می‌خواهیم بزرگ‌ترین بیمارستان خاورمیانه باشیم

گپی با نازنین شیرزادخان ، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز درمانی ابوعلی سینای شیراز

در فرایند ارائه خدمات سفر و درمان به گردشگران سلامت، هر یک از عوامل دخیل مانند پزشک، بیمارستان، هتل و غیره نیازها و مشکلاتی دارند که در امر تسهیل گردشگری سلامت و هماهنگی بین‌بخشی باید برای رفع این نیازها تلاش کرد تا انرژی هر بخش بر کیفیت درمان و خدمات متمرکز شود. در یک گفتگوی کوتاه نازنین شیرزادخان ، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز خیریه آموزشی، پژوهشی و درمانی ابوعلی سینای شیراز درباره نیازهای یک بیمارستان به پلتفرمی تسهیل کننده در گردشگری سلامت گفته است.

خدمات درمانی شما به بیماران خارجی شامل چه درمان‌هایی است؟

مرکز خیریه آموزشی، پژوهشی و درمانی ابوعلی سینای شیراز تنها مرکزی است که خدمات انحصاری ارائه می‌کند. این خدمات شامل پیوند کبد، کلیه و روده است که در سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه نمی‌شود. این مرکز با بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابی پیوند اعضا و قطب سرطان جنوب که هزار تخت خوابی و درحال راه‌اندازی است، سه مرکز درمانی به هم پیوسته هستند. کل این مجموعه بزرگ‌ترین بیمارستان در سطح خاورمیانه است. مرکز خیریه آموزشی، پژوهشی و درمانی ابوعلی سینای شیراز از صفر تا صد توسط خیرین ساخته و تجهیز شده است. هزینه درمان در این مرکز پایین‌تر و کیفیت آن از سایر مراکز بالاتر است. به همین دلیل سرریز بیمار خارجی به سمت این بیمارستان زیاد است. از کشورهای عمان، قطر و عراق بیماران زیادی به ما مراجعه می‌کنند و در زمینه پیوند نیاز زیادی به بازاریابی و تبلیغات نداریم. ولی از آنجا که بیمارستان جنرال است، برای جذب بیمار خارجی در سایر حوزه‌های درمانی نیاز به بازاریابی داریم.

خدمات ویژه شما به بیماران خراجی که غالبا دچار بیماری جدی هستند و نیاز به پیوند دارند، چه خدماتی است؟

حدود شش ماه است که واحد بین‌الملل ما راه‌اندازی شده است و یکی از زیرمجموعه‌های آن بخش IPD است. به همین دلیل این بخش تازه در حال ساختار یافتن و سیستماتیک شدن است. با اینهمه ما بیماران خارجی بسیاری داریم. در بخش IPD این مرکز چند مترجم که مسلط به زبان‌های مختلف هستند، همکاری می‌کنند. در عین حال این مترجمان بالینی هستند که بتوانند به بیمار کمک کنند و انتقال مفهوم را درست انجام دهند. در کنار بخش IPD، بخش فراهم‌آوری با تعداد پرسنل کافی با IPD همپوشانی دارد. کارهای بیماری که نیاز به پیوند دارد، در سیستم فراهم‌آوری انجام می‌شود و IPD هم به او کمک می‌کند.

   مطالب مرتبط:

شرکت‌های تسهیل‌گر در زمینه ارائه خدمات به بیماران پیوندی هم وارد شده‌اند؟ شما با این شرکت‌ها همکاری دارید؟

شرکت‌های گردشگری بسیاری تاکنون به ما مراجعه کرده‌اند ولی منسجم نیستند. فقط بیمار را معرفی می‌کنند. یک سیستم خدماتی و لجستیک منظم در آن‌ها دیده نمی‌شود. نگرانی ما این است که شرکت‌های تسهیل‌گر در گردشگری سلامت، شکل رسمیت یافته دلالان غیررسمی باشند. اگر بخواهند مانند سایر دلالان برای هر بیمار یک درصد از خدمات ما بگیرند، با آن‌ها تفاوتی ندارند. آن‌ها می‌توانند بابت هر بیمار یک مبلغ مشخص به عنوان معرفی و تبلیغ بگیرند. نه اینکه روی خدمات ما ۳۰ درصد اضافه کنند. مثلا برای بیماران پیوندی، ما فقط می‌خواهیم بیمار خدمات لجستیک از شرکت دریافت کند. حتی ما می‌توانیم بیماران را به این شرکت‌ها معرفی کنیم تا خدمات لجستیک آنان را بر عهده بگیرند. وقتی به هیات امنا می‌گوییم برای بیمارستان ما که در زمینه پیوند برند است، ۳۰ یا ۴۰ درصد خدمات را به شرکت‌ها بپردازیم، آنان نمی‌پذیرند.

ساده‌سازی فرایند پذیرش و خدمات به بیمار چه اندازه می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد؟

جای خالی پلتفرم‌ها خیلی احساس می‌شود. به ویژه اینکه برای بیمارستان‌ها بسیار موثر است. ما حتی از وزارت بهداشت می‌خواهیم که این پلتفرم‌ها را به ما معرفی کنند. چون به اندازه‌ای درگیر کارهای درمانی و آموزشی هستیم که نمی‌توانیم دنبال بسیاری از کارها برویم و این نرم‌افزارها کار را برای ما ساده و شفاف می‌کند. ما کارهای زیادی داریم که یکی از آن‌ها بیماران خارجی است. از طرفی هنوز موضوع بیماران خارجی آنقدر قوی نشده است که ما آن را برون‌سپاری کنیم. به همین دلیل پلتفرم‌ها خیلی به ما کمک خواهند کرد.

   مطالب مرتبط:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.