جامعه پزشکی تشنه فناوری‌های دیجیتال است

استارتاپ درمانه با هوش مصنوعی بیماری را تشخیص می‌دهد

استارتاپ درمانه که قصد دارد در حوزه تشخیص هوشمند بیماری خدمات‌رسانی کند توسط حسن بندبنی ۲۶ ساله و پوریا ماندی‌صنم ۲۴ ساله بنیانگذاری شده است. هر دو متولد شمال کشور هستند و مهندسی برق خوانده‌اند و ارشد MBA از دانشگاه شریف دارند.

حسن می‌گوید همیشه علاقه‌مند بوده که کسب‌و‌کاری برای خود راه بیاندازد و بر سر کلاس‌های درس با حوزه استارتاپ آشنا می‌شود و با توجه به خلاهایی که در حوزه سلامت مشاهده می‌کرده تصمیم می‌گیرد استارتاپی را در این حوزه راه بیاندازد. از همین جا ایده درمانه شکل می‌گیرد و در سال ۹۶ در بازار لانچ می‌شود. استارتاپ درمانه در حال حاضر یک تیم ۷ نفره است. حسن بندبنی گفت‌وگویی با مدتورپرس؛ خبرگزاری گردشگری سلامت ایران داشته که آن را در ادامه می‌خوانید.

در درمانه چکار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

به طور کلی خدمات استارتاپ درمانه شامل تشخیص هوشمند بیماری، مشاوره پزشکی، تولید محتوای پزشکی، ارائه اطلاعات مراکز درمانی، و پروفایل شخصی‌سازی شده برای پزشکان و مراکز درمانی می‌شود. از طرف دیگر بخشی را به توانمندکردن بیماران اختصاص داده‌ایم چون بیماران عموما نسبت به مطالب مرتبط با سلامتی و بیماری ها اطلاعات کمی‌دارند و وقتی به بیماری مبتلا می‌شوند نسبت به شرایطی که در آن قرار دارند بی‌اطلاع هستند.

از همین رو در این قسمت سعی کرده‌ایم مطالب معتبر پزشکی را که توسط دانشجویان پزشکی ترجمه می‌شود در اختیار بیماران قرار دهیم. قسمت دیگر استارتاپ درمانه مربوط به هوش مصنوعی می‌شود که در کار پیاده کرده‌ایم. در این قسمت بیماران می‌توانند علائم بیماری خود را وارد کنند و سیستم هوش مصنوعی بیماری را تا حدودی تشخیص می‌دهد.

در بخش مشاوره پزشکی به صورت ویدئویی و تلفنی بیماران می‌توانند پس از وارد کردن اطلاعات بیماری خود در سیستم با پزشکان به صورت ویدئویی و تلفنی صحبت کنند و از آنها مشاوره بگیرند. علاوه بر این اطلاعات مربوط به مراکز درمانی نیز داخل اپلیکیشن قرار داده شده است.

در بخش هوش مصنوعی که به آن اشاره کردید دقیقا چه فرآیندی در استارتاپ درمانه شکل می‌گیرد؟

ما حدود ۵ میلیون داده خام از اطلاعات پزشکی داشتیم که این داده‌ها را از خارج از کشور تهیه کرده بودیم. این داده‌ها شامل علائم و انواع بیماری‌ها می‌شدند. ما بر روی این دادها الگوریتم‌های مختلفی را پیاده کردیم.

این الگوریتم‌ها به این صورت تعریف شده‌اند که براساس سوالاتی که از بیمار پرسیده می‌شود و در سیستم وارد می‌کند علائم و بیماری وی را تشخیص می‌دهند. معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ سوال از بیمار پرسیده می‌شود و این فرآیند تقریبا شبیه تشخیص اولیه بیماری توسط پزشک است و نزدیک به ۸۰ درصد دقت دارد.

هوش مصنوعی استارتاپ درمانه قدرت تشخیص چند بیماری را دارد و چه خروجی به بیمار داده می‌شود؟

هوش مصنوعی ما تقریبا حدود ۶۰۰ بیماری را می‌تواند تشخیص دهد. به بیمار چند خروجی مختلف داده می‌شود به عنوان مثال ۶۰ درصد احتمال دارد بیماری X داشته باشد یا اینکه ۷۰ درصد احتمال دارد بیماری Y را داشته باشد. همچنین بعد از اینکه خروجی را دریافت کرد این امکان وجود دارد که با پزشکان درمانه به صورت آنلاین مشاوره داشته باشد.

البته تشخیص هوش مصنوعی درمانه تشخیص قطعی نیست و نمی‌تواند جایگزین پزشک باشد و تنها به بیمار کمک می‌شود که نسبت به شرایطی که در آن قرار دارد آگاهی کسب کند. و پس از آن در مورد بیماری تحقیق بیشتری انجام دهد و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کند.

 ارزش بازار سلامت ایران ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است

از چه زمانی کار را شروع کردید و از آن زمان تا کنون چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کردند؟

تقریبا از فروردین ۹۶ کار را شروع کردیم و از آن زمان تا کنون حدود ۳۲۰ هزار کاربر اپلیکیشن درمانه را دانلود کرده‌اند و تقریبا تمام کسانی که دانلود کرده‌اند یک بار هم از آن استفاده کرده‌اند.

شیوه درآمدزایی استارتاپ درمانه چگونه است؟

تمام خدماتی که ارائه می‌دهیم به جز مشاوره با پزشکان رایگان است. برای هر ویزیت هزینه‌ای را از بیمار دریافت می‌کنیم و درآمد ما از طریق دریافت کارمزد است که این کارمزد در حال حاضر به ازای هر ویزیت ۳۰ درصد است.

اقبال عمومی‌برای استقبال از این کار را چطور ارزیابی می‌کنید فکر می‌کنید خدماتی که در استارتاپ درمانه ارائه می‌دهید چقدر برای مردم جذاب باشد؟

ما در استارتاپ درمانه و در اوایل کار خیلی امیدی نداشتیم که از بخش هوش مصنوعی استقبال شود ولی با توجه به اینکه جامعه ایران جامعه جوانی است از این بخش استقبال خوبی شد. ولی بخش تله‌مدیسن یا همان مشاوره آنلاین پزشکان نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری دارد و این باور بین بیماران وجود دارد که حتما پزشک باید بدن آنها را معاینه کند تا بتواند بیماری را تشخیص دهد. در صورتی که در تشخیص بسیاری از بیماری ها نیازی به این کار نیست و فرهنگ سازی این بخش یکی دو سال زمان نیاز دارد.

یکی از اشتباهاتی که اکثر استارتاپ‌های حوزه سلامت انجام داده‌اند این است که فقط روی کاربر نهایی تمرکز کرده‌اند و برنامه خاصی برای خود پزشکان نداشته‌اند. به نظرم اگر بتوان سرویس‌های خوبی برای جامعه پزشکی ارائه کرد می‌توان کل فضای سلامت را رشد داد.

ارزش بازاری را که در آن فعالیت می‌کنید چقدر تخمین زده‌اید؟

طبق مطالعاتی که در استارتاپ درمانه داشتیم ارزش بازار سلامت حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است و بخشی که بتوان به صورت آنلاین به آن پاسخ داد حدود ۱۰ درصد است. ما قصد داریم حدود ۵ درصد از این بازار را به دست بیاوریم.

چه ظرفیت‌های دیگری را در حوزه سلامت شناسایی کرده‌اید که تاکنون به آن‌ها پاسخ داده نشده است؟

در بخش سلامت ایران ظرفیت‌های خالی بسیاری وجود دارد از بخش مشاوره آنلاین گرفته تا فروش دارو و غیره اما متاسفانه اکثر این موارد به دلیل مسائل ریگولاتوری امکان بالفعل شدن ندارند. خیلی از کارهایی که در حوزه سلامت می‌تواند انجام شود از جمله نسخه آنلاین و غیره مشکلات قانونی دارد و عملا باعث عقب ماندن حوزه سلامت از دنیای تکنولوژی شده است. به همین دلیل حوزه سلامت دیجیتال رشد خوبی را نتوانسته تاکنون تجربه کند.

چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید تا جامعه پزشکی با حوزه آنلاین بیشتر همگام شود؟

به نظر من یکی از اشتباهاتی که اکثر استارتاپ‌های حوزه سلامت انجام داده‌اند این است که فقط روی کاربر نهایی تمرکز کرده‌اند. آن‌ها برنامه خاصی برای خود پزشکان نداشته‌اند. به نظرم اگر بتوان سرویس‌های خوبی برای جامعه پزشکی ارائه کرد می‌توان کل فضای سلامت را رشد داد.

به نظر شما استفاده از تکنولوژی در حوزه سلامت چطور می‌تواند به توانمند کردن این بخش کمک کند؟

در حوزه سلامت در جاهای مختلف، ناکارآمدی به صورت واضح مشخص است. مانند نوبت‌گیری، دسترسی به پزشک، اطلاعات پزشکی و غیره. استفاده از تکنولوژی می‌تواند دسترسی به اطلاعات و پزشکان را خیلی راحت تر کند و در زمان و هزینه صرفه‌جویی کند.

مصاحبه: آزاده خیرآبادی

نظرات بسته شده است.