نهادهای خصوصی و برقراری راه همکاری با بازیکنان بین‌المللی انجامیده است. برای مثال IHK و لاگون سرمایه خود را از سوی Ciel Healthcare، مجری بیمارستانی پیشرو در هند، تأمین کرده‌اند و از طریق آن مدیریت می شود. هدف کلی این شراکت، توسعه دادن گروهی هواخواه آفریقا در زمینه مراقبت سلامتی است؛ IFC یک سرمایه گذار ریسک پذیر است به همراه Proparco بازوی بخش خصوصی آژانس توسعه در فرانسه. همچنین می توان از Kibo Fund متمرکز در آمریکا نام برد که موجودیت خصوصی دارد و نیز Investment Funds for Health. این همکاری‌ها نه تنها به توانمندسازی آفریقا کمک می‌کند بلکه از زاویه دیگر در رونق گردشگری پزشکی هند و دیگر کشورهای همکار نیز مؤثر است.

نمونه‌های دیگر شامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کلمبیا پاسیفیک در سیاتل و بیمارستان زنجیره‌ای Narayana Health در هند است. آنها پایگاه‌هایی در آفریقا مستقر کرده اند و هرکدام عملیات‌های اجرایی گسترده‌ای با نایروبی دارند. بیمارستان‌های Narayana Health درحال حاضر با کاردیولوژیست‌ها و سرمایه‌گذارهای برجسته کنیا نظیر IFC و شرکت جهانی سرمایه گذاری The Abraaj Group همکاری می کنند تا بتوانند بیمارستان قلب کم هزینه‌ای را در نایروبی احداث کنند.

روند سرمایه گذاری هند روی آفریقا به عنوان بازار هدف صنعت توریسم درمانی خود در بخش دولتی نیز مشهود است، به طوری که اتحادیه آفریقا و دولت هند فعالانه مشوق تبادل ایده‌ها و افراد هستند. نمونه بارز این اتفاق خوب، پروژه Pan-African e-Network است. این پروژه که دولت هند بودجه‌اش را تأمین کرده است در نظر دارد تا شبکه‌ای از ۱۵۹ ایستگاه‌ ماهواره‌ای VSAT در سراسر بیمارستان‌های عمومی آفریقا ایجاد کند تا بتوان به ۱۰ هزارنفر از کارمندان کادر پزشکی و پیراپزشکی این قاره در طول پنج سال از راه دور آموزش داد.

منبع: Huffington Post

نظرات بسته شده است.