استارتاپ «دکتر ساینا» تسهیل‌گری آنلاین میان پزشک و بیمار

استارتاپ دکتر ساینا

گفتگو با بنیانگذاران استارتاپ دکتر ساینا درباره نوع خدمات این پلتفرم و دغدغه‌های پیش روی فعالان استارتاپی

استارتاپ دکتر ساینا به نشانی https://www.drsaina.com/ که امسال دومین سال راه اندازی خود را جشن گرفته، از شهریور ۹۵ کار خود را به عنوان یک تسهیل گر در رابطه میان پزشک و بیمار آغاز کرده و در حال حاضر یک تیم ۲۰ نفره است.

مهدی خدادادی به همراه مهدی مشفق و ابوالفضل مقدسی این استارتاپ را بنیان گذاشته‌اند. مهدی خدادادی ۳۲ ساله است و لیسانس نرم افزار دارد و در حال حاضر دانشجوی ارشد در رشته MBA در دانشگاه علم و صنعت است. مهدی مشفق هم ۳۸ ساله است و دکتری مدیریت استراتژیک بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی دارد.

ابوالفضل مقدسی نیز ۳۲ ساله و دارای مدرک لیسانس نرم افزار است. مهدی خدادادی می‌گوید به دلیل اینکه چهار سال سابقه کار در حوزه نرم افزار داشته‌اند با فرآیندهای مختلف آن آشنا بودند و تصمیم می‌گیرند استارتاپی راه بیاندازند و از آنجایی که با مشکلاتی که در حوزه سلامت وجود داشت آشنا بودند حوزه سلامت را برای کار خود انتخاب می‌کنند تا بتوانند زنجیره ارزشی را برای پزشکان و بیماران ایجاد کنند.

دکتر ساینا چیست

دکترساینا در واقع یک پلتفرم سلامت است برای قبل از مراجعه به پزشک، برای مراجعه به پزشک و البته برای بعد از مراجعه به پزشک. در این مراحل چهار سرویس اصلی مشاوره آنلاین پزشکی ، نوبت دهی آنلاین، دانستنی‌های سلامت و بانک سلامت ارائه می‌شود.

اپلیکیشن دکتر ساینا دارای بخش‌های مختلف است، بخش اول بخش بانک سلامت است که اطلاعات جامعی در مورد انواع بیماری‌ها، داروها و مراکز درمانی در سراسر ایران قرار داده شده است که بر روی نقشه برای کاربر در دسترس است و به صورت لوکیشن بیس و مکانی که کاربر در آن قرار دارد نزدیک‌ترین مرکز درمانی به او براساس کوتاه ترین مسیر پیشنهاد داده می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده اطلاعات حدود ۳۲ هزار پزشک نیز در بانک سلامت ثبت شده است. بانک سلامت در واقع بخشی است که به یادگیری و افزایش اطلاعات عمومی افراد در حوزه سلامت کمک می‌کند. بخش دوم اپلیکیشن مربوط به نوبت‌دهی آنلاین است به این ترتیب که نوبت دهی در لحظه و به صورت آنلاین ثبت می شود و فرد باید هزینه‌ای را علی الحساب به عنوان ویزیت پرداخت کند.

 تفاوتی که کار دکتر ساینا با سایر فعالان در این حوزه دارد این است که در ثبت نوبت نیازی نیست که نوبت درخواست شده پس از ثبت، توسط منشی پزشک مربوطه تایید شود بلکه نوبت در لحظه ثبت می‌شود و در سیستم پذیرش پزشک مورد نظر قرار می‌گیرد و بیمار می‌تواند با کد رهگیری که از اپلیکیشن دریافت می‌کند در زمانی که نوبت گرفته است به مطب پزشک مراجعه کند و دیگر نیازی به تماس تلفنی و گرفتن تایید از منشی مطب نیست.

بخش سوم اپلیکیشن مربوط به مشاوره آنلاین است که تمام پزشکانی که از سیستم نوبت دهی آنلاین استفاده می‌کنند می‌توانند از خدمات مشاوره آنلاین نیز برای بیماران خود بهره ببرند. پزشکان نیز اپلیکیشن مخصوصی دارند که می توانند از این خدمات استفاده کنند. علاوه بر خدماتی که دکتر ساینا برای بیماران ارائه می‌دهد خدماتی نیز برای پزشکان دارد به این ترتیب که پزشکان می‌توانند برای بیماران خود پرونده الکترونیکی سلامت ایجاد کنند و از آنجا که اطلاعات در کلاد ثبت می‌شود می‌توانند به این اطلاعات در هر زمان و هر مکان دسترسی داشته باشند.گفتگوی مدتورپرس با مدیر این استارتاپ را از نظر می‌گذرانید.

با چه سرمایه اولیه ای کار خود را آغاز کردید و تا کنون چه تعداد کاربر از خدماتتان استفاده کرده اند؟

ما در سال ۹۵ با سرمایه حدود ۱۰۰ میلیون تومان کار را شروع کردیم و تا کنون حدود ۲۰۰ هزار کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند.

ارزش و حجم بازار خود را چقدر ارزیابی می‌کنید و قصد دارید چند درصد از این بازار را بدست بیاورید؟

یک تحقیقی جهانی صورت گرفته بود مبنی بر سهم هزینه‌های سلامت خانوارها و هزینه‌هایی که دولت ها در این زمینه انجام می دهند که نتیجه آن بسیار جالب بود و آن اینکه هزینه‌های حوزه سلامت ۴ برابر جمع هزینه های دفاع، نفت، گاز و پتروشیمی بود. متاسفانه در ایران آمارهای دقیقی در حوزه خدمات درمانی وجود ندارد.

آخرین آمارها کل هزینه رسمی بهداشت و درمان بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده اما داده‌های جسته و گریخته نشان می‌دهد حجم بازار سلامت در ایران در تمامی موضوعات اعم از درمان، تجهیزات، گردشگری سلامت و غیره بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان است.

مردم ما در سال میانگین ۲.۲ بار به پزشک مراجعه می‌کنند یعنی در سال ۱۷۶ میلیون بار مراجعه به پزشک. ما می‌خواهیم ۲۰ درصد این مراجعات بصورت آنلاین و در اختیار ما باشد و در زمینه مشاوره نیز معتقدیم حدود ۱۵ درصد مراجعات برای سوالات یا پیگیری‌های درمان است که در مجموع حدود۲۶ میلیون مراجعه را شامل می‌شود که می‌خواهیم سهم ۶۰ درصدی در این حوزه داشته باشیم

در سایر موضوعات مانند تولید محتوایی سلامت و بانک هم استقبال مردم تا اینجا فوق العاده بوده است و سایت دکترساینا بیش از ۱۰ میلیون کاربر بازدید کننده ثبت کرده است. در  این حوزه نیز می‌خواهیم بجایی برسیم که مردم برای کسب اطلاعات سلامت فقط به سایت دکترساینا مراجعه کنند یا اپلیکیشن ما را همراه خود داشته باشند.

با توجه به توضیحاتی که دادید به نظر شما اکوسیستم سلامت ایران چه ظرفیت‌های برای راه اندازی استارتاپ دارد؟

حوزه سلامت بسیار گسترده است و به نظرم حوزه هایی همچون تله مدیسین، تله مانیتورینگ، تحویل دارو و داشبوردهای خدمات سلامت از حوزه‌هایی است که در ایران جای کار دارد.

حوزه سلامت حوزه حساسی است تا کنون با چه مشکلات حقوقی و مقرراتی در این حوزه روبرو بوده‌اید؟

بله چون در این زمینه ما با سلامت مردم کار داریم این حوزه از حساسیت بیشتری برخوردار است. می‌توانم بگویم در اکثر دنیا این حوزه حداقل در خدمات پایه دولتی است. دولت نیز باید شرایط شفاف و مشخصی را برای ورود استارتاپ‌ها به این حوزه مشخص نماید چرا که این خدمات می‌تواند بار بزرگی از روی دوش دولت بردارد. همین چندی پیش در نمایشگاه رسانه های دیجیتال سلامت وزیر بهداشت بازدیدی از غرفه دکترساینا داشتند و  آنجا ایشان در خصوص مشاوره ابراز داشتند شما با همین مشاوره می‌توانید بار بزرگی از روی دوش وزارت بهداشت و دولت بردارید. در زمینه رفع موانع و شفاف شدن این فضا وزارت بهداشت اقدامات خوبی داشته و جلساتی هم در این خصوص شکل گرفته که امیدوارم زودتر به نتیجه برسد.

به نظر شما چطور می‌توان در این حوزه فرهنگ سازی بیشتری انجام داد تا جامعه از خدمات سلامت به صورت آنلاین استفاده کنند؟

 به نظر من جامعه پزشکی بسیار هوشمند و دقیق نسبت به شرایط جدید در حوزه فناوری اطلاعات رفتار داشته و دارند. پزشکان شرایط ارتباطی محیط درمانی خود اعم از مطب، بیمارستان و مشاوره پزشکی را در خصوص رفاه هرچه بهتر بیماران ایجاد کرده اند.

 اگر مدیران بیمارستانی در خصوص راه اندازی سامانه نوبت دهی آنلاین با وسعت نظر بهتری برخورد کنند خیلی می‌تواند در گسترش خدمات آنلاین درمانی کمک کند. معاونت‌های آموزشی دانشکده های علوم پزشکی اگر در فرایندهای آموزشی پزشکان در طول تحصیل موضوعاتی از قبیل مشاوره آنلاین پزشکی، نوبت دهی آنلاین را بیشتر معرفی کنند در گسترش این امر مهم بسیار تاثیر گذار است.

آزاده خیرآبادی

نظرات بسته شده است.