هشدار درباره طب سنتی جنوب شرق آسیا به گردشگران پزشکی

محققان دانشگاه آدلاید هشدار دادند

براساس تحقیقات انجام شده اخیر در دانشکده پزشکی دانشگاه آدلاید استرالیا مشخص شده برخی عوارض جانبی درمان‌های بومی و طب سنتی در جنوب شرق آسیا می‌تواند برای گردشگران سلامت خطرناک و حتی کشنده باشد.

پروفسور راجر بایارد، آسیب‌شناس پزشکی از دانشگاه آدلاید ضمن تاکید بر اهمیت توجه به درمان‌های بومی گفت: اگرچه این نوع درمان‌ها در گذشته توانسته مواردی از بیماری‌های دوران گذشته انسان را برطرف کند اما لزوما امروز نمی‌تواند برای سلامتی بدن انسان قرن ۲۱ مفید واقع شود.

بایارد در ادامه افزود: تحقیقاتی که از اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی در این دانشگاه در زمینه برخی شیوه‌های درمان سنتی جنوب شرق آسیا انجام شده بیانگر این نکته است که بسیاری از گردشگران اروپایی و حتی آمریکایی که در معرض این نوع درمان‌ها قرار داشتند مشکلاتی را پس از درمان تجربه کرده‌اند.

این آسیب‌شناس معتقد است مواد موثر موجود در برخی از گیاهان دارویی که در طب سنتی چینی بکار گرفته می‌شود با مواد موجوددر بدن انسان به دلیل تغییر سبک زندگی سازگاری نداشته و می‌توان در شرایط فعلی به جای درمان مشکلات بیشتری برای بیماران و گردشگران سلامتی ایجاد کند.

    مطالب مرتبط:

به گفته بایارد دربسیاری از تبلیغات رسانه‌ای برای جلب نظر گردشگران پزشکی بخصوص در کشورهای توسعه یافته مطرح می‌شود گیاهان مورد استفاده در طب سنتی با استفاده از شیوه‌های ارگانیک تولیدشده و هیچ زیانی برای سلامتی گردشگران نخواهد داشت، درحالی که تقریبا ۹۰ درصد از این تبلیغات غیرواقعی بوده در نهایت مواد خطرناکی از جمله فلزات سنگین توسط محصولات جانبی که از گیاهان دارویی ساخته شده وارد بدن گردشگران شده است.

وی تاکید کرد: بیشترین مراکز طب سنتی که به گردشگران خارجی خدمات ارائه می‌دهند مربوط به کشور چین بوده و در تایلند نیز به تازگی ارایه این نوع خدمات همه‌گیر شده درحالی که اغلب گردشگران خارجی که از این مراکز استفاده می‌کنند پس از بازگشت دچار مشکلاتی شده و سلامتی آن‌ها با چالش روبرو خواهد شد.

طب سنتی در چین و تایلندبایارد درباره عوارض جانبی استفاده از برخی شیوه‌های سنتی درمان برای گردشگران خارجی در مناطق یاد شده گفت: طی تحقیقاتی که از یک هزار گردشگر آمریکایی و اروپایی انجام داده‌ایم در دوره ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی شایع‌ترین عوارض ناشی از درمان دریافتی، سکته قلبی، اختلالات روانی، فشار خون و از کارافتادگی کلیه‌ها بوده است.

این آسیب‌شناس اظهار کرد: با درنظر گرفتن اینکه تقاضا برای دریافت اینگونه درمان‌ها سراسر جهان روبه افزایش است برخی سودجویان تلاش می‌کنند تا با تبلیغات گسترده و ایجاد فضایی عرفانی گردشگران خارجی را به خود جلب کرده و نه تنها جیبشان را خالی می‌کنند بلکه سلامتی آنها را نیز با مخاطره روبرو خواهند کرد.

بایارد در پایان گفت: نتایج تحقیقات انجام شده در اختیار مقامات بهداشتی استرالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان اصلی‌ترین مبادی گردشگران خارجی به مراکز طب سنتی چین و تایلند قرار گرفته است و امیدواریم مسئولان با انتشار اطلاعیه‌هایی سراسری روشنگری دقیقی برای گردشگران خود داشته باشند که در دام سوء استفاده کنندگان قرار نگرفته و سلامتی آنها با مخاطره روبرو نشود.

ترجمه: عماد عزتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.