ظرفیت‌های گسترده طب سنتی برای جذب گردشگران سلامت

یادداشتی از دکتر محمد جهانگیری، معاون سازمان نظام پزشکی و رئیس انجمن گردشگری سلامت ایران

نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی، طب جایگزین، داروهای گیاهی و گردشگری سلامت که از تاریخ ۲۹ بهمن‌ماه تا دوم اسفند برگزار می‌شود، یک نمایشگاه تلفیقی و تخصصی است. برگزاری نمایشگاه تخصصی طب سنتی و گردشگری سلامت قطعا در مسیر توسعه صنعت توریسم درمانی ایران، نقش مثبتی خواهد داشت.

باید در نظر داشت که طب سنتی ایرانی به عنوان میراث ارزشمند کشور ما به حساب می‌آید. در طول قرن‌های متوالی برای توسعه طب سنتی ایرانی تلاش‌های زیادی شده است تا این طب به دست نسل فعلی برسد. خوشبختانه هم‌اکنون طب سنتی ایرانی به صورت آکادمیک و به شکل اصولی و با معیارهای علمی، آموزش داده می‌شود. در این مسیر، آموزش طب سنتی ایرانی به پزشکان نیز با جدیت در حال اجرا است و قطعا حضور دانش آموختگان رشته طب سنتی می‌تواند موجب توسعه طب ایرانی شود.

برای توسعه طب سنتی ایرانی، ظرفیت‌های متعددی داریم که باید از این ظرفیت‌ها نیز به بهترین شکل، بهره ببریم. مثلا یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های طب سنتی ما، وجود گیاهان دارویی متعدد است که این گیاهان دارویی، نقش مهمی در طب سنتی ایرانی دارند. همچنین سلامتکده‌های طب سنتی هم در مسیر توسعه قرار دارد که این هم اتفاق خوشایندی است و می‌توانیم در این سلامتکده‌ها به جذب بیمار خارجی روی بیاوریم.

همچنین در کشورهای هدف گردشگری سلامت ایران نیز می‌توانیم آموزش‌های طب سنتی ایرانی را آموزش دهیم و از این مسیر نیز درآمدزایی ارزی داشته باشیم.

از سوی دیگر با توجه به اقلیم‌های متفاوت در ایران و وجود چشمه‌های آب گرم معدنی، فرصت بسیار خوبی برای جذب گردشگر سلامت وجود دارد. مثلا در دریاچه ارومیه، ظرفیت‌های درمانی خوبی داریم. همچنین در بسیاری از استان‌ها مثل استان اردبیل، دریاچه‌های آب گرم با تنوع بسیار بالا داریم. این موارد بسیار کمک کننده است که با کمک این مزیت‌های درمانی می‌توان دهکده‌های سلامت، شهرک‌های سلامت یا مجتمع‌های آب درمانی را به صورت کلاسیک و با حفظ استانداردهای علمی راه‌اندازی کرد.

برگزاری نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه تخصصی طب سنتی و گردشگری سلامت می‌تواند در وهله اول موجب جذب سرمایه‌گذار در حوزه طب سنتی ایرانی شود. تجربه برگزاری نمایشگاه های مختلف بخصوص در کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان داد که خیلی از ساکنان این کشورها، هم تمایل داشتند که سلامتکده طب سنتی داشته باشند و هم اینکه عده‌ای از آنها نیز برای درمان به سلامتکده‌های طب سنتی ایرانی مراجعه کرده و پاسخ درمانی مطلوبی هم گرفته بودند.

با توجه به اینکه طب سنتی اصیل ایرانی حتی برای شهروندان ایرانی هم چندان شناخته شده نیست، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند هم در معرفی ظرفیت‌های بزرگ طب سنتی ایران، بسیار موثر باشد و هم می‌تواند سایر کشورها را نیز نسبت به توانمندی‌های ایران در حوزه طب سنتی، آگاه سازد.

مثلا حدود دو سال پیش در یکی از نمایشگاه‌های گردشگری سلامت در کشور عمان، استقبال بسیار خوبی از غرفه طب سنتی ایرانی شد.

اگرچه هم اکنون نیز برخی بیماران خارجی به دانشکده‌های طب سنتی در ایران مراجعه می‌کنند و درمان می‌شوند، اما در عین حال نیاز داریم که استقبال از طب سنتی ایرانی، گسترده‌تر شود. برگزاری نمایشگاه تخصصی طب سنتی و گردشگری سلامت می‌تواند در راستای تحقق این هدف باشد و همچنین می‌تواند فضای تبادل اطلاعات و دانش بین فعالان طب سنتی و فعالان گردشگری سلامت را نیز فراهم سازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.