اشتغال گسترده پزشکان عمومی با توسعه گردشگری سلامت

خیلی از شاگرد اول‌های کنکور، حالا بعد از فارغ التحصیلی به بن‌بست بیکاری خورده‌اند. آمار پزشکان عمومی بیکار، نشان می‌دهد که هنوز نظام سلامت نتوانسته است از پتانسیل این پزشکان بهره ببرد، این در حالی است که اشتغال پزشکان عمومی با توسعه گردشگری سلامت به سهولت امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، آمارها حاکی از آن است که حدود ۴۰ هزار پزشک عمومی بیکار در کشور داریم که عطای طبابت را به لقایش بخشیده‌اند. خیلی از آنها وارد حرفه‌های غیرتخصصی شده‌اند و در فعالیت‌هایی غیر از طبابت، مشغول به کار شده‌اند.

تصور کنید در شرایطی که نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی، حداقل ۱۹ سال برای آموزش و تربیت یک پزشک عمومی هزینه می‌کند، اما جمعیت قابل توجهی از این سرمایه‌های انسانی به دلیل نامساعد بودن شرایط بازار کار، حاضر به طبابت نمی‌شوند و برخی از آنها هم راه مهاجرت را برمی‌گزینند.

این سوخت شدن منابع کشور، تبعات پرشماری به دنبال دارد. در حالی که قرار بود با اجرای پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح بندی خدمات درمانی از ظرفیت پزشکان عمومی، بیشتر استفاده شود و این پزشکان در خط اول درمان قرار بگیرند، اما با گذشت حدود ۱۴ سال از اجرای ناقص برنامه پزشک خانواده، هنوز خیلی از پزشکان عمومی نتوانسته‌اند در این سیستم درمانی جذب شوند.

اجرای نصفه و نیمه نظام ارجاع در استان‌های فارس و مازندران، نتوانسته است جایگاه از دست رفته پزشکان عمومی را به آنها بازگرداند. حتی خیلی از پزشکان عمومی که با برنامه پزشک خانواده همکاری دارند، جایگاه فعلی‌شان با جایگاه واقعی پزشک خانواده متفاوت است؛ به گونه‌ای که وظیفه برخی از این پزشکان خانواده به مهر زدن دفترچه بیمه‌ها و ارجاع فوری به پزشک متخصص محدود شده است؛ در حالی که در برنامه پزشک خانواده واقعی که در کشورهای توسعه یافته نهادینه شده است، این پزشک عمومی است که مانع از بروز بیماری‌ها در گروه تحت پوشش خود می‌شود و با آموزش و فرهنگ سازی تلاش می‌کند که بار بیماری‌ها را در بین افراد تحت پوشش خود کاهش دهد.

انتفاع پزشکان عمومی از توسعه گردشگری سلامت

پزشک عمومی؛ عضوی حیاتی در تیم درمان بیماران خارجی

این روزها خیلی از پزشکان عمومی از خط مقدم درمان، دور شده‌اند و حتی گاهی می‌بینیم که برخی وظایف سنتی پزشکان عمومی را هم پزشکان متخصص و حتی پزشکان فوق تخصص انجام می‌دهند.

در این شرایط، توسعه گردشگری سلامت و جذب گسترده بیماران خارجی از کشورهای مختلف می‌تواند زمینه اشتغال پزشکان عمومی را فراهم کند و آمار اشتغال در این گروه از پزشکان را بالا ببرد. نباید از خاطر برد که خیلی از خدمات درمانی که بیمار خارجی تقاضا دارد، پزشک عمومی می‌تواند این خدمات را به نحو مطلوب ارائه دهد.

دکتر ایمان معصومی، پزشک عمومی نیز به بحث اشتغال پزشکان عمومی با توسعه گردشگری سلامت می‌پردازد و می‌گوید: می‌توان انتظار داشت که با توسعه گردشگری سلامت، آمار اشتغال پزشکان عمومی هم بالاتر برود. حتی در برخی مشاغل غیرپزشکی مثل خدمات هتلداری و حمل و نقل نیز اشتغال بالایی با توسعه گردشگری سلامت ایجاد می‌شود.

او تاکید دارد: خیلی از بیماران خارجی برای درمان به یک مرکز درمانی اعتماد می‌کنند و صرفا به دنبال یک پزشک خاص نیستند. در صورتی که مراکز درمانی برند داشته باشیم که بتواند اعتماد گردشگران سلامت را جذب کند، جمعیت قابل توجهی از پزشکان عمومی می‌توانند در این مراکز درمانی مشغول به کار شوند و درآمد مطلوبی داشته باشند.

معصومی یادآوری می‌کند: پزشک عمومی به عنوان یک حلقه حذف نشدنی از زنجیره درمان می‌تواند در کنار پزشک متخصص و پرستار، ایفای نقش کند و به عنوان یکی از اعضای مهم تیم درمان بیماران خارجی، فعالیت گسترده‌ای داشته باشد.

شواهد نشان می‌دهد که اشتغال پزشکان عمومی با توسعه گردشگری سلامت در بسیاری از کشورهای موفق در حوزه توریسم درمانی نیز تجربه شده است که با کمی برنامه‌ریزی و مدیریت علمی می‌توان این تجربه موفق را در درون مرزهای کشورمان تکرار کرد.

گزارش: امین جلالوند

1 نظر
  1. شوییچی می گوید

    اینکارو با پزشک خانواده کردن همه رو به فنا دادن حالا همون ایده های سوخته رو بیارین تو گردشگری سلامت اینجارم به فنا بدین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.