رویای ۹ میلیارد دلاری سرزمین عجایب!

پروژه توسعه گردشگری پزشکی هند در سال ۲۰۲۰

رشد و توسعه گردشگری پزشکی طی یک دهه گذشته آنچنان بوده است که اغلب کشورها با درنظرگرفتن پتانسیل‌های موجود خود در تلاش هستند استفاده حداکثری از این اتفاق به نفع اقتصاد خود داشته باشند.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت، هندوستان یا نیز با استفاده از امکانات پزشکی و بازار قابل توجه اطرافش در تلاش است تا سال آینده میلادی درآمدی معادل ۹ میلیارد دلار از این صنعت برای خود به دست آورد. کارشناسان این رشته براین باورند پشتوانه هندوستان برای دستیابی به مهم اگرچه تخصص و امکانات پزشکی بوده اما فرهنگ، آداب و رسوم و خوراکی‌هایش خواهد بود که می‌تواند مسیر دستیابی به چنین رویایی را برایش هموار سازد.

در این زمینه مسئولان دولتی در بخش‌ گردشگری هندوستان اعلام می‌کنند با توجه به آمارهای موجود و برنامه‌ریزی‌های انجام شده گردشگری پزشکی هندوستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی رشد دویست درصدی را تجربه و گردش مالی ۹ میلیارد دلاری به خود خواهد دید.

البته درآمد یاد شده صرفا در زمینه ارایه خدمات پزشکی نیست و در بخش‌های مختلف گردشگری سلامت از جمله تندرستی و تناسب اندام امکاناتی وجود دارد که می‌تواند دستیابی هندوستان به این خواسته را تسهیل نماید.

وزیر گردشگری هندوستان در این زمینه معتقد است هندوستان با درنظر گرفتن استانداردهای بالای پزشکی و همچنین قیمت بسیار پایین ارایه خدمات مورد نظر گردشگران تا سال ۲۰۲۰ میلادی قطب گردشگری سلامت منطقه شناخته شده و گوی رقابت را از سایر کشورها که درحال برنامه‌ریزی برای سهم بیشتر از این درآمد بوده‌اند را برباید.

اظهار نظر این مقام مسئول هندوستان درحالی صورت گرفته است که براساس آمارهای موجود در نهادهای رسمی و بین‌المللی هندوستان در سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان سومین مقصد گردشگری سلامت منطقه شناخته می‌شده و با پذیرایی از ۲۴۳ هزار نفر درآمدی معادل ۳ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

این درحالی است که تنها پس از گذشت دوسال از آمار ارائه‌شده همان نهادها تایید کرده‌اند که گردشگری سلامت هندوستان در سال ۲۰۱۷ میلادی پذیرای ۴۹۵۵۶۰ نفر گردشگر خارجی بوده که حکایت از رشدی دوبرابر داشته است.

سهولت دریافت ویزای هند؛ مشوقی برای مدیکال توریسم

بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان گردشگری پزشکی درباره دلایل رشد قابل‌توجه سهم گردشگری سلامت هندوستان از این بازار تاکیدی براین نکته است که هندوستان اگرچه پتانسلی‌های تخصصی مناسبی در اختیار داشته و تغییر خاصی در آنها ایجاد نکرده، اما تنها با برخی اصلاحات کوچک توانسته به این موقعیت دست‌یابد.

کارشناسان براین باورند یکی از اثرگذارترین سیاست‌گذاری‌های هندوستان برای رشد گردشگری پزشک ایجاد تغییرات هدفمند در فرآیند صدور ویزا برای گردشگران سلامت و پزشکی بوده که باعث شده کاهش مراحل دریافت ویزا برای گردشگران خارجی بوده است.

یوهنا هانفلد؛ استادیار دانشکده بهداشت لندن در این زمینه می‌گوید: اهمیت تسهیل دستیابی گردشگران به ویزای موردنیازشان جهت مراجعه به مقصد موردنظر در اینجاست که سوداگری، سودجویی و تقلب به حداقل خود خواهد رسید، به این دلیل که در بسیاری از مقاصد گردشگری سلامت شاهد فعالیت باندهای غیرمجازی هستیم که به بهانه کاهش زمان دریافت ویزا مشکلات عمده‌ای برای بیماران ایجاد می‌کنند.

به گفته هانفلد حذف این مشکل از سوی دولت هندوستان درواقع کمکی قابل‌توجه به رشد گردشگری سلامت این کشور داشته به این دلیل که در پروسه دریافت ویزا بعضا دلال‌ها مشاوره‌هایی غیرکارشناسی به بیماران و متقاضیان ارایه می‌کردند که بطور کلی مسیر و مقصد سفرشان تغییر می‌یافت.

این کارشناس اقتصادی براین باور است که سیستم بازار سیاه دریافت ویزا برای بیماران باعث می‌شود تا واسطه‌ها براساس پورسانت‌ها و درآمدهای غیرقانونی خود که بعضا از سوی مراکز درمانی به آنها پیشنهاد می‌شده رفتار کنند که این روند می‌توانست مشکلاتی را برای اقتصاد گردشگری سلامت هندوستان ایجاد کند.

هندوستان بخشی از روند روبه رشد گردشگری سلامت جهان

به هرحال اگر فرض کنیم که هندوستان در یک رقابت و روند جهانی وارد شده و برای خود درحال برنامه‌ریزی است تا سهم بالاتری به دست آورد باید به این نکته توجه داشته باشیم که اصولا در این روند چه اتفاقاتی روی داده و اصولا گردشگری سلامت بین المللی به کدام سو در حرکت است؟

با توجه به اخبار منتشر شده از سوی نهادهای رسمی و بین‌المللی امروزه اصلی‌ترین درمان‌هایی که از سوی گردشگران خارجی تقاضا می‌شود مربوط به جراحی‌های زیبایی، درمان سرطان، مشکلات ناباروری، دندانپزشکی، جراحی قبل و انواع پیوندهاست.

در این زمینه آمارها به این نکته اشاره دارند که تقریبا سال گذشته میلادی چیزی حدود ۱۶ میلیون بیمار خارج از سرزمین مادری و زادگاه خود درمان شده‌اند و بازار گردشگری درمانی جهان چیزی بین ۴۵٫۵ تا ۷۲ میلیارد دلار برآورد شده و نکته اصلی اینجاست که رقابت نزدیکی میان کشورهای مالزی، سنگاپور، تایلند، آمریکا، هندوستان و ترکیه وجود داشته و هریک از این کشورها تلاش کرده‌اند با استفاده از شیوه‌های مختلف سهم بالاتری از این گردش مالی به خود اختصاص دهند.

یکی از بیمارستان‌های خوب در هند
برنامه‌ریزی هندوستان برای دستیابی به سهم اقتصادی بالاتر از اقتصاد گردشگری پزشکی بین‌المللی برمبنای برندسازی صورت گرفته به این دلیل که اعتماد یکی از کلیدی‌ترین سیاست‌گذاری‌ها در این بخش خواهد بود.

برآوردهای بین‌المللی و سازمان پزشکان بدون مرز براین است که اصولا دو نکته اصلی کیفیت و قیمت تعیین کننده مقصد گردشگری سلامت برای متقاضیان است، از این رو برآوردهای کاهش هزینه‌های دریافت خدمات پزشکی در برخی مقاصد گردشگری پزشکی می‌تواند تعیین کننده باشد که بعضا صرفه‌جویی اقتصادی برای متقاضیان چیزی در حدود ۴۰ تا ۹۰ درصد خواهد بود.

در این زمینه بد نیست توجه داشته باشید برآوردهای سال ۲۰۱۷ میلادی بیانگر این نکته است که میزان صرفه‌جویی اقتصادی برای گردشگران آمریکایی متقاضی دریافت خدمات پزشکی درسایر نقاط جهان به این ترتیب است که این افراد درصورت سفر به تایوان، تایلند، مکزیک و ترکیه چیزی به ۴۰ تا ۶۵ درصد خدمات ارزان‌تر دریافت می‌کنند و در کشورهایی مانند سنگاپور و کره جنوبی این میزان صرفه‌جویی به ارقامی معادل ۲۵ تا ۴۵ درصد خواهد رسید.

نکته قابل توجه اینجاست که همین گردشگران اگر برای دریافت خدمات پزشکی مورد نیاز با کیفیت‌های مشابه اگر به هندوستان سفر کنند صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی یعنی ۶۵ تا ۹۰ درصد با دریافت خدمات استاندارد را تجربه می‌کنند که این خود تعیین کننده برای سهم بالاتر هندوستان از سایر رقبا در سال‌های آینده است.

برندسازی برگ برنده گردشگری پزشکی هند

در همین حال، سونیکا راینا، کارشناس خدمات گردشگری پزشکی در هندوستان معتقد است برنامه‌ریزی این کشور برای دستیابی به سهم اقتصادی بالاتر از اقتصاد گردشگری پزشکی بین‌المللی برمبنای برندسازی صورت گرفته به این دلیل که اعتماد یکی از کلیدی‌ترین سیاست‌گذاری‌ها در این بخش خواهد بود.

راینا می‌گوید: ایجاد برند مشهور و قابل اعتماد برای گردشگران متقاضی دریافت خدمات درمانی و سلامت می‌تواند تاکیدی بر ارایه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب باشد از این رو تمام کشورهای مطرح در این بخش تلاش می‌کنند با ایجاد برندهای معتبر به نوعی بازار هدفشان را به خود وابسته کنند که هندوستان نیز از این موضوع به خوبی استفاده کرده است.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال می‌توان به برند Max Healthcare هندوستان اشاره کرد که اکنون در سراسر دهکده جهانی به عنوان مرکزی قابل‌اعتماد در ارائه خدمات درمانی شناخته می‌شود که توانسته زنجیره‌ای از مراکز درمانی این کشور را تحت پوشش گرفته و در نهایت تنها در سال گذشته میلادی ۵۰ هزار گردشگر خارجی را پذیرش کند.

مکس هلث کر
برند Max Healthcare هندوستان اکنون در سراسر دهکده جهانی به عنوان مرکزی قابل‌اعتماد در ارائه خدمات درمانی شناخته می‌شود که توانسته زنجیره‌ای از مراکز درمانی این کشور را تحت پوشش گرفته و در نهایت تنها در سال گذشته میلادی ۵۰ هزار گردشگر خارجی را پذیرش کند.

این کارشناس خدمات گردشگری پزشکی معتقد است ایجاد برندهای مشابه در هندوستان می‌تواند حکم بیمه‌ای قابل اعتماد برای سیاست‌گذاری‌های انجام شده در راستای تحقق اهداف گردشگری پزشکی هندوستان باشد که خوشبختانه از این فرصت به خوبی استفاده شده است.

درمان‌های سنتی مکملی قابل اعتماد

براساس تعاریف بین‌المللی وقتی صحبت از گردشگری سلامت می‌کنیم منظور بخش‌های مختلفی همچون سلامت، تندرستی و … است این درحالی است که هندوستان با درنظر گرفتن سابقه بالای درمان‌های سنتی و استفاده شیوه‌های کهن درمانی امتیازات قابل توجهی در این بخش به خود اختصاص داده است.

کارشناسان گردشگری سلامت امتیاز هندوستان را در بخش‌های مختلف گردشگری سلامت علاوه بر تخصص‌های پزشکی، مراکز مختلف یوگا و هومیوپاتی می‌دانند بخش‌هایی که می‌تواند به عنوان مکملی قابل اعتماد برای توسعه گردشگری سلامت سرزمین عجایب شناخته شود.

به گفته این افراد ارائه راهکارهای درمانی مبتنی بر گیاهان و تنفس که در هندوستان از دوران کهن ارایه شده امروز شرایطی را فراهم کرده که هندوستان بتواند هنگام معرفی توانمندی‌های گردشگری سلامت خود این موارد را به جامعه هدفش ارایه کند تا براساس سوابق کهن و قابل استنادش سهم بالاتری از گردش مالی گردشگری سلامت به دست آورد.

اتاق بازرگانی و صنایع هندوستان سال گذشته در گزارشی سهم طب سنتی هندوستان را در جذب گردشگران خارجی بالا اعلام کرده به صورتی که از کل درآمد گردشگری پزشکی این کشور طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ رقمی معادل ۴/۲ میلیارد دلار تنها مربوط به طب سنتی هندوستان است.

ترجمه: شیدا رمزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.