فراویزیت؛ نرم افزار نوبت دهی آنلاین مطب

گفت‌وگو با محمدرضا سیاوش درباره استارتاپ‌‌شان و اکوسیستم سلامت دیجیتال ایران

استارتاپ فراویزیت توسط  محمدرضا سیاوش و مهدی اسماعیلی در حوزه نوبت دهی آنلاین مطب در شهر اصفهان بنیانگذاری شده است. محمدرضا ۳۰ ساله است و کارشناسی مدیریت صنعتی دارد. مهدی نیز در رشته کامپیوتر تحصیل کرده است و ۳۵ سال دارد. محمدرضا در گفت‌وگو با مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران می‌گوید: «من تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ در حوزه IT و ICT فعالیت می‌کردم و در حوزه ‌امنیت شبکه مشغول به کار بودم. حدود ده سال است که در حوزه آی تی مشغول به کار هستم و به واسطه کاری که داشتم دوره‌های تخصصی این حوزه را گذرانده‌ام. پس از مدتی تصمیم به راه‌اندازی استارتاپ گرفتم و از آنجایی که با مشکلاتی که در حوزه سلامت وجود داشت آشنایی داشتم و می‌دیدم مدت زمان زیادی از وقت افراد صرف رفت‌وآمد و گرفتن نوبت از پزشکان مختلف می‌شد این فکر به ذهنمان رسید تا بستری را برای ارائه خدمات نوبت دهی آنلاین مطب فراهم کنیم. تقریبا دو سال پیش یک نظرسنجی آنلاین هم انجام دادیم و نتایج مشخص کرد که حدود ۷۸ درصد پاسخ‌دهندگان موافق راه‌اندازی چنین سامانه‌ای هستند. از همین جا ایده فراویزیت شکل گرفت و از تیر ماه سال ۹۶ کار را شروع کردیم و در حال حاضر به طور کلی برای ۶ نفر مستقیم و ۲۰ نفر غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده‌ایم و در شهر اصفهان مستقر هستیم.»

فراویزیت چه خدماتی را به پزشکان و بیماران ارائه می‌دهد؟

فراویزیت یک سامانه و یا به عبارت بهتر یک نرم افزار مدیریت مطب به ویژه نوبت دهی آنلاین مطب است که بخش اعظم آن شامل ثبت و پذیرش نوبت به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌شود. همچنین این ماژول این ‌امکان را در اختیار پزشکان و بیماران قرار می‌دهد تا در صورت نیاز بتوانند نوبت خود را کنسل یا جابجا کنند. در واقع فراویزیت با استفاده از نوبت دهی آنلاین مطب این ‌امکان را برای پزشکان فراهم آورده است که پذیرش، پرونده‌سازی برای بیماران و ارتباط پزشک با رادیولوژی و سایر بخش‌های پزشکی را آسان‌تر انجام دهند.

تمام فرآیندی که در فراویزیت شکل می‌گیرد به صورت آنلاین است؟

هم ‌امکان استفاده از خدمات به صورت آنلاین وجود دارد و هم این ‌امکان برای پزشکان فراهم است تا از خدمات به صورت آفلاین استفاده کنند. هیچ تفاوتی بین خدمات آنلاین و آفلاین وجود ندارد و در صورتی که پزشک تمایل داشته باشد خدمات را بر روی سایت ما یا سایت خودش استفاده کند می‌تواند به صورت آنلاین این خدمات را دریافت کند و اگر تمایل داشته باشد نرم‌افزار بر روی سرورهای کلینیک خودش نصب شود، خدمات آفلاین دریافت می‌کند.

تا کنون چه تعداد پزشک و چه تعداد کاربر از خدمات فراویزیت استفاده کرده‌اند؟

ما تمام تخصص‌های پزشکی را پوشش می‌دهیم و محدودیتی از این بابت نداریم و تا کنون حدود ۴۱۰ پزشک از خدمات استفاده نوبت دهی آنلاین مطب استفاده کرده‌اند. از طرف دیگر هم حدود ۴۷۰۰ کاربر نیز از این طریق نوبت ثبت کرده‌اند.

هزینه استفاده از این خدمات برای پزشکان چقدر است؟

پزشکان برای استفاده از خدمات نوبت دهی آنلاین مطب می‌توانند یک بار نرم‌افزار را مبلغ ۱ میلیون و پانصد هزار تومان خریداری و در صورت تمایل می‌توانند از خدمات پشتیبانی ما هم استفاده کنند. اما تقریبا حدود ۲۰ درصد مبلغ خرید نرم افزار به صورت سالانه است.

در حال حاضر به نقطه سر به سر رسیده‌اید؟

 تا حدودی به این مرحله رسیده‌ایم و پیش بین می‌کنیم تا یکسال آینده بتوانیم به مرحله درآمدزایی مطلوبی برسیم.

از وقتی که کار را شروع کردید تا کنون کشش بازار و استقبال مخاطبان را چطور ارزیابی کردید؟

ورود به جامعه پزشکی کار بسیار سختی است. البته فقط کافی است تا اعتماد آن‌ها جلب شود و پس از آن از خدمات نوبت دهی آنلاین مطب به خوبی استفاده می‌کنند. از طرفی بیماران نیز به دلیل اینکه همواره با مشکلات عدیده‌ای در گرفتن وقت از پزشکان روبرو بوده‌اند، این خدمات در صورت اینکه فرهنگ‌سازی درستی انجام شود بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

به نظر شما چطور می‌توان در این حوزه فرهنگ سازی کرد تا استفاده از خدمات آنلاین سلامت در جامعه پزشکی جا بیفتد؟

به نظر من مهمترین روش فرهنگ‌سازی در این حوزه این است که سازمان‌های مربوطه مانند سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت استفاده از این خدمات را به یک قانون تبدیل کنند و در این حوزه قانون‌گذاری انجام شود تا پزشکان ملزم به استفاده از خدمات آنلاین سلامت شوند. و یا اینکه پزشکان به صورت داوطلبانه از این خدمات بیشتر استفاده کنند. ولی در حال حاضر پزشکان از دنیای تکنولوژی دور هستند و اکثرا از قوانین مالیاتی و غیره می‌ترسند و یا دستگاه کارت‌خوان ندارند تا آمار نوبت‌ها و پذیرش‌هایی که در طول روز انجام می‌دهند مخفی بماند و به صورت کلی از ثبت آمار فعالیت‌های خود واهمه دارند.

استارتاپ «دکتر ساینا» تسهیل‌گری آنلاین میان پزشک و بیمار

حجم بازار را چقدر ارزیابی می‌کنید و چند درصد آن را قصد دارید بدست بیاورید؟

اعداد و ارقام دقیق را در حال حاضر در ذهن ندارم ولی نوبت دهی آنلاین مطب بازار بازار بزرگی است. ما در ابتدا پلنی که برای فرا ویزیت داشتیم این بود که به ازای هر ویزیتی که پزشکان انجام می‌دهند کارمزدی دریافت کنیم. پس اگر بخواهیم یه حساب سر انگشتی داشته باشیم در نظر بگیرید در شهر اصفهان ۴۰۰۰ پزشک فعال داریم که اگر حداقل روزی ۲۰ ویزیت انجام دهند و متوسط کارمزد حق ویزیت آنها ۵۰۰ تومان باشد، روزی ۴۰ میلیون تومان درآمد ایجاد خواهد کرد. این در حالی است که شهر اصفهان یک سوم شهر تهران است با این حساب‌وکتاب ساده متوجه می‌شویم با بازار بزرگی روبرو هستیم. ما قصد داریم ۲۰ درصد حجم بازار نوبت دهی آنلاین مطب را بدست بیاوریم.

مهمترین روش فرهنگ‌سازی در این حوزه این است که سازمان‌های مربوطه مانند سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت استفاده از این خدمات را به یک قانون تبدیل کنند و در این حوزه قانون‌گذاری انجام شود تا پزشکان ملزم به استفاده از خدمات آنلاین سلامت شوند.

در حوزه نوبت دهی آنلاین مطب چه تعداد رقیب شناسایی کردید و چه مزیتی برای خود، نسبت به رقبا تعریف کرده‌اید؟

رقبا در این حوزه زیاد هستند و حدود ۷۰ رقیب شناسایی کرده‌ایم که البته ۵ تای آنها به صورت جدی کار می‌کنند. ما ‌امکانات خاصی در ماژول نرم‌افزار خود تعریف کرده‌ایم که این ‌امکانات بهتر وجه تمایز ما با دیگر سامانه‌های مشابه است.

در این مدتی که در اکوسیستم سلامت ایران فعال بودید جای خالی چه پلتفرم‌هایی را احساس کرده‌اید؟

من فکر می‌کنم حوزه‌های تغذیه و مشاوره از جمله ظرفیت‌هایی است که جای‌ خالی‌شان احساس می‌شود و نیاز است بیشتر به آن توجه شود.

بزرگترین چالشی که تا کنون با آن روبرو بودید چه چیزی بوده است؟

متفاعد کردن پزشکان از مهمترین چالش‌های ما بوده و سازمان‌های ذیربط هم از استارتاپ‌های حوزه سلامت حمایت نمی‌کنند. پزشکان به طور کلی با استفاده از این سامانه‌های آنلاین زاویه دارند و به سختی حاضر می‌شوند از آن‌ها استفاده کنند. این مشکلی است که همچنان با آن روبرو هستیم و ‌امیدواریم زودتر فرهنگ استفاده از این خدمات جا بیفتد.

جامعه پزشکی تشنه فناوری‌های دیجیتال است

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

نظرات بسته شده است.